کویکتل, معرفی

IRNSS چیست؟ – شبکه موقعیت یاب هندوستان

IRNSS  چیست؟ - شبکه موقعیت یاب هندوستان

IRNSS مخفف   Indian Regional Navigation Satellite System  و اصطلاحا به سیستم ناوبری جهانی هندوستان گفته میشه.

همانطور که میدانید از سیستمهای مشابه, سیستم ناوبری GPS ( متعلق به آمریکا)  و سیستم ناوبری روسیه Glonass  را میتوان نام برد.

البته سیستم IRNSS برخلاف موارد مشابه و مشهور خود پوشش جهانی کامل را ندارد و صرفا قسمتی از سطح زمین را تحت پوشش خود قرار داده است.

 

در زیر میتوانید مناطق تحت پوشش IRNSS  را مشاهده نمایید.

 

میزان پوشش IRNSS سیستم موقعیت یاب جغرافیایی هندوستان
IRNSS هندوستان برخلاف نمونه ناوبری چینی آن Beidou  ایران را تحت پوشش خود قرار داده است و وجود اون در ماژولهای GNSS میتواند تاثیر مثبتی در عملکرد ماژول استفاده شده داشته باشد.
در زیر میتوانید مناطق تحت پوشش Beidou  را مشاهده نمایید.
مناطق تحت پوشش beidou بیدو
تعداد ماهواره های فعال موجود در سیستم موقعیت یاب جهانی هندوستان 7 عدد میباشد که در دو مدار geostationary orbit -GEO  و geosynchronous orbit GSO قرار گرفته اند.
محدوده سیستم موقعیت یاب هندوستان
ماهواره های سیستم ناوبری هندوستان
هندوستان قصد دارد در فاز بعدی تعداد ماهواره های تحت پوشش و فعال خود را به 11 عدد برساند که به نظر قرار بوده تا اخر سال 2015 این اتفاق انجام گیرد ولی به علت مشکلات فنی و پرتابی به نظر هنوز این موضوع محقق نگردیده است.
البته IRNSS تنها یک ماهواره ناوبری منطقه ای است و به هیچ وجه نمی تواند یک رقیب جدی برای سیستم های ماهواره ای ناوبری جهانی مانند GPS یا GLONASS باشد.
ماژولهای GNSS غالبا دارای سیستم IRNSS نیستند ولی جدیدا ماژولهایی با این قابلیت در حال تولید هست که یکی از بهترین آنها بی شک ماژول Quectel L89   می باشد.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *