توصیه شده, سفرنامه چین, متفرقه, مقاله های سیسوگ

سفرنامه چین – سفرنامه به دره سیلیکون چین ( منطقه خواچیان )

سفرنامه سفر به چین

سفر به چین : سلام من سیسوگ هستم! مهندس الکترونیکی که عاشق طراحی الکترونیکه و تمام زندگیش از دانشگاه به بعد در الکترونیک خلاصه میشه! و البته مهندسی که نتونسته هنوز به آرمانهای مالی و اقتصادی اش برسه ! ، فکر کنم لازم نیست دیگه در مورد خودم توضیح بیشتری بدم چون یک “مهندس الکترونیک عاشق طراحی” میتونه شخصیت کامل من را با جزییات تفسیر کنه! این دومین سفر به چین و شنزن است که تجربه می‌کنم، و دو هدف را از این سفر دنبال می‌کردم:

اول شرکت در نمایشگاه IOTE که بزرگترین نمایشگاه بین المللی در حوزه اIOT اینترنت چیزها ( چیز نت) در آسیا است.

دوم اینکه با بازارهای منطقه خواچیان تجدید میثاقی دوباره کنم !

در مورد این بازارها در آینده مطالب بیشتری خواهم گفت فقط در اینجا لازمه بگم که هر آنچه، هر آنچه که از سخت افزار الکترونیک بخواهید در این منطقه کوچک بدون اغراق پیدا خواهید کرد، فقط کافیه دستتون را دراز کنید تا بتونید هر آنچه که برای طراحی الکترونیک نیاز دارید تهیه کنید! هر آنچه!

اگر قرار بود دنیای الکترونیک پیامبری داشته باشه و اون پیامبر قرار بود سفری را واجب کنه به نظرم بیشک اون پیامبر از خواچیان چین ظهور می‌کرد و بیشک سفر به این منطقه را برای یک الکترونیکی برای یک بار واجب می‌کرد. (البته انتقاد نکنید که چرا دره سیلیکون واقعی تو امریکا را به عنوان مکان ظهور در نظر نمی‌گیرید! به دو دلیل اول اینکه هیچ پیامبری در قاره آمریکا تابحال ظهور نکرده و الان هم نباید بکنه؛ و دلیل مهمتر اینکه من نویسنده هستم و قدرت بلامنازع دارم! )

قصد دارم در چند قسمت راهنمای هر کسی  باشم که قراره به این جای زیبا سفر کنه و سعی کنم پیچ و خم های این سفر را تا جایی که می‌دونم روشن کنم، لازم به ذکره سفر من در موقعی اتفاق میفته که قیمت دلار در نوسان بالایی است و هم اکنون نیز به حدود 12 هزار تومان رسیده!

 

مقدمات سفر به چین

قبل از سفر به چین لازمه یه سری مقدمات سفر فراهم بشه، این مقدمات شامل دریافت بلیط و ویزای حضور در چین است، البته یه مقدار ناچیزی پول ( که با توجه به نوسانات دلار ترجیه میدم به دلار خدمتتون عرض کنم ) حدود 1000 الی 2000 دلار میتونه باشه که بستگی به نحوه صرفه جویی شما در سفر هم داره ؛ شاید بپرسید منظورتون از صرفه جویی دقیقا چیه!  در ادامه سفرنامه حتما به این موضوعات اشاره خواهم کرد که در ادامه میتونید خودتون را در زمره صرفه‌جوها قرار بدید یا نه!

ویزای سفر که حدود 100 الی 120 دلار قیمت داره می‌تونه توسط شرکتهای مسافربری برای شما از سفارت چین درخواست بشه و به پاسپورتتون اضافه بشه ( البته پاسپورت هم جز مقدمات هست و چون به نظرم بدیهی بود جز نیازهای اولیه نیاوردم) ! اگر پاسپورت هم ندارید زیاد نگران نباشید می‌تونید در مدت حدود یک هفته درخواست پاسپورت بدید و اون را دریافت کنید. مدت زمان حداقلی ذکر شده برای گرفتن فرایند ویزا حدود ده روز ذکر می‌شه که بهتره بیشتر از این زمان را به زمان دریافت ویزا اختصاص بدید. ویزای صادر شده برای شما حدود یک ماه اعتبار داره که که البته من شنیدم که حتی 15 روزه هم در زمان های خاصی صادر شده!

 

انتخاب بلیط مناسب برای سفر به چین ( شنزن ) :

با توجه به اینکه پروازهای زیادی به مقصد شنزن انجام نمیشه شما باید پروازتون را برای سفر به گوانجو تنظیم کنید و از اونجا به شنزن سفر کنید که البته مسیرهای زیادی برای رفتن به شنزن دارید که در ادامه بیشتر توضیح خواهم داد. متاسفانه و یا خوشبختانه در این سفر من تنها هستم و این دلیلی شد برای اینکه بتونم مشقت های سفر را براتون به صورت ملموس تری بیان کنم.

برای انتخاب پرواز سفر به شنزن دو انتخاب مهم می‌تونید داشته باشید

  • پرواز از طریق هواپیمایی ماهان
  • پرواز توسط شرکت مسافربری قطر

من سفر اول خودم را با مسافربری قطر تجربه کردم و دومین سفر با هواپیمایی ماهان؛ که هر کدام میتونه محاسن و معایب خودش را داشته باشه لازم به ذکره بگم که هزینه رفت و آمد هر کدام از شرکتهای مسافربری موقع بررسی بنده حدود دو میلیون و دویست به بالا بود که متناسب با زمان خرید بلیط میتونه متغیر هم باشه ! درست شنیدید ، یعنی اینکه اگر شما بتونید برنامه ریزی دقیقی بکنید و حدود یک ماه قبل بلیط خودتون را تهیه کنید از نظر قیمتی میتونه مقرونه به صرفه و کمتر باشه!

 

قطر ایرویز و سفر به گوانجو :

هواپیمایی قطر

این پرواز به مقصد گوانجو در دو قسمت انجام خواهد شد, به این صورت که شما توسط یک پرواز قطری از تهران به مقصد دوحه خواهید رفت, در فرودگاه دوحه که میتونه جذابیتهای خوبی هم به عنوان یک فرودگاه پیشرفته و بزرگ داشته باشه از دو ساعت تا چندین ساعت که از قبل هم کاملا مشخص هست و بنا به زمان بندی پروازها از قبل به شما اعلام شده وارد قسمت دوم سفر خودتون یعنی از دوحه قطر به مقصد گوانجو خواهید شد.

تمامی مسافرین به چین از کشورهای خاورمیانه و حتی آفریقا در قطر جمع می‌شن و توسط یک هواپیمای بزرگتر به مقصد چین حرکت می‌کنند، اصطلاحا ترانزیت میشن. از محاسن مسافربری قطر زمان بندی دقیق اون هست! پس بهتره اگر این شرکت را انتخاب کردید به موقع فرودگاه باشید و به موقع هم سوار هواپیما بشید تا احیانا جا نمونید. بلایی که داشت در سفر اول یه جورایی به سر ما میومد. پذیرایی مناسب شامل اکثر نوشیدنی ها ، نیز از جمله محاسن این سفر میتونه باشه و صد البته پرواز با هواپیمای غول پیگر A380  در مسیر طولانی حدود 9 الی ده ساعته به چین میتونه سفری آرام را براتون داشته باشه!

مهمترین عیب پرواز با هواپیمایی قطر نیز میتوان زمان ترانزیت طولانی باشه یک و نیم ساعت تا قطر حدود سه ساعت انتظار برای پرواز بعدی و حدود 9 ساعت برای پرواز به چین میتونه زمان حدود 14 الی 15 ساعته را برای شما رقم بزنه و صد البته برای سفر رفت جذابیتهای سفر میتونه سفر شما را دلپذیر کنه ولی برای برگشت این مدت زمان و ترانزیت آزار دهنده خواهد بود.

 

 

هواپیمایی ماهان :

هواپیمایی ماهان

سفر دوم بنده با مسافربری ماهان بود و برخلاف اون چیزی که از شرکتهای هواپیمایی ایرانی شنیده بودم این سفر واقعا خوب بود و زمانی حدود هشت ساعت و نیم به طول انجامید. البته تاخیر حدود نیم ساعته و کیفیت معمولی پذیرایی و عدم وجود روشن شدن نمایشگر پخش فیلم هم نتونست چیزی از ارزشهای ماهان کم کنه و در کل اگر بخام پیشنهاد بدم ترجیه میدم به عنوان یک ایرانی شرکت مسافربری ماهان را پیشنهاد بدم! (ولی یکبارم با قطری برید بد نیست یا حداقل سفر کنید)

 

ورود به فرودگاه :

شروع سفر به چین با تحویل چمدان ها در فرودگاه

پس تا اینجای ماجرا شما ضمن گرفتن ویزا ، و بلیط هواپیما آماده سفر هستید! بعد از ورود به فرودگاه باید کیف اصلی خودتون را تحویل بدید و بلیط اصلی که مشخص کننده جای صندلی شما است را تحویل بگیرید. لازم به ذکره که با بلیط اکونومی ( Economy ) که ارزون ترین مدل بلیط است میتونید تا 30 کیلوگرم بار حمل کنید و بیشتر از اون شامل جریمه سنگینی میشه که بهتره بیخیال بشید. البته اگر بار زیادی دارید بطوریکه حجم نشون نده میتونید به عنوان بار مسافر در کوله پشتی یا با دست انتقال بدید. (اگر از این ترفند استفاده کردید حتما دعای خیرتون را نثار بنده کنید). در ضمن یادتون باشه باطری را نمیتونید داخل چمدون اصلی قرار بدید و تمام وسائل باطری خور یا پاور بانک را باید همراه خودتون داخل هواپیما ببرید. بعد از اون  لازمه از پلیس مهربونی رد بشید که ضمن بررسی ممنوع الخروجی شما و مسائل حاشیه ای دیگه برگه ای را از شما میگیره به نام عوارض خروج از کشور! (عوارض خروج از کشور اسم مبلغی هست که از سال 1397 رسمیت پیدا کرد و برخلاف اسمش اصلا خوشایند نیست! ) فلسفه اون هم به زبان ساده اینه که شمایی که داری میری خارج؛ نوش جونت؛ ولی به نظر وضعت خوبه! درصد ما رو هم بده 😐

سفر به چین ، گیت دریافت عوارض خروج از کشور

این مبلغ را میتونید در دستگاههای کارتخوان مخصوصی که در نظر گرفته شده پرداخت کنید که برای بار اول 220 هزار تومان هست. و صد البته بنده در فرودگاه کلی دعا کردم در حق مسئولین عزیز که لطف کردند و این مبلغ را به دلار اخذ نمیکنن واقعا دستشون درد نکنه!

در ضمن سفر شما زیارتی هم حساب نمیشه پس یادتون باشه گزینه اول: سفر سیاحتی مخصوص شماست بعد از اون وارد سالن انتظار اصلی میشید که میتونید اون موقع تازه ارز مسافرتی را دریافت کنید!

لازم به ذکره یادتون باشه سفر شما سیاحتی حساب میشه و چیزی به عنوان سفر کاری نیست!

 

یکی از الطاف نظام در هنگام سفر به چین بنده ، وجود ارز مسافرتی به مبلغ 1000 یورو بود که با وضع یورو 13 هزار تومانی ، بسیار شیرین و طعم دار بود ، که البته اگر در هنگام سفر شما نیز وصال داد می‌تونید یک هفته قبل با مراجعه به شعب ارزی بانک های ملت ، ملی و سامان این ارز را درخواست کنید، و به ازای گرفتن مبلغ یورو برگه ای به شما خواهند داد که بعد از ورود به فرودگاه و ثبت بلیط هواپیما در فاز آخر به شما این مبلغ را خواهند داد. تصویر زیر هم دو اسکناس خوش رنگ هست که به پول رایج ما الان میشه بیش از ده میلیون ! و اسمش ارز مسافرتی است

سفر به چین ، دریافت ارز مسافرتی

 

چند نکته مهم برای سفر به چین :

اول اینکه ذائقه غذایی ما با انچه در چین میگذرد کلا متفاوت است ، البته رستوران هایی هم هستند که شبیه ذائقه ما غذا میپزن که البته بسیار کم هستند و باید تخصص داشته باشید ! و یا رستورانهای ترکی یا KFC یا شبیه آن نیز هزینه بالایی جهت غذا خوردن از شما خواهند گرفت که البته با توجه به افزایش قیمت دلار و به تبع اون یوان میتونم بگم قیمت بالایی باید پرداخت کنید در کل شما چهار راه حل بیشتر ندارید :

اول اینکه بخاطر صرفه جویی غذاهای کنسرو شده و اماده حتما همراه خودتون ببرید.

دوم اینکه به خودتون اعتماد دارید که میتونید هر چیزی بخورید ( که خیلی اعتماد نداشته باشید )

سوم اینکه با یه همراه آشنا میرید که اون میدونه دقیقا کجا باید با هزینه کم غذا خورد

و چهارم اینکه اهل صرفه جویی نیستید و پولدار هم هستید که خیلی عالیه خوش بگذره KFC و رستورانهای گرون قیمت خارجی

پس تا جایی که میتونید برای خودتون غذا همراه ببرید و راه حل اول را از بنده پذیرا باشید ، یادتون باشه بیشتر از 30 کیلو نباید چمدونتون باشه و گرنه هزینه زیادی به ازای هر کیلو از شما میگیرن که اصلا تناسب نداره.

 

انشاله در شماره بعد سفر به چین قراره باز هم یه گریزی بزنیم با انچه که بهتره با خودتون به چین ببرید و میریم به استقبال گوانجو…

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

16 دیدگاه در “سفرنامه چین – سفرنامه به دره سیلیکون چین ( منطقه خواچیان )

  1. Avatar for علی ZIA علی ZIA گفت:

    ممنون از قلم و روایت زیبایی که داشتید.
    جای خالی یک سفرنامه صریح و ساده از زبان یک مهندس الکترونیک که به چین سفر کرده اند خیلی خالی بود.
    لطفا با جزییات بیشتر ، قسمت دوم و … را هم منتشر کنید.
    من هم مایلم سفری به چین داشته باشم اما ترجیح میدهم که برای بار اول با فرد با تجربه ای همراه بشم.
    در سایتتون این بستر را فراهم کنید که اگر بشه افرادی که مایلند در زمینه سفر به چین و گشت و گذار در آن کمک کنند مشخصات و راه ارتباطیشون آشکار بشه و مثل سیسوگ که یه بستر رایگان نشر دانش الکترونیکه ، این فضا هم به صورت رایگان و آزاد برای ارتباط گرفتن بیشتر با چین باز بشه.
    چند مورد را دوست دارم بهش مستقیم اشاره کنید :
    1 برنامه سفر را چجوری تنظیم میکنید؟ (بازدید از نمایشگاه؟ خرید از بازار؟ مذاکره با شرکتها؟ )
    2 نحوه تهیه محل اقامت در مکانهای مناسب و هزینه آنها
    3 آیا نیاز به گرفتن مترجم هست یا فروشگاه ها به زبان انگلیسی هم مسلط هستند؟
    4 نحوه تسویه حساب با چینی ها به چه صورته ؟ نقدی یا حواله از ایران یا کارتهای مستر و یا راه بهتری که شما میشناسید
    5 اینترنت در چین و نحوه استفاده از آن (فعال سازی خاصی دارد یا خیر)
    6 نحوه تهیه یک سیمکارت چینی که بشود از طریق آن در طول سال هم استفاده کرد یا اینکه در هر سفر یک عدد تهیه کنیم و در انتهای سفر مرجوع کنیم.
    7 جابجایی در محلات و آدرسهایی که داریم با چه روشی مقرون بصرفه هست ؟ (اتوبوس؟ پیاده؟ دوچرخه؟ تاکسی؟ مترو؟)
    8 در صورتی که پولمان تمام شود از چه راهی میتوانیم پول تهیه کنیم؟
    9 آیا امکان خرید تجهیزات خاص اما دست دوم مانند اسکوپ ، فانکشن ، اسپکتروم ، کالیبراتور ، دستگاه مونتاژ ، پرینتر سه بعدی و … وجود دارد؟ از کجا میشه این موارد را تهیه کرد و چطور میشه به ایران انتقال داد؟
    10 چجوری میشه مواردی که اونجا خریدیم را به ایران بیاوریم ؟ (در دو سطح مختلف جواب بدید : 1- قابل حمل مسافری 2- ارسال با پست یا روشهای دیگر)
    11 گمرک ایران برای چه مواردی برای ورود به کشور گمرک میگیرد؟ (برای مثال اگر یه فانکشن ژنراتور از چین بخریم و بدون جعبه در چمدان خود قرار بدهیم آیا گمرکی به آن تعلق میگیرد؟ برای قطعات خرد چطور ؟)
    12 گمرک چین یا هنگ کنگ به ورود و خروج چه چیزهایی حساس بودند؟ به عبارتی میشه یک سری تجهیزات الکترونیکی یا محصولات غیر الکترونیکی ساخته شده در ایران را برای فروش به چین ببریم؟
    13 اگر بخواهیم بیش از 3 هفته در چین بمانیم از چه روشهایی را برای کاهش هزینه ها توصیه میکنید؟
    14 مکانهایی که غذای حلال و مناسب زائقه ما داشته باشند؟
    15 نحوه پیدا کردن مکانی مناسب جهت نماز خواندن و سرویس بهداشتی ایرانی (مخصوصا در هواپیما آیا میشه نماز خواند یا نه ؟)
    16 در صورت مریض شدن در چین به چه مکانهایی میتوانیم برای مداوا مراجعه کنیم؟ (داروخانه هاشون بدون نسخه دارو میدهند یا نه؟)
    17 امنیت سفر برای کسی که بدون همراه میرود به چه صورت است و به چه نکاتی باید توجه کند؟ (چه مکانهایی نرویم و با چه افرادی ارتباط نگیریم؟

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از لطفتون
      حتما به پیشنهادتون فکر خواهم کرد البته سفرهای اینچنینی پارامترهای خاص خودش را داره

      البته ما چند قسمت بعدی را هم منتشر کردیم که در دسته سفرنامه چین میتونید مشاهده کنید
      من حتی زمان زیادی گذاشتم و نقشه بازارهای خواچیان را دراوردم که میتونید ببینید
      خیلی از سوالات شما را هم جواب دادم
      البته با خوندن این مطالب در صورتیکه سوالاتی وجود داشت بفرمائید سعی میکنم حتما تو اولین فرصت اون سوالات را هم جواب بدم

  2. بازتاب: سفرنامه چین ،چگونه برای سفر چین مهیا شویم ! - سیسوگ - Sisoog
  3. بازتاب: تجربه چین - عماد الکترونیک - سیسوگ - Sisoog
  4. Avatar for سروش سروش گفت:

    سلام
    خیلی جالب بود .لباس قرمزه خودتونین؟!
    راستی ای کاش در مورد خرید قطعات از سایت های چینی و خارجی هم یکسری اطلاعات می گذاشتید .
    ممنون که هر جا هستید به فکر ما دنبال کننده هاتون هم هستید.
    موفق باشید!

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام نه 🙂
      ممنون از شما
      انشاله در اولین فرصت حتما این کار را خواهیم کرد

    2. Avatar for سروش سروش گفت:

      سلام دوست عزیز
      دست شما درد نکنه و مشتاقانه منتظر هستم تا چیزهای جدیدی یاد بگیرم .
      انشالله همواره موفق و موید باشید!

      1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

        متشکر از شما

  5. Avatar for amir amir گفت:

    سلام
    قصد دارم برا خرید قطعات تعمیری موبایل سفری به شنزن داشته باشم ممکنه منو راهنمایی کنین؟ ضمنا اگه ادم نخواد اونجا بره هتل کجا میتونه بمونه که ارزون در بیاد؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      نقشه ای که منتشر کردم بازار قطعات تعمیری موبایل را هم شامل میشه
      الیته سعی میکنم به مرور اطلاعات بیشتری مربوط به این پاساژها تو سایت درج کنم
      همچنین در مورد هتل ها حتما پست بعدی ما رو یه نگاهی بندازید
      فقط در مورد خرید قطعات موبایل بگم که حواستون خیلی جمع باشه
      من که اکثر قطعاتی که دیدم قطعات دمونتاژی بود

  6. Avatar for حمید حمید گفت:

    عالییی بود سیسوگ عزیز موفق باشی.رابطه تنگاتنگی بین مطلب شما و شخصیت مهندسین الکترونیک وجود داشت.من کاملا درک میکنم.مطالب خیلی شیرین بود و طنز تلخی ک در سفرنامت متاسفانه در کشور ما وجود داشت به شیوایی مطلبتون اضافه کرده بود.موفق باشییید.بی صبرانه منتظر سفرنامه سیسوگ در چین هستم.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز 🙂
      باعث خوشحالی و دلگرمی ماست ، همراهی شما

  7. Avatar for Arian Arian گفت:

    عرض ادب و احترام
    واقعا جالب بود من به دلیل اینکه خدمت سربازی?نرفتم نمیتونم از کشور خارج شم دقیقا دو هفته پیش ۱۸ سالم شد ☹
    میخواستم بدونم برای سربازی راهی وجود نداره

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      والا عرض کنم، احتمالا شرایط خاص وجود داره ، این که یه وثیقه سنگین بذارید و اجازه رو صادر کنن ! ولی مطمئن نیستم برای سفر های گردشگری چنین چیزی وجود داشته باشه

  8. Avatar for روزبه روزبه گفت:

    خوشبگذره داداش جای ما هم ببین

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      متشکرم دوست عزیز 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *