آموزش STM8, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

کامپایلر و پروگرامر STM8 | قسمت سوم

کامپایلر و پروگرامر STM8 | قسمت سوم

سیسوگ در مقالات قبلی شما را با خانواده میکروکنترلر STM8 و دسته‌بندی این خانواده آشنا کرد و بردهای Discoکمیمvery را معرفی نمود. همچنین بیان کرد که در این سری از مقالات از برد Discovery دارای تراشه STM8003F3P استفاده می‌کند. در این مقاله سیسوگ قصد دارد ابزارهای موردنیاز برای کار با برد STM8 از جمله کامپایلر و پروگرامر را به شما معرفی کند. با سیسوگ همراه باشید.

پروگرامر میکروکنترلر STM8 :

لیست وسایل موردنیاز برای کار با STM8 چندان طولانی نیست. در ابتدا یک برد STM8 نیاز است که با توجه به مقاله قبلی بهتر است از بردهای Discovery استفاده شود. همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد، این بردها دارای یک قسمت پروگرامر ST-Link هستند که کار با برد را راحت‌تر می‌کنند. اگر شما از بردهای دیگری استفاده کنید، به یک پروگرامر ST-Link مجزا نیاز دارید. در تصویر زیر، دو نوع پروگرامر ST-Link را که برای کار با برد STM8 مناسب است، می‌بینیم:

 

St-Link پروگرامر میکروکنترلر STM8

 

پروگرامر های ST-Link به‌وسیله‌ی رابط SWIM با میکروکنترلر STM8 ارتباط برقرار می‌کنند که این رابط، استانداردی برای تمام میکروکنترلرهای STM8 است. این رابط از چهار سیم تشکیل شده که دوتا از این سیم‌ها VDD و GND است که برای تغذیه رابط مورداستفاده قرار می‌گیرند. دو سیم دیگر Reset I/O و SWIM I/O هستند. در پروگرامر ST-Link V2 برخلاف دیگر پروگرامر های ST-Link، یک پورت اختصاصی برای STM8 در نزدیکی پروگرامر تعبیه شده است. نوع دیگری از پروگرامر ST-Link به‌صورت دانگل USB در بازار موجود است که حتی می‌تواند به خوبی مدل‌های رسمی پروگرامر باشد. در شکل زیر این نوع از پروگرامر نشان داده شده است:

 

پروگرامر ST-Link مخصوص میکروکنترلر های STM8

 

حین انجام پروژه‌های گوناگون ممکن است به وسایل دیگری نیاز پیدا کنید که عبارت‌اند از: کابل usb به سریال، سیم، LED، کلید، سون سگمنت، LCD و سنسورهای مختلف که می‌توان این‌ها را در کیت‌های آموزشی آردوینو پیدا کرد.

 

لوازم جانبی مورد استفاده آموزش STM8

 

بهتر است که یک اسیلوسکوپ، یک مولتی‌متر دیجیتال خوب و منبع تغذیه DC نیز داشته باشید. اگر منبع تغذیه در دسترس ندارید به جای آن می‌توانید از شارژر تلفن همراه نیز استفاده نمایید.

ابزارهای نرم‌افزاری:

راحت‌ترین و مناسب‌ترین زبان برای برنامه‌نویسی، زبان C است. میکروکنترلر STM8 نیز با زبان C بهینه‌سازی شده است. یکی از دلایل استفاده از زبان C این است که STM کتابخانه استاندارد محیطی SPL را فراهم کرده است که این موضوع کار کردن با آن را راحت‌تر می‌کند. وقتی از SPL استفاده شود دیگر نیازی به کار با رجیسترها نیست، زیرا همه‌چیز تحت SPL انجام می‌شود، تمامی توالی‌ها داخل SPL قرار می‌گیرند. چیزی که نیاز آن احساس می‌شود، مفهوم واضح هر بلوک سخت‌افزار، اصول کار، قابلیت‌ها و محدودیت‌ها است.

ابزار دیگری که به آن نیاز است، یک ویرایشگر مناسب (Integrated Development Environment) زبان C است. بهترین ابزار رایگانی که می‌توانید استفاده کنید (STVD (ST Vesuial Develop و کامپایلر Cosmioc  C است. هردوی این نرم‌افزارها رایگان هستند اما شاید راه‌اندازی آن‌ها در ابتدا کمی دشوار باشد. نرم‌افزار STVD با پروگرامر (STVP (ST VIsual Programmer پک شده است که برای آپلود کردن برنامه روی STM8 از STVP استفاده می‌شود.

Cosmic نرم‌افزاری است که مانند خیلی از نرم‌افزارهای دیگر باید برای استفاده از آن هزینه پرداخت شود، اما خوشبختانه تیم Cosmic این نرم‌افزار را برای خانواده STM8 کاملاً رایگان قرار داده است. با این وجود، برای استفاده از آن باید در سایت ثبت‌نام و لایسنس دریافت کنید. معمولاً این روند ثبت‌نام و دریافت لایسنس توسط سرور شرکت‌ها به‌صورت خودکار انجام می شود اما برای Cosmic داستان متفاوتی است. شما برای دریافت لایسنس باید منتظر پاسخ یکی از اپراتورهای شرکت Cosmic شوید که ممکن است چند دقیقه یا حتی یک روز به طول بیانجامد.

ممکن است با خود بگویید، رایگان بودن چه فایده‌ای دارد وقتی‌که می‌توانیم از IAR قفل‌شکسته استفاده کنیم؟ ساده‌ترین دلیل ممکن احترام گذاشتن به حقوق یکدیگر است.

محیط نرم افزار STVP

 

شما می‌توانید STVD را از لینک زیر:

دانلود نرم‌افزار STVD

و همچنین کامپایلر Cosmic C را از این لینک دانلود کنید:

دانلود نرم‌افزار Cosmic C Compiler

برای دانلود هرکدام از نرم‌افزارها ابتدا باید در سایت آن‌ها ثبت‌نام کنید. برای دانلود Cosmic شما علاوه بر ثبت‌نام باید یک لایسنس رایگان برای کار با آن دریافت نمایید. برای دریافت لایسنس تنها کافی است اطلاعات خواسته‌شده را در سایت وارد کنید.

 

دریافت لایسنس Cosmic C compiler

 

در ابتدا لازم است که STVD را نصب کنید. نصب این نرم‌افزار ساده و مانند دیگر نرم‌افزارهاست. فقط کافی است تا پایان به ترتیب دکمه‌های Next را بزنید. بعد از آن نرم‌افزار Cosmic C compiler را نصب کنید. کلیدهای Next را در هر مرحله بزنید تا به صفحه زیر برسید:

 

نصب Cosmic C compiler

 

پس از نصب، از شما لایسنس درخواست می‌کند. اگر قبلاً ثبت نام نکرده باشید، باید لایسنس خود را ثبت‌نام کنید.:

 

در اولین اجرای برنامه، صفحه زیر برای جستجوی لایسنس معتبر باز خواهد شد:

 

فرم درخواست لایسنس برای میکروکنترلر STM8

 

شما باید قسمت‌های ستاره‌دار ( * ) را پر کنید. گزینه “Write to File” را انتخاب و فایل را به‌عنوان فایل( Text (.txt ذخیره کنید. نام فایل باید “CM8_license.txt” باشد. فایل ذخیره‌شده را با عنوان  “STM8FSE, STM32 32K License Request” به آدرس stm8_Free@cosmic.fr ایمیل کنید. اکنون باید صبر کنید تا تیم Cosmic به شما پاسخ دهد. ایمیل حاوی لایسنس الکترونیکی برای شما ارسال می‌شود. فایل ارسالی به نام “license.licخواهد بود.

ایمیل دریافتی برای سیسوگ به‌صورت زیر بود:

 

ایمیل حاوی لایسنس

 

وقتی لایسنس را دریافت کردید، باید برای نرم‌افزار محل ذخیره آن را مشخص کنید و عملیات نصب لایسنس را به اتمام برسانید. بهتر است لایسنس را در مکانی امن ذخیره کنید:

 

وارد کردن لایسنس Cosmic

 

فرم وارد کردن لایسنس Cosmic STM8

 

تایید لایسنس Cosmic STM8

پس از آن صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که اسم کامپیوتر شما را برای دریافت لایسنس می‌پرسد. اگر نام دقیق کامپیوتر خود را فراموش کرده‌اید می‌توانید از منوی Control Panel در قسمت Device Manager نام کامپیوتر خود را در این قسمت کپی کنید:

 

 

وارد کردن نام کامپیوتر Cosmic

 

رجیستر شدن نرم افزار Cosmic

در پایان این مراحل می‌توان بدون هیچ محدودیتی از کامپایلر استفاده کرد و لذت برد.

سیسوگ توصیه می‌کند نرم‌افزار Sublime Text و یا نرم‌افزار ++Notepad را نیز دانلود کنید تا کد خود را به‌راحتی مشاهده کنید. استفاده از این نرم‌افزارها ضروری نیست.

 

 

 

در قسمت چهارم سیسوگ قصد دارد روش‌های برنامه‌نویسی و راه‌اندازی STM8 را آموزش دهد. پس سیسوگ را گام‌به‌گام تا پایان آموزش‌ها همراهی کنید.

منبع

 

مطالب مرتبط

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

17 دیدگاه در “کامپایلر و پروگرامر STM8 | قسمت سوم

  1. Avatar for asghar asghar گفت:

    سلام
    برای من فایل elf تولید میشه ولی هگز نه
    یعنی شرکت ST بر خلاف محصولات ارزونش هیچ سیستم مفیدی برای برنامه نویسی محصولاتش نساخته
    همه وابسته به هم یا توابع بسیار حجیم مثل hal که حاضر شدن براش نرم افزار تولید کد بسازن ولی از استاندارد های بقیه شرکتا که موفق بودند استفاده نکنن
    یکی وابسته به جاوا
    یکی نرم افزار بی کیفیت و حجیم
    یکی معلوم نیست از کدوم جهنم دره ای براش کامپایلر ساختن بقیه هم پولیه

    واقعا اونقدری که اتمل تونست با میکرو های 8 بیتی دنیا رو تحت تاثیر قرار بده هیچکدوم نتونستن مثل اتمل باشن

    حیف اون پولی که دادم بابت میکرو و پروگرامر ST

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      الان خیلی از دوستان در حال استفاده از میکروکنترلرهای st هستند و این ساختاری که ایجاد کرده ممکنه در نگاه اول گیج کننده و پیچیده بنظر بیاد ولی وقتی که بهش عادت کنید به این سادگی ها نمیشه ازش دل کند
      اینقدر این ساختار خوب هست که بقیه شرکت ها در حال کپی کردن اون هستند

  2. Avatar for Abolfazl Abolfazl گفت:

    سلام
    میخواستم بدونم توی کد نویسی بین کامپایلر IAR و Cosmic فرقی وجود داره ؟ و اینکه keil و یا stm cube ide از stm8 پشتیبانی میکنند یا خیر؟

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      ببینید زبان سی که استاندارده و در واقع فرق کلی وجود نخواهد داشت، ممکنه مقداری در جزییات فرق وجود داشته باشه
      iar کامپایلر پولی هست و کیفیت کامپایل بهتری رو ارائه میکنه ولی کاسمیک هم به اندازه کافی خوب هست
      keil تا اونجا که میدونم از stm8 پشتیبانی نمکنه

  3. Avatar for محمد محمد گفت:

    با سلام و تشکر فراوان
    stvd برای من خروجی فایل hex برای پروگراممر نمیده

    1. Avatar for zeus zeus گفت:

      چه فایل هایی برای خروجی دارید ؟elf یا bin ?
      آیا پروژه شما بدون خطا کامپایل میشه ؟

  4. Avatar for حسین حسین گفت:

    سلام وقت بخیر .
    کازمیک خودش ادیتور داره !!! علت چیه که از stvd برای کد نویسی استفاده کردید؟

  5. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام خسته نباشید
    این توابع spl هیچ user manual ای نداره؟ که بدونیم چه توابعی داره و چه ورودی هایی میتونه بگیره؟
    من نتونستم چیزی پیدا کنم که مربوط به stm8 باشه! ممنون میشم لینک دانلود رو معرفی کنید.

  6. Avatar for مجتبی مجتبی گفت:

    با سلام
    میشه بفرمایید که بعد از گذشت چند روز ایمیل حاوی لایسنس برای ما فرستاده میشه؟
    یا برای مثال : بعد از اینکه شما ایمیل CM8_license.txt رو ارسال کردید ، چند روزه لایسنس از طرف شرکت cosmic براتون ارسال شد؟؟

    1. Avatar photo electronic girl گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای من 24 بعد ارسال شد ولی این موضوع الگوی مشخصی نداره چون این روال به صورت خودکار توسط شرکت cosmic انجام نمیشه وعواملی چون تعطیلات آخر هفته و شلوغی کاری تاثیرگذار هست.
      موفق باشید

  7. Avatar for آبان آبان گفت:

    وقتی لایسنس را دریافت کردید، باید برای نرم‌افزار محل ذخیره آن را مشخص کنید و عملیات نصب لایسنس را به اتمام برسانید. بهتر است لایسنس را در مکانی امن ذخیره کنید:

    این قسمت از کجا باید بیارم؟

    1. Avatar photo electronic girl گفت:

      سلام دوست عزیز
      همانطور که در پست توضیح داده شده شما در ابتدا باید در سایت Cosmic STM8 ثبت نام کنید و پس از نصب نرم افزار وقتی آن را برای اولین باز میکنید مانند تصویر موجود در پست صفحه ای باز میشه که باید اطلاهات آن را تکمیل و به صورت text برای شرکت Cosmic میل کنید و منتظر جواب این شرکت و ارسال لایسنس باشید. (آدرس ایمیل شرکت و دیگر اطلاعات بطور کامل به همراه تصویر در پست آورده شده)
      موفق باشید.

      1. Avatar for آبان آبان گفت:

        سپاس از چاسختون مشکل من در بر نداشتن تیک register your linces بود اگر این تیک غیر فعال نباشه در اولین باری که نرم افزار رو باز میشه به صورت اموزش نخواهد بود

        1. Avatar photo electronic girl گفت:

          خواهش میکنم… موفق باشید

  8. بازتاب: آموزش میکروکنترلر STM8 قسمت چهارم: STM8CubeMX - سیسوگ - Sisoog
  9. Avatar for sabeti sabeti گفت:

    سلام لینک اول ولینکهای مشابه از سایت st بدون لینک دانلود هستند
    این بخاطر آی پی ایرانه ؟

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام بله
      اون نرم افزارهایی که فکر میکنید اجازه دانلود نمیده را بدید تا در دانلود سرور سیسوگ برای شما و دوستان اپلود کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *