پروژه, توصیه شده, معرفی

باتری پشتیبان برای انواع کارت خوان به همراه سورس کامل

آموزش ساخت باتری پشتیبان برای دستگاه های کارت خوان

باتری پشتیبان یکی از نیاز های اساسی سیستم های ارائه دهنده خدمات است، در هنگام قطع برق اگر این گونه دستگاه ها دچار اختلال شوند ، می توان خسارات زیادی را به بار بیاورند ، به عنوان نمونه دستگاه های خود پرداز را فرض کنید یا دستگاه های پوز فروشگاهی ، یا سیستم حسابداری یک شرکت زنجیره ای و …. ! روش های زیادی برای تامین برق در هنگام قطع برق وجود دارد ، مثل استفاده از موتوربرق ؛ اما همیشه این سیستم ها آنلاین نیستند به این معنی که با قطع برق دستگاه شما از کار خواهد افتاد و باید صبر کنید تا سیستم برق پشتیبان وارد پروسه تامین برق شود که باعث بروز اختلال چند دقیقه ای خواهد شد، در مقابل سیستم هایی وجود دارد که به صورت آنلاین کار می کنند به نحوی که دستگاه مصرف کننده اصلا قطع برق را احساس نخواهد کرد و هیچ خللی در کارکرد آن به وجود نخواهد آمد.

متاسفانه در ماه های گذشته شاهد قطع برق‌های گسترده در سراسر کشور بودیم ؛ مساله ای هر چند ناخوشایند ولی اجتناب ناپذیر ؛ قطع برق های مکرر تمام فروشگاه های کوچک و حتی بزرگ را دچار چالش کرده بود ، چرا که سیستم های پرداخت نظیر دستگاه های کارت خوان از کار می افتاد و فروشگاه ها قادر به ارائه قدمات نبودند. قبلا در مقاله ای تحت عنوان “آموزش ساخت تغذیه و باتری پشتیبان برای رسپبری” آموزش دادیم که چطور میتوانید برای برد رزبری پای خود یک باتری پشتیبان بسازید به نحوی که با قطع برق رزبری پای قادر به ادامه کار باشد در واقع این مقاله رو میتوان مدار تکمیل شده مدار قبل دانست به نحوی که علاوه بر برد رزبری قادر به استفاده از آن در تمام دستگاه های کارت خوان نیز قابل استفاده باشد.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای

در حال حاضر چنین مداری در سطح اینترنت با قیمت های بالا به فروش می رسد (حتی در فروشگاه های مطرح اینترنتی) ما سعی خواهیم کرد تمام مستندات لازم برای ساخت یک سیستم باتری پشتیبان برای دستگاه های کارت خوان و البته تمام دستگاه های الکترونیکی (نظیر برد های رزبری پای ؛ اورنج پای و … ) به صورت رایگان منتشر کنیم و در اختیار دوستان علاقه‌مند قرار دهیم.

مشخصات باتری پشتیبان جدید :

ممکن است این سوال پیش بیاید که چرا از مدار طراحی شده در پست آموزش ساخت تغذیه و باتری پشتیبان برای رسپبری استفاده نمی‌کنیم ! مدار قبلی دارای مشکلاتی بود که استفاده از آن را دارای محدودیت می‌کرد، اول این که مدار طراحی شده آنلاین بود و با قطع برق این احتمال وجود داشت که برد رزبری پای ریست شود چرا که برای سوییچ از رله استفاده شده بود که خود رله داری مقداری تاخیر در اتصال برق است.

مساله دوم آیسی سوییچینگ مورد استفاده در مدار قبل داری فرکانس سوییچ پایینی است و همین مساله باعث می شود که ابعاد مدار بزرگ شود (اندازه سلف و مدار سوییچ) و البته راندمان مدار کاهش پیدا کند در طراحی دید سعی شده از آیسی با فرکانس سوییچ زیاد(بیش از یک مگاهرتز ) و راندمان بالاتر (حدود 97 درصد) استفاده شود. همین تغییرات باعث کاهش چشمگیر اندازه مدار و کاهش حرارت مدار و تلافات انرژی شده است.

مشخصات مدار باتری پشتیبان کارتخوان :

مدار شارژر و باتری پشتیبان دستگاه کارت خوان

مدار فوق قادر به تامین ولتاژ هایی در بازه 5 تا 20 ولت می باشد ، که در اکثر دستگاه های الکترونیکی قابل استفاده است ، ولتاژ خروجی توسط دو مقاومت R5 و R6 قابل تغییر است ؛ که جهت تغییر ولتاژ خروجی تنها کافی است مقدار R5 و R6 را با استفاده از فرمول زیر محاسبه کنید.

البته همانطور که تصویر فوق مشاهده می کنید مقادر مقاومت های R5 و R6 برای ولتاژ های پر کاربرد نظیر 5 و 9 و 12 ولت محاسبه شده است.

ولتاژ ورودی مدار در هر کدام از خروجی ها ثابت و مساوی 5 ولت است 

در نظر داشته باشید که ولتاژ ورودی مدار مقدار ثابتی است و اگر خروجی مدار را روی 12 ولت تنظیم کردید نیازی نیست که ورودی را افزایش دهید این کار به صورت خودکار توسط روگولاتر سوییچینگ موجود بر روی برد اتفاق خواهد افتاد.

باتری مورد استفاده در این مدار باتری لیتیوم یون استاندارد تک سل است که به راحتی قابل تهیه است. مدار قادر به شارژ باتری است و نیازی نیست که مراقب شارژ باتری باشد ، در صورت وصل بودن برق مدار شارژ به صورت خودکار و توسط آیسی LTC4054 انجام می شود.

 

جزییات طراحی مدار سوییچ :

وظیفه این مدار، سوییچ مسیر جریان بر روی تغذیه داخلی است در صورتی که ولتاژ خارجی قطع شود. این مدار دارای دو پارامتر مهم است ، پارامتر اول ، سرعت سوییچ ، برای این که در عملکرد عادی مدار اختلالی ایجاد نشود لازم است این تغییر به سریعترین حالت ممکن انجام شود. پارامتر مهم دوم ، توان تلفاتی مدار سوییچ است، چرا که مدار از باتری استفاد خواهد کرد ، پس مساله ساعت کارکرد و هدر رفت انرژی پارامتر مهمی به حساب می آید ، از طرفی هرچه توان تلفاتی کمتر باشد حرارت کمتری ایجاد خواهد کرد و طول عمر دار بیشتر خواهد شد. فرض کنید برای سوییچ از رله استفاده کنیم ، مطابق تصویر زیر:

سوییچ باتری با استفاده از رله

خوب مدار فوق ، اگر فرض کنیم نویز ایجاده شده توسط فرایند کلید زنی وجود ندارد ، تلفات سوییچ پاینی دارد ، چرا که تقریبا مقاومت کانال جریان بسیار پایین است ، اما سرعت پایینی دارد ، چرا که عملیات سوییچ به صورت مکانیکی انجام می شد و زمانی در حدود چند ده میلی ثانیه تا چند صد میلی ثانیه برای تغییر کانال جریان مورد نیاز است ؛ این زمان باعث ایجاد اختلال در عملکرد مدار می شود و حتی ممکن است باعث از کار افتادن آن شود.

فرض کنید از دیود برای تغییر مسیر جریان استفاد کنیم :

سوییچ باتری با استفاده از دیود

در مدار فوق مشکل سرعت عملکرد نخواهیم داشت ، عناصر نیمه هادی از سرعت بالایی برخوردار هستند و می توانند مسیر جریان را در کمتر از چند میکرو و یا نانو ثانیه عوض کنند ، به شکلی که مدار مصرف کننده ، احساس نکند !

اما مساله مهم موجود توان تلفاتی و افت ولتاژ بر روی دیود ها است ، اگر از دیود های شاتکی استفاده کنیم ، افت ولتاژ مقدار کمتری خواهد بود و مدار عملکرد بهتری خواهد داشت اما باز با مدار ایده آل فاصله وجود دارد.

اما راه حل پیشنهادی ، استفاده از ماسفت است :

مدار سوییچ باتری با استفاده از ماسفت

 

استفاده از ماسفت ، علاوه بر سرعت بالا در سوییچ ، دارای تلفات خیلی پایینی است چرا که معمولا مقاومت ماسفت ها در حالت سوییچ کامل ، چیزی در حدود چند میلی اهم است که نه افت ولتاژ ایجاد می کند و نه توان زیادی را هدر می دهد.

اولین سوالی که ممکن است با دیدن این مدار در ذهن شکل بگیرد این است که چرا دو عدد ماسفت ؟ ، چرا از یک ماسفت استفاده نکنیم ؟ ، پاسخ این سوال بسیار ساده است ، ماسفت ها یک دیود ذاتی داخلی بر روی درین و سورس دارند !

وقتی که ماسفت خاموش است و باطری خالی است ، این دیود میتواند باعث عبور جریان به سمت باتری شود که هم به باتری صدمه می زنند و هم جریان کشی مدار را افزایش می دهد.  اما چرا یک ماسفت و یک دیود استفاده نکیم؟ ، به همان دلایلی که از دیود برای مدار سوییچ استفاده نکردیم.

 

دانلود:

فایل PCB و شمانیک باتری پشتیبان برای انواع کارت خوان

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

84 دیدگاه در “باتری پشتیبان برای انواع کارت خوان به همراه سورس کامل

  1. Avatar for aly aly گفت:

    سلام و درود من باتری کارتخوانم اینه هر چی میگردم پیدا نمیشه میشه باتری که کمی از این قوی تره روش نصب کنم لطفا ICR18650-2 SAMSUNG SDI

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      به لحاظ ظرفیتی اگر بیشتر باشه مشکلی نداره و کار میکنه 🙂

  2. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام
    ممنونم از زحماتتون
    نظرتون درباره آی سی شارژر tp4056 چی هست؟
    نمیدونم در عمل این آی سی بهتره یا ltc4054
    ماژول شارژر ها رو دارن با 4056 تولید میکنن ولی یکنفر می‌گفت ماژول های خوبی نیستن

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      tp4054 میتونه حتی بهتر هم باشه چون جریان بیشتری میده برای شارژ باطری

  3. Avatar for حسین حسین گفت:

    با سلام و تشکر از مطالب ارزشمند شما چند نکته وجود داره که برای بنده سوال هست:
    1- باتری مورد استفاده این مدار چند ولت باید باشه؟ البته با توجه به ولتاژ تغذیه به نظرم 3.7 باید استفاده بشه(البته حدس میزنم)
    2- ماکزیمم جریان خروجی این مدار چقدر میتونه باشه؟ به این خاطر که دستگاه های کارتخوان به دلیل داشتن پرینتر حرارتی جریان زیاد مصرف میکنن و زمان پرینت گرفتن خاموش میشن.
    3- اگر ولتاژ ورودی 9 یا 12 ولت بشه آیا ممکنه باتری رو تا 7.4 ارتقاء داد که بتونه ولتاژ 12 خروجی با جریان بیشتری تامین کنه؟ چون وقتی 3.7 ولت به 12 افزایش داده میشه خودش کلی جریان باتری رو مصرف میکنه و زمان نگهداری شارژ پایین میاد

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام باطری این مدار یک باطری معمولی لیتیوم یون هست که وقتی شارژ کامل هستند 4.2 ولت هستند
      دو امپر را میتونه تو خروی بده
      میشه دو تا باطری را سری کرد و و لتاژ 8.4 ولت گرفت که البته من دیدم خیلی مغازه دارها بصورت ناشیانه بدون هیچ مدار شارژی این کار را انجام میدند ولی باید در نظر داشت که مدار کلا عوض میشه

  4. Avatar for الهام الهام گفت:

    سلام. وقتتون بخیر
    یک سوالی که واسم پیش اومده در مورد این مدار این هست که اگر نیاز به جریان 3 آمپر داشته باشیم توی قسمت مدار محافظ میتونیم دو الی سه باتری لیتیوم یون موازی قرار بدیم؟ شما چه پیشنهادی میدید. ممنونم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام باید از یک مدار یا مدار بوست با جریان بالاتر استفاده بشه
      خود باطری فکر نمیکنم در دادن جریان لحظه ای مشکلی نداره

  5. Avatar for Rahman Rahman گفت:

    سلام… وخسته نباشید…. باتری 9 ولت و ا آمپر نیاز دارم… اگه میتونین برام طراحیش کنین..پ

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز – متاسفانه ما کار اجرایی این چینی انجام نمیدیم
      به سادگی میتونید با استفاده از مستندات ارائه شده خودتون بسازیدش 🙂

  6. Avatar for مهدی احمدی مهدی احمدی گفت:

    سلام
    قسمت سوییچ روی باتری مدار رو هم در عمل بستم و هم شبیه ساز ایجاد کردم.درهنگام سوییچ روی باتری حدود 2 ولت افت میکنه .ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    لینک مدار :
    http://s12.picofile.com/file/8398824942/apm4953_batt_pdsprj.html

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خروجی مورد نیازتون چقدر هست – افت ولتاژ کجا اتفاق می افته ؟
      همونطور که توی پست هم توضیح دادیم موقع قطع برق ولتاژ خروجی از یه رگولاتور بوست تامین میشه و ممکنه مشکل مربوط به اون قسمت باشه

      1. Avatar for mahdi ahmadi mahdi ahmadi گفت:

        ممنون ،دیود اول در قسمت منبع تغذیه رو نذاشته بودم و همین باعث شده بود کاهش ولتاژ 2 ولتی داشته باشم.
        حالا مشکل دیگه ایی دارم و اون هم اینکه وقتی برق میره منبع تغذیه به ارامی خاموش میشه و باعث میشه ماسفت درست عمل نکنه.چیزی که به ذهنم میرسه با lm393 یه مقایسه کننده درست کنم تا بصورت سریع قطع برق رو تشخیص بده .به نظر شما راه درستی هست؟
        سپاس فراوان

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          پیشنهاد بدی نیست ولی باید به ظرفیت خازنی روی منبع دقت داشته باشید – اگه بتونید از مدار اشمیت تریگر استفاده کنید خیلی بهتر از مقایسه کننده خالی است.

  7. Avatar for سام سام گفت:

    سلام من این مدارو بستم گاهی وقتا ورودی 5 ولت تغذیه وصل میکنم خروجی 12 نداره و چیزی بین 5 یا 6 میشه وبعضی وقتا ها 12 هست درسته و اون خازن های 1000 گرم میشن در طولانی مدت – توی باطری لیتوم ک وصل میکنم درست هست بیشتر وقتا

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      دلیل گرم کردن خازن اینه که یا خازن خرابه یا ولتاژ دور سر خازن از ولتاژ خازن بیشتر هست. البته یه احتمال دیگه هم هست و اون هم اینه که گرمای رگولاتور به برد منتقل بشه و از برد به خازن انتقال پیدا کنه !! این احتمال هم هست
      ولی این که میگید با ولتاژ ۵ ولت خروجی ۵ یا ۶ دارید بدون باتری و با باتری مشکلی ندارید – احتمال زیاد میتونه مشکل از جریان ورودی باشه – مثلا آداپتور شما نتونه جریان مدار رو تامین کنه !!!!

      1. Avatar for سام سام گفت:

        ادابتوری که استفاده میکنم خروجی 5 ولت و 3 امپر هستش…

        الان یک حالتی شده من مقاومت گذاشتم ک 12 بده اما این درست نیست گاهی وقتا درست خروجی میده گاهی خرابه !!! الان حالتی شده با باتری هم گاهی خروجی بد میده

        به نظر شما کجاش روچک کنم؟ یکبارم هرسه تا ایسی روعوض کردم

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          ببینید تامین خروجی کار آیسی mt3608 هست – ولتاژ روی پایه ۵ وقتی آداپتور متصل کردید باید حدود ۴٫۳ ولت باشه ولتی که از آداپتور ۵ ولت استفاده میکنید اگر این اتفاق بیفته یعنی باقی مدار مشکلی نداره
          تنها این آیسی و البته سلف و البته دیود d2 هستند که اگر درست کار کنن باید خروجی ثابت و بدون مشکل وجود داشته باشه. از چه سلفی استفاده میکنید
          بار مدارتون چی هست ؟ چند امپر مصرف میکنه ؟

  8. Avatar for سام سام گفت:

    اگر بخوایم خروجی مون 4 امپر باشه و بعد ورودی مون هم جای 5 ولت 12 باشه شما میتونید یک مدار پیشنهاد بدید؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      قطعا آیسی رگولاتور رو باید عوض کنید و احتمالا با توجه به ولتاژ ورودی و ولتاژ باتری باید از رگولاتور باک و بوست مناسب استفاده کنید!

      1. Avatar for سام سام گفت:

        شما میتونید اموزشی با این موضوع بزارید؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          راهنمایی که اگر بخواید میتونم انجام بدم ولی این که بخوام پروژه رو هندل کنم متاسفانه مقدور نیست

          1. Avatar for سام سام گفت:

            ممنون میشم راهنمایی کنید

            که چه مدل باک وبوستی مناسب هست که تا 4 امپر ( درواقغ برای sim808) مناسب باشه

            و توی قسمت سوئیچ اتوماتش از کدام قطعه استفاده باشه که ورودی 12 ولت باشه و خروجی هم 4.2

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            والا بیشتر رگولاتور هایی که من استفاده میکنم باک هستن و تاحالا نشده از رگولاتور باک و بوست استفاده کنم
            برای همین هم نمیتونم پیشنهادی بدم
            ولی توی سایت digikey اگر سرچ کنید می تونید گزینه مناسبی پیدا کنید.

  9. Avatar for Mahdi Mahdi گفت:

    سلام
    آقا ممنون از مطالب کاربردی سایتتون.
    من دو تا سوال داشتم، اول اینکه در صورتی که ورودی مدار بیشتر از 5 ولت باشه، مثلا 9 ولت، چه تغییراتی باید شکل بگیره روی این شماتیک تا بشه ازش استفاده کرد؟
    من مداری دارم که ورژن قبلیش روی ورودی 9 ولت و بعد چند تا رگولاتور طراحی شده و پیش رفته، میخوام با کمترین تغییر قابلیت اضافه شدن باتری رو بهش اضافه کنم.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    دوم اینکه ظرفیت های معمول باتری های li ion تا چه مقدار هست؟ مثلا بخوایم برای ظرفیت بالاتر از دو تا سل موازی شده استفاده کنیم با توجه با اینکه ممکنه مشخصات دو باتری عینا شبیه هم نباشه و نشه به یک آی سی کنترل شارژ متصل کرد هر دو رو، پیشنهادتون چیه؟
    پیشاپیش ممنون از پاسخ گوییتون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب ورودی ۹ ولت خروجی چند ولت ؟
      احتملا باید رگولاتور باک بوست استفاده کنید

      1. Avatar for Mahdi Mahdi گفت:

        خروجی 5، 4 و 3v3.
        متوجه سوالم شدی؟ ببین تفاوت چیزی که من لازم دارم با این شماتیکی که شما زحمت کشیدین گذاشتین، اینه که من ورودیم 9 ولته، خروجیم هم از بخش سوئیپینگ 9 ولته. گیرم اینه که نمیدونم کجاهای این مدارو باید تغییر بدم
        مثلا 9 ولت بزارم دیگه 4.3 ندارم، بعد این 4.3 نباشه چطوری باید اون بخش ماسفتا رو اوکی کنم.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          خوب اوکی – ببنید برای شارژ باتری با توجه به این آیسی که ما استفاده کردیم نیاز دارید که رگولاتور ۵ ولت بگذارید – مگر این که راه حل دیگه ای داشته باشید براش
          برای ماسفت ها اول میتونید تو دیتاشیت نگاه کنید ببنید گیت ماسفت با ولت مشکلی داره یا نه اگر مشکلی نداشت که هیچ کاری لازم نیست کنید و اگر مشکل داشت یه دیود زنر روی سر گیت میتونید قرار بدید که ولتاژ گیت بالاتر از اونچه توصیه شده نره به همین سادگی 🙂

  10. Avatar for سام سام گفت:

    سلام الان شارژ باتری فول بشه از LED که به ایسی شارژ وصله مشخص میشه؟ و وقتی باتری فول بشه و ورودی وصل باشه اسیبی به باتری نمی رسه؟ اتومات قطع میشه؟ و اگر ما مثلا ورودی وصل کردیم که باتری لیتیوم یون شارژ بشه بعد فول میشه و ورودی هم وصل هست اینجا هردوتا وصله مشکلی پیش نمیاد؟ خروجی از باتری میشه یا تغذیه ای که داده شده؟ یا اگر ورودی تغذیه وصل باشه تغذیه ایسی افزاینده از ورودی تامین میشه؟
    و من میخوامخ

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      خوب دقیقا کار آیسی کنترل شارژ توی مدار همین هست که وقتی باتری فول شارژ شد به شکل هوشمند شارژ رو متوقف میکنه و آره یه led هم داره که وضعیت شارژ رو مشخص میکنه در حالتی که باتری کاملا شارژ شده باشه خاموش میشه.

      1. Avatar for سام سام گفت:

        اگر هم تغذیه ورودی وصل باشه وهم باتری خروجی رو از کدوم میگیره؟ باتری میشه با تغذیه ای که وصل کردیم؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          منطقا از تغذیه ورودی خروجی باید تامین بشه

          1. Avatar for سام سام گفت:

            اگر بخوایم خروجی مون 4 امپر باشه و بعد ورودی مون هم جای 5 ولت 12 باشه چه تغیراتی باید بشه؟ چه ایسی جواب میده — تشکر

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            خوب اون موقع باید همه چی رو تغییر بدید و میشه گفت باید از این مدار ایده بگیرید

  11. Avatar for سام سام گفت:

    الان به این مدار من یک باتری لیتیوم یون 10000mha وصل کنم مشکلی نداره؟
    ظرفیت باتری باید توی مدار چیزی تغیر کنه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      نه مشکلی پیش نمیاد و میتونید از همین مدار استفاده کنید
      فقط احتمالا مدت زمان شارژ طولانی میشه

  12. Avatar for حمید حمید گفت:

    برای استفاده از باتری خشک یا SLA چه پیشنهادی دارید؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب بستگی داره که ولتاژ باتری چقدر باشه و ولتاژ خروجی مورد نیاز چی باشه 🙂

  13. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام.خسته نباشید. ببخشید اون چهار تا بردی که تو تصویر اول گزاشتید رو چطور باید به هم دیگه وصل کرد ؟ لطفا راهنمایی کنید . ممنون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      چهار تا برد نیست یک مداره که اجزاءش برای فهم بهتر جدا جدا رسم شده ؛ نت ها (اسم سیم ها) رو نگاه کنید مشخصه که کدوم باید به کجا وصل بشه !

  14. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام در مدار پیشنهادی (ماسفتی ) که قرار دادید ولتاي های 4.3 و5 ولت رو از اداپتور میگیریم و باتری رو هم که به vbat وصل میکنیم خروجی هم از نقطه اتصال سورس دو ماسفت باید گرفته بشه ؟
    من فقط به قسمت سئوییچ نیاز دارم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      نکته اول برای این که اگر بخواهیم ولتاژ باتری به داخل آداپتور برنگرده لازمه که یک دیود در ورودی مدار گذاشته بشه
      نکته دوم نت 4v3 میشه خروجی مدار – یعنی جایی که شما نباید قطع شدن برق رو توش ببینید.

      1. Avatar for محمد محمد گفت:

        خب تو شبیه سازی به اون صورت که شما گفتید مشکل داره و درست کار نمیکنه..اما قطعا به شبیه سازی اکتفا نمیکنم و درعمل باماسفت های واقعی میبندم

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          چه مشکلی پیش میآد ؟ ؛ واقعا تست عملی یه چیز دیگه است
          برای من بارها پیش اومده مداری توی شبیه سازی به درستی کار میکنه و توی عمل کار نمیکنه و البته برعکسشم کم نبوده

  15. Avatar for سعید سعید گفت:

    سلام.هزینه بستنش تقریبا چقدر میشه.کسی بست این مدار رو؟به همراه چاپ pcb

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      والا با قیمت های این روز ها که هرساعت داره عوض میشه نمیشه قیمت داد 😐
      من حدود 3 ماه پیش به دونه درست کردم حدود 35 باهام تمام شد

  16. Avatar for حسن حسن گفت:

    سلام
    آقای محمد طاهری در چند پست قبل تر گفته است اگر که به جای ماسفت ها از دو تا دیود شاتکی مثل ss34=5822 هستش استفاده کنید افت ولتاژ 0.15 داریم و به خوبی هم کار میکنه الان این روش رو اوردم تو بردمون و مشکلی نداشت .
    پیشنهاد خوبی است بنظرم ولی در عمل میشه بفرمایید دو دیود را چگونه جایگزین ماسفت ها کنیم
    یک شماتیک مختصر ازش بزارید

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      توی پست قسمت جزییات طراحی مدار سوییچ رو مطالعه کنید ؛ استفاده از دیود رو هم توضیح داده ایم

  17. Avatar for حسن حسن گفت:

    سلام
    این دیود M7 که در مدار بکار رفته نام و مشخصات کامل آن چی هست ؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست من ؛ به جای M7 میتونید از 1N4007 استفاده کنید

  18. Avatar for محمد طاهری محمد طاهری گفت:

    سلام این مدار رو بستم باتری رو لیتیوم یون 3.7 ولتی قرار دادم ولی سرعت سویچ پایین هستش و با قطع جرویان ورودی برد تغذیه چند میلی ثانیه طول می کشد که ماسفت ها سویچ کند . سوالاتی که دارم اینکه
    1- شما خودتون این مدار رو بستید؟
    2- واینکه اگر با باتری لیتوم پلیمری امتحان کنم بهتر نیست چون که پلیمری ها جریان لحظه ای بهتری دارند.
    3- در صورتی که از مدار رله استفاده کنم باز هم سرعت عملکرد پاینه به نظرتون؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام ؛ احتمالا مشکل چیز دیگه ای باشه ؛ ولتاژ روی گیت ماسفت ها باید خیلی زود تغییر کنه با قطع برق ! اگر کوچکترین خازن یا تاخیری توش وجود داشته باشه این اتفاق می افته
      بله این مدار رو من بستم و در حال استفاده است.
      نه فکر نمیکنم مشکل از باتری بوده باشه
      رله خیلی کند تره

      1. Avatar for محمد طاهری محمد طاهری گفت:

        سلام ممنکنه به خاطر این باشه که ایسی DC -DC به جای mt3608 از ایس 34063 استفاده کردم و روشم هم بوست بوده و داخلش سلف 100 میکرو هستش و ممکنه همین باعث تاخیر شده باشه.( در ضمت در مسیر خازن وجود ندارد.)

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          اگه اسکپ دیجیتال داشته باشید ؛ خیلی راحت میتونید مشکل رو حل کنید ؛ ولتاژ روی گیت ماسفت ها رو مانیتور کنید با قطع برق باید بلافاصله تغییر کنه !
          اگه اینطور نبود ؛ مشکل ظرفیت خازنی رو حلش کنید تا مشکل حل بشه

          1. Avatar for محمد طاهری محمد طاهری گفت:

            سلام به جای ایسی 34063a از همون mt3608 استفاده کردم خوب بود در ضمن اگر که به جای ماسفت ها از دو تا دیود شاتکی مثل ss34=5822 هستش استفاده کنید افت ولتاژ 0.15 داریم و به خوبی هم کار میکنه الان این روش رو اوردم تو بردمون و مشکلی نداشت . چون سرعتش سویچ خوبه و ولتاژ خروجی هم ثابت روی 5.1 ست کردم که همون می مونه .
            مشکل ایسی 34063 این بود که در لحظه سویچ از ولتاژ اصلی به باتری یک لحظه عقب می موند و همین باعث اختلال عملکرد ترازیستور قدرتی که میزاشتم میشد که تو دیتاشیتش هم به این نکته رسیده بودم که تو عمل دیدم.(این ایسی 34063 برای جریان تا 1.5 امپر نیاز به سویچ (مدار بوست) توسط یک ترنزیستور NPN قدرد دارد که اون مشکل ایجاد میکرد) حالا که ایسی رو عوض کردم حل شد . به هر حال ممنونم.

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            سلام
            بسیار عالی ؛ خوشحالم که مشکل حل شده ؛ و متشکرم برای این که تجربه خودتون رو اینجا به اشتراک گذاشتید.

  19. Avatar for نیلوفر وثوقی نیلوفر وثوقی گفت:

    سلام

    سال نو رو تبریک عرض میکنم.

    بر خودم واجب دونستم تا بابت تمامی زحمات و مطالب بسیار مفید و کاربردی که در سایت قرار می دهید تشکر و قدردانی کنم.

    انشالله همینطور پر انرژی و پر توان ادامه دهید،

    ماسفت هایی که جهت سوییچ معرفی نمودید ، متاسفانه داخل بازار یافت نمیشه، میتونم خواهش کنم ماسفت هایی جایگزین معرفی بفرمایید.

    موفق باشید.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      نوروز شما هم مبارک باشه
      خواهش میکنم ؛ همراهی و نظرت شما دوستان عزیز باعث دلگرمی ما میشه
      در مورد ماسفت میتونید از سایت پایا الکترونیک تهیه کنید

  20. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام و تشکر بابت مطالب بسیار عالیتون
    من این مدار رو برای یک دستگاه با ورودی 5 ولت حداکثر 2/5 آمپر استفاده کردم. ولی به یک مشکل برخوردم! ولتاژ خروجی این مدار در حالت بی باری (چه ولتاژ خارجی وصل باشد چه قطع) روی 5 ولت ثابت هست. ولی در حالتی که به دستگاه وصلش می کنم تا موقعی که به ولتاژ خارجی وصل باشه مشکلی نداره و ولتاژ خروجی این مدار روی 5 ولت هست ولی با قطع ولتاژ خارجی ولتاژ خروجی مدار میره رو 8 ولت! باتری لیتیوم یون 3000 mAh هست.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز در واقع مدار داری یک یخش افزاینده است که ولتاژ باتری رو از 3.6 به 5 ولت یا 9 ولت یا 12 ولت برسونه ؛ وقتی که برق خارجی قطع میشه این بخش فعال میشه ؛ احتمال داره که شما مقادیر مقاومت های لازم رو برای 9 ولت تنظیم کرده باشید در این صورت با قطع برق دستگاه توی خروجی ولتاژ 9 ولت رو نشان خواهد داد ؛ مقادر مقاومت ها برای هر سه ولتاژ محاسبه شده است و در عکس ها موجود است.

  21. Avatar for شکیب شکیب گفت:

    سلام اول یه تشکر ویژه بابت مطالب مفیدی که در اختیار همه قرار میدید می کنم.
    من میخوام یک مدار شارژر باتری سرب اسید ۱۲ ولت که در سایتتون قرار دادید را با مدار سوییچینگ تغذیه کنم(مدار سوییچینگ علاوه بر تغذیه شارژر باتری تجهیزات دیگری را هم تغذیه میکند) به طوری که در هنگام قطع برق باتری سرب اسید نقش باتری پشتیبان را ایفا کند و برق تجهییزات را تامین کند.
    مدارش باید چگونه باشد؟
    و یک سوال دیگه اینکه اگر بخوام باطری در طولانی مدت خراب نشه باید چطوری شارژ و دشارژش کنم .
    خیلی ممنون میشم کمک کنید.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      فکر میکنم مدار سوییچی که اینجا پیشنهاد دادیم بهترین پیشنهادی هست که میتونیم بدیم 🙂
      در واقع ماسفت های قدرت هنگام سوییچ کامل مقاوتی در حدود چند ده میلی اهم دارند که بهینه ترین حالت ممکنه ؛ در مورد باتری ها قبلا مقالاتی منتشر کرده ایم که امیدوارم بتونه کمکتون کنه
      باتری های اسیدی

      1. Avatar for شکیب شکیب گفت:

        سلام ممنون که وقت میزارید به سوال هایم پاسخ می دهید .یک سوال دیگر اینکه در مدار شارژر باتری سرب اسیدی که در سایت قرار دادید٬ سر منفی باتری با ۶ مقاومت موازی به زمین مدار وصل شده و اگر در زمان قطع شدن برق ٬ باتری در مدار قرار بگیرد و جریان بالایی از باتری بکشیم ٬ با توجه به اندازه مقاومت ها افت ولتاژ زیادی را خواهیم داشت(در این جا مقاومت توان بالا نیز باید استفاده شود). چه گونه میشود مقاومت ها را در زمان قطع برق از مدار خارج کرد ؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام دوست عزیز خواهش میکنم ؛ باعث خوشحالیم خواهد بود اگر تونسته باشم کمکی بکنم
          خوب اما در مورد سوال شما ؛ کاملا درسته راه منطقی اینه که به طریقی زمین دار شارژ و مصرف کننده از هم جدا باشند ! یا اگر چنین چیزی امکان نداره میتونید با گاهش مقدار مقاومت ها و استفاده از آپمپ در مدار شارژ مشکل رو حل کنید یا این که
          مقاومت ها روی سر مثبت قرار بدید که در این صورت باید از تقویت کننده تفاضلی استفاده کنید و نیازه که مدار رو مقداری تغییر بدید.

  22. Avatar for فانوس فانوس گفت:

    سلام. فایل پی سی بی دانلود نمیشه

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      لینک دانلود اصلاح شد.

  23. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام
    لینک دانلود مشکل داره.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      لینک دانلود اصلاح شد

  24. Avatar for NAVIDHATAMI NAVIDHATAMI گفت:

    سلام بسیار عالی ….خسته نباشید…
    سوالی که برام پیش اومده اینکه میشه به عنوان یک شارژر باتری درون دستگاه استفاده کرد؟ منظور اینه یک دستگاه که با یک آدابتور 5 ولت کار میکنه رو تبدیل به قابل حمل کرد و وقت مواقعی که باتری توانش کم شد دوباره شارژ بشه با همین مدار…یا باید همیشه ولتا
    ژ خارجی متصل باشه…(که فکر نکنم)

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ؛ نه نیاز نیست همیشه به ولتاژ خارجی متصل باشه و میشه در این کاربرد هم ازش استفاده کرد.

  25. Avatar for AmiReza AmiReza گفت:

    سلام . درود بر تیم سیسوگ خدا قوت. ممنونم برای تمامی مطالب . من یه سوال دارم ، من میتونم از از ورودی ۵ ولت پاور بانک استفاده کنم برای ورودی رگلاتور و آیا با وارد کردن ۵ ولت پاور بانک میتونم تو خروجی ۱۲ ولت ۱ میلی آمپر داشته باشم برای تغذیه مودم .با تشکر خدانگهدار

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ؛ بله امکانش هست فقط دقت داشته باشید توان خروجی پاور بانک از توان مصرفی مودم باید بیشتر باشه !
      اگر پاور بانک شما 5 ولت 2 امپر رو تامین کنه یعنی 10 وات ، و شما میتونی با توجه به راندمان مدار تا 95 درصد این توان رو توی خروجی داشته باشی ، یعنی حدود 12 ولت 700 میلی آمپر

  26. Avatar for مسعود مسعود گفت:

    سلام
    اولا بابت مطالب بسیار کاربردی و ناب که بدون منت به اشتراک میزارین تشکر میکنم
    سوالم اینه که تو آلتیوم چطور میشه به این شکل که شما سیم کشی کردین، سیم کشی کرد؟
    مثلا مس پایه خروجی رو تا جایی که امکان داره گسترش بدیم و به پایه آی سی متصل کنیم و تمام فضای خالی رو تا رسیدن به پایه مورد نظر با این مسیر پر کنیم مثل کاری که شما انجام دادین
    ممنون

    1. Avatar photo electronic girl گفت:

      سلام
      ممنون از لطف شما
      فکر میکنم منظور شما polygon کردن باشه که بدین وسیله میتونین فضای های خالی را با نت مورد نظر پر کنین که البته بیشترین کاربرد polygon زمین کردن فضای های خالی است.
      در نوار بالای صفحه روی آیکون Place Polygon Plane کلیک کنید، در صفحه باز شده در قسمت Connect to Net نت مورد نظر خود مثلا GND را انتخاب نمایید و OK را بزنید. سپس با موس دور محدوده ای که میخواهید polygon شود (دور کل برد ) کادر بکشید و بعد از آن کلیک راست و سپس کلیک چپ را بزنید. محدوده انتخاب شده برای شما polygon می شود. فاصله بین منطقه polygon و ترک ها را نیز در قسمت rules می توانید مشخص کنید.
      موفق باشید.

  27. Avatar for حمید حمید گفت:

    سلام مهندس ظرفیت باتری لیتیوم یون رو میشه تا چند میلی آمپر گذاشت؟چون دیتاشیت آی سی ltc4054 زده 600 میلی آمپر جریان ورود به باتری . ینی ما حداکثر باتری باظرفیت 600 میلی آمپر باید بزاریم؟و سوال دومم اینه که اگر باتری پلیمر های موجود در بازار بزاریم همین باتری هایی که زرد رنگ هست و روشون مدار داره باید قسمت کنترل شارژر برداشته بشه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ؛ نه لذوما اینطور نیست ؛ ببینید حداکثر جریان رو زده ، معمولا اینوره که 1/10 جریان شارژ باطری برای شارژ اون استفاده میشه البته مدت زمان شارژ طولانی خواهد شد ، و این بدان معنی نیست که شما باطری 10 آمپر ساعتی رو نمی تونید با این آیسی شارژ کنید ، بلکه به این معنی است که زمان شارژ از حد مورد انتظار بیشتر خواهد شد.

  28. Avatar for حمید حمید گفت:

    سیسوگ عزیز من عاشقتم و قدر زحمتاتو میدونم و قول میدم مطالبتو بدون ذکر نامت هییییچ جا منتشر نکنم برای حمایتت هرکاری میکنم چون هم خوش قلبی هم مهربون.عاشق مطلبات و اون نماد جوجه طلاییتم ک انقده بانمکه.موفق باشییییی همیشه.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      واقعا متشکر و خوشحالیم برای ابزار این همه لطف ؛ سعی خواهیم کرد که با قدرت و البته با کیفیت این راه را ادامه دهیم.
      متشکر برای حمایت شما

  29. Avatar for سارا سارا گفت:

    ببخشید من دوباره می پرسم ولی شما هم تو شماتیک پی سی بی تون هم تو عکسی که گذاشتین سلف رو 220میکروهانری گذاشتین خب احتمالا اشتباه شده حالا یه سوال من یه کارت خوان 9ولت 5 امپری داشته باشم سلف رو چند آمپری بزارم یعنی می خوام راهنماییم کنید که با چه نسبتی از آمپر سیستم من باید سلف رو انتخاب کنم ؟ در مورد ولتاژ کارت خوان ها هم حق باشماست من یه چندتاشو چک کردم هم 8ولتی و هم 9 ولتی داره

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام – بله حق با شماست ، اشتباه شده (استاندارد شماره گذاری) ، مقدار صحیح همون 22 میکروهانری هستش و توی نمونه های ساخته شده از مقداری 22 میکروهانری استفاده شده. متشکر برای تذکر و دقت شما ؛ عکس و شماتیک و PCB مدار اصلاح شد.
      ببینید آمپر سلف که حداقل باید آمپر خروجی دستگاه باشه ، حتی بیشتر باشه مانعی نداره ولی کمتر باشه باعث اشکال میشه ، چون قطر سیم های به کار رفته توی جوری هست که باید بتونه اون جریان مورد نیاز شما رو عبور بده .
      نکته دومی که باید بهش توجه کنید ، وات هستش ، این چیپ وات محدودی داره ، پس وات مصرفی از وات قابل تحمل چیپ نباشد. البته توی یوزر منوال چیزی از وات نگفته ولی اشاره کرده که روی ولتاژ 5 ولت سوییچ مدار قادره که تا 4 آمپر رو تحمل کنه (تو دیوتی سایکل 50 درصد) !

  30. Avatar for سارا سارا گفت:

    سلام . ممنون به خاطر مطلب کاربردی و مفیدتون . فقط یه چند تا سوال دارم . سلف داخل مدار چند امپری باید باشه ؟ چون شما فوت پرینتی که استفاده کردین برای این سلف هم بزرگ هست و هم اس ام دی و من سلف 220uh اس ام دی به شخصه ندیدم 🙂 . و اینکه شما الان باید تو این مدار یه مدارشارژر باتری داشته باشید و یه مدار افزاینده ولتاژ از 3.7 ولت به 5تا 12 این دوتا قسمت رو نمی شد تو توضیحاتتون تفکیک کنید .شاید ادم بخواد از یکی از این مدارات استفاده کنه .یه سوال دیگه فکر کنم همه کارت خوان ها 12 ولتی باشن این طور نیست ؟ ….باتشکر فراوان

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      سلف مورد استفاده 22 میکرو هانری هستش و جریانش هم برمیگرده به کاربرد شما ،ما در نمونه ساخته شده از سلف یک آمپر استفاده کردیم.
      در مورد بخش های مدار بله حق باشماست ، الیته قبلا در مطلب همه چیز در مورد مدار شارژر باطری های لیتیوم یون که در همین پست هم لینک شده در مدار برای شارژ باتری های لیتیومی ارائه شده است. که تو همین پست هم از اون مدار استفاده شده است.
      در مورد ولتاژ کارت خوان ها ؛ نه اینطور نیست ، من هم 12 ولت دیدم هم 9 ولت ، برای همین ، مقاومت های لازم برای این دو ولتاژ رو حساب کردیم.

  31. Avatar for جعفر جعفر گفت:

    بسیار زیبا و کاربردی. از اشتراک این مطلب فوق العاده مفید سپاسگذارم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز ، امیدواریم که بتونیم گره ای رو باز کنیم.
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *