پروژه آردوینو, توصیه شده

پروژه رایگان راه اندازی RC5 با آردوینو | ساخت کنترل تلویزیون

پروژه رایگان کنترل RC5

در پست امروز قصد داریم در ابتدا از نحوه کارکرد کنترل های مبتنی بر RC5 را مشخص کنیم و توضیح بدیم RC5 دقیقا چی هست!؟ و چطور کار میکنه؟ و در آخر سورس یک پروژه راه اندازی RC5 با آردینو را قرار خواهیم داد.

ریموت یا کنترل تلویزیون  یکی از وسائل پر مصرف امروزی در اکثر خانه ها هست و اکثر کنترل های امروزی از این پروتکل استفاده مینمایند.

 

RC5 چیست و چطور کار میکند؟

و به چه طریق میتوانم کد RC5 تولید کرد؟

کنترل ها دارای یک فرستند IR هستند که از طریق آن اطلاعات را به گیرنده که همان تلویزیون یا وسائل الکترونیکی مشابه هست انتقال میدهد.

یک کد RC5 تشکیل شده از  سه قسمت:  togglebit ,  آدرس و یک کامند مربوطه به Command , مانند تصویر زیر:

 

 

پروتکل RC5

 

اولین نکته مهم اینه که چطور یک صفر یا یک توسط این پروتکل سمت فرستنده باید ایجاد بشود؟

جهت هر صفر یا یک ما لازم است طبق تصویر زیر اقدام کنیم:

به عبارتی ما سعی میکنید در یک بازه زمانی 889 میکرو ثانیه یک پالس با فرکانس 36 کیلو هرتز به خروجی فرستنده IR خودمون ارسال کنیم.

نحوه ارسال کد RC5

 

زمان بندی در پروتکل Rc5 بسیار مهم وحیاتی هست و همانطور که میبنید ما جهت ایجاد یک صفر یا یک باید دقیقا فرکانس 36KHZ را بر روی خروجی فرستنده خود ایجاد کنیم, با توجه به دو تصویر بالا لازم است کاملا مشخص هست که زمان بندی و بخصوص درک بیت استارت میتونه نقشی حیاتی ایفا کنه و در صورت عدم درک صحیح بیت استارت میتونه درک کل پکت را دچار مشکل نماید.

شاید برای شما مفید باشد: پروژه های آردوینو

زمان بندی کل یک فریم را در زیر مشاهده میکنید و همانطور که می بینید کل زمان یک فریم دقیقا برابر با 24.889 میلی ثانیه میباشد.

 

فریم RC5 بازگشایی یک فریم RC5

 

طبق موارد بالا ایجاد یک کد RC5 بسیار راحت تر از دیکد آن میباشد و شما به راحتی میتواند در منزل با دیکد کد RC5 کنترل تلویزیون خود یک کنترل تلویزون بسازید.

 

آردوینو و راه اندازی RC5

 

جالب انجاست که عملکردها و کامندها طبق استانداری هستند که به راحتی میتوانید اونها را در وب سایت ویکی پدیا مشاهده کنید مانند جدول زیر:

کامندهای RC5

 

گیرنده RC5 چطور کار میکند؟

همانطور که در بالا مشاهده کردید لازم است جهت ارسال یک بیت صفر یا یک ما اصطلاحا یک فرکانسی را بر روی خروجی فرستنده مدوله کنیم.

خوشبختانه گیرنده RC5 تمام زحمت باز کردن اون فرکانس را انجام میدهد و خروجی صفر و یک را تحویل ما میدهد و ما در خروجی RC5 یک خروجی منطقی صفر و یک خواهیم داشت بدون در نظر گرفتن فرکانس های مدوله شده!

یکی از معروفترین گیرنده ها SFH506 و SFH507 هست که به راحتی در بازار الکترونیک و حتی تعمیرکارهای تلویزیون میتوان آنها را پیدا نمود.

 

همه چیز در مورد گیرنده SFH506 RC5

پروژه رایگان دیکد RC5 با آردوینو

در اینجا پروژه راه اندازی RC5 توسط آردوینو که در اینجا منتشر کرده بود را منتشر میکنیم.

 

شماتیک گیرنده Rc5 با آردوینو

نویسنده کد زیر سعی کرده برخی کارکرد های متفاوت را برای ریموت نیز تفسیر نماید که در کد مشخص هست ومیتوانید براحتی آن را برای نیاز خود تغییر دهید.

گیرنده و فرستنده Rc%

 

کد آردوینو RC5

 

 

 

در فیلم زیر نحوه اجرای این برنامه را مشاهده میکنید:

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

6 دیدگاه در “پروژه رایگان راه اندازی RC5 با آردوینو | ساخت کنترل تلویزیون

  1. Avatar for جواد صفادل جواد صفادل گفت:

    چرا هیچ جا این گیرنده رو با کدویژن راه اندازی نکردن مردم از بس گشتم من باید اینو روی یه میکرو ک ن پورت سریال داره ن پین وقفه راه بندازم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      پیشنهاد میکنم زحمتش را بکشید و حتما اینجا بازنشر کنید برای بقیه 🙂

  2. Avatar for ali ali گفت:

    سلام خسته نباشید،چطور میشه هر کدام از این کد های ریموت کنترل را به فرمت hex format یا decimal format قابل درک برای نرم افزار گوشی آندروید Galaxy Universal Remote تبدیل کرد؟ (با حالت دسیمال و هگزادسیمال معمولی متفاوت می باشد).

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      روال نوشتن برنامه برای یه سیستم عاملی مثل اندرویید خیلی متفاوته به برنامه ای که برای اندرویید نوشته میشه
      مطمئنا برای گوشی هایی که IRدارند برنامه های سمپل زیادی برای ارسال کد RC5 وجود داره که میتونید از اونها استفاده کنید

  3. Avatar for احمد مقدم احمد مقدم گفت:

    سلام’ در کنسولهای بازی قدیمی معروف به میکرو علاوه بر دسته بازی یک عدد تفنگ هم وجود داشت که دستگاهو به هر تلویزیونی وصل میکردین با شلیک این تفنگ به هر قسمت از صفحه تلویزیون دستگاه یا تلویزیون تشخیص میداد که آیا به پرنده در حال پرواز داخل بازی تیر خورده یا نه’ مکانیزم و عملکرد این سیستم چه جوریه?آیا با آردوینو میشه همچین چیزی ساخت?ممنون میشم کمک کنید’ لطفا طرز کارشو شرح بدین ‘سپاسگذارم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب خیلی ساده است ، همونطور که مشخصه تصویر داره توسط کنسول بازی ایجاد میشه ، اگر دقت کرده باشید اردک مورد نظر از درخشندگی بالایی برخورداره ، وقتی که شما تفنگ رو به سمتش گرفته باشید با توجه به درخشندگی اون قسمت از تصویر سنسور تفنگ عمل خواهد کرد
      بله کار پیچیده ای نیست و فکر میکنم با آردوینو هم بشه همچین الگویی پیاده سازی کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *