بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده

قابلیت راستی آزمایی اخبار گوگل

قابلیت راستی آزمایی اخبار گوگل

 

Google Fact Check

یکی از دغدغه هایی که اینترنت و دنیای مجازی برای استفاده کنندگان از آن دارد خبرهای کذب و دروغی هست که گاها در سطح این فضا منتشر میشود و گاها میتواند نتایج نامطلوبی بر زندگی و حتی تصمیم گیریهای سیاسی , فرهنگی , اجتماعی و … داشته باشد.

گوگل مدت زمانی هست که سعی در ارائه یک راهکاری برای حل این مشکل دارد و بخصوص بعد از انتخابات آمریکا و حرف و حدیث های فراوان در انتشار خبرهای دروغین و کذب بخصوص در سطح فیس بوک , گوگل چندی پیش قابلیت خاصی مبنی بر راستی آزمایی از اخبار را در نتایج سرچ خود ایجاد نموده است و بعد از نسخه های اولیه خود آن راه عمومی نموده است.

در این قابلیت گوگل با استفاده از سایتهای معتبر خبری مانند سایت politifact و snopes , … سعی نموده اخبار مهمی که احیانا در سرچ ها مطرح میشه را راستی آزمایی نماید و در سرچ خبر میزان صحت آن را نیز مشخص نماید.

البته این قابلیت در نسخه های اولی برای اخباری که در آمریکا و انگلیس مهم بود فعال بود و هم اکنون سعی نموده وسعت آن را گسترش دهد.

 

 

این قابلیت قسمتی از سرچ اخبار را به خود اختصاص میدهد و در پایین نتایج وضعیت راستی آزمایی و همچنین سایتی که به آن اشاره میشود را اهلام میکند.

 

 

 

 

قابلیت راستی آزمایی برای تمامی ناشرها

مثالهای بالا همگی از سایت Snopes بوده اما در حال حاضربه تمامی ناشرهای واجد شرایط قابلیت راستی آزمایی داده شده.برای مثال در شکل زیر منبع دیگری نیز برای راستی آزمایی نشان داده شده است.(شکل)

قابلیت راستی آزمایی گوگل

 

 

ارائه نتیجه گیری های متناقض:

با توجه به اینکه گوگل تمامی معیارهای کنترل راستی آزمایی را اعمال می نماید ممکن است در مواردی نتیجه های متناقض و ناهمسو با یکدیگر مشاهده گردد. گوگل در بلاگ خود به این موضوع اشاره نموده است:

“این اطلاعات برای تمامی جستجو ها در دسترس نخواهد بود و ممکن است ناشران مختلف در مقابل یک ادعا به نتیجه گیری های متفاوتی رسیده باشند و لذا به منظور قضاوت های بهتر توسط کاربر، نتایج ارائه نخواهد شد. همچنین علی رغم این که ممکن است نتایج متفاوت ارایه گردد میزان پذیرش اصالت یک ادعا توسط کاربر در تعامل با میزان شفافیت اطلاعات و نوع منبع اطلاعاتی خواهد بود.”

 

همچنین این ویژگی جدید ممکن است مورد سوء استفاده سایت های افراطی و غرض ورز قرار گیرد به نحوی که اقدام به ارائه صرفا ظاهر نتیجه راستی آزمایی در سایت خود نمایند. چرا که هر سایتی می تواند مدعی انجام راست آزمایی در مورد مطالب خود گردیده و با قرار دادن متادیتا  تایید مطالب، خود را منبع خبری اصیل نشان دهند.

لذا شفافیت در ارائه منابع و روش های مورد استناد امریست ضروری،درضمن علی رغم استناد شما به منابع خود، این موضوع به معنی معتبر بودن آن منابع نیز نخواهد بود.

 

الگوریتم داور نهایی

به هرحال نشانه گذاری به تنهایی کافی نیست. برای حل این مشکل،گوگل الگوریتم جستجوی خود را برای تعیین اینکه آیا یک ناشر یک “منبع موثق” محسوب می شود یا خیر ارائه داده است.

حال باید دید منابع موثق کدامند و چگونه تعریف میشوند. گوگل صراحتا این موضوع را روشن نمیکند و در مطالب مندرج در سایتSearch Engine Land تنها و بطور کلی به الگوریتم ها و معیارهای متعدد خود جهت تعیین موضوع اشاره مینماید.

گوگل سایتهایی که محتوای آنها برخلاف دستورالعمل های جهانی است مانند ترویج خشونت،نفرت و… را به رسمیت نمیشناسد.

اما این محدودیت نیز نمیتواند از انتشار اخبار جعلی در برخی سایتها جلوگیری نماید.

 

برای مثال، یک جستجو با عنوان ” آیا جهان مسطح است” احتمالا نیازی به راستی آزمایی نداشته باشد مگر اینکه مقاله ای، به همین منظور و عنوان ایجاد شده باشد.حال اگر یک نفر زمانی را برای انجام راستی آزمایی آن صرف کند ،الگوریتم فرض را بر این میگذارد که این سایت معتبر و موثق است.

 

در پایان گوگل این نکته را متذکر شده که داشتن قابلیت راستی آزمایی باعث افزایش رتبه آن مقاله و ارتقا به صفحه اول گوگل نمیشود.

 

ترجمه: سیسوگ

منبع

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “قابلیت راستی آزمایی اخبار گوگل

  1. Avatar for علی میرزا پورعبدی علی میرزا پورعبدی گفت:

    درود.خوب از برای هر پیامی (متن،صوت،تصویر،کلیپ و …) ، چه خبری باشد یا غیر خبری ، یک سیستم راستی آزمایی موجود باشد .زیرا برخی از کشورها و افراد سعی می کنند با اغراض مختلف ، پیام ها را دستکاری و حتی وارونه کنند و این خیلی بد و مضر است .

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      بله البته ولی خیلی خبرها و واقعیت ها نسبی هستند و واقعا نمیشه کاری براشون کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *