ARM, AVR, پروژه, توصیه شده, میکروکنترلر

پروگرامر Sis-Link ساخت پروگرامر ARM و AVR: دگردیسی

پروگرامر Sis-Link ساخت پروگرامر ARM و AVR: دگردیسی

پروگرامر sis-link: در قسمت قبل (معرفی پروگرامر Sisoog-Link) به معرفی و قابلیت‌های پروگرامر sisoog-link پرداختیم، قابلیت‌های منحصربه‌فردی که شاید با تکیه‌بر آنها بتوان پروگرامر sisoog-link را یک پروگرامر حرفه‌ای خواند، پیاده‌سازی و برنامه‌نویسی این پروگرامر هفته‌ها وقت گرفته و تماماً توسط تیم سیسوگ انجام‌شده است. نه تنها این مطلب بلکه غالب مطالب منتشرشده در سیسوگ دارای کیفیت بالایی هستند که همگی با صرف وقت و هزینه شخصی انجام‌شده است و به جرات می‌توان گفت حتی برخی مطالب نمونه خارجی هم ندارند، شاید می‌توانستیم در این زمان پروژه‌های پول‌سازی را پیاده‌سازی کنیم، اما همان‌طور که قبلاً هم اشاره‌کرده‌ایم “پول” دغدغه ما نیست، دغدغه ما کمک به افراد علاقه‌مند و ارتقاء فرهنگ اشتراک‌گذاری و جا انداختن مفهوم Open Source است و با تمام وجود سعی می‌کنیم مطالب و پروژه‌های ارائه‌شده توسط سیسوگ از کیفیت بالایی برخوردار باشند، در این میان از دوستان عزیز و دنبال کنندگان گرامی تقاضا داریم اگر مطلبی را مناسب دیدند با به اشتراک‌گذاری آن بین دوستان خود، آن‌هم با ذکر منبع سیسوگ ما را به ادامه مسیر پیش رو دلگرم کنند. همچنین سیسوگ خوشحال می‌شود که مطالب شمارا بانام خودتان بازنشر کند؛ منتظر مقالات و پروژه‌های شما هستیم.

انگار زیاد از بحث اصلی فاصله گرفتیم، کجا بودیم!، بله تا جای ممکن سعی کرده‌ایم که پروگرامر Sisoog-link ساده و کاربردی باشد، برای همین قید طراحی سخت‌افزار را زدیم و از یک نمونه آماده خیلی ارزان‌قیمت (پروگرامر کوچک ST-Link) به‌عنوان سخت‌افزار استفاده کردیم، البته این انتخاب چالش‌هایی را در برداشت که خوشبختانه بر آنها فائق آمدیم و تمام تمرکز خود را بر روی نرم‌افزار گذاشتیم. به‌نحوی‌که پروگرامر قادر باشد به‌صورت مستقیم و بدون واسطه در کامپایلرهای رایگان و غیر رایگان مورداستفاده قرار بگیرد.

بگذارید گذری به مقاله قبل بزنیم و قابلیت های پروگرامر Sisoog-link را با هم مرور کنیم:

  •  سخت افزار ارزان و در دسترس
  • پشتیبانی از بوت لودر جهت بروز رسانی فریمور
  • پشتیبانی از رابط SWD برای پروگرام میکروکنترلر ARM
  • پشتیبانی از رابط ISP برای پروگرام میکروکنترلر AVR
  • پشتیبانی از پروتکل STK500 جهت ارتباط مستقیم با نرم افزار های Codevision و Bascom Avr و AtmelStudio
  • پشتیبانی از پروتکل CMSIS-DAP برای ارتباط مستقیم با نرم افزار های Kail و IAR
  • پشتیبانی از تمام هسته های Cortex-m نظیر تمام خانواده های ST برخی میکروهای جدید NXP و Atmle و…

البته هنوز کار طراحی این پروگرامر تمام نشده است و در حال اضافه کردن آیسی های حافظه هستیم (حدود 100 نوع آیسی مختلف) که در اکثر دستگاه‌های الکترونیکی مورداستفاده قرار می‌گیرند و در ارتقاءهای آینده این پروگرامر در دسترس خواهد بود.

برای ساخت sis-link از کجا شروع کنیم

مشخص است اولین گام ؛ تهیه سخت افزار است ، اما برای تهیه سخت افزار راه های مختلفی وجود دارد ، اعم از ساخت آن یا استفاده از سخت افزار آماده یا استفاده از پروگرامر موجود بر روی برد های دیسکاوری ؛ بگذارید اینطور دسته بندی کنیم ، شما سخت افزار ST-Link را موجود دارد یا موجود ندارید. اگر که سخت افزار ST-link را موجود ندارید ، احتمالا یا باید آن را از بازار تهیه کنید یا آن را خودتان بسازید.

اگر قصد تهیه آن را از بازار دارید دو انتخاب خواهید داشت ، اول این که سخت افزار رسمی ارائه شده توسط ST را خریداری کنید یا این که دانگل پروگرامر ST که خیلی کوچک و ارزان است را تهیه کنید ، در زمان نوشتن این مقاله قیمت پروگرامر ST-Link که توسط شرکت ST ارائه شده است حدود 50 هزار تومان و قیمت پروگرامر دانگل (پروگرامر کوچک ST-link) هم حدود 19 هزار تومان است ! و به راحتی میتوانید از بازار تهیه کنید ؛ یکی از دلایل انتخاب این سخت افزار ؛ دقیقا قیمت مناسب تهیه آن است شاید با توجه به قیمت های موجود اصلا برای کسی صرفه نداشته باشد که بخواهد سخت افزار آماده که جعبه هم دارد ، کانکتور مناسب هم دارد را کنار بگذارد و خود دست به ساخت آن بزند.

بااین‌حال هیچ غیرممکنی وجود ندارد و ممکن است شخصی خود بخواهد دست به ساخت آن بزند؛ در این خصوص هم هیچ مشکلی وجود ندارد، به‌راحتی با مراجعه به پست “دانلود پروگرامر ST LINK به همراه سورس” که قبلاً در سیسوگ منتشر کردیم این سخت‌افزار ارزان‌قیمت را بسازید.

چطور پروگرامر را پروگرام کنیم ؟!

این قسمت از پروژه واقعاً چالش بود و دقیقاً مصداق “هرچه بگندد نمکش می‌زنند وای به‌روزی که بگندد نمک ” یا این سؤال فلسفی که “اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ”؛ ممکنه در نگاه اول بی‌ربط به نظر به رسه همان‌طور که برای ما به نظر می‌رسید ولی واقعاً این‌طور نیست؛ ازآنجایی‌که تا پیش‌ازاین سخت‌افزار ST-Link میکروکنترلرهای دیگر شرکت‌ها رو پروگرام نمی‌کرد، پس منطقی است وقتی بخواهیم دیگر میکروکنترلرها رو هم کار بکنیم باید یه پروگرامر دیگه هم داشته باشیم که برای ما میشه پروگرام J-Link؛ پس با پروگرامر J-Link آیسی موجود روی پروگرامر ST-Link رو پروگرام می‌کنیم!

حالا اگر شخصی رو فرض کنیم که هیج مدل پروگرامر دیگه ای نداره چی؟!؛ اون باید چکار کنه؛ چطور پروگرامر ST-Link خودش رو به پروگرامر همه‌کاره sisoog-link تبدیل کنه؟ دقیقاً این اون چالشی بود که در موردش صحبت کردم، و شاید یکی از وقت‌گیرترین قسمت‌های این پروژه بود!

اگر بخوایم مرور کنیم، اگر شما پروگرامری جز st-link در اختیاردارید یا این‌که دوتا پروگرامر st-link در اختیاردارید، که به‌راحتی فایل hex (دانلود از قسمت دانلودها) مربوط به پروگرامر sisoog-link دانلود و پروگرام کنید و پروگرامرتون رو به sisoog-link تبدیل کنید. اما اگر چنین امکانی را در اختیار نداشته باشید احتمالاً باید به‌جایی یا شخصی مراجعه کنید که این کار را انجام بدهد و معمولاً پیدا کردن چنین شخصی کار ساده‌ای نیست!

ما به راه سومی هم فکر کردیم ، راهی که خیلی ساده و در دسترس باشد ، نیازی به در اختبار داشتن چند پروگرامر نباشد ، راهی که خیلی ساده و بدون دست کاری سخت افزاری باشد ، این راه در واقع نیاز بخش تحقیقاتی داشت که تحت عنوان “هک پروگرامر st-link” در سایت سیسوگ منتشر کردیم. که در ادامه بیشتر به جزییات این دگردیسی خواهیم پرداخت.

آپدیت پروگرامر st-link به sisoog-link !

قبل از هر مقدمه‌ای بگذارید این اطمینان خاطر را بدهم که درصورتی‌که از پروگرامر sisoog-link راضی نبودید به‌راحتی می‌توانید پروگرامر st-link را به حالت قبلی برگردانید – پس نگران این موضوع نباشد که این راه یک طرفه است! در مقاله “هک پروگرامر st-link” که در قسمت قبل معرفی کردیم آموزش دادیم چطور برنامه دلخواه را با استفاده از بوت لودر موجود بر روی st-link روی آن برنامه‌ریزی کنیم؛ مزیت استفاده از این روش آن است که به‌راحتی می‌توان فریمور اصلی st-link را با استفاده از ابزارهای شرکت st بر روی پروگرامر برنامه‌ریزی کنید و پروگرامر رو به حالت قبلی برگردونید.

برای اولین قدم لازم است که جاوا را نصب کنید، از اونجایی که متأسفانه شرکت اوراکل دسترسی دانلود را برای کشور ایران محدود کرده، سیسوگ برای سهولت جاوا ورژن 1.8 را برای دانلود قرار داده است. بعد از دانلود و نصب جاوا لازمه که درایورهای مربوط به st-link را نصب کنید. بعد از نصب درایورها درصورتی‌که مراحل نصب به‌صورت درست انجام‌شده باشد، در قسمت device manager ویندوز، باید اسم st-link را مشاهده کنید.

تا اینجای کار، آماده‌شده‌ایم برای تغییر فریمور، برای آپدیت از بخش دانلودها فایل Sisoog st-link Updater را دانلود کرده و درجایی از درایو C از حالت فشرده خارج کنید. فایل STLinkUpgrade.jar را اجرا کنید، برای اجرای آن به‌راحتی روی آن دابل کلیک کنید. بعد از اجرا باید پنجره‌ای مثل عکس زیر ظاهر شود.

چنانچه پروگرامر st-link متصل باشد و درایورهای آن به‌صورت صحیح نصب‌شده باشد باید سریال پروگرامر در مقابل ST-Link ID به نمایش درآید. بر روی کلید Open in update mode کلیک کنید، تا نسخه کنونی فرمور st-link به نمایش درآید.

 

بعد از نمایش نسخه فرمور ، برای شروع به‌روزرسانی بر روی کلید upgrade کلیک کنید تا فرایند به‌روزرسانی شروع شود.

 

بعد از آن صبر کنید تا فرایند به‌روزرسانی کامل شود و پیام Update successful در پایین پنجره به نمایش درآید.

 

 

خوب تبدیل انجام شد ، الان شما پروگرامر sisoog-link دارید به همین راحتی و خوشمزگی (البته از اول اینطور نبود و بعد از کلی مشقت به این درجه نائل شد).

نصب درایورهای USB

 

پروگرامر sisoog-link درواقع از سه رابط usb مجزا تشکیل‌شده است، رابط اول که درواقع رابط پروگرامر ARM است و از استاندارد CMSIS-DAP  و از پروتکل HID استفاده می‌کند که نیازی به درایور ندارد و به‌صورت خودکار توسط ویندوز شناسایی می‌شود. پس اگر قصد برنامه‌ریزی ARM با استفاده از keil و IAR و.. رادارید جای نگرانی نیست و بدون نصب درایور قادر خواهید بود که میکروکنترلر موردنظر را پروگرام و دیباگ کنید. لازم به ذکر است که نه تنها میکروکنترلرهای st بلکه تمام میکروکنترلر های Cortex-m از تمام شرکت‌ها قابل‌برنامه‌ریزی هستند (حتی بردهای Raspberry PI بعدها در موردش بیشتر خواهیم نوشت).

اما دو رابط دیگه هم وجود داره که هر دو از نوع مبدل USB به سریال هستند، و برای نصب اونها باید درایور مربوطه را نصب کنید، برای دانلود درایورها به بخش دانلودها در انتهای همین پست مراجعه کنید. یکی از رابط‌ها مخصوص پروگرامر STK500 است و دیگری رو برای استفاده در نرم‌افزار FLASHROM قراردادیم که فعلاً از اون استفاده‌ای نمیشه. اگر درایور ها رو نصب کنید، دو عدد پورت سریال به پورت‌های کامپیوتر اضافه می‌شود که به‌سادگی با توجه به نام پورت‌ها کاربرد آنها مشخص است.

 

رفع یک نقص جزیی

اتفاقی که می افته از این قراره که اگر پروگرامر را از پورت USB جدا کنید و دوباره مجدا وصل کنید پروگرامر st-link شناسایی میشه! و این به خاطر نحوه عملکرد بوت لودر است، در ابتدای اتصال برنامه در قسمت بوت لودر می‌ماند و از آن خارج نمی‌شود تا این‌که اولین دستور برای کانکت شدن از طریق کامپیوتر ارسال به شه، بعد از اون میکروکنترلر از بوت لودر خارج میشه و  برنامه قسمت User اجرا میشه!

اما راه چاره چیست؟، یکی از راه‌ها آینه که بعد از اتصال پروگرامر به پورت USB، نرم‌افزار st-link روباز کنید و سعی کنید کانکت رو بزنید، بعدازاین کارخواهید دید که پروگرامر sis-link فعال خواهد شد.

که چندان این کار جالب نیست ! برای حل این مساله ، برنامه ای نوشتیم که با اضافه شدن به سرویس ویندوز به صورت اتوماتیک این کار را انجام خواهد داد. تنها کافی است آن را با نام sisAutoSwitch از قسمت دانلود ها دریافت نمایید و بعد از خارج کردن از حالت فشرده (برنامه را مثلا در درایو C قرار دهید یا جایی که پاک نشود) فایل install Service.bat را اجرا نمایید ، نرم افزار به صورت اتوماتیک پروگرامر را شناسایی کرده و آن را از حالت بوت لودر خارج خواهد کرد بدون این که شما نیاز باشد کاری انجام دهید.

دقت داشته باشید این برنامه با .net نوشته شده است و برای اجرای صحیح آن لازم است دات نت فریمو ورک 4 بر روی سیستم نصب باشد.

برای اطمینان از نصب سرویس فوق به قسمت service های ویندوز بروید و به دنبال Sisoog StLink Auto Switch بگردید !

 

در قسمت آینده به نحوه استفاده از پروگرامر sis-link را در نرم افزار های keil و iar خواهیم پرداخت. با سیسوگ همراه باشید و پروگرامر های sis-link خود را آماده کنید.

تمام برنامه های نوشته شده برای پروگرامر sis-link مورد آزمایش قرار گرفته اند و از صحت عملکرد آنها مطمئن هستیم با این حال احتمال وجود خطا صفر نیست و ممکن است جایی در روال ها به خطا بر بخورید ، پس اصلا نگران نباشید هر سوال یا خطایی بود همینجا مطرح کنید ، ما آن را بررسی خواهیم کرد و سعی می‌کنیم آن را رفع کنیم.

احیای پروگرامر st-link

بعد از تبدیل پروگرامر ST-link به sis-link ، همچنان این امکان وجود دارد که پروگرامر خود را به حالت اولیه یعنی st-link برگردانید ، برای این کار تنها کافی است که چند گام زیر را به صورت مرحله به مرحله انجام دهد.

ابتدا به قسمت Services در کنترل پنل بروید و سرویس Sisoog StLink Auto Switch را از حالت Start به حالت Stop تغییر دهید.

انجام این کار باعث می شود که بعد از اتصال پروگرامر به کامپیوتر از حالت بوت لودر خارج نشود

sisoog stlink service stop

بعد از این مرحله پروگرامر را به کامپیوتر وصل کرده و نرم افزار STM32 ST-LINK Utility را اجرا کنید و از منوی ST-Link زیر منوی Firmware update را انتخاب کنید.

st-link-update-framware

در پنجره باز شده بر روی Device Connect کلیک کرده تا اطلاعات مروبط به پروگرامر به نمایش در آید بعد از آن بر روی کلید yes کلیک کنید تا پروگرامر به st-link آپدیت شود.

start-update-stlink

بله ، به همین سادگی می توانید پروگرامر را به حالت قبل برگردانید !

 

MOSI -> SWIM
MISO -> SWDIO
SCK -> SWCLK
Reset -> Reset

 

ویدئوی آموزشی

دانلود ها:

sis-link-Update

sisoog-link USB Driver

sisAutoSwitch

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

128 دیدگاه در “پروگرامر Sis-Link ساخت پروگرامر ARM و AVR: دگردیسی

  1. Avatar for آرشام شریف نیا آرشام شریف نیا گفت:

    سلام من هم در ویندوز ده مشکل دوستان رو دارم یعنی فقط دو تا سریال میشناسه و تمام!
    میشه لطف کنید اگر مشکل رفع شده بگید از کجا باید بگیرم نسخه جدید رو؟

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      این سورس کد دیگه توسعه پیدا نکرده
      ولی برنامه دارم که متن باز منتشرش کنم
      وقتی منتشر شد از طریق سایت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

      1. Avatar for علی ترابی علی ترابی گفت:

        سلام
        به امید انتشار سورس کد برای توسعه بیشتر توسط جامعه 😊

  2. Avatar for طاهره طاهره گفت:

    سلام. چقدر جالب بود. دمتون گرم. اگه زودتر همچین چیزی داشتم بیخودی کلی پول پروگرامر AVR نمیدادم. ولی بازم عالیه . خدا قوت به همه بچه های سیسوگ که علم خودشونو به رایگان منتشر میکنند. 🙂

    1. Avatar for elahe elahe گفت:

      ممنونم دوست عزیز که حمایت میکنید!
      سیسوگ رو به دوستانتون معرفی کنید!

  3. Avatar for امیرسینا امیرسینا گفت:

    کمک!
    سعی کردم ST-Link روی برد NUCLEO-L053R8 رو به Sis-Link تبدیل کنم. بعد اجرای STLinkUpgrade.jar و انجام مراحل الان توی Device Manager فقط دو تا USB Serial Device و یه HID-compliant vendor-defined device نمایش میده و خبری از ST-Link نیست.
    STM32 ST-LINK Utility هم نمیتونه پیداش کنه که Firmware رو برگردونه. درایورایی که قرار دادین هم موقع نصب ارور میده.
    سیستمم ویندوز دهه. sisAutoSwitch رو هم هنوز نصب نکردم.
    مشکل چیه؟

  4. Avatar for امیرسینا امیرسینا گفت:

    سلام. لطفا زودتر سورسش رو منتشر کنید. به نظرم باعث میشه پیشرفت پروژه خیلی سریعتر بشه. مثلا کسی که به دات نت مسلط باشه شاید بتونه مشکل AutoSwitch با ویندوز ۱۰ رو حل کنه.

  5. Avatar for علی علی گفت:

    سلام
    آیا امکان پروگرام کردن میکروکنترلر holtek و lpc که cortex-m دارن رو هم پروگرام میکنه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز میکروکنترلری که آرم باشه و توی کیل پشتیبانی بشه رو بله ساپورت میکنه 🙂

      1. Avatar for علی علی گفت:

        چه عالی دمتون گرم 🙂

  6. Avatar for علیرضا علیرضا گفت:

    سلام زئوس بزرگ اقا ممنون بابت این برنامه ای که ساختی .
    من خیلی کنجکاو هستم بدونم چطور این کار رو کردی . یعنی ساخت این پروگرمر چطوری بوده کجا کد زدی چطوری کد زدی اصلا از کجا اوردی کدنویسی هاشو که خروجی شده یه فایل هگز.
    خیلی سوال و جای خالیه بدیه تو ذهنم اگه یه توضیحی بتونی بم بدی ممنون میشم .

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز خواهش میکنم
      خوب خیلی کلی بخوام بگم – من از gcc استفاده میکنم و ویرایشگر eclipse
      اما همه کد ها رو ننوشتم – در واقعا لذومی هم نداره که این کار رو انجام بدم – از کتابخانه هایی که برای این کار وجود داره بهره بردم البته برخی قسمت ها رو لازم بوده که برنامه نویسی کنم که این کار رو انجام دادم – میخواستم سورسش رو منتشر کنم ولی متاسفانه هنوز فرصت نکردم که این کار رو انجام بدم
      البته لازمه که آشنایی ابتدایی با usb داشته باشید و البته با رابط swd رو هم بشناسید و چند تایی داکیومنت در خصوص پروتکلش مطالعه کنید و فکر میکنم بیشتر کار سرهم کردن قسمت های مختلفه

  7. Avatar for جواد جواد گفت:

    سلام خسته نباشید سری xmga رو پشتیبانی میکنه

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام نه هنوز وقت نکردم روی اون قسمتش کار کنم

  8. Avatar for رضا رضا گفت:

    با سلام
    چند وقتیه با سایتتون آشنا شدم و از مطالب مفیدتون خیلی لذت بردم.
    اگه بتونید پشتیبانی از پروگرام xmega را هم به آن اضافه کنید فوق العاده می شه.
    موفق باشید

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      اتفاقا داشتم بهش فکر میکردم و مقداری از کدش هم نوشتم و تا جایی هم پیش رفتم ولی خوب اینقدر درگیر کارهای جور واجور شدم که اصلا فراموش کردم
      البته ایرادات دیگه ای داره این پروگرامر که مهمه اول اونا رو حل کنم مثل عدم پشتیبانی از ویندوز ده !!!

  9. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام.اول تشکر کنم از ایده خوب و جالبتون
    من مدت زیادی هست که درگیر ساخت این پروگرامر واسه برد lpc1768 هستم ولی موفق نبودم کارایی که کردم رو میگم اگه راهی دارید لطفا کمکم کنید.
    وقتی نرم افزار STLinkUpgrade رو باز میکنم سریال پروگرامر جلوی stlink ID نوشته شده بعد کلید open in upgrade mod رو که میزنم جلوی
    فرور ورژن V2j27s6 و جلوی لست فرور ورژن V2j29s7 مینویسه که با زدن کلید اپگرید اول ارور upgrade error ,please try agane و بعد چند ثانیه زیر ارور قبلی aupgrade successful رو مینویسه . اینجا فرور ورژن و لست فرور ورژن هر دو V2j29s7 هستند ولی با ریست پروگرامر و زدن open in upgrade mod دوباره فرور ورژن V2j27s6 و لست فرور ورژن V2j29s7 مینویسه که انگار اپگرید نشده . داخل دیوایس منیجر هم قبل و بعد انجام اپگرید هیچ فرقی با هم نداره و در هر دو حالت فقط STm32 STlink اضافه شده . توی نرم افزار STM32 ST-LINK Utility هم قبل و بعد اپگرید فرقی دیده نمیشه و کارای که گفتید رو اونجا هم انجام دادم ولی اونجا هم فیبل و هم بعد از انجام اپگرید ارور مشابه ای که عکسش رو میزارم میده. http://uupload.ir/files/neec_screenshot_(134).png
    سعی کردم کامل توصیح بدم که در حد امکان بتونید کمکم کنید.با تشکر

    1. Avatar for محمد محمد گفت:

      فراموش کردم که بگم با ویندوز ده و هفت امتحان کردم و غییر غعال کردن درایور سیگنیچر هم تو نیجه بی تاثییر بود

    2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      امروز وقت میذارم – ببینم میتونم ورژن جدید بدم و این مشکل رو رفع کنم

      1. Avatar for محمد محمد گفت:

        تشکرات فراوان دوست عزیز

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام – من کد رو بررسی کردم ، احتمال میدادم یه جایی از کد یه چیزی رو رعایت نکرده باشم، که اینطور نبود همه چی به خوبی کار میکرد. بارها و بارها تست کردم و هیچ مشکلی ندیدم جز این که برنامه sisAutoSwitch توی ویندوز ده مشکل داشت !‌
          پیدا کردن ویندوز یکم برام مساله بود که با کمک دوستان حل شد.
          شما تا پروگرام کردن جلو برید – در گام بعدی sisAutoSwitch را نصب نکنید. نرم افزار st-link رو باز کنید و کانکت به تارگت رو بزنید – بعد احتمالا همه چی درست میشه
          اگر تست میکنید نتیجه رو بهم بگید لطفا

  10. Avatar for دانشجو دانشجو گفت:

    سلام
    ممنون بابت آموزش خوبتون
    جناب بنده فایل switch رو اجرا کردم و فریم ورک 4 هم داشتم ولی تو لیست سرویس ها سیسوگ نبود.

    تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      منتظر مطلب جدید از این پروگرامر باشید 🙂

  11. Avatar for امیرسینا امیرسینا گفت:

    عجب چیزی ساختین!!!
    با توجه به اینکه JTAG هم داره میشه باهاش میکروهای AVR که از JTAG پشتیبانی میکنن رو Debug کرد؟ مثلا همین ATmega32 دوست داشتنی و عزیز خودمون! 🙂
    راستی یه نکته: من هر بار که نظر میدم گزینه «ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.» رو تیک میزنم ولی دفعه بعد مشخصات خالیه و باز باید خودم واردشون کنم. از Microsoft Edge Version 85.0.564.44 (Official build) (64-bit) Chromium based استفاده میکنم.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم – متاسفانه الان جی تک رو برای avr پشتیبانی نمیکنه ولی برنامه هایی برای ارتقاء این پروژه دارم که اگر فرصت کنم انجامشون بدم خیلی خوب میشه 🙂
      + ممنونم برای گزارشتون – پیگیری میکنم مساله رو تا حل بشه.

    2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      من بررسی کردم مشکلی نداشت فقط باید تیک ذخیره نام و ایمیل رو بزنید تا ذخیره بشه

  12. Avatar for احمد علی نیّری احمد علی نیّری گفت:

    سلام

    برای ساخت از کدوم مدل Stlink باید استفاده کرد؟
    دو مدل در سایت eca دیدم

    سپاس فراوان

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      فرقی نمیکنه از هر دو مدل میشه استفاده کرد من پیشنهاد میکنم مدل سفیده که مال خود شرکت st هست رو تهیه کنید

  13. Avatar for دانشجو دانشجو گفت:

    سلام.
    از کدوم سخت افزار باید استفاده کنیم؟

    این

    ST-LINK V2

    یا این

    ST-Link V2

    تشکر.بنده برای پروگرام lpc 1768 نیاز دارم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      با هردوتا میشه ولی مدل اول (سفیده) به نظرم بهتره

  14. Avatar for علی علی گفت:

    سلام.

    MOSI -> SWIM
    MISO -> SWDIO
    SCK -> SWCLK
    Reset -> Reset

    اینارو توی پست اصلی جایگذاری کنید لطفا که بقیه بتونن عملا استفاده کنن.
    نظر من رو هم منتشر نکنید صرفا جهت اطلاع گذاشتم.
    باتشکر از تیم سیسوگ

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ممنون دوست عزیز

  15. Avatar for علی ترابی علی ترابی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ایا نرم افزار خاصی برای CMSIS-DAP وجود دارد تا فایل آماده ای رو رو میکرو بنویسم یا بخونیم چون KEIL و غیره فقط فایل همون پروژه رو می نویسه اگر من خودم ی فایل داشتم باشم چطوری با این پروگرمر باید بنویسم یا بخونم ؟
    با تشکر.

    1. Avatar for علی ترابی علی ترابی گفت:

      جناب زئوس اینهم بگم که خدا خیرتون بده چون من از خرید یک j link باقیمت 200 هزار تومان راحت کردید.
      واقعا کمتر کسی پیدا می شود که در این دوره این طور مطالبی رو منتشر کند و به سوالات هم با این متانت پاسخ دهد.
      با تشکر

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        خواهش میکنم 🙂 خوشحالم که تونسته کمکی بکنه 🙂
        دوستانی که واقعا علاقه مند باشند و وقت بگذارند برای الکترونیک مثل شما کم پیدا می شوند امیدوارم که موفق باشید.

    2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      بله میتونید به سادگی از openocd استفاده کنید.
      http://openocd.org/doc/html/Flash-Programming.html

  16. Avatar for علی علی گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید
    CMSIS-DAP به خوبی تو ویندوز 10 کارمیکند فقط سوالی که است از این دوتا پورت کام اگه یکی CMSIS-DAPباشه اون یکی دیگه چی ؟
    چون من تو atmel studio رو هر دوتا تست کردم ارور میده و stk500 رو نمی شناسد.
    با تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      جالبه خیلی از دوستان معتقد بودند که توی ویندوز ده کار نمیکنه !‌
      اون یکی کار نمیکنه !!‌
      البته باید بگم که لازمه به ورژن stk500 هم دقت کنید. چون دو تا ورژن داره این پروگرامر که دستوراتشون منطبق نیست.

  17. Avatar for آرش آرش گفت:

    با سلام و عرض تبریک سال نو
    من با ویندوز 10 کار هایی که شما گفتید رو انجام دادم . وقتی پروگرامر رو وصل میکنم اول به عنوان stlink میشناسه ، بعد که conect رو میزنم دو تا
    پورت سریال اضافه میشه و st link حذف میشه . ضمنا autoswitch هم نصب نمیشه . هنگام نصب خطا میده.
    وقتی هم که میخوام دوباره به حالت st link برگردونم، شناسایی میکنه ولی پروسه هنگ می کنه .
    فقط این رو هم اضافه کنم که تنها بار اول کار کرد و بعد از اون دیگه درست نشد.من از نرم افزار keil 5.29 استفاده می کنم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب با توضیحات اول میشه گفت مشکل از نرم افزاره اوتوسوییچ هست که با ویندوز ده درست کار نمیکنه – از این که بگذریم متوجه نشدم
      یعنی چی دوباره به حالت stlink بر نگشت ؟ خوب باید با خود نرم افزار اصلی مجددا آپدیت کنید
      قسمت دوم یعنی چطور شد که کار نکرد ؟

      1. Avatar for آرش آرش گفت:

        سلام مجدد و سپاس از شما به خاطر پاسخگویی
        (یعنی چی دوباره به حالت stlink بر نگشت ؟ خوب باید با خود نرم افزار اصلی مجددا آپدیت کنید) طبق گفته شما با stlink سعی کردم firmware رو آپدیت کنم . نرم افزار stlink پروگرامر رو میشناسه – V2.J28.S7- و زمانی که کلید yes رو می زنم که آپدیت کنه – به ورژن V2.J34.S7 – خطای upgrade error میده .
        (قسمت دوم یعنی چطور شد که کار نکرد ؟) وقتی می خوام نرم افزار رو به میکرو دانلود کنم ، خطای swd/jtag connection failure میده . علیرغم اینکه در قسمت دیباگر sisoog-link CMSIS-DAP شناسایی شده .خطای زیر در قسمت build output میاد :
        RDDI-DAP Error
        Error: Flash Download failed – Target DLL has been cancelled

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          پروگرامر شما دقیقا کدوم مدل هست ؟

          1. Avatar for آرش آرش گفت:

            سلام و سپاس فراوان به خاطر پاسخ شما . اول بگم که حقیقتا از تلاش شما و مهمتر از اون به اشتراک گزاشتن این مطالب بسیار تشکر می کنم ، بدون تعارف. چون این روزها کمتر کسی پیدا میشه که مطلب مفیدی رو رایگان در اختیار دیگران قرار بده .
            پرسیدید که مدل پروگرامر من چیه؟ مدلش STLINK 2 هست . اگر میشد عکس می زاشتم ، هم از پروگرامر و هم از مشکلات موجود . فقط واقعا دلم می خواد من هم در کار مثبت شما نقش کوچکی داشته باشم . حتی اگر شده یک رفع ایراد جزیی
            سپاس

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام خواهش میکنم دوست عزیز
            لازمه تشکر کنم برای پیگیری ای که دارید انجام میدید
            نمیدونم موفق شدید پروگرامرتون رو به حالت اولیه برگردونید ؟ یا هنوز مشکل هست ؟
            امروز سعی میکنم یه فیلم آموزشی از نحوه برگردوندن پروگرامر به حالت قابلش آماده بکنم و به انتهای نوشته اضافه کنم
            + از همین سفیدا میشه دیگه ؟ درست متوجه شدم ؟
            + برای اضافه کردن عکس میتونید اول عکس رو جایی آپلود کنید و سپس لینکش رو اینجا قرار بدید

          3. Avatar for آرش آرش گفت:

            عرض سلام و ادب
            من همچنان درگیر راه اندازی پروگرامر stlink هستم . چند تا عکس آپلود کردم ، شاید به حل مشکل کمک کنه :
            http://uupload.ir/files/bi2_stlink.png
            http://uupload.ir/files/d4zo_stlink-internal.png
            http://uupload.ir/files/4p4v_keil_debug.bmp
            http://uupload.ir/files/jexw_stlink_upgrade_error.bmp
            من یک jlink ورژن 8 هم دارم که یک بار به ولتاژ 12 ولت وصلش کردم و بعد از یک صدای کوچولو دیگه راه نیفتاد . اگر بتونید راهنمایی کنید چطور می تونم تعمیرش کنم سپاسگزار خواهم بود . پیروز باشید

          4. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            ببیند من یه فیلم اموزشی برای این کار درست کردم که انتهای پست هم قرارش دادم
            امیدوارم مشکلتون رو حل کنه !!!

            در مورد اون صدا و از کار افتادن پروگرامرتون – ۱۲ ولت رو به کجا وصل کردید ؟ اگه به ورودی جی تگ بوده باشه احتمالا یا آیسی بافر سوخته یا ترانزیستور سنس ولتاژ
            تستش هم آسونه وقتی که پروگرامر رو میزنید به کامپیوتر آیا شناسایی میشه ؟ اگه میشه مشکل همینه که عرض کردم
            البته اگه در پروگرامر رو باز کنید احتمالا سوختی آیسی رو بتونید ببینید با توجه به صدایی که داده

      2. Avatar for آرش آرش گفت:

        سلام و عرض خسته نباشید
        با نرم افزار keil سعی کردم یک برنامه ساده را debug کنم . با اینکه پروگرامر در قسمت دیباگ نرم افزار شناسایی میشه ، اما زمان اجرای دیباگ ، کار نمی کنه .
        بعد هم سعی کردم به حالت stlink برش گردونم اما با نرم افزار اصلی که می خوام آپدیت کنم خطا میده و پروسه وسط کار هنگ می کنه ! راه حلی برای این مشکل دارید ؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          دقت کنید که قبل از آپدیت حتما یک بار از usb جدا کنید پروگرامر رو و بعد از اتصال مجددا تنها توی منوی آپدیت نرم افزار اصلی برید و گزینه دیگه ای رو انتخاب نکنید ، من این فرایند رو توی ویندوز ده چک کردم بدون مشکل انجام شد

      3. Avatar for آرش آرش گفت:

        سلام دوست عزیز
        من تا به حال دو بار به شما پیام دادم و مشکلم رو مطرح کردم . این بار سوم و آخره ! امیدوارم جواب بدید . چون من با روشی که شما گفته بودید ، عمل کردم و پروگرامرم الان بلا استفاده شده . مشکلات رو هم قبلا گفتم .

  18. Avatar for علی علی گفت:

    با سلام و تشکر از تحقیق و موشکافی بی بدیل شما در این حوزه
    من از ویندوز 10 استفاده می کنم ولی تنها دوتا پورت کام به اسم USB Serial Device میاد و پورت دیگری برای usb نیست
    و اینکه سرویس هم اجرا نمی شه.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ممنونم برای پیگیری شما – من الان در حال نصب ویندوز روی ماشین مجازی ام ببینم چی میشه 🙂

  19. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    با سلام و تشکر بابت مطالب ارزشمندتون
    مبدل سریالی که همراه این فریم ور نصب میشه روی سیستم از طریق کدوم پایه های میکرو قابل دسترسی هست؟
    ممنون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      اون هنوز به شکل سخت افزاری در دسترس نیست متاسفانه

  20. Avatar for احسان احسان گفت:

    سلام وقتتون بخیر
    تشکر به خاطر مطالب مفید و زحماتی که میکشید و رایگان در اختیار دیگران قرار میدید. بی نظیره کارتون
    من برای آپدیت st link به مشکل بر میخورم.
    اول که STLinkupgrade را اجرا میکنم شناسایی نمی کنه سخت افزارا!
    بعد از زدن Open in … شناسایی میشه و آی دی و ورژنش میاد. وقتی آپ گرید را میزنم اولش خطا میده ولی بعد از 5 ثانیه میزنه Update successfull!!
    یو اس بی مجازی اینا هم اصلن ساخته نمیشه
    سیستم عامل ویندوز 10 64 بیتی
    درایور پروگرامر هم از سایتشدان کرده و نصب کردم مشکلی نداشت.
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      این مشکل احتمالا بخاطر فعال بودن درایور سیگنیچر توی ویندوز ۱۰ هست

      1. Avatar for AmirAli AmirAli گفت:

        سلام و تشکر بابت این همه مطالب مفید سایتتون

        واسه منم همین مشکل اقا احسان وجود داره
        پروگرمر شناسایی میشه ولی برنامه اپگرید نمیشه و مثل همون چیزی ک گفتن اول ارور میاد و بعد مینویسه که اپدیت شد…
        این درایو سیگنیچر هم ک گفتید یه سرچ زدمو طبق اموزش هایی ک بود غیر فعال کردم ولی تاثیری نداشت
        ویندوز 8.1 و 64 بیت

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام دوست عزیز
          ببشخید که دیر شد پاسختون
          من خودم ویندوز ندارم برای همین چک کردنش سخت هست برام ولی آخرین باری که چک کردم با غیر فعال کردن درایور سیگنیچر مشکل حل شده بود
          مجددا بررسی میکنم و یه پست تکمیلی راجبش مینویسم

          1. Avatar for محمد محمد گفت:

            سلام،منم مشکل دوستان رو دارم، و با غیر فعال کردن درایور سیگنیچر مشکل حل نشد(در وویندوز ده) و تو ویندوز هفت هم همین مشکل رو داشت، یه نکته دیگه ای که هست اینه که ورژن فریم ور من v2j27s6 هست ولی تو عکسی که شما قرار دادید v2j28s7 هست ، گفتم شاید ربطی به این مشکل داشته باشه

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            امم فکر نکنم به این موضوع مربوط باشه اجازه بدید باید مساله رو بررسی کنم !
            دقیقا مشکل شما چیه ؟ این که پورت های کام رو نمی شناسه ؟ اگر یک بار با نرم افزار stlink بخواید کانکت بشید چطور همچنان پورت ها رو نمیشناسه ؟

          3. Avatar for محمد محمد گفت:

            سلام من حدود سه هفته پیش یه سول پرسیدم که هنوز منتشر نشده ، من همچنان منتظرم

          4. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            اوکی کردم . لطفا جواب بدید که با هم سریعتر کار رو جلو ببریم
            متشکرم

          5. Avatar for محمد محمد گفت:

            سلام ،همون طور که پارسال گفتم? مشکل احسان رو‌دارم،این طور که وقتی آپ گرید رو میزنم اولش خطا میده ولی بعد از چند ثانیه میزنه Update successfull!! و تغییری تو اسم پروگرامر ایجاد نمیشه و مثل قبلش هست

          6. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            اوه چه زود یک سال گذشت –
            خوب اوکی بعد از این که آپدیت کردید – پروگرامر رو جدا کنید و مجددا وصل کنید احتمالا باید st-link بشناسه – توی نرم افزار stlink دکمه کانکت رو بزنید بعد از زدن دکمه کانکت باید پروگرامر جدید رو بشناسه – ببینید اینطور هست آیا ؟

  21. Avatar for پرویز پرویز گفت:

    سلام ، من همچنان منتظر سوالات هم هستم البته، در بین سوالاتم موردی رو اشتباه تایپ کردم که تصحیح می کنم اونم پروگرمر sisoog – link به جای st- link . با تشکر از سایت و مطالب خوبتان. لازم هست که من از طریق تلگرام هم پیام دادم و همچنان منتظر صبت و پاسخ به سوالاتم هستم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ببخشید من چند وقتی مسافرت بودم و نرسیدم کامنت ها رو جواب بدم
      از الان هستم و مشکل رو با هم حلش میکنم 🙂

  22. Avatar for پرویز پرویز گفت:

    با سلام، لطفا به سوالات زیر جواب بدید:
    1- pinout صحیح، پروگرمر st-link v2 که روی بدنه هم قید شده رو برای من مشخص کنید.
    2- این پروگرمر با Atmel studio سازگاری دارد؟
    3- با این پروگرمر میشه میکرو های سری AVR رو پروگرم و دیباگ کرد؟
    یاد آور میشم که ویندوز من 10 هست تمام مراحل گفته شده در مقاله رو انجام دادم و دو پورت سریالی هم که ذکر شده در سیستم من شناسایی شده ولی هر چقدر تلاش می کنم نمی تونم از طریق atmel studio با میکرو avr ارتباط برقرار کنم، پروگرمر هم در atmel studio شناسایی نمیشه. در ضمن ورژن atmel studio من هم از سری 7 هست. با تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوال اول رو متوجه نشدم – دقیقا منظورتون کدوم pinout هست !‌
      من با نرم افزار avrdude چک کردم و بدون مشکل کار کرد !‌پروتکل stk500 یه پروتکل استاندارد هست که خود اتمل تهیه کرده و فکر میکنم احتمالا باید توی اتمل استودیو هم کار کنه !
      برای این که مطمين بشید اول از avrdude استفاده کنید یا مثلا کدویژن رو اسنفاده کنید اگر اوکی بود بعد برید سراغ اتمل استودیو

  23. بازتاب: استفاده از پروگرامر sis-Link در نرم افزار keil - سیسوگ - Sisoog
  24. Avatar for Amir Amir گفت:

    تو ویندوز 10 درایور سریال نصب نمیشه تو دیوایس منیجر هم دو تا sis-link serial port نشون میده

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      برای ویندوز ده نیازی به درایو نیست و به شکل مستقیم شناسایی میشه 🙂
      خوشبخنانه ویندوز تازه داره راه و رسم لینوکس رو یادمیگیره

      1. Avatar for Amir Amir گفت:

        ولی برای من شناسایی نشده
        دوتا serial port هم که توی دیوایس منیجر هست نیاز به درایور دارن

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          این ویندوز ول کن ما نیست خخخ
          خوب اون درایورهایی که همراه فایل ها گذاشتم رو نصب کنید
          البته دقت کنید که اول باید قابلیت driver signature رو غیرفعال کنید چون درایور ها رسمی نیست

  25. Avatar for mohammad-reza mohammad-reza گفت:

    آقا انصافا دمتون گرم خیلی خوبه وخیلی خوبین ولی متاسفانه من هنوز جواب نگرفتم یعنی داره میشه…
    یه سوال هم داشتم : سری pic هم میشه پروگرام کردن؟
    تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام خواهش میکنم دوست من
      از چی جواب نگرفتید یعنی 🙂
      فعلا که نه پشتیبانی نمیکنه ولی دارم بهش فکر میکنم که اظافه کنم

  26. Avatar for محمد محمد گفت:

    من اونچه که از مقاله اول برام سئوال بود اونم تو کامنتا جوابمو گرفتم که چرا ازstm8 پستیبانی نمیشه؟؟ مهندس این مطلب واقعا خیلی معرکه اس ادامه بدید
    انشالا فردا من تست میکنم وکلیپاشو براتون میفرستم

    مدیران سایت لطفا حرفای زیر را حذف نکنند!!

    دوستان قطعا نیاز به گفتن این حرفت نیس همه میدونیم ولی خواهشا از سیسوگ حمایت بشه ..به جرات میشه گفت پیشرو ترین سایت الکترونیکی محسوب میشه و تااینجا هیچوقت اجازه ندادن که بحث مالی مانعی براشون باشه ته بی معرفتیه که الان هواشونو نداشته باشیم ..
    من به شخصه باافتخار حاظرم اگر سیسوگ اینو بصورت تجاری پروگرامر بکنه خرید بکنم و حتی اگر مشکلاتی هم داشته باشه باعشق بجون میخرم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      خواهش میکنم دوست عزیز ؛ نظر لطف شماست ؛ واقعا از این دست کامنت ها باعث میشه که به ادامه مسیر دلگرم بشیم با انرژی بیشتری پیش بریم
      متشکر از شما برای این همه انرژی خوبتون
      + در ضمن منتظر کلیپ ها میمونم 🙂

  27. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

    با سلام و خسته نباشید
    بسیار عالی بود لطفاً پشتیبانی از stm8 و pic و nxp رو هم اضافه کنین

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز
      نمیدونم آیا روی AVR جواب گرفتید یا نه !
      توی فکرش هستم که ورژن جدید بدم – تا ببینم که چه می شود

      1. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

        بله روی AVR تنها با avrdude جواب داد تو بسکام و کدویژن کار نکرد اگه بتونین برای pic وstm8وstm32 آپدیت کنین تا بشه همه رو پشتیبانی کنه و نیاز به تغییر فریمور نباشه دیگه محشره و حرف ندارن

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          البته تا اونجا که خاطرم هست من توی کدویژن هم تست کردم فکر کنم تنها نکته اش ورژن STK500 است که اونطور که بیاد دارم باید از V1 استفاده بشه
          خوب برای STM32 هر مدل میکروی آرمی که Cortex باشه هیچ مشکلی نداره و میتونید استفاده کنید
          استفاده از پروگرامر sis-Link در نرم افزار keil
          برای دوم مدل میکروی دیگه هم باید منتظر ورژن جدید باشید 🙂

  28. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

    متاسفانه تو بسکام کار نمیکنه تو‌کدویزن هم پیغام st500 error entering میزنه در حالیکه قبلاً تنظیمات روی stk500 و پورت com4 بوده ولی کار نمیکنه توی sinaprog با انتخاب stk500v1 میکرو رو شناسایی میکنه و حتی پیغام تایید پروگرام شدن میکرو رو میده ولی متاسفانه میکرو پروگرام نمیشه لطفا سازنده بگه چطور AVR رو‌پروگرام کردن؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      جالبه ؛ من با کدویژن پروگرام کردم و حتی برنامه ای رو جهت تست پروگرام کردم که مشکلی نداشته خوشبختانه
      اجازه بدید ؛ من مجددا بررسی میکنم و نتیجه رو اصلاع میدم

  29. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

    تو بسکام دوتا stk500 آمده یکیش که اصلا کار نمیکنه اون یکی هم هرچی تنظیمات رو تغییر دادم AVR رو شناسایی و پروگرام نکرد لطفا تنظیمات دقیق رو توضیح بدین

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      امم با بیسکام کار نکردم نمیدونم دقیقا چطور هست ولی با Codevision و البته با Arvdude تست کردم که به خوبی هم کار میکرد 🙂
      فقط یه نکته رو باید رعایت کنید ؛ از اونجایی که توی سخت افزار st-link بافر خروجی وجود نداره ؛ اگر امپدانس روی پایه های میکروی avr وجود داشته باشه ممکنه درست پروگرام نشه یا اصلا شناسایی نشه !
      برای این که مطمئن بشید ؛ اول میکرو رو روی برد برد قرار بدید.

  30. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

    تنظیمات bascom برای استفاده از این پروگرامر رو لطفا توضیح بدین ؟ آیا از progisp هم میشه برای این رگرامر استفاده کرد ؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      برای تنظیماات Basecom میتونید به این لینک مراجعه کنید.
      تا اونجا که اطلاع دارم progisp برای برنامه ریزی از طریق usbasp هستش

  31. Avatar for مجتبی مجتبی گفت:

    سلام
    فایل hex رو از کجا میتونم دانلود کنم؟
    با تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      انشالله توی یک پست دیگر منتشر خواهیم کرد.
      اگر عجله دارید به تلگرام سیسوگ پیام بدید.

  32. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

    با سلام لطفا تنظیمات برنامه بسکام برای استفاده از این پروگرامر رو توضیح بدین . بغیر از برنامه بسکام در چه نرم افزارهای دیگه میشه از این پروگرامر برای AVR استفاده کرد ؟
    آیا این پروگرامر رو میشه برای pic استفاده کرد ؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ببینید با اتصال این پروگرامر به کامپیتور شما دقیقا یک STK500 خواهید داشت ! هر نرم افزاری که از STK500 پشتیبانی کند میتواند از این پروگرامر نیز استفاده کند
      تنظماتش هم دقیقا مثل STK500 خواهد بود ؛ میتونید به help نرم افزار مراجعه کنید.

  33. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

    سلام
    برای پروگرام کردن pic با این پروگرامر چیکار باید کرد ؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      در حال حاظر این پروگرامر از چیپ های PIC پشتیبانی نمیکنه
      امیداورم در آینده بتونم این چیپ رو هم بهش اضافه کنم

  34. Avatar for علی علی گفت:

    وای چه عالی واقعن جای تقدیر داره کارتون
    همینمون کم مونده
    شرکت ST هم ما رو تحریم کرد…

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام خواهش میکنم دوست عزیز
      نه خوب برای این چیزا که تحریم نمی کنن خخخخ

  35. Avatar for پرویز خیراللهی پرویز خیراللهی گفت:

    سلام
    دو روز پیش سوالی در مورد، عدم نصب و احتمالا عدم پشتیبانی درایور های USB معرفی شده برای SIS-link ، پرسیدم ولی متاسفانه پاسخی دریافت نکردم و سوالم نیز حذف شده ، ممنون میشم راهنمایی بفرماید چون من تقریبا در وسط راه اندازی این پروگرمر موندم. با تشکر

    1. Avatar photo electronic girl گفت:

      سلام دوست عزیز
      سوال شما حذف نشده، در واقع سوالات باید تایید بشن تا در سایت نمایش داده بشه.
      من از نویسنده پست میخوام که در اسرع وقت به شما پاسخ بدن.
      ممنون از صبوری شما

  36. Avatar for پرویز پرویز گفت:

    سلام
    سیستم عامل من ویندوز 10 هست ، ولی ظاهر برای نصب درایور USB برای شناسایی STK500 و موارد قید شده در مطالب ، به مشکل میخوره و پیام خطا میده ، احساس می کنم درایور usb برای ویندوز 10 مشکل داره ممنون میشم راهنمایی بفرمائید. Sisoog_Driver

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود
      من بررسی کردم ؛ خوشبختانه ویندوز 10 برای درایور پورت سریال از روش لینوکس تقلید کرده که نیازی به درایور برای آن وجود ندارد ؛ این مساله رو روی دو سیستم مجزا تست کردم و روی هر دو صادق بود ؛ پس اگر از ویندوز 10 استفاده می کنید نباید نیازی به درایور داشته باشید .
      فقط تو بررسی ها یی که من انجام دادم نرم افزار AutoSwith توی ویندوز 10 سرویسش اجرا نمیشه که باید بررسی کنم ؛ فعالا میتونید به صورت دستی عملیات سوییچ رو انجام بدید و با این کار دوتا پورت سریال به دیوایس منیجر شما اضافه خواهد شد.

  37. Avatar for پرویز خیراللهی پرویز خیراللهی گفت:

    باسلام و تشکر از مطالب بسیار با ارزش تان ،
    آیا این پروگرمر ،با ورژن های مختلف IDE سری Atmel Studio کار میکنه ( پروگرم و دیباگر) ؟
    ممنون میشم توضیح بدید

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ظاهرا از سری 7 به بعد توی این نرم افزار پشتیبانی میشه 🙂

  38. Avatar for پوریا پوریا گفت:

    سلام و خدا قوت
    خواستم تشکر کنم و این که این پروگرامر کاملا روی ویندوز ۷ عمل میکنه و من باهاش هم avr پروگرام کردم هم stm32 ولی متاسفانه روی ویندوز ۱۰ جواب نمیده
    باتشکر از زحمات شما

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خیلی هم عالی ؛ یه عکس از خطایی که میده بفرستید که بتونیم بیشتر بررسی کنیم
      در ضمن اگر عکس و فیلم از عملکرد پروگرامر برامون بفرستید که بزاریم توی اینستاگرام خیلی خوب میشه ؛ حداقل کاربرها مطمئن باشند که کار میکنه 🙂

    2. Avatar for دهقانی دهقانی گفت:

      دوست عزیز اگر زحمتی نیست توضیح بدین تو‌ویندوز۷ با چه برنامه ای AVR رو پروگرام کردین لطفا تنظیمات انجام شده برای نوع پروگرامر هم توضیح بدین من که هرچی تلاش کردم تو کدویژن و بسکام موفق نشدم

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        بله حتما این کار رو انجام میدم ؛ احتمالا یه پست راجبش منتشر میکنم

  39. Avatar for mazyar mazyar گفت:

    ممنون از زحمت هایی که کشیدید برای ساخت و برنامه نویسی این برنامه
    یه سوال حیاتی دارم.!!!
    من دارم از سیستم شرکتی که داخل کار میکنم برای کارهام استفاده میکنم.
    میسخواتم ببینم از لحاظ سیستمی و امنیتی برنامه ها و اپلودر برنامه ای که قراره برای ساخت پرورگرمر استفاده کنم روی ویندوز نصب کنیم مشکلی نداشته باشن. میترسم مشکلی برای سیستم شرکت پیش بیاد و یقه من رو بگیرن
    اگر براتون مقدور یه اسکن از برنامه بذارید که با خیال راحت استفاده کنیم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      به لحاظ امتینی قطعا فایل های هیچ مشکل امنیتی برای شما ایجاد نخواهد کرد ، برای اطمینان بیشتر بعد از دانلود و قبل از اجرا کردن میتونید توی سایت های اسکنر فایل ها رو چک کنید.

  40. Avatar for پوریا پوریا گفت:

    سلام
    لینک های دانلود کار نمی کنند

    1. Avatar photo electronic girl گفت:

      سلام ممنون دوست عزیز از اطلاع رسانیتون… پیگیری میکنیم تا مشکل را حل کنیم.

  41. Avatar for SN2001 SN2001 گفت:

    سلام آقای زئوس کارتون واقعا بی نظیره تو سطح جهانی من تا ب حال نه تو سایت داخلی و نه خارجی کسی رو ندیدم که بتونه و بخواد این کار رو انجام بده شما اراده فولادی دارید.
    بنده چند سوال داشتم امیدوارم پاسخ بدید:
    1-در برنامه Arduino چگونه میتونم Boot loder رو بسوزونم روی میکرو کنترلر؟آیا از Sk500 داخل اردوینو پشتیبانی میکنه؟
    2- از چه میکرو های سری mega پشتیبانی میکنه؟
    Atmega328P-AU
    Atmega328P-PU
    Atmega32U4
    Atmega1280
    Atmega2560
    Attiny85
    و…

    با تشکر 🙂

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ، خواهش میکنم دوست گرامی
      بله فکر میکنم بردهای آردوینو امکان استفاده از پروتکل STK500 رو دارند و شما میتونید با استفاده از این پروگرامر بوت بودر آردوینو رو پروگرام کنید.
      در مورد میکروهایی که مطرح کردید فقط در مورد atmega32u4 شک دارم که آیا رابط ISP رو پشتیبانی میکند یا خیر
      در نتیجه شما میتونید به سادگی میکروها رو پروگرام کنید.

  42. Avatar for جعفر خان مراد جعفر خان مراد گفت:

    سلام و عرض ادب احترام
    با تشکر از زحمات شما در مورد مطالب آموزنده
    با توجه به راهنمایی بیشتر در مورد پروگرام کردن
    STM32F103 و اطلاعاتی در مورد پروگرام کردن
    Disk on chip و سخت افزار لازم نیاز به راهنمایی دارم
    لطفا اگر امکان دارد شماره تماس اعلام بفرمائید
    با تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      باعث خوشحالی ماست که مطالب سایت مورد پسند دوستان قرار گرفته است
      برای ازتباط مستقیم با ما میتونید از تلگرام استفاده کنید
      در قسمت ارتباط با ما آیدی تلگرام سیسوگ ذکر شده است.

  43. Avatar for ali ali گفت:

    لطفا پایه های خروجی برای spi پروگرمر avr را مشخص کنید .

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      واقعا خوشحالم از این کامنت – این نشون میده بلاخره یکی میخواد از این پروگرامر واقعا تست بگیره
      بله ترتیب پایه ها به شکل زیر هست

      MOSI -> SWIM
      MISO -> SWDIO
      SCK -> SWCLK
      Reset -> Reset

  44. Avatar for saeed saeed گفت:

    سلام،تو قسمت نصب درایورهای USB من به مشکل خوردم اگه ممکنه راهنمایی بکنید ! تو دیوایس منجر اصلا هیچی نشون نمیده ، خوده درایورها که گذاشتین رو میزنم تصب بشه خطا میده :
    sisoog.com()Ports :Install failed

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ؛ اول بفرمایید که پروگرام شدن به درستی انجام شد ؟!
      بعد از پروگرام وقتی که اس تی لینک رو جدا میکنید و مجددا وصل میکنید نباید نیاز به درایور خاصی داشته باشه و باید به صورت اوتوماتیک St-Link بشناسه !
      بعد از اون Sis-DAP روی داریور HID بنا شده که نیازی به درایور نداره و توی تمام سیستم عامل ها به صورت خودکار شناسایی میشه
      میشه بگید این پیام رو کجا دریافت می کنید.

  45. Avatar for حمید رستمی حمید رستمی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    کار بسیار ارزشمندی انجام دادید و واقعا جای تقدیر و تشکر داره
    دوستان خوبی مثل شما باعث خواهند شد تا جامعه اپن سورس هر چه سریعتر و قویتر به پیش بره و شاهد پیشرفت‌های بیشتری باشیم.
    پستهای مربوط به پروگرامی که زحمت طراحیش رو کشیدید خوندم
    سوالی که برای بنده پیش آمده این هست که امکان استفاده از این پروگرامر در سیستم عامل گنو/لینوکس نیز وجود دارد یا خیر؟
    اگر جواب منفی است بنظرم خوب است که مستندات مورد نیاز جهت ایجاد درایور لینوکسی را در اختیار خوانندگان وبسایتتون قرار دهید تا دوستانی که زمان و توانایی انجام کار را دارند در این زمینه نیز بتونن فعالیت داشته باشند تا کار ارزشمندی که انجام دادید در بین جامعه کاربران لینوکس نیز شناخته و استفاده شود.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود دوست عزیز
      خواهش میکنم ، هدف ما اینه که بتونیم حداقل کمکی رو در اختیار دوست دارن الکترونیک قرار بدیم
      بله قطعا به راحتی قابل استفاده است ، احتمالا برای لینوکس از openocd استفاده می کنید ، این پروگرامر هم توسط openocd شناسایی و استفاده میشه ؛ برای قسمت AVR هم که avrdude به راحتی قابل استفاده است
      اگر آموزشی برای لینوکس قرار ندادیم ، به این دلیل بوده که دوستان لینوکسی به راحتی از پس این چالش ها بر میآن 🙂
      انشالله سعی خواهم کرد که این پروگرامر رو کامل تر کنم و البته آموزشی هم برای لینوکس قرار بدم.
      موفق و پیروز باشید.

  46. Avatar for احسان احسان گفت:

    سلام
    ممنون از زحمات شما
    برنامه اتوسوییچ واسه من کار نمیکنه
    و همچنان stlink شناسایی میشه

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود
      ممنون برای گزارش مشکل ، میشه بفرمایید از چه سیستم عامل و نسخه ای استفاده می کنید ؟
      متشکرم

  47. Avatar for رضا رضا گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    پروگرامر sis-link می تونه STM8S003F3P6 پروگرام کنه؟؟؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      درود دوست عزیز
      متاسفانه توی این ورژن خیر – قطعا توی ورژن های آینده اضافه خواهد شد.

  48. Avatar for احسان احسان گفت:

    سلام
    فایل آپدیتر قابل دانلود نیست خطا میده
    برای برگردوندن به حالت اول توضیح ندادید ایا امکانش هست پروگرامر های روی بورد های دیسکاوری و نوکلیو که پورت سریال داره اما غیر فعال شده تو فرمور رو درست کرد

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ، مشکل دانلود فایل حل شد
      در مورد برگرداندن به حالت قبلی – بله حتما توضیح میدیم توی مقاله بعدی
      بله این کار شدنی هست ولی با توجه به محدودیت EndPoint های USB ، امکان ایجاد بیشتر از 3 اینترفیس مختلف وجود نداره که در حال حاظر از هر 3 اینترفیس داریم برای منظوری استفاده می کنیم.

  49. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام
    لینک دانلود Sisoog-st-link-Updater.zip مشکل داره.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ، ببخشید برای تاخیر پیش آمده – مشکل برطرف شده و هم اکنون فایل قابل دانلود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *