بلاگ خبری سیسوگ, متفرقه

تشخیص DNA با استفاده از گوشی‌های هوشمند

Sisoog-DNA-detection

در تشخیصات داخلی با استفاده از DNA امکان تشخیص بیماری‌های عفونی خاص، اختلالات ژنتیکی، انواع خاصی از سرطان یا اختلالات زمان بارداری وجود دارد. روش کار این است که از رنگ‌های فلئوروسنتی خاص که با ملکول‌های DNA (اسید نوکلوئیک) واکنش می‌دهد استفاده  می شود.

اما مشکل اینجاست که در وهله اول نمونه تست شامل مقدار کمی اسید نوکلوئیک است که بعد از گذشت یک زمان خاص به یکباره افزایش پیدا می‌کند. همچنین رنگ‌های خاص استفاده شده پایدار نیستند. به همین دلایل ما نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزاتی داریم که هم گران بوده و هم فضای زیادی را اشغال می‌کنند. پس این روش صرفاً در آزمایشگاه‌های بسیار مدرن قابل انجام است.

Smartphone microscope screens

 

اما محققان در دانشگاه کالیفرنیا روشی را ابداع کرده‌اند که به وسیله آن شما می‌توانید آزمایش فوق را در کسری از ثانیه و با هزینه اندک و حتی خارج از آزمایشگاه انجام دهید. جزء کلیدی اختراع فوق یک افزودنی است که نه  تنها رنگدانه‌ها را تثبیت می کند بلکه ماده فلئورروسنت را تا ده هزاربار درخشانتر می‌کند. با این کار، سیگنال مربوط به ماده فلئوروسنت بیشتر از نویز پس زمینه شناسایی و پخش شده و به وسیله یک گوشی هوشمند قابل شناسایی است. در واقع با استفاده از یک دسته ارزان از فیبرهای نوری، نور از هر صفحه تست آزمایشگاهی به مکان خاص خود بر روی سنسور دوربین هدایت می‌شود.

نتایج حاصل از این روش جدید قابل مقایسه با روش‌های پیشرفته داخل آزمایشگاه است.

 

لینک خبر: elektormagazine

ترجمه: سیسوگ

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *