آموزش STM8, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

معرفی بردهای Discovery میکروکنترلر STM8 | قسمت دوم آموزش STM8

معرفی بردهای Discovery میکروکنترلر STM8 | قسمت دوم آموزش STM8

دوستان اگر تا اینجا با سیسوگ همراه بوده باشید در قسمت اول از مجموعه آموزشی میکروکنترلر STM8 توضیحات ابتدایی را درباره خانواده STM8 و پروگرامر St-Link  قرار دادیم و گفتیم که این خانواده را می‌توان به 3 دسته شامل STM8S ، STM8A و  STM8L  تقسیم بندی نمود. که گروه میکروکنترلر های STM8S قابل استفاده برای بیشتر مصارف هستند. حال در این مقاله بردهای Discovery که شرکت ST تولید نموده را معرفی می‌کنیم. پس با سیسوگ همراه باشید تا این بردها را مورد بررسی قرار دهیم.

برای شروع کار با STM8 ، شرکت STM بردهای آماده Discovery را تولید کرده است. که این بردها از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده اند. سیسوگ برای یادگیری و پروژه‌های تحقیقاتی استفاده از این بردها را توصیه می‌کند. دلایل مختلفی برای این توصیه وجود دارد، یکی از دلایل اصلی این است شما برای پروگرام کردن STM8 نیاز به پروگرامر دارید، تمامی بردهای Discovery دارای یک بخش پروگرامر ST-Link هستند که شما را از داشتن این پروگرامر به صورت مجزا بی نیاز می‌کند. یکی دیگر از مزایای مهم این بردها قیمت ارزان آن‌ها می‌باشد. شکل زیر نمای بالایی برد STM8S را نشان می دهد.

 

دیسکاوری برد میکروکنترلر STM8 به همراه ST-Link

 

یکی از بردهایی که زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد میکرو  STM8S003K3T6 است. این میکروکنترلر دارای 32 پین ورودی، 8 کیلوبایت حافظه برنامه (flash) و 1 کیلو بایت حافظه موقت (RAM) و  128 بایت Eeprom می‌باشد. همچنین سخت افزارهای دیگری نیز روی این برد قرار دارد،  یک عدد  LED که به پایه PD0 متصل و یک دکمه ی فشاری که به PB7 وصل شده است. همان طور که قبلاً بیان شد یک قسمت پروگرامر ST-Link V2 قابل جدا شدن از برد نیز وجود دارد، که توصیه می شود قسمت پروگرامر از برد جدا نشود. اندازه این بردها کمی کوچکتر از یک کارت اعتباری است. نمونه های مختلفی از بردهای STM8 Discovery مانند STM8S105 Discovery وجود دارد.

 

Discovery میکروکنترلر STM8 به همراه ST-Link

 

نمونه های دیگری از این بردها،  بردهای راه انداز چینی هستند که امکانات برد توضیح داده شده در بالا را ندارند و قطعه استفاده شده روی آن ها با STM8 متفاوت است. به طور کلی، برد ها و تراشه ها بسیار ارزان هستند، زیرا بسیاری از بردهای کوچک براساس میکروکنترلر STM8 در چین تولید می شوند.

 

برد راه انداز میکروکنترلر STM8

همانطور که بیان شد بردهای دیسکاوری مختلفی در بازار وجود دارد، ما نیز برد زیر را مورد استفاده قرار دادیم. همانطور که مشخص است این برد دارای قسمت پروگرامر نبوده و نیاز به پروگرامر ST-Link به صورت مجزا داریم. تراشه قرار گرفته شده روی این برد STM8S003F3P می‌باشد. آموزش های بعدی روی این برد صورت می‌گیرد.

 

برد میکروکنترلر STM8F003F4

 

برخی دیگر از محصولات ارزان قیمت براساس STM8 در زیر نشان داده شده است:

 

محصولات مبتنی بر میکروکنترلر STM8

 

تصویر سمت چپ یک برد LC-meter 100 آمپر است و تصویر سمت راست یک پنل DC-meter ساده است. اینها نمونه های ساده ای بر اساس STM8 هستند.

 

درقسمت سوم سیسوگ قصد دارد تا سخت افزارها و نرم افزارهای مورد نیاز برای کار با STM8 را به شما معرفی کند و سپس برنامه نویسی های مختلف برای این خانواده را آموزش می دهد. پس تا پایان آموزش ها و یادگیری STM8 با سیسوگ همراه باشید.

 

منبع

مطالب مرتبط

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

3 دیدگاه در “معرفی بردهای Discovery میکروکنترلر STM8 | قسمت دوم آموزش STM8

  1. Avatar for farshad farshad گفت:

    سلام امکانش هست فایل شماتیک برد راه انداز قرمز رنگ را در سایت قرار دهید؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز – بله حتما – در واقع شما برای پیدا کردن شماتیک برد باید دنبال کلید واژه stm8 minikit بگردید
      توی لینک زیر شماتیکش هست
      https://banlinhkien.vn/goods-2492-kit-stm8-mini-kit-stm8-v2-.html

  2. بازتاب: آموزش میکروکنترلر STM8 قسمت سوم: کامپایلر و پروگرامر - سیسوگ - Sisoog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *