Gsm Modem, اینترنت اشیاء, توصیه شده

هوشمند سازی کنتورهای قدیمی

هوشمند سازی کنتور قدیمی

اصطلاحا به ایجاد ساختار جهت ارسال اطلاعات آنلاین کنتورهای ( آب, برق , گاز و ..)  هوشمند سازی کنتور گفته میشود.

مطمئنا یکی از اهداف اولیه سیستمهای حوزه IOT کنترل و مدیریت میزان مصرف انرژی و آب …  در لایه های مصرف میباشد.

مدیریت منابع گاز و آب و برق  …. احتیاج به کنتورهای هوشمند جدیدی دارد که بتواند اطلاعات مصرف را توسط سیستمهای ارتباطی و از بسترهای مختلف مانند شبکه همراه, NB-IOT  , Sigfox و …. ارسال نماید.

یکی از چالشهای چنین مسیری لزوم تعویض کنتورهای قدیمی به جدید میباشد, کنتورهایی که هر چه ابعاد بزرگتری پیدا می کنند قیمتهای بسیار بیشتری هم پیدا خواهند نمود, و صد البته تعویض آنها یک چالش پرهزینه و گاها غیرممکن خواهد بود.

دلیل این تعویض هم عمدتا دیجیتال کردن اطلاعات مصرفی میباشد, اطلاعاتی که میتواند بصورت روزانه در سرور ثبت شود و ثبت اطلاعات مصرف و انرژی در سیستم های نرم افزاری, میتواند شرایط را برای انواع تجزیه و تحلیل ها مهیا نمیاد و صد البته در اخر میتواند مدیریت مصرف انرژی را به ارمغان آورد.

مطمئنا ایده هایی در مورد هوشمند سازی کنتورهای قدیمی وجود دارد که در ایران هم نمونه هایی پیاده سازی شده است که البته شخصا در اینترنت نتوانستم مستندات مناسبی در مورد ایران پیدا کنم.

یکی از این ایده ها استفاده از کنتورهای قدیمی و اضافه کردن سخت افزار مناسب جهت خواندن اطلاعات کنتور بصورت تصویری و تبدیل آن به اعداد دیجیتال میباشد.

در نمایشگاه IOTE شنزن یکی از شرکتهای دانش بنیان چینی تقریبا سخت افزار جالبی برای اینکار طراحی نموده بود که سعی دارم در این پست ایده های ایجاد چنین سخت افزاری که بصورت صنعتی الان در حال استفاده در چین هم هست را به اشتراک بگذارم شاید بتواند باعث کمک به فعالان این صنعت شود.

مهمترین برتری و فلسفه این ایده استفاده از همان کنتور قدیمی و هوشمند کردن آن میباشد که میتواند صرفه جویی مالی و زمانی فوق العاده ای را به ارمغان اورد.

 

هوشمند سازی کنتورهای قدیمی چطور انجام می شود؟

وجود یک سازه  مکانیکی که سعی میکند نصب را سریع و ساده نماید و همچنین استفاده از دوربین برای این سخت افزار از ایده های جالب این پروژه هست.

 

 

Meter Reading

البته طبق اطلاعات شرکت طراح , این سخت افزار فقط عکس را به سرور ارسال میکنه که در سرور با پردازش تصویر, عدد کنتور به دست امده و وارد الگوریتمهای نرم افزاری مربوطه میشود  و خبری از پردازش تصویر در خود سخت افزار نیست.

مبتنی بر اطلاعات تولید کننده, باطری 8500 میلی امپر ساعت Li-SOCl2  میتواند تا  800 ارسال را بدون تعویض باطری انجام دهد که در بازه زمانی 6 ساله میتونه کارکرد داشته باشه که به نظر زیادی خوشبینانه هم هست 🙂

چند سالی هست که در ایران طرحی به نام طرح فهام  (فراسامانه هوشمند اندازه‌گیری و مدیریت انرژی) شروع شده که مهمترین هدف اون مدیریت انرژی مبتنی بر هوشمند کردن وسائل اندازه گیری میباشد.

هوشمند سازی کنتور فهام

البته در این سامانه تعویض کنتورها به عنوان نقشه اصلی راه در نظر گرفته شده است که امیدوارم با پیاده سازی  چنین ایده هایی هم سرعت کار و هم هزینه تعویض برخی کنتورهای خاص و پرهزینه را بتوان بهینه تر نمود.

 

هوشمند سازی کنترهای قدیمی هوشمند کردن کنتور گاز هوشمند کردن کنتور برق هوشمند کردن کنتور آب هوشمند سازی کنتورهای بزرگ نحوه هوشمند سازی کنتور هوشمند سازی کنتور چیست هوشمند کردن کنتورهای قدیمی Meter Reading Robot مدیریت مصرف انرژی با نصب کنتور هوشمند هزینه هوشمند سازی کنتور کنتورهای طرح فهام

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

4 دیدگاه در “هوشمند سازی کنتورهای قدیمی

  1. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    ممنون
    در کامنت ها پاسخ دادید.

  2. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام
    ایکاش بنام شرکت سازنده هم به اشاره میکردید.
    ممنون از پست مفیدتان

  3. Avatar for me me گفت:

    سلام، میشه لطفا اطلاعاتی در باره نام این شرکت ارائه کنین؟ ممنون

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام بله میتونید از این لینک دانلود کنید

      https://dl.sisoog.com/download/Meter-Reading-Robot.pdf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *