بلاگ خبری سیسوگ

ژیروسکوپ هابل تنها با ریستارت تعمیر شد!

تعمیر تلسکوپ هابل

16 مهرماه 96 بود که  ناسا  خبر از کار افتادن یکی از ژیروسکوپ های تلسکوپ هابل  را اعلام کرد و زمزمه هایی از کار افتادن این تلسکوپ را مطرح نمود.

تلسکوپ هابل بی شک یکی از مهمترین اختراعات فضایی انسان بوده.

تلسکوپ فضایی هابل (به انگلیسی: Hubble Space Telescope) به اختصار HST تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهانشناسی به نام ادوین هابل گرفته شد. اگر چه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربرد ترین‌ها به‌شمار می‌آید. HST یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا می‌باشد.

 

تعمیر ژیروسکوپ هابل

اینکه یک ژیروسکوپ میتونه چنین نقش حیاتی در یک تلسکوپ را ایفا کنه خیلی دور از انتظار نیست و البته به دلیل اهمیت ژیروسکوپ جایگزین نیز داشته که سعی میکنن اون را نیز فعال کنند ولی به نظر مشکل کالیبراسیون داشته است.

ناسا در مورد مشکل کالیبراسیون عنوان کرده بود:

که این اختلاف “شبیه به یک سرعت سنج در ماشین شما است که به طور مداوم نشان می دهد که سرعت شما 100 مایل در هر ساعت سریع تر از آن چیزی است که در واقع خودرو شما در حرکت است”

“البته به درستی نشان می دهد که ماشین شما سرعت می گیرد و یا کاهش می یابد، و چقدر، اما سرعت واقعی مطمئنا نادرست است.”

مهندسین سعی کردند در این مدت تلسکوپ را در حالت Safe Mode قرار بدند تا مشکل خاصی برای اون ایجاد نشه

ولی 31 مهرماه خبر خوبی مبنی بر تعمیر و به راه افتادن دوباره این تلسکوپ مطرح شد.

ولی خبر جالبی که بعد از این همه جنجال و نگرانی مطرح شده بود این بود که ژیروسکوپ تعمیر شد اون هم فقط با خاموش و روشن کردن ژیروسکوپ.

البته وب سایت واشینگتن پست  به نقل از ناسا ساعتی بعد اعلام کرد که این تعمیر انجام شده ولی نه فقط با یک خاموش و روشن کردن ساده 🙂

به هر حال خبر خوب اینه که به نظر مشکل تلسکوپ حل شده و میتونه به زودی به حالت عملیاتی در بیاد و همچنان به دانش و علم انسان نسبت به فضای بیکران کمک کنه.

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *