اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ, معرفی

شبکه LPWA چیست

شبکه LPWA چیست

موسسه ی Leti شبکه هایی با توان پایین LPWA  مبتنی بر IOT ایجاد میکند

موسسه تحقیقاتی اروپایی به نام LETI، آزمایش های میدانی را پیرامون تکنولوژی جدید LPWA ،  Low-power wide-area  مختصر شده ی عبارت شبکه های دور برد توان پایین،انجام داده است.

تکنولوژی LPWA اپلیکیشن های موجی شکل را برای چیزنت ها IOT –  اینترنت اشیاء-  سازمان دهی میکند. گفته میشود که این تحقیقات در حوزه ی تحت پوشش، انعطاف پذیری داده ها و توان مصرفی, عملکرد قابل توجهی این تکنولوژی را در مقایسه با سایر تکنولوژی های LPWA  مثل LORA و NB-IOT نشان میدهد.

 

درحالی که پروژه همچنان در مرحله پژوهش و تحقیق میباشد، وینست برگ سرپرست آزمایشگاه ارتباطات اسمارت آبجکت ها، در مجله ی EE TIMES اظهار داشت: مراحل کار ما بهینه سازی و یکپارچه سازی مجدد را در بر میگیرد که این خود شامل توسعه ی RF ASIC و بررسی استاندارد سازی است.

رویکردLPWA موسسه ی LETI شامل ثبت موج های Turbo-FSK و نگرش منعطف به لایه های فیزیکی می باشد. و این رویکرد ها تحت تاثیر اتصال و توانایی جمع آوری ارتباطات ناپیوسته ی کانال ها جهت افزایش منطقه تحت پوشش و نرخ داده ها است.

آزمایشات میدانی مزیتهای  LPWA را در مقایسه با LORA و NB-IOT پیرامون دو تکنولوژی پیشرو و برجسته ی LPWA تصدیق کرد.

این تکنولوژی ها امکان ایجاد ارتباطات گسترده را با هزینه کم و طول عمر باتری بالا فراهم میکنند. نتایج مشخص کرده اند که تکنولوژی جدید بطور ویژه ای برای سیستم هایی با ارتباطات کلان ماشینی دور برد mMTC مناسب هستند.

در این سیستم ها که میلیارد ها پایانه ی ماشینی به صورت بی سیم ارتباط برقرار میکنند انتظار میرود نت ورک های گسترش یافته5G با شروع سال 2020 توسعه یابند.

سیستم های سلولی طراحی شده برا انسان ها قادر نیستند تا به طور مناسب بسته های اطلاعاتی خیلی کوتاه را برای تعریف سیستم های mMTC ارسال کنند. نتایج آزمایش های طراحی شده برای نمود انعطاف پذیری موجی شکل های جدید، توسط عملکرد منعطف سیستم لایه ی فیزیکی بدست می آیند.

 

مقایسه LPWA و دیگر بستر های IOT NB-IOT LORA

 

انعطاف پذیری این امکان را به داده ها میدهد تا در شرایطی که انتقال به صورت مطلوب ممکن نیست و یا دامنه ارتباطی وسیعی مورد نیاز است،مقیاسی بین 3 مگابایت بر ثانیه تا 4 کیلو بایت بر ثانیه داشته باشد.سیستم LETI میتواند در شرایط انتقال مطلوب نرخ بالایی از داده ها را با استفاده از لایه های فیزیکی SC-FDM انتخاب کند،که این خود مزیت کاهش توان مصرفی را به همراه دارد.

در شرایط سخت انتقال،سیستم به OFDM هایی با کارایی بالا و سریع تبدیل میشود.وقتی در انتقال دو مولفه ی دامنه ی وسیع و راندمان توان نیاز است،سیستم Turbo-FSK را انتخاب میکند که مدلاسیون های قائم با هماهنگی موازی با کدهای پیچیده ادغام میشوند و شکل موجی مناسبی برای فرایند توربو فراهم میکند.

این گزینش ها بطور اتومات توسط رویکرد های بهینه شده ی MAC برای اپلیکیشن های IOTصورت میگیرد

به گفته ی وینست برگ،گیرنده های Turbo-FSK موسسه Leti عملکردی نزدیک به حد شانون -Shannon limit-  دارند،که حداکثر سرعتی است که در آن داده ها میتوانند در کانال های شلوغ بدون خطا و ارور منتقل شوند و این گیرنده ها برای طیف های کم بازده به کار میروند.

سیستم های جدید لایه ی MAC از موجی شکل های متنوع جدیدی بهره مند هستند و به گونه ای طراحی شده اند که به طور خودکار با زمینه سازگار شوند.

مثل استفاده از سناریو ها و اپلیکیشن ها.

این سیستم ها به شکل بهینه مناسب ترین پیکربندی را با توجه به نیاز های اپلیکیشن انتخاب میکند.

شکل پویایی دستگاه،سرعت بالای داده ها، بهره وری انرژی و یا در زمانی که شبکه ها شلوغ هستند و به علاوه یک ماژول تصمیم گیری که ارتباطات را بسته به محیط سازگار میکند.

نیاز های بهینه سازی اپلیکیشن ها و انتقالات بوسیله ی سازگاری دینامیکی پروتکل Mac تحقق می یابد و ماژول تصمیم گیری کیفیت لینک ها را کنترل میکند. وینست برگ افزود ” تا اینجا بخشی از بودجه توسط خودمان و بخش دیگر در نتیجه همکاری دو جانبه با شریک محرمانه صنعتی تامین میشد، ولی هم اکنون این همکاری به دلیل تغییر استراتژی شریک صنعتی پایان یافته است.”

 

سیسوگ: بزودی نام  پروتکل های جدید در حوزه اینترنت اشیاء شنیده خواهد شد که شاید یکی از آنها LPWA  باشد.

– نیتین دااهد خبرنگار اروپاییEE Times

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *