ARM, آموزش, آموزش STM8, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

تایمر نگهبان (IWDG) در STM8 | قسمت چهاردهم آموزش STM8

STM8_IWDG

سیسوگ در قسمت سیزدهم آموزش میکروکنترلر STM8 به ویژگی کاربردی تایمر نگهبان آنالوگ (Analog Watchdog) پرداخت. در این قسمت از مجموعه مقالات آموزش میکروکنترلر STM8  قصد دارد تایمر نگهبانی را که در اکثر میکروکنترلرها وجود دارد به شما آموزش دهد. با سیسوگ همراه باشید تا تایمر نگهبان (IWDG) را فرا گیرید.

تایمر نگهبان (IWDG)

IWDG یک تایمر نگهبان معمولی است که در اکثر میکروکنترلرهای مدرن دیده می‌شود.  هدف این تایمر این است که از میکروکنترلر در مقابل رویدادهای غیرمنتظره که به دلایل غیر متعارف رخ می‌دهد محافظت کند. همان‌طور که از نام آن مشخص است، این تایمر چیزی را با سخت افزارهای جانبی داخلی به اشتراک نمی‌گذارد و تنها با فرکانس (LSI (128KHz کار می‌کند. بنابراین، با کلاک‌های اصلی (HSE یا HSI) کار نمی‌کند.

 

بلوک دیاگرام تایمر نگهبان IWDG

کلاک دیاگرام تایمر نگهبان IWDG

 

IWDG به صورت شمارش معکوس کار می‌کند. هنگامی که شمارنده به صفر برسد، فرمان ریست صادر می‌شود. معمولاً ما می‌خواهیم که فرمان ریست هرگز اتفاق نیفتد بنابراین شمارنده به صورت دوره‌ای به‌ روز می‌شود. اگر به هر دلیلی، شمارنده به روز نشود، ریست اتفاق می‌افتد و MCU را از یک وضعیت فاجعه بار! نجات می‌دهد.

پیکربندی IWDG با SPL بسیار ساده است. مراحل خاصی برای پیگیری وجود دارد، اما SPI آن‌ها را به صورت داخلی مدیرت می‌کند. نیاز داریم که IWDG را پیکربندی کنیم و قبل از اتمام زمان آن را مجدداً بارگیری کنیم.

فرمول مورد نیاز برای محاسبه وقفه در زیر داده شده است:

فرمول محاسبه وقفه تایمر نگهبان IWDG

 

مقادیر معمول از زمان وقفه در زیر نشان داده شده است:

 

زمان وقفه در تایمر نگهبان IWDG

اتصالات سخت افزاری

اتصالات سخت افزاری تایمر نگهبان IWDG

نمونه کد IWDG

توضیحات

در این مثال، به کلاک خارجی و کلاک CPU کاری نداریم چرا که IWDG به آن‌ها وابسته نیست.  می‌توانیم ببینیم که CPU با کلاک  500 کیلوهرتز کار می‌کند، در حالی‌که کلاک خارجی 2 مگاهرتز است.

برای راه اندازی IWDG ابتدا باید آن را فعال کرد و سپس Write Access Protection را اعمال نمود (0x55). فقط باید مقدار  precaler  و مقدار شمارنده را تنظیم کنیم. شمارنده معکوس از این شماره شروع می‌کند و تا صفر می‌شمارد، مگر اینکه در این بین رفرش شود. در این مثال، precaler روی مقدار 128 تنظیم شده و مقدار بارگذاری مجدد روی 153 (0x99) تنظیم شده است. بنابراین، ما زمانی حدود 300ms را دریافت می‌کنیم. پس از اینکه این مقادیر را وارد کردیم باید از تغییرات تصادفی در سیستم عامل جلوگیری کرد و بنابراین باید دسترسی به نوشتن غیرفعال شود.

در ابتدا قبل از اینکه IWDG پیکربندی شود، LED  روشن می‌شود که نشان دهنده شروع به کار سیستم عامل است. در حلقه اصلی، با یک تأخیر زمانی در حلقه “for” تغییر وضعیت می‌دهد. در داخل حلقه، وضعیت  کلید نیز مورد نظر است. اگر کلید پایین نگهداشته شود به معنای حالت منطقی پایین خواهد بود و IWDG  مجدداً بارگذاری می‌شود. اگر وضعیت به حالت منطقی بالا تغییر کند و  300ms سپری شود، ریست اتفاق می‌افتد.

توجه داشته باشید که ممکن است LSI  کالیبراسیون شود. البته این اتفاق به ندرت پیش می‌آید.

تایمر نگهبان IWDG

در قسمت پانزدهم آموزش میکروکنترلر STM8 سیسوگ قصد دارد تایمر نگهبان محدوده ای (WWDG) را آموزش دهد. با سیسوگ همراه باشید.

منبع

مطالب مرتبط

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

4 دیدگاه در “تایمر نگهبان (IWDG) در STM8 | قسمت چهاردهم آموزش STM8

  1. Avatar for محسن محسن گفت:

    ممنون
    آیا امکانش هست پروژه های پیشرفته تری مثل کار با ماژول های مختلف رو با این میکرو آموزش بدید.

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      متاسفانه محدودیت زمان داریم

  2. Avatar for محسن محسن گفت:

    سلام وقت بخیر
    1. این کد در قسمت main قبل شروع حلقه while برای چه منظوری نوشته شده؟ for(t = 0; t < 60000; t++); همچین کدهایی رو زیاد استفاده می کنید ولی دلیلش رو نمیدونم.
    2. در جدولی که عکسش رو گذاشتین لطفا در مورد نحوه محاسبه timeout یک توضیح مختصری بدید
    ممنون

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      ۱. این کار برای ایجاد تاخیر هست
      ۲. فرمولش بالاتر هست – ببینید واچ داگ داخلی از نوسان ساز LSI که فرکانس ثابتی داره و معادل ۱۲۸ کیلوهرتز است تغزیه میشه و ما میتونیم این سورس کلاک رو به اعداد خاصی که توی دیتاشیت ذکر شده تقسیم کنیم، با تقسیم اون زمان های ذکر شده ایجاد خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *