باتری ها, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

همه چیز درباره باتری ها قسمت چهارم : مشخصات و اصطلاحات

همه چیز درباره باتری ها قسمت چهارم : مشخصات و اصطلاحات

همه چیز درباره باتری ها ; سیسوگ در مقاله سوم همه چیز درباره باتری‌ها مبحث دسته‌بندی، مشخصات عمومی و اصطلاحات باتری‌ها را بیان کرد. در این مقاله نیز به ادامه این مبحث می‌پردازیم. با سیسوگ همراه باشید.

 

این مجموعه مقالات توسط  Ivan Cowie مهندس ارشد شرکت باتری‌سازی  MaxVision نوشته شده است.

شاید برای شما مفید باشد: ساخت شارژر باتری اسیدی

همیشه باتری‌ای را می‌خواهیم که یک ابر قدرت باشد. اما با چه قیمتی؟ با چه سایزی؟ و در چه وزنی؟ بگذارید با مشخصات و اصطلاحات باتری‌ها شروع کنیم.

 

ولتاژ نامی سلول:

ولتاژ گزارش شده توسط تولید کننده است. معمولاً، متوسط ولتاژی است که باتری در طول عمر مفید خود تخلیه می‌کند.

ولتاژ مدار باز:

ولتاژ مدار باز باتری

ولتاژ دو سر باتری بدون اعمال بار می‌باشد. ولتاژ مدار باز باتری جدید پس از شارژ مناسب با بهترین شرایط شارژ است. برخی از باتری‌های شیمیایی نیاز به یک یا دو چرخه شارژ / تخلیه دارند تا به حداکثر بازده مقدار خود برسند.

ولتاژ شارژ:

ولتاژ شارژ  هنگامی که با ظرفیت کامل شارژ می شود.

ولتاژ شناور:

ولتاژ پایدار  پس از شارژ با 100% ظرفیت را گویند. برای جبران خود-تخلیه باتری استفاده می شود.

ولتاژ قطع:

حداقل ولتاژ قابل قبول را گویند. این ولتاژی است که سازنده، آن را وضعیت خالی در نظر می‌گیرد. عملكرد باتری زیر این مقدار توصیه نمی شود، مگر  باتری‌هایی مانند باتری‌های تخلیه عمیق که برای این منظور ساخته شده‌اند.

تکنیک‌های شارژ:

شارژ باتری

با توجه به شارژ باتری‌های قابل شارژ، به طور عمده بر اساس شیمی خاص، مشخصات متعددی وجود دارد. بعضی از آن‌ها مبتنی بر تکنیک ولتاژ محدود و جریان ثابت هستند. بعضی از روش ساده جریان محدود، ولتاژ ثابت را استفاده می کنند؛ و بقیه شامل ترکیب و پیچ و تاب در شارژ چند مرحله است. این یک موضوع بزرگ است که ما در جزئیات آینده بیشتر به آن توجه خواهیم کرد.

عمق تخلیه (DOD):

باتری

مقدار ظرفیت باتری که تخلیه شده است و به صورت درصد حداکثر ظرفیت بیان می‌شود. تخلیه تا حداقل 80٪ DOD به عنوان یک تخلیه عمیق نامیده می‌شود.

حالت شارژ (SOC):

درصد ظرفیت فعلی باتری نسبت به حدکثر ظرفیت باتری‌را گویند. SOC به طور کلی با محاسبه جریان بار در طول زمان محاسبه می‌شود. باتری‌های هوشمند معمولاً از این روش استفاده می‌کنند، که نسبت به چک کردن ولتاژ دو سر باتری روش دقیق‌تری است.

اندازه گیری سوخت یا گاز:

به یک دستگاه یا مدار و روش‌های اندازه گیری عملکرد مداوم باتری به منظور تعیین شارژ آن (SOC) اشاره دارد. بهترین معیار (به طور موثر) کنترل ولتاژ و جریان ترمینال خروجی باتری، ضرب این دو،  در طول زمان و مقایسه با انرژی مرجع است. باتری های هوشمند از ترفندهای مختلفی برای تولید یک نتیجه معقول استفاده می کنند (جزئیات بیشتری را در پست های آینده بررسی خواهیم کرد).

جریان شارژ توصیه شده:

جریان ایده آل شارژ باتری‌(تا حدود 70 درصد از ظرفیت شارژ) در مرحله شارژ با جریان ثابت، قبل از اینکه باتری وارد مرحله شارژ با ولتاژ ثابت شود را گویند. این مشخصات ممکن است برای طرح‌های مختلف شارژ تغییر کند. (در پست‌های آینده بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد)

دوام یا عمر مفید:

مدت زمانی که باتری به صورت مدام و با دوام کار می‌کند. در طول این زمان، باتری‌های قابل شارژ می‌توانند با موفقیت شارژ شوند، در حالی که باتری‌های غیر قابل شارژ مطابق مشخصات تولید کننده دارای شارژ می‌باشند. بخشی از این مشخصات عمر مفید است، طول زمانی که باتری به صورت بدون بار باقی می‌ماند در حالی که به آرامی ظرفیت خود را از طریق تخلیه خود کاهش می دهد تا به میزان درصد تولید کننده برسد. در بعضی موارد، عمر مفید ممکن است به عنوان تعداد دفعات چرخه شارژ / دشارژ باشد، یا ممکن است به عنوان طول مدت قبل از تعویض باتری‌در یک برنامه مشخص تعریف شود. حداقل عمر مفید برای سخت‌ترین محیط ها، حداکثر بارها و شارژ نامطلوب است. حداکثر عمر مفید با شرایط محیطی مطلوب و سبک ترین بارها و یا عمر مفید در مدت محدود می باشد.

دوام عمومی:

مقاومت در برابر شرایط نامساعد مانند عوامل محیطی و رفتارهای الکتریکی را گویند.

جریان تست در درجه حرارت پایین باتری (CCA):

این یک امتیاز صنعت است که به منظور بیان توانایی باتری جهت استارت زنی خودرو در هوای سرد بکار می‌رود. شورای بین المللی باتری‌(BCI) این را این‌گونه تعریف می کند: “تعداد آمپری که یک باتری اسیدی سرب در 0 درجه فارنهایت به مدت  30 ثانیه می تواند تحویل دهد و حداقل 1.2 ولت در هر سلول را نگه دارد.”

جریان تست باتری (CA):

مانند جریان تست در درجه حرارت پایین باتری است ( همانطور که در بالا توضیح داده شد)، “تعداد آمپری که یک باتری اسیدی سرب در 32 درجه فارنهایت به مدت  30 ثانیه می تواند تحویل دهد و حداقل 1.2 ولت در هر سلول را نگه دارد.”  (درجه CA معمولا در اقیانوس ها که درجه حرارت به ندرت به 0 درجه فارنهایت می رسد استفاده می شود).

سیسوگ در قسمت بعدی  همه چیز درباره باتری‌ها نیز ادامه مشخصات عمومی و اصطلاحات باتری‌ها را بیان خواهد کرد. با سیسوگ همراه باشید.

 

منبع

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *