باتری ها, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

همه چیز درباره باتری ها قسمت اول : مقدمه

انواع باتری

فن‌آوری‌های مختلفی از باتری ها وجود دارد که در انتخاب مناسب‌‎ترین تکنولوژی برای هر دستگاه موثر است، در این مقاله قصد داریم مجموعه مقالات توسط Ivan Cowie مهندس ارشد شرکت باتری سازی  MaxVision نوشته شده است را برای شما آورده و درباره هر کدام بیشتر صحبت کنیم.

من یک مهندس برق با تجربه 30 ساله هستم، که در بسیاری از زمینه‌ها شامل دیجیتال، آنالوگ، برق، ارتباطات و میکروکنترلرها تخصص دارم. من برای یک شرکت به نام MaxVision کار می‌کنم که عملکرد بالایی دارد. شاید به نظر خیلی عجیب بیاید ولی دفتر کاری  Max Maxfield (از جمله مردهای تکنولوژزی) در ساختمان ما قرار دارد و چون ما آشپزخانه مشترکی داریم، او در طول سال‌ها، مجبور شده طنزهای من را سر میز قهوه تحمل کند!

یکی از روزهایی که شوخی جدیدی به ذهنم رسیده بود، مکالمه بین  Max Maxfield و Willie Richards (کارشناس طراحی مکانیک شرکت MaxVision) را درباره این‌که چه نوع باتری برای ربات‌های مکس مناسب‌تر است، شنیدم. از آن‌‌جایی که من دانش قابل توجهی در مورد باتری‌ها و هم‌چنین ربات‌ها داشتم، کمک‌ها و پیشنهادهای خو را در قالب جوک بیان کردم.

 

 

باتری

 

مکس گفت، اگر اطلاعات کامل باتری‌ها از جمله نوع، فن آوری، اصطلاحات، مشخصات و اطلاعات زیست محیطی روی جلد باتری‌ها نوشته شود، برای مصرف‌کنندگان بسیار کارآمد و مناسب خواهد بود. بعد از آن ما نوع خاصی از باتری‌ها را با درج تمامی اطلاعاتی که یک کاربر برای انتخاب باتری مناسب نیاز دارد روکش کردیم. از وقتی که جزئیات را در باتری‌ها در نظر گرفتیم، توانستیم باتری‌های مناسب برای ربات‌های مکس را پیشنهاد بدهیم.

باتری در سال 1800 توسط Alessandro Volta از ایتالیا اختراع شد. مطمئناً ولتا از این‌که اختراعش در همه جا به صورت متنوع فراگیر شده بسیار شگفت زده است.  با این توضیح، برای برخی ازکارها، بهتر است از یک خازن استفاده کنید، نه یک باتری. غافلگیر شدید؟! خب، شما حداقل زمانی‌ که برق منظم با توان بالا نیاز دارید می‌توانید خازن را انتخاب کنید. در بعضی موارد برای بارهای کم شما می‌توانید کاربرد برق منظم را نادیده بگیرید و تنها یک خازن را شارژ کنید و تا زمانی‌که آن را دور بیندازید از آن استفاده کنید. هنگامی‌که درباره اصطلاحات و تکنولوژی باتری صحبت کنیم، احتمالاً دلیل انتخاب خازن در مقابل باتری روشن‌تر خواهد شد.

در هنگام انتخاب فن‌آوری باتری برای یک کار خاص، عوامل زیادی در نظر گرفته می شود. علاوه بر اندازه نسبی، وزن و هزینه (از ارزان قیمت به گران قیمت). ملاحظات اصلی و عوامل موثر به شرح زیر است:

 

زیست محیطی (عملکرد و ذخیره سازی):

دما، فشار هوا، ارتفاع، فشار مکانیکی، ارتعاش، موقعیت نصب، تشدید تابش، زنگ زدگی، بسته بندی / شکل، ذخیره سازی یا عمر مفید، دفع، مواد زائد تولید شده و خروج گاز، مواد مصرفی، ایمنی، و مواد / RoHS

 

کاربرد باتری:

انواع (شامل اولیه، ثانویه و هوشمند)، تکنولوژی، شیمیایی، بازده و زیان، سیکل و نرخ شارژ / تخلیه، عمق تخلیه، عمر مفید، اثر حافظه، تکنیک‌های شارژ، خازن / باتری هیبریدی، موارد استفاده، ظرفیت، تراکم (انرژی و وزن)، مدار حفاظت، اندازه گیری و گاز سنج، کیفیت، قابلیت اطمینان، و شارژ و زمان اجرا.

از آنجا که اولین مدل خام Volta، در بسیاری از انواع باتری‌ها به کار گرفته شده است. برخی از این فن‌آوری‌ها به شرح زیر است:

 

PbXLead-acid
NiCdNickel cadmium
NiMHNickel metal hydride
NiZnNickel zinc
ZnOZinc-air
ZnCZinc-carbon
ZnCl2Zinc-chloride
ZnMnO2(Zinc-manganese dioxide (alkaline
LiFeS2Lithium-iron disulfide
LiMnO2Lithium-manganese dioxide
LiSOCl2Lithium thionyl chloride
LiCFXLithium poly carbon monofluoride
LiSO2Lithium sulfur dioxide
LiI2Lithium iodine
LiAlCl4Lithium aluminium chloride
(LiCoO2 (LCOLithium cobalt oxide
(LiFePO4 (LFPLithium iron phosphate
(LiMn2O4 (LMOLithium manganese oxide
(LiNiMnCoO2 (NMCLithium nickel manganese cobalt oxide
(LiNiCoAlO2 (NCALithium nickel cobalt aluminum oxide
(Li4Ti5O12 (LTOlithium titanate
Ag2OSilver oxide
AgZnSilver-zinc
(Na2S4 (NaSSodium sulfur
Nuclear or atomic

 

این‌ها فقط بعضی از موارد رایج و قابل توجه بودند. من نمی‌توانم تمام این فن‌آوری‌ها و تکنولوژی ها رابه صورت عمقی توضیح دهم. در مقاله بعدی دسته‌بندی، مشخصات عمومی و اصطلاحات را توضیح خواهم داد.

 

با سیسوگ همراه باشید تا مقالات “همه چیز درباره باتری‌ها” را بخوانید.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

6 دیدگاه در “همه چیز درباره باتری ها قسمت اول : مقدمه

  1. Avatar for fn fn گفت:

    درود وصد درود به امید اینکه راهی که پیش گرفتید ،بهش شک نکنید ،درسته،وزحمت فراوان کشیده‌اید.موفق وپیروز باشی وباشید.

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      ممنونم دوست عزیز 🙂

  2. Avatar for محمد محمد گفت:

    你好
    非常感谢你的有用内容

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      拜托,亲爱的朋友
      我们很高兴能引起你的注意

  3. Avatar for سجاد سجاد گفت:

    سلام خیلی ممنونم از مطالب مفید شما و از این که وقت میزارید و این مطالب رو به اشتراک میزارید .

    1. Avatar photo electronic girl گفت:

      خواهش میکنم. ممنون از حمایت شما
      هدف ما گسترش علم الکترونیک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *