توصیه شده, مقاله های سیسوگ

کلاس لیزر چیست و مفهوم هر کلاس

کلاس لیزر چیست و مفهوم هر کلاس چه معنایی دارد؟

شاید تاکنون برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که منظور از کلاسی که بر روی دستگاه هایی با پرتو لیزر ذکر میشود چیست؟

 

در این مقاله سعی میکنم که با توضیح مختصر در این باره جواب سوال مطرح شده عنوان گردد.
میزان خطرات لیزر با کلاسهای آن سنجیده می شود. هر چه کلاسهای لیزر بالاتر باشد به این معنی است که خطرات بیشتری دارد. لیزرهای کلاس پایینتر خطراتی برای بینایی ندارند اما لیزرهای کلاس بالاتر، نه تنها برای بینایی بلکه برای پوست هم ضرر دارند.


همچنین این کلاس ها بر اساس استاندارد IEC 60825-1 میباشد که در آن مطرح شده برای لیزرهای بزرگتر از کلاس 2 حتما باید از علامت هشدار لیزر استفاده کرد حتی باید هشدار مثلثی نیز نصب شود.

 

کلاس 1: لیزر در این کلاس به حدی کم توان است که به صورت ذاتی ایمن بوده و هیچگونه خطری ندارد و برای دیدن آن نیازی به استفاده از عینک یا شیشه محافظ وجود ندارد.

کلاس 1M: این کلاس به مانند کلاس یک هست فقط با این تفاوت که به وسیله عدسی همسو سازی انجام نمیپذیرد چون ممکن است بخاطر این همسوسازی توان آن افزایش یابد و از این کلاس کاری خارج گردد.

کلاس2: کلاس دو نیز به صورت حدودی امن حساب میشود و تابش مستقیم بیش از 0.25 ثانیه آن برای چشم خطرناک بوده، ولی چشم انسان میتواند به صورت غیر ارادی در برابر این تابش از خود دفاع کرده که این رفلکس میتواند به صورت بسته شدن پلک یا تغییر جهت دید چشم باشد.
این کلاس معمولا در اشاره گرهای لیزری ،اندازه گیری و ابزارها استفاده میشود.

 

کلاس 3B: این کلاس لیزر خطرناک است و در صورت تابیده شدن به صورت مستقیم به چشم انسان میتواند آسیب برساند. پس در هنگام کار با آن باید دقت کرد. این لیزر بر روی 0.5 وات محدود شده و انرژ آن کمتر از 30mj میباشد. این لیزر در سی دی و دی وی دی رایتر ها مورد استفاده قزاز میگیرد.

کلاس 4: بالاترین و خطرناک ترین کلاس لیزر میباشد و میتواند به راحتی پوست را سوزانده و موجب آسیب جدی و دایمی در بینایی گردد. در هنگام استفاده از آن حتما باید از محافظ استفاده نمود. این لیزر در کارهای صنعتی، نظامی و پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد.

 

خطرات لیزر

منبع: ویکی پدیا

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *