Gsm Modem, پروژه, پروژه آردوینو, کویکتل

Arduino GSM Shield V2

شیلد GSM MODEM آردوینو

شیلد جی اس ام آردوینو

پیشگفتار:

Arduino GSM Shield V2  به شما این اجازه را می‌دهد تا برد آردینوی خودتان را به یک تلفن همراه با قابلیت تماس تلفنی، اتصال به اینترنت و ارسال پیامک تبدیل کنید.

Arduino GSM Shield V2 ، از اینترنت بی سیم و بستر GPRS استفاده می‌کند.

تنها کافیست یک ماژول بر روی برد آردینوی خودتان نسب کنید. یک عدد سیم کارت از یکی اوپراتور های تلفن همراه را که ارائه دهنده GPRS هست استفاده کنید.

چند دستور العمل ساده زیر را دنبال کنید تا به اینترنت متصل شوید و جهان را تحت کنترل خود در آورید. شما همچنین می‌توانید با مجهز کردن برد آردینوی خود به یک میکروفون و بلندگوی داخلی از آن برای ایجاد و دریافت تماس صوتی استفاده کنید. همچنین می‌توانید به سادگی پیامک‌های متنی خودتان را ارسال و دریافت کنید.

شاید برای شما مفید باشد: پروژه های آردوینو

مثل همیشه آردینو به صورت رایگان و متن باز قابل دسترسی است. و این بدین معنی است که شما می‌توانید چگونگی ساخت و طراحی را به طور دقیق یاد بگیرید و بر روی برد خود اجرا کنید. با بردهای آردینو روزانه قدرت خلاقیت هزاران نفر در سراسر جهان به چالش کشیده می‌شود.

 

  •  یک برد آردینیو
  • منبع تغذیه 6V
  • ارتباط با برد Arduino Uno در پین 2، 3(سریال نرم افزار) و 7(ریست). این قسمت را برای کار با Mega، Mega ADK یا Leonardo بخوانید.

نقطه شروع:

در این قسمت، شما می‌توانید تمامی اطلاعاتی که جهت پیکربندی برد خود به آن نیاز دارید را پیدا کنید، و با استفاده از (Arduino Software (IDE شروع به پیکربندی و برنامه نویسی الکترونیک آن کنید.

شرح:

شیلد جی اس ام آردوینو به برد آردینو این امکان را می‌دهد تا به اینترنت متصل شوید، تماس صوتی و پیامک متنی “دریافت/ارسال” کند. در این شیلد از یک مودم رادیویی مدل M10-Quectel  استفاده شده است. که این امکان را می‌دهد تا با یک سری دستورات AT بتواند با یک برد ارتباط برقرار کند. کتابخانه GSM روش‌های بسیاری را برای ارتباط با شیلد ذکر کرده است.

شیلد جی اس ام آردوینو از پین‌های دیجیتال 2 و 3 جهت ارتباط سریال نرم افزار با M10 استفاده می‌کند. پین 2 به پین TX و پین 3 به پین RX در M10 متصل می‌شود. این یادداشت را جهت کار با Arduino Mega ، Mega ADK و یا Leonardo مطالعه کنید. پین PWRKEY  در مودم نیز به پین شماره 7 آردینیو متصل می‌شود.

M10  یک مودم چهاربانده GSM/GPRS است. که در محدوده فرکانسی GSM850MHz، GSM900MHz، DCS1800MHz و PCS1900MHz کار می‌کند. این سیستم از پروتکل های TCP/UDP و HTTP از طریق اتصال به بستر GPRS پشتیبانی می‌کند. داده‌ها از طریق بستر GPRS نهایتاً با سرعت 85.6kbps ارسال و دریافت می‌شود.

جهت ارتباط با شبکه تلفن همراه، برد به یک سیم کارت ارائه شده توسط اپراتورهای شبکه نیاز دارد. برای پیگیری اطلاعات بیشتر در مورد سیم کارت صفحه  getting started page را ببینید.

سیمکارت استفاده شده در شیلد

ماژول GSM  ، با همه سیم کارت‌ها سازگار است. GPRS و پیامک بدون قطعات جانبی توسط خود سیم کارت و ماژول پشتیبانی می شود. در حالی که تماس صوتی نیاز به سخت افزارهای دیگر نیز دارد. در صورت استفاده از مدارات صوتی چیزی که در نهایت خواهید داشت شبیه به یک تلفن GSM است. دیتاها بر پایه تکنولوژی GPRS ارسال می‎شود. و بنابراین از 3G و UMTS پشتیبانی نمی کند. GPRS یک تکنولوژی 2G است.

منبع تغذیه:

توصیه می‌شود که برای تأمین برق مورد نیاز برد از یک منبع تغذیه خارجی که قادر به تأمین جریانی بین 700mA تا  1000mA است استفاده شود. به هیچ عنوان برای تأمین انرژی آردینو و شیلد جی اس ام آردوینو از اتصال USB استفاده نکنید. پورت USB زمانی که مودم با حداکثر توان در حال کار است نمی‌تواند جریان مورد نیاز را تأمین کند.

دکمه‌های تعیین وضعیت برد:

بر روی صفحه شیلد تعدادی لامپ LED که نشان دهنده‌ی وضعیت دستگاه هستند مشاهده می‌شود:

  • ON، نشان دهنده برقراری جریان در شیلد است.
  • Status، هنگامی که مودم روشن است، و دیتا از/به شبکه GSM/GPRS ارسال می‌شود روشن می‌شود.
  • Net، زمانی که مودم با شبکه‌ رادیویی در ارتباط باشد چشمک می‌زند.

 

شیلد جی اس ام آردوینو به یک جک صوتی آن‌ برد مجهز است، که می‌تواند برای میکروفون و ورودی خط مورد استفاده قرار بگیرد. و می‌تواند قابلیت تماس صوتی را ایجاد کند.

دو دکمه کوچک بر روی شیلد وجود دارد. دکمه‌ای که بر روی آن برچسب “reset” زده شده است.

به پین ریست آردینو نیز متصل است. و هنگامی که فشار داده شود سیستم به طور مجدد راه اندازی می‌شود. و دکمه ای که دارای برچسب “power” است به مودم متصل بوده و جهت خاموش روشن کردن مودم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نسخه‌های اولیه شیلد برای روشن کردن مودم فشار دادن دکمه روشن خاموش پشت آن نیز نیاز بود. ولی در نسخه‌های نهایی مودم به صورت اتوماتیک راه اندازی می‌شود.

اگر شما از نسخه‌های اولیه استفاده می‌کنید و مودم به صورت خودکار روشن نمی‌شود، می‌توانید یک جامپر CTRL/D7 را به طور معکوس به برد خود لحیم کنید تا وقتی که برد آردینو را راه اندازی می‌کنید به طور خودکار مودم را روشن کند.

شیلد GSM MODEM آردوینو

تعدادی از پین‌های مودم در زیر برد قرار گرفته است. که به مودم این قابلیت را می‌دهد تا خروجی لازم برای بلندگو و ورودی میکروفون را فراهم کند. برای به دست آوردن اطلاعات کامل دیتاشیت را مطالعه کنید.

شیلد GSM MODEM آردوینو

ورژن‌های قدیمی

اگر از نسخه های قدیمی تولیدات ما استفاده می کنید صفحه Arduino GSM Shield V1 را چک کنید.

 مستندات:

شیلد GSM MODEM آردوینو

شماتیک و PCB:

شیلد Arduino GSM Shield 2 ، متن باز بوده و شما می‌توانید فایل PCB آن  که توسط تیم سیسوگ به  DXP Atium  تبدیل شده است را از لینک زیر دانلود کرده و از آن استفاده نمایید.

WEB-Arduino-GSM-Shield-V2.zip

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “Arduino GSM Shield V2

  1. Avatar for حامدپناهی حامدپناهی گفت:

    فقط‌میتونم‌بگم‌که‌با‌هیچ‌زبانی‌نمی‌شود‌از
    این‌زحماتی‌که‌برای‌اموزش‌عمومی‌قرار‌دادهاید‌نمیتوان‌تشکر‌وقدر‌دانی‌کرد‌انشاالله‌که
    موفق‌باشید

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلامت باشید دوست عزیز خوشحالیم که برای شما کاربردی بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *