تعریف متغیر در آردوینو

تعریف متغیر در آردوینو

تعریف متغیر در آردوینو
تعریف متغیر در آردوینو

متغیر

متغیر یک روش نام دهی و ذخیره‌ی مقدار برای استفاده در آینده، توسط برنامه است؛ به‌عنوان‌مثال، داده‌ای از یک سنسور یا مقداری واسطه‌ای که در یک محاسبه استفاده می‌شود.

تعریف متغیرها

متغیرها باید پیش از استفاده، تعریف (اعلان) شوند. تعریف یک متغیر یعنی تعریف نوع آن و (اختیاری) تنظیم مقدار اولیه برای آن (مقداردهی اولیه به متغیر). نیازی به مقداردهی اولیه به متغیرها هنگام تعریف نیست اما این‌ کار معمولاً مفید است.

برنامه‌نویس‌ها باید به اندازه‌ی اعدادی که می‌خواهند در نوع‌داده‌ی مدنظرشان ذخیره کنند، توجه کنند. هنگامی‌که مقدار ذخیره‌شده در متغیرها از فضایی که برای ذخیره کردن به ‌آن‌ها داده‌شده بیشتر باشد، متغیر خواهد چرخید. برای مثال به قسمت چرخیدن (رول اُوِر) متغیرها در همین صفحه مراجعه کنید.

حوزه‌ی دید متغیر

یکی دیگر از انتخاب‌هایی که برنامه‌نویس با آن‌ها مواجه می‌شود این است که کجا متغیر را تعریف (اعلان) کند . مکان مشخصی که متغیر تعریف‌شده، روی این‌که توابعِ مختلفِ برنامه چگونه آن را می‌بیند، اثر می‌گذارد. به این تأثیر، حوزه‌ی دید متغیر گویند.

مقداردهی اولیه به متغیرها

هنگام تعریف، متغیرها (با دادن یک مقدار آغازین) می‌توانند مقداردهی اولیه شوند؛ این کار اختیاری است. یک تمرین خوب برنامه‌نویسی قبل از دسترسی به داده برای اهداف دیگر، این است که چک کنیم (یا حتی چندباره چک کنیم) که آیا متغیر، داده‌ی معتبر دارد یا نه.

مثال:

 

رول اُوِر (roll over) متغیرها

وقتی‌که متغیرها از مقدار حداکثری (ماکسیمم) خود عبور می‌کنند، به مقدار حداقلی (مینیمم) خود برمی‌گردند. مثلا متغیری را در نظر بگیرید که از 0 تا عدد 99 را می‌تواند ذخیره کند. اگر متغیر عدد 99 را داشته باشد و سپس به‌علاوه 1 شود، مقدار متغیر به 0 بازخواهد گشت. این رفتار در هر دو جهت رخ می‌دهد و به آن رول اُوِر، چرخیدن یا غلتیدن می‌گویند.

 

استفاده از متغیرها

بعد از این‌که متغیر تعریف شد، می‌توان از آن استفاده کرد. برای این کار مقدار را با استفاده از علامت انتساب (تک مساوی)، به متغیر نسبت می‌دهیم. علامت انتساب به برنامه می‌گوید که هر چیزی که در سمت راست علامت مساوی است را در متغیر سمت چپ، قرار بده.

 

مثال

بعد از این‌که متغیر تنظیم شد (به آن مقدار داده شد)، می‌توانید مقدار آن را با شرط‌های مختلف چک کنید. هم‌چنین می‌توانید از مقدار آن به‌صورت مستقیم استفاده کنید.

برای مثال، کد زیر چک می‌کند که آیا متغیر inputVariable2 کمتر از 100 هست یا نه. سپس طبق inputVariable2، یک تاخیر ایجاد می‌کند که حداقل 100 است.

مثال بالا هر سه عملیات مفید با متغیرها را نشان می‌دهد: متغیر را چک می‌کند (  ( inputVariable2 < 100 )  ) و اگر حاصل شرط true باشد، به متغیر مقدار می‌دهد (‌ inputVariable2 = 100 ) و مقدار متغیر را به‌عنوان پارامتر ورودی به تابع ()delay می‌دهد (‌ (delay(inputVariable2 ).

نکته سلیقه‌ای:  بهتر است که به متغیرهایتان نام‌های واضح و معنی‌دار بدهید. با این روش کد شما خوانایی بیشتری خواهد داشت. نام‌های متغیری مثل tiltSensor و یا pushButton به شما و یا اشخاص دیگر (که کد شما را خواهند خواند) در فهم این‌که متغیر حاوی چه چیزی است، کمک می‌کند. برعکس، نام‌هایی مانند var و یا value کد شما را ناخوانا خواهند کرد.

قوانین نام‌گذاری متغیر

نام متغیر با یک عدد آغاز نشود.

نام متغیر از keyword ها‌ی (کلمات ذخیره‌شده‌ی) آردوینو نباشد.

انواع داده در آردوینو

— void

— boolean

— char

— unsigned char

— byte

— int

— unsigned int

— word

— long

— unsigned long

— short

— float

— double

— string – char array

— array

منبع

0 نفر

پــــســنــدیـده انـد

توجه

Yalda
Yalda

علاقه‌مند به یادگیری چیزهای جدید!

دیدگاه ها

0 دیدگاه

پر بحث ترین ها

مسابقه دوم : چالش برنامه نویسی به زبان C

مسابقه دوم : چالش برنامه نویسی به زبان C

مسابقه اول سیسوگ (مسابقه اول: درک سخت افزار) انتقادهای زیادی رو در پی داشت تا جایی که حتی خودمم به نتیجه مسابقه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 3 سال پیش
راه اندازی LCD گرافیکی Nokia 1661

راه اندازی LCD گرافیکی Nokia 1661

LCD گرافیکی یکی از مهم ترین پارامترهای موجود در طراحی انواع مدارات الکترونیکی پیچیده و حتی ساده است ، نمایش وضعیت و...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 4 سال پیش
ریموت کدلرن و چکونگی دکد کردن آن به همراه سورس برنامه

ریموت کدلرن و چکونگی دکد کردن آن به همراه سورس برنامه

ریموت کنترل امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است؛ از ریموت‌های درب بازکن تا ریموت‌های دزدگیر و کنترل روشنایی همه از یک اصول اولیه پیروی می‌کنند و آن‌هم ارسال اطلاعات به‌صورت بی‌سیم است....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش
همه چیز درباره ریموت کنترل‌های هاپینگ

همه چیز درباره ریموت کنترل‌های هاپینگ

امنیت همیشه و در همه‌ی اعصار، مقوله‌ی مهم و قابل‌توجه‌ ای بوده و همیشه نوع بشر به دنبال امنیت بیشتر، دست به ابداعات و اختراعات گوناگونی زده است. ریموت کنترل یکی از این اختراعات است. در این مقاله، به بررسی امنیت انواع ریموت‌های کنترل خواهیم پرداخت....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش
مسابقه سوم: استخراج داده از رشته ها در زبان C

مسابقه سوم: استخراج داده از رشته ها در زبان C

نزدیک به 5 ماه از مسابقه دوم سیسوگ می‌گذره و فکر کردم که بد نیست یک چالش جدید داشته باشیم! البته چالش‌ها...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش
مسابقه ششم: بزن میکروکنترلر را بسوزون!

مسابقه ششم: بزن میکروکنترلر را بسوزون!

بزنم میکروکنترلر را بسوزونم اونم تو  این شرایط!، طراحی مسابقه از اون چیزی که به نظر می‌رسه سخت‌تر است، باید حواست باشه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 12 ماه پیش
آموزش قدم به قدم راه اندازی NRF24L01

آموزش قدم به قدم راه اندازی NRF24L01

آموزش قدم به قدم راه اندازی +NRF24L01  با کتابخانه سازگار با انواع میکروکنترلرها و کامپایلرها قبل از اینکه قسمت بشه با ماژول...

رسول خواجوی بجستانی رسول خواجوی بجستانی
  • 3 سال پیش
ساخت ماینر با FPGA و ARM

ساخت ماینر با FPGA و ARM

چند ماهی هست که تب بیت کوین و ارزهای دیجیتال خیلی بالا رفته! چه شد که این پست را نوشتم همانطور که...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 3 سال پیش
کار با ماژول تمام عیار mc60 – قسمت دوم – راه اندازی OpenCPU

کار با ماژول تمام عیار mc60 – قسمت دوم – راه اندازی OpenCPU

در قسمت اول به یکسری اطلاعات کلی ماژول mc60 پرداختیم، با نرم افزار QNavigator کار کردیم و یک هدربرد هم برای کار...

Mahdi.h   Mahdi.h  
  • 3 سال پیش
مسابقه چهارم: کدام حلقه سریع‌تر است؟

مسابقه چهارم: کدام حلقه سریع‌تر است؟

حدود ۷ ماه پیش، مسابقه سوم سیسوگ رو برگزار کردیم و کلی نکته در مورد خواندن رشته‌های ورودی را بررسی کردیم. فکر...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش
سیـــســـوگ

مرجع متن باز آموزش الکترونیک