بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده, متفرقه, مقاله های سیسوگ

جنگ الکترونیک تهران

جنگ الکترونیک تهران

نام GPS همیشه تداعی کننده دقت بوده است ، امروزه با فراگیر شدن گوشی های همراه و البته سرویس های تاکسی اینترنتی و نرم افزار های مسیر یابی اغلب افراد با مفهوم GPS و موقعیت یابی ماهواره ای آشنایی دارند، اما واقعا این سیستم تا چه اندازه کارا و امن است؟

آیا امکان دارد به نحوی این سیستم دچار اختلال شود ؟

برای روشن شدن این موضوع در این پست قصد داریم اختلالی را که در چند روز گذشته (20 شهریور 97) در سطح شهر تهران رخ داد را بررسی کنیم، با سیسوگ همراه باشید.

 

 گزارش تکرار مجدد و تحلیل صحیح این اتفاق را در قسمت دوم مقاله جنگ الکترونیک مطالعه کنید !

20 شهریور : شروع اختلال GPS

چند روز پیش ( دقیقا تاریخ 20 شهریور ماه 97 ) یکی از شرکتهایی که برای اون پروژه ای در زمینه ردیاب خودرو انجام داده بودم تماس گرفتند و اعلام کردند که سه عدد از خودروهای شرکت نقطه ای در فرودگاه امام را نشان می‌دهند در حالی که خودرو واقعا در آن موقعیت نیست و حتی نزدیک به آن هم نیست !

سعی کردم مشکل را جدی تر بررسی کنم. احتمال های زیادی وجود داشت از وجود یک باگ در فریمور دستگاه تا وجود باگ در فریمور GPS !

وقتی قصد دارید سیستمی را از راه دور خطایابی کنید مخصوصا وقتی دسترسی به سخت افزار دستگاه ندارید؛ باید حتی خنده دارین احتمالات را نیز مدنظر داشته باشد و تمام نکات را در ذهن به خاطر بسپارید حتی کوچک ترین و بی اهمیت ترین موضوعات!

شاید یکی از این بی اهمیت ترین ها و دور از ذهن ترین ها جواب مساله باشد.

نکته‌ی جالب و قابل توجه این بود که ساعت (زمان جی پی اس) حدود چهار و نیم ساعت به جلو رفته بود و گویا زمان GPS به جای GMT ، ساعت محلی تهران را نشان می داد.

قضیه خیلی پیچیده و دور از ذهن به نظر می رسید؛ آیا باگ نرم افزاری مساله ساز بود یا فرایندی نرم افزاری!

و یا هک سیستم سخت افزار در جریان بود؟

یا حتی هک سایت و سرور!

آیا جمینگ Jamming GPS اتفاق افتاده بود؟

یا متغیری به صورت خیلی تصادفی در برنامه با مقدار خاصی آورفلو یا ریرایت شده بود ؟ و صدها احتمال دیگر!

وجود تمام این احتمالات از یک طرف و فشار های ناشی از عدم رضایت مشتری و فشار های وارده برای روشن شدن موضوع ؛ فرایند خطایابی را پر استرس و چالش کرده بود.

 

بررسی وضعیت کلی سیستم

شخصا وارد فاز خطایابی سیستم شدم تا مشخص شود دقیقا دلیل این اتفاق چیست و چطور به وجود آمده است ؟

بعد از بررسی اولیه, ظاهرا سه عدد دستگاه از 50 عدد دچار این اختلال شده بودند ، همیشه اولین قدم مشخص کردن نقاط مشترک بین سیستم ها است ؛ شاید دلیل اتفاقات در این نقاط مشترک باشد.

در سه دستگاه مورد بحث همگی در یک محدوده ( سعات آباد شمال شهر تهران ) به وسعت یک کیلومتر مربع دچار این اختلال شده بودند که نکته قابل توجهی هم بود! مساله ای که شاید در ابتدا خیلی بهش توجه نکردم ، چرا که امیداور بودم مساله یک باگ در نرم افزار دستگاه باشد. اما واقعیت این است که باید تمام احتمالات را در نظر گرفت حتی احتمالات خیلی ضعیف!

 

 

جنگ الکترونیک

با بررسی دقیق‌تر فریمور دستگاه و با بررسی پیامک‌های خاصی که در سیستم برای خطایابی قرار گرفته بود متوجه شدم که خروجی GPS دقیقا این زمان و موقعیت را نشان می دهد و به هیچ عنوان هک نرم افزاری در جریان نیست و مشکل از فریمور دستگاه نیز نیست.

احتمال بعدی این بود که راننده و یا شخصی از ابزار جمینگ استفاده می‌کند و آن هم نه یک جمینگ معمولی بلکه یک جمینگ زیادی هوشمند!

در ضمن این روز ها Gps Jamming ( مسدود کننده جی پی اس) در بازار با قیمت بسیار نازل به فروش میرسد که استفاده از اون توسط افراد عادی هم دور از انتظار نبود.

مسدود کننده جی پی اس

 

البته اصولا جمینگ باعث اختلال در دریافت سیگنال می شود ، نه این که قادر باشد یک موقعیت معتبر را به GPS القاء کند.

به همین دلیل از نماینده فنی شرکت خواستم به محض مشاهده دوباره مساله به محل استقرار خودرو رفته و وجود دستگاه Jammer را به صورتی فیزیکی در کابین خودرو چک کند یا وجود سیگنال مزاحم را با استفاده از موقعیت یاب گوشی همراه خود چک کند.

فردای آن روز مجددا این اتفاق مشاهده شد و نماینده فنی به مکان خودرو رفت و هرچه جستجو شد هیچ مورد مشکوکی پیدا نشد برای همین از نماینده فنی خواستم که با استفاده از GPS گوشی سعی کند مختصات محل را مشخص کند که بعد از بررسی به نظر گوشی هم موقعیت درست را نشان می‌داد.

قضیه پیچیده بود، با اطلاعات جدید پیچیده تر هم شد. در مکانی دستگاه GPS ای داشتم که موقعیت فرودگاه امام را دقیقا نشان می‌داد آن هم در زمان آینده!

و در همان لحظه گوشی موبایل موقعیت صحیح را نشان می‌داد. از طرفی شخصا می‌دانستم این موضوع نمی‌تونه یک نویز معمولی باشه!

چرا که اولا سه خودرو در یک بازه زمانی مشخص یک موقعیت مشترک را با فاصله حداقل 30 کیلومتر نشان می‌دادند و برای چندین ساعت این اتفاق تکرار می‌شد!

همچنین زمان هر سه دستگاه به آینده رفته بود! و با تمام مواردی که به عنوان نویز GPS شناخته میشد متفاوت بود.

اختلال جی پی اس

نویز GPS

نویز GPS دلایل بسیار زیادی میتواند داشته باشد ولی غالبا وقتی سیگنال ضعیف می‌شود مثلا جی پی اس وارد پارکینگ می‌شود اتفاق می‌افتد, که در این حالت سخت افزار GPS به نظر با یک سرعت مشخص و غالبا هم زیاد به یک مکان با فاصله زیاد در حد چندین کیلومتر رفته و دوباره برمیگرده که البته به هیچ عنوان این خطا پایدار نیست (یک نقطه را نمایش نمیدهد) و در عین حال با بررسی مواردی مثل PDOP می‌شود آنها را فیلتر کرد.

کلا مستاصل شده بودم و سعی کردم سناریو بعدی یعنی وجود یک سیمولاتور را بررسی کنم البته این گزینه برای خودم هم خیلی منطقی نبود. با صحبت با یکی از دوستان که در حوزه ماهواره و تولید سیستمهای GPS Simulator کار می‌کرد متوجه شدم در نزدیکی مکانی که اتفاق حادث شده است پژوهشکده سامانه‌های ماهواره وجود دارد که قطعا سیستم سیمولاتور GPS یکی از ملزومات چنین پژوهشکده‌ای هم هست.

با پژوهشکده سامانه‌های ماهواره‌ای تماس گرفتم و خودم را معرفی کردم و ازشون خواهش کردم که این موضوع را بررسی کنند و نتیجه را اطلاع دهند. بعد از یکی دو روز پیگیری بالاخره یکی از متخصصین مرکز گفت که ما اینجا از سیستمهای سیمولاتور کابلی استفاده می‌کنیم ولی موضوع شما به علت یک مشکل سراسری بوده است که خیلی‌ها را تحت تاثیر قرار داده و می‌توانید توی اخبار هم برخی گزارشات در این خصوص را مشاهده کنید. اخبار مربوطه را جستجو و مرور کردم:

به نظر قضیه بحرانی تر از اونی بود که فکر میکردم و خیلی ها را تحت تاثیر قرار داده بود.

مبین نت اعلام کرده بود:
اختلالات اخیر به دلیل اشکال در اتصال آنتن‌های رادیویی به سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) به وجود آمده و منجر به قطعی در شبکه اینترنت TD-LTE مبین‌نت در شهرهای تهران و برخی از شهرهای حومه شده است.

اما سوالی که واقعا در ذهن شکل می‌گیرد این است که اصلا GPS چه ربطی به TD-LTE دارد ،چگونه اختلال در سیستم GPS می تواند در سیستم اینترنت اختلال ایجاد کند ؟ یا حتی برعکس ؟!

آیا دکل های TD-LTE یا BTS ها زمان خود را از GPS دریافت می کنند که شاهد چنین اختلالی باشند! اما موضوع واقعا می تواند از چه قرار باشد ؟

جالب اینجاست که برخی وب سایت ها اعلام کردند که این اختلال بخاطر مشکلات سیستم های TD-LTE است و اگر صرفا از طریق GPS برای موقعیت یابی استفاده شود مشکلی دیده نمی‌شود.

روزنامه همشهری تقریبا مقاله ای کامل در مورد این خطا منتشر کرده است که متاسفانه به لحاظ فنی چندان جامع نیست و اختلال را ناشی از خطای BTS ها می‌داند.

روزنامه همشهری:

متهم اصلی: دکل‌های تلفن همراه – احتمال اختلال:80%

تلفن‌های همراه با استفاده از داده‌های دکل‌های مخابراتی که با عنوان BTS شناخته می‌شود، موقعیت تقریبی شخص را تعیین می‌کنند. …. این احتمال وجود دارد که داده‌های مربوط به لوکیشن فرودگاه امام در تعداد زیادی از دکل‌های BTS شهری کپی شده است.

اما واقعا اینطور نیست ؛ قطعا مشکل از BTS ها و آپدیت اشتباه آنها نیست ، چرا که سیستم ردیابی ما صرفا به موقعیت یاب ماهواره ای متکی است و به هیچ عنوان از داده های BTS برای موقعیت یابی استفاده نمی کند و ما در دستگاه های خود این اختلال را مشاهده و ثبت کردیم ! اما واقعا مشکل چیست و از کجا سرچشمه گرفته است !

حتی تیتر یکی از این سایتها کمی هم وحشتناک بود:

آیا روسیه در اختلالات جی‌پی‌اس تهران دخالت دارد

ریشه یابی مشکل توسط کاراگاه سیسوگ (زئوس) !

قبل از این که بخواهم نظریه خودم را در خصوص ایجاد مشکل مطرح کنیم ، بگذارید سرنخ هایی که داریم را بررسی کنیم و ببینیم چقدر داده هایی که در اختیار داریم با هم متناقض هستند و چقدر بر هم صحه می گذارند.

  • سه عدد ردیاب خودرو در یک بازه زمانی مشخص یک مکان مشترک را ثبت کرده اند
  • GPS گوشی در همان زمان و در همان مکان موقعیت صحیح را نمایش داده است.
  • هر سه دستگاه های موقعیت یکسان فرودگاه امام را نشان می دهد.
  • اینترنت TD-LTE با اختلال مواجه شده است

با نگاه مجدد به سرنخ ها ، در میابیم که موضوعات هیچ ارتباطی با هم ندارد! اما واقعا اینطور نیست.

همانطور که میدانید ، سیستم موقیعت یابی GPS مربوط به کشور آمریکا است و کشور روسیه سیستم موقعیت یابی مخصوص خود را تحت عنوان Glonass گلوناس دارد.

اختلال گلوناس

این دو سیستم کاملا از هم مجزا هستند و هیچ وابستگی به هم ندارد. در سیستم های موقعیت یابی جدید برای کاهش خطا از تکنولوژی GNSS استفاده می‌شود همانطور که در دستگاه های ما از GNSS استفاده شده است. سیستم های GNSS برای موقعیت یابی دقیق هم از GPS و هم از GNSS استفاده می کنند و با فیوژن داده های GPS و Glonass موقعیت خود را با دقتی بالاتر و سریعتر محاسبه می کنند.

TD-LTE در واقع نسل جدید اینترنت پر سرعت است که برای تبادل اطلاعات متکی به دکل های مخابراتی است؛ اما برای این که TD-LTE با شبکه گوشی های همراه دچار اختلال نشود از باند فرکانسی متفاوتی استفاده می کند ، این باند فرکانسی 1710 تا 1755 مگاهرتز است.

سیستم GPS از فرکانس 1575 برای L1 استفاده می کند که فاصله فرکانسی زیادی با TD-LTE دارد.

پس منطقا هیج ارتباطی بین اختلال در TD-LTE و GPS وجود ندارد ، همانطور که در عمل هم وجود نداشت و موقعیت یاب گوشی کارشناس فنی حاضر در محل ، موقعیت را به درستی دریافت می کرد.

سیستم GNSS از باند فرکانسی 1559 تا 1610 مگاهرتز استفاده می کند ، که فرکانس 1610 مربوط به سیستم Glonass  می‌باشد، فاصله فرکانسی  Glonass  و  TD-LTE چندان زیاد نیست و می شود تصور کرد وجود اختلال در یکی از فرکانس ها بر روی دیگری تاثیر داشته باشد.

تحلیل صحیح را در قسمت دوم مقاله جنگ الکترونیک مطالعه فرمایید.

 

اما واقعا نویز در کار بوده است ، با قطعیت می توان گفت خیر، هیچ نویزی اینقدر دقیق و تکرار شونده نیست که دستگاه های GNSS را اینگونه به خطا بیندازد و موقعیت و زمان را اینطور دقیق تکرار کند ! پس تا حدود زیادی میتوان گفت که GNSS Spoof در بازه زمانی خاص در منطقه ای خاص در حال وقوع بوده است.

GNSS Spoof یا GPS Spoof یک ترفند نظامی بسیار مناسب است که نام چنین سیستمی وقتی بحث در اختیار گرفتن RQ 170 آمریکایی مطرح شده بود بر سر زبانها افتاده بود.

این سیستم میتوانست با دادن مختصات اشتباه به پهباد RQ 170 آن را در نقطه دلخواه فرود آورد(البته این صرفا یک حدس و گمان بود چون تجهیزات نظامی از ساز و کاری متفاوت استفاده میکنند و موارد زیادی جهت امنیت در نظر گرفته شده است).

واقعیت این است که GPS و موقعیت یابی که ما استفاده می‌کنیم به راحتی میتواند در مواقع بحرانی مورد سوء استفاده قرار بگیره و با خطا همراه باشه!

مشکل پیش آمده به راحتی توانسته بود زمان را حدود 4 ساعت به جلو هدایت کند، زمان یکی از موارد مورد استفاده از سیستمهای GPS یا موقعیت یاب هست که اختلال 4 ساعته میتواند کل عملکرد سیستمی را مختل نماید و حتی ضررهای مادی زیادی هم به بار اورد.

اینکه این مشکل دقیقا به چه دلیل پیش اومده و چه کشور و یا نهادی عامل یا عاملان آن بوده اند موردی هست که به جد باید بررسی بشه و مهم‌تر از آن میزان وابستگی ما به سیستمهای موقعیت یاب جهانی علی الخصوص جی پی اس GPS هست که باید در مورد اون نگران بود.

بی شک مورد پیش آمده میتواند به عنوان یک مانور ساده از جنگ الکترونیک هم تلقی شود، مانوری که بی شک میتواند عمق فاجعه را در مواقع بحرانی تر مانند شرایط جنگی مشخص نماید.

 

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

30 دیدگاه در “جنگ الکترونیک تهران

  1. Avatar for PR PR گفت:

    یعنی میشه با ارسال نویز به تلفن همراه موقعیت مکانی فردی رو هک کرد؟

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      هک نمشه کرد
      ولی میشه اختلال ایجاد کرد

  2. Avatar for رضا رضا گفت:

    برادر عزیز،تمام این مشکلات که همچنان هم ادامه دارد و از اون تاریخ تا به امروز ادامه داشته فقط و فقط تلاش مخلصانه ی عزیزانی مثل شما برای مختل کردن سیستم مسیریاب ویز بوده و هست..

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      عزیز برادر , تلاش ما برای مختل کردن؟ دقیقا ما کجای این سناریو هستیم؟

  3. Avatar for رحیم رحیم گفت:

    با سلام من هم یک گوشی نوکیا ۳.۲ دارم و مدت دوسه ماه گذشته در مناطقی از شهر که معمولا پادگان وجود داره مکان من به فرودگاه مهراباد منتقل میشه وتا از اونجا دور نشم همونجا میمونه!! در میدان سبلان به طور حتم همیشه این مشکل پیش میاد وتا دور نشم همون فرودگاه و دقیقا روی باند رو نشان میده!!! اگه این متنو میخونید اگه کمکی از دستتون بر میاد لطفا کمک کنید ممنون میشم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      دوست عزیز سعی کنید از اون منطقه نظامی فاصله بگیرید :-))

  4. بازتاب: جنگ الکترونیک در تهران - قسمت دوم - سیسوگ - Sisoog
  5. Avatar for اشكان خسروپور اشكان خسروپور گفت:

    روز اولي كه مشكل پيش آمد، احتمالات خيلي زيادي مطرح مي‌شد و تقريبا هيچ كارشناسي را نمي‌شد پيدا كرد كه حرف بزند. اگر كسي حرف مي‌زد هم تمايلي به انتشار نامش نداشت. چند روز بعد اما دوباره اختلال برگشت و اين‌بار حرفهاي دقيق‌تري گفته شد؛ حرفهايي كه وزير ارتباطات هم تاييدش كرد: «يك جايي لابد مي‌خواسته يك آزمايشي اجرا كند يا كاري داشته و حواسش نبوده كه باعث اين اختلال مي‌شود…»

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      واقعیت اینه که این نویزها هنوز ادامه داره
      به و به نظر قرار نیست تموم بشه
      و صد البته دلیل و فلسفش مشخص نیست

  6. Avatar for فری فری گفت:

    سلام، در طول دو هفته گذشته در این سه نقطه مشاهده شد این اختلال با گوشی های اپل و اندرویدی، میدان سرو، میدان نوبنیاد،بزرگراه رسالت

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      بله متاسفانه اکثر جاها دیده میشه

  7. Avatar for محمد محمد گفت:

    با سلام
    این مساله که موقعیت فرودگاه امام به اشتباه نشون داده بشه رو دیشب یعنی 18 مهر هم تجربه کردیم و ما با جی پی اس گوشی بودیم نه جی پی اس ماشین
    البته ما حوالی فرشته بودیم…
    پس هنوزم رفع نشده این مشکل

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      متشکر بابت گزارش
      به نظر قرار نیست حالا حالا تموم بشه

  8. Avatar for معین معین گفت:

    سلام
    شبکه های تی دی دی همونطور که از اسمشون معلومه با روش تایم دویژن کار میکنن و تمام سایت ها از جی پی اس برای سینک استفاده میکنن و به همین دلیل دچار اختلال شدن چون سینک با شبکه core رو از دست دادن، ضمنا فرکانس تی دی اصلا ۱.۷ نیست، فرکانس های تی دی در ایران فعلا ۳.۵ و ۲.۶ هستن و تداخل فرکانس جی پی اس تاثیری روشون نداره در واقع مشکل از دست دادن زمان دقیق و سینک با شبکه است

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      بله دوست عزیز حق با شماست
      ما در شماره 2 این متن به این موضوع اشاره کردیم
      تمایل داشتید میتونید اینجا شماره دو را مطالعه نمایید

  9. Avatar for امیرحسین امیرحسین گفت:

    سلام
    یه دفعه اخبار نشون داد که دانشجوهای یکی از دانشگاه های آمریکا(اسمش رو فراموش کردم) تونستن سیستم ناوبری یه قایق (gps) رو هک کنن و موقعیت مکانی اشتباه بهش بدن
    و از مسیر منحرفش کنن

    گفتم در جریان باشید

    راستی
    مشکل حل شد یا نه ؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دوست عزیز
      سازمان پژوهشهای صنعتی ایران چند سال پیش چنین سامانه ای را ایجاد و بومی کرده و در خیلی از مراکز هم استفاده شده
      واقعیت اینه که ما تو ایران هم چنین مجموعه ها و استعدادهایی داریم ولی متاسفانه متاسفانه در ارائه و اطلاع رسانی مشکل داریم

      بله مشکل همون سه روز بود و حل شد

      1. Avatar for Abr Abr گفت:

        سلام.آنتنی که استفاده کردید فقط gps رو ساپورت میکرد یا در فرکانس GLONASS هم کار میکرد؟ چون آنتن های معمول بازار فقط فرکانس gps رو پشتیبانی میکنند.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          هر دو فرکانس رو پشتیبانی میکنه آنتن دستگاه

  10. Avatar for احمد احمد گفت:

    با سلام
    اشاره کردید که GPS گوشی درست کار میکرد ولی GPS ماژول هایی که شما استفاده کرده بودید برای مکان یاب خودرو درست کار نمیکرد.
    چطور همچین چیزی ممکنه؟
    یعنی گوشی اطلاعاتش رو از BTS می گرفت احیانا؟
    نکته بعدی اینکه همون روز ها GPS گوشی من کلا از کار افتاده بود و مختصات رو پیدا نمیکرد.
    نکته بعدی اینکه اینترنت wimax هم قطع شده بود که باند فرکانسیش بالاتر از 1.7 گیگاهرتز هست و بعیده ارتباطی به gps داشته باشه
    به عبارت دیگه اختلال فراتر از چیزی هست که به نظر میرسه

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      با سلام ؛ توی مقاله توصیح دادم که ماژول های ما از نوع GNSS بوده اند و به چه دلیل ممکن است دچار اختلال شده اند !
      در ضمن ممکن است نوع موقیت یاب گوشی شما نیز GNSS بوده باشد
      دریافت مختصات از BTS که به LBS مشهور است از دقت بالایی برخوردار نیست!
      در مورد اختلال در Wimax منبعی پیدا نکردم که تایید کنه این اتفاق افتاده بله رنج فرکانسی خیلی متفاوته شاید علت چیز دیگه ای باشه!

      1. Avatar for احمد احمد گفت:

        خب همین عجیبه دیگه
        یعنی ماژول های شما از دوتا سیستم مکان یابی استفاده می کردن پس منطقا باید زمانی داده ها رو معتبر بدونه که دیتا های GPS و glonass اختلاف کمی با هم داشته باشن.
        با این صحبت شما یکی از این دو سیستم درست کار میکرده که گوشی درست نشون میداده و یکی درست کار نمیکرده که قاعدتا باید خروجی ماژول های شما به این خطا اشاره میکرده
        در مورد وایمکس چون ما اینجا استفاده می کنیم چند روز دچار اختلال بود

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          قضیه یه کم پیچیده تر از این هاس و واقعا دیتا زیادی براش وجود نداره
          سیگنال مورد نظر هم لحظاتی باعث اختلال میشده و لحظاتی به نظر اینقدر قوی نبوده که جی پی اس را دچار خطا کنه
          حتی تو سطح شهر بیش از 50 عدد سیستم مشابه وجود داشت ولی هیچکدام دچار این خطا نشده بودند
          ما فقط خطا را نزدیک سعادت اباد و به حدود هزار متر مربع دیدیم

        2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          این که واقعا چه اتفاقی افتاده دقیقا مشخص نیست !
          برای جواب قطعی دادن به این که چه اتفاقی افتاده باید با تجهیزات لازم در محل هنگام وقوع حضور داشته باشید که بتونید با قطعیت بگید این طور شده یا اونطور شده ! کاری که ما انجام دادیم گمانه زنی است !
          در خصوص گرفتن موقیعت وقتی که تعداد ماهواره glonass زیاد باشه و تعداد Gps کم ، ماژول قطعا ملاک رو سیگنال قویتر میذاره ، همونطور که برعکسش هم صادقه !
          اگر گوشی از Glonass چیزی متوجه نشه ، چرا نباید درست موقعیت رو مشخص بکنه !
          وایمکس هم واقعا میتونه یه اتفاق بوده باشه یا نه مرتبط باشه دقیق نمیشه گفت

  11. Avatar for asd asd گفت:

    یکی از خلبان های جنگنده تعریف میکرد تجربه این چنینی داشته که جی پی اس جنگنده مکان اشتباه رو نشون میداد و دبه خاطر همین به طور اشتباهیی داشه به سمت دبی حرکت میکرده که از روی تجربه ای که داشته متوجه میشه مسیر اشتباهه و اگر متوجه نمی شد جنگندشو زده بودن

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بله از این دست اتفاقات میتونه بیفته ، و البته خیلی جالبه شیوه موقعیت یابی توسط جنگنده های جنگی چون بعد میدونم از سیستم های ناوبری مثل GPS و امثالهم استفاده کنند این سیستم ها!
      اتفاقا دو شب پیش داشتم فیلم حمله به اچ3 (یکی از عملیات‌های هوایی مهم نیروی هوایی ایران در جنگ ایران و عراق بود) رو میدیم که دقیقا همین اتفاقی که میگید برای یکی از هواپیماها پیش اومده بود
      یعنی سیستم ناوبری دچار مشکل شده بود.

      1. Avatar for asd asd گفت:

        جنگندش اف 4 بوده فکر کنم جی پی اس داره

  12. Avatar for حمزه غانمی حمزه غانمی گفت:

    سلام، تشکر از به اشتراک گذاری تجاربتان، سرنخ جدید پیدا نکردید؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      نه متاسفانه ؛ سر نخ جدیدی پیدا نکردیم ، خوشحال میشم اگر دوستان اطلاعی در این خصوص دارند منتقل کنند تا همه بتوننن از اطلاعاتشون استفاده کنند.

    2. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      این خطا در سایت U.S. COAST GUARD NAVIGATION CENTER (مرکز حمل و نقل دریایی ایالات متحده آمریکا ) ثبت شده که اونها هم ذکر کردند که هیچ چیز مشکوکی ندیدند.

      Mobile phone clock synchronization problem. Unable to access internet, Waze, or other GPS applications.

      The GPS Operations Center reviewed the GPS Constellation and Control Segment, there are no known anomalies that might affect GPS signal integrity at the time and vicinity of the reported outage. No correlating reports from other users or interagency partners.

      https://sisoog.com/wp-content/uploads/2018/09/Gps-Report-Fault-i-Iran.jpg

      به نظر میاد خطا سورس داخلی داشته و نهادهای نظارتی نیز منبع را شناسایی کرده اند و مشخص بوده
      البته اینکه این خطا چه وسعتی داشته واقعا مشخص نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *