باتری ها, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

همه چیز درباره باتری ها قسمت پنجم : مشخصات و اصطلاحات

همه چیز درباره باتری ها قسمت پنجم : مشخصات و اصطلاحات

همه چیز درباره باتری ها – قسمت پنجم ;

سیسوگ در مقاله چهارم همه چیز درباره باتری‌ها مبحث دسته‌بندی، مشخصات عمومی و اصطلاحات باتری‌ها را بیان کرد. در این مقاله نیز به ادامه این مبحث می‌پردازیم. با سیسوگ همراه باشید.

 

این مجموعه مقالات توسط  Ivan Cowie مهندس ارشد شرکت باتری‌سازی  MaxVision نوشته شده است.

 

همیشه باتری‌ای را می‌خواهیم که یک ابر قدرت باشد. اما با چه قیمتی؟ با چه سایزی؟ و در چه وزنی؟ بگذارید با مشخصات و اصطلاحات باتری‌ها شروع کنیم.

 

خرابی باتری:

توجه داشته باشید که این اصطلاح شخصی من است. تا آنجا که من توجه کردم، زمانی که باتری نمی تواند با توجه به مشخصات تولیدکننده کار کند، خراب شده است. علاوه بر این، وقتی به صورت غیرمنتظره و یش از موعد خراب شود، من این را یک خرابی فاجعه بار توصیف می‌کنم. توجه داشته باشید که در نهایت تمام باتری‌ها خراب خواهد شد. ما امیدواریم که پس از تحویل مقدار قابل توجهی انرژی مطابق با مشخصات تولید کننده خراب شوند. لازم به ذکر است که اصطلاحات “خرابی” و “خرابی فاجه بار” برای افراد مختلف معانی مختلفی دارد. برخی خرابی فاجعه بار را به صورت فرسایش قابل رویت مانند سوختگی، تغییر رنگ، تغییرات مکانیکی، نشتی و … توصیف می کنند.

باتری مرده:

dead battery

برای انواع قابل شارژ، این به معنای بی فایده بودن باتری نیست بلکه نشان دهنده این است که ما به حالت شارژ رسیده ایم، در حالی که مقاومت داخلی در حداکثر و ولتاژ پایه در کمترین مقدار خود قرار دارد. برای انواع اولیه، این نقطه ای است که باتری نمی‌تواند قدرت مفید ارائه کند. (من اصطلاح بی فایده را این گونه تعبیر می کنم که ولتاژ مدار باز یک باتری اولیه به کمتر از 3٪ مقدار خود رسیده باشد.)

باتری تخلیه شده:

Depleted Battery

حالتی که باتری به ولتاژ قطع تعریف شده توسط تولیدکننده رسیده و یا از این حد گذشته است. از این نقطه به بعد ادامه عملیات (بدون شارژ مجدد) تضمین نمی شود. توجه داشته باشید که این امر لزوما به این معنی نیست که باتری‌تمام انرژی ذخیره شده خود را تحویل داده است؛ به عنوان مثال، موردی را در نظر بگیرید که باتری به هیچ باری متصل نشده باشد.

باتری نو:

باتری نو

اشاره به این موضوع دارد که باتری اخیرا ساخته شده است. مدت زمان که باتری به عنوان باتری نو در نظر گرفته می‌شود توسط تولیدکننده تعیین شده است.

 

پروتکل نقطه شارژ باز (OCPP):

توسط اتحادیه شارژ باز (OCA) تعریف شده است. شارژ وسایل الکتریکی را شامل می‌شود و این پروتکل در بیش از 10،000 ایستگاه شارژ در 50 کشور  پذیرفته شده است. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید).

محدودیت دستورالعمل مواد خطرناک (RoHS):

این دستورالعمل که  توسط اتحادیه اروپا در سال 2003 تصویب شده، استفاده از مواد خطرناک خاصی را در تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی محدود می کند. این امر در سال 2006 در ایالات متحده به اجرا در آمد.

دستورالعمل زباله تجهیزات برق و الکترونیک (WEEE):

 

WEEE

بر خلاف دستورالعمل RoHS که تولیدکنندگان را برای  تجهیزات الکترونیکی جدیدی که وارد بازار می‌کنند محدود می‌کند، دستورالعمل WEEE مجموعه های هدفمند جمع آوری، بازیافت و بازیابی را برای همه انواع کالاهای الکتریکی تعیین می کند.

ظرفیت:

ظرفیت باتری در آمپر ساعت (Ah) و یا وات ساعت (Wh) اندازه گیری می‌شود. توجه داشته باشید در حالیکه وات ساعت جز مشخصات انرژی است، آمپر ساعت به خودی خود و بدون اشاره به ولتاژ جز خصوصیات انرژی نمی‌باشد. برای تعیین ظرفیت باتری‌ها، تولیدکننده جریان دشارژ (Id amps) را از باتری می‌کشد تا زمانی که ولتاژ به ولتاژ قطع برسد و سپس زمان (Td hours) رایادداشت می‌کنند. ظرفیت =  Id x Td  در واحد آمپر-ساعت (Ah). توجه داشته باشید که نرمال سازی به یک ساعت اطلاعات مفیدی را حذف می‌کند. اگر در طول دشارژ شدن، ولتاژ اندازه‌گیری و میانگین‌گیری شود (Vd volts) ، ظرفیت = Vd x Id x Td در واحد وات ساعت (Wh). بعضی از تولیدکنندگان منحنی‌های تخلیه را برای بارهای ثابت نیز ارائه می دهند. جریان بار را می‌توان با یک اصطلاح عمومی بیان کرد، اصطلاح C-rate که در آن 1C تعداد آمپری است که به طور کامل در یک ساعت از باتری تخلیه می‌شود. بنابراین، C-rate نرخی است که در آن باتری نسبت به حداکثر ظرفیت آن تخلیه شده است. به طور مشابه، E-rate نشان دهنده قدرت تخلیه است. نرخ 1E قدرت تخلیه برای تخلیه کل باتری‌در مدت 1 ساعت است.

 

در قسمت ششم همه چیز درباره باتری‌ها ، قصد داریم مشخصات و اصطلاحات را گسترش دهیم و از شیمی خاصی شروع خواهیم کرد. با سیسوگ همراه باشید.

 

 

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *