آموزش, توصیه شده, دوره آموزش جامع میکروکنترلر AVR, مقاله های سیسوگ

برنامه ای ساده برای کدویژن و بسکام | آموزش میکروکنترلر AVR قسمت چهارم

آموزش میکروکنترلر AVR قسمت چهارم

آموزش جامع میکروکنترلر AVR – قسمت چهارم ;

این سری آموزش‌ها که به جرات می توان آنها را کامل‌ترین آموزش‌های موجود دانست با صرف هزینه زیاد و با کیفیت و جزییات بالا توسط استاد ارجمند جناب آقای کی‌نژاد تهیه شده است و به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

سیسوگ در قسمت سوم مجموعه آموزش میکروکنترلر AVR   ورودی ، خروجی پورت‌های میکروکنترلر را معرفی کرد. در این قسمت می‌خواهیم برنامه LED که در قسمت قبل راجب آن بحث شد را به زبان C و BASIC بنویسیم، بدین منظور که PINB.0 اول خروجی تعریف شود و در مرحله بعد مقدار HIGH روی آن قرار بگیرد.

برنامه نویسی برای نرم‌افزار کدویژن:

برنامه نویسی با زبان کدویژن AVR

در خط اول <include<mega32.h# فراخوانی می‌­­شود. در واقع mega32.h  فایلی در کامپایلر است و تعاریف رجیسترهای mega32 در آن وجود دارد. از طریق includeکردن فایل mega32، کامپایلر متوجه می‌­شود  برنامه با atmega32 نوشته شده است.

در خط بعدی تابع main از نوع void تعریف شده است، که به صورت زیر شامل تابع و بدنه تابع می­‌باشد:

 

 

در بدنه تابع رجیسترها و برنامه مورد نظر نوشته می­‌شود.

در ابتدا باید  به صورت زیر، پین مورد نظر را خروجی تعریف کنیم:

 

 

که منظور از جمله بالا این است که PINB.0 برابر با یک  و جهت آن خروجی باشد. به جای عبارت بالا می­‌توان از عبارت زیر نیز استفاده کرد:

 

 

علامت “<<  ” در برنامه نویسی به معنای شیفت به چپ محسوب می‌شود. DDB0 در تعاریف کامپایلر CODEVISION معادل صفر می‌­باشد. پس معنی عبارت بالا این است که 1 به اندازه 0 بیت به سمت چپ شیفت داده شده است،که برابر با یک می‌باشد،

در خط بعد مقدار PINB.0 را مشخص می­‌کنیم، در این برنامه منظور ما یک کردن این پین می­‌باشد، بنابراین داریم:

 

 

هم‌چنین به جای عبارت بالا می‌­توان مانند خط قبل از عبارت زیر استفاده کرد.

 

 

حال اگر این خط وجود نداشته باشد با توجه به اینکه پین مورد نظر خروجی و مقدار پیش فرض آن 0 است، در نتیجه در خروجی وضعیت low را خواهیم داشت.

خط بعدی حلقه (while(1 است، از آنجا که CPU به صورت مداوم در حال اجرای برنامه است و قرار نیست برنامه دیگری انجام دهد پس باید این برنامه در یک حلقه قرار بگیرد.

در نهایت برنامه ما به صورت زیر جمع بندی می­‌شود:

 

برنامه نویسی برای نرم‌افزار بسکام:

برنامه نویسی با زبان بسکام AVR

حال می‌­خواهیم با زبان بسکام برنامه را بنویسیم. همانند برنامه قبل در مرحله اول و خط اول باید کتابخانه میکروکنترلر مورد نظر فراخوانی شود. به صورت زیر:

 

 

در دستور بعدی مقدار فرکانس نوسان برای نرم افزار مشخص می‌شود، البته باید بدانیم که مقدار فرکانس نوسان را نمی‌­شود از طریق برنامه تغییر داد بلکه باید از طریق فیوز بیت ها و دستگاه پروگرامر این کار را انجام داد، ولی حسن آوردن این خط در برنامه این است که اگر تاخیر و عملیاتی در برنامه باشد با اطلاع از فرکانس اسیلاتور سیستم می­‌باشد.

 

 

حال اگر به جای عدد 1000000  مقدار 8000000  نوشته شود این خط تغییری در وضعیت فرکانس اسیلاتور ایجاد نمی‌­کند، ولی فرق آن این است که اگر قرار باشد از طریق بسکام تاخیری ایجاد شود با لحاظ مقدار این فرکانس نوسان می­‌باشد. پس اگر این عدد اشتباه نوشته شود آن قسمتی از عملیات که مربوط به بسکام است با اختلال مواجه خواهد شود. پس همیشه این عدد باید برابر با فرکانس نوسان واقعی میکروکنترلر باشد که به وسیله پروگرامر و با تنظیم فیوز بیت‌ها تنظیم می‌­­شود.

اگر در بسکام بخواهیم پین مورد نظر را تغییر دهیم و خروجی کنیم از دستور config pinB.0=output استفاده می­‌کنیم.

دستور بعدی پین مورد نظر، که به عنوان خروجی لحاظ شده SET می‌کند. یعنی برابر با یک قرار می­دهد.

 

 

در بسکام دستورات دیگری مثل RESET نیز وجود دارد که پین مورد نظر را 0  قرار می‌­دهد. همچنین دستور toggle برای not کردن استفاده می‌­شود که اگر پین مورد نظر 1بود آن را صفر و بالعکس می‌کند.

در نهایت این برنامه از دستور Do Loop که همانند دستور while  است و در آخر از کلمه end به معنی پایان برنامه استفاده می­‌شود. پس بنابراین برنامه به صورت زیر می‌­باشد:

 

در قسمت پنجم آموزش میکروکنترلر AVR خلاصه ای از کلیه امکانات موجود در AVR بیان می‌شود. با سیسوگ همراه باشید.

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *