پروژه رزبری پای, توصیه شده, رزبری پای, متفرقه, مینی کامپیوتر ها, نرم افزار های الکترونیک

سینمای خانگی با رزبری پای و Kodi

سینمای خانگی با رزبری پای

سینمای خانگی با رزبری پای

یک مهندس الکترونیک احتیاج به تفریح و لذت داره!

و صد البته نوع و نحوه  تفریحات مهندسین الکترونیک باید یه سری تفاوت هایی با بقیه مهندسین داشته باشه 🙂 ( الان اینجا ما خودمون را زیاد تحویل گرفتیم)

یکی از تفریحات شخص بنده دیدن فیلم ها و سریال های بروز دنیا هست.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته

امروز میخام یک نرم افزار شگفت انگیز تو زمینه دیدن فیلم معرفی کنم که اگر تا بحال با اون کار نکرده باشید بی شک به بنده هر روز دعا خواهید کرد

و بعد نشون بدم با یک برد رزبری پای چطوری میتونید نشون بدید یک مهندس الکترونیک قابلی هست و کلی برای بقیه کلاس بزارید 🙂 به هر حال شما باید فرقی کنید با بقیه!

خب بریم سراغ پروژه لذت بخش امروزمون.

 

همیشه تماشای فیلم به سادگی دانلود و پخش آن نیست !

خیلی از فرمت های تصویری توسط دستگاه های پخش مدیای قدیمی پشتیبانی نمیشه حتی تلویزیون های 4 یا 5 سال پیش قادر به پخش فرمت های جدید تصویری نیستند و شما مجبور هستید که یا فیلم را بر روی کامپیوتر مشاهده کنید یا کامپیوتر را به تلویزیون وصل کنید که همگی دردسر های خاص خودش رو داره .

تازه فرض کنید از یه دوست کلی فیلم هم گرفته باشید ؛ پیدا کردن فیلم مورد علاقه بین این حجم عظیم فیلم ها کار واقعا سخت و دشواری است ؛ تازه بدتر از اون فرض کنید شما هم علاقه دارید فیلم های مورد علاقه خودتون رو آرشیو کنید ؛

دسته بندی کردن و سپس پیدا کردن فیلم و …. همه و همه واقعا کلافه کننده است ؛ ( کسایی که فیلم بین حرفه ای هستند میفهمن من چی میگم)

توی این پست میخوام یه پیشنهاد بهتون بدم که واقعا فیلم دیدن رو براتون هیجان انگیز تر کنه ؛ پس با سیسوگ همراه باشید.

ماجرای من از کجا شروع شد

اولین مشکلی که من داشتم این بود که هنوز تلویزیون های هوشمند ساخته نشده بودن ( بحث مربوط به 8 سال پیش یا 9 سال پیشه ) البته الان هم که ساخته شدن آنچنان قیمت های دارند که همچنان میشه تصور کرد هنوز برای ما ساخته نشدن بگذریم –

برای تماشای فیلم مجبور بودم که از کامپیوتر استفاده کنم!

خوب واقعا کیه که دوست داشته باشه فیلم رو از یه مانیتور 19 اینچ ببینه؟

قطعا اگر طرف دار پر و پا قرص قیلم دیدن باشید دوست دارید اونو توی یه تلویزیون 48 اینچی یا اگر اون نشد دیگه لااقل توی تلویزیون 32 اینچی ببینید ؛

خوب اون زمان تازه تلویزیون های LCD اومده بود که درگاه USB هم داشتند و فیلم و موزیک رو می تونستند از روی اون پخش کنند ؛ با هزار امید و آرزو یکی از اونها رو خریدم ولی زهی خیال باطل 😐

اون تلویزیون ها نهایتا سه ، چهار مدل فرمت تصویری رو بیشتر پشتیبانی نمی کردند و بیشتر فیلم هایی که دانلود می کردم رو پخش نمی کردند ! خوب حداقل می‌شد کامپیوتر را به تلویزیون متصل کرد فیلم رو از تلویزیون دید هرچند با رزولوشن پایین ( میدونید دیگه VGA چندان کیفیت بالایی رو نمی تونه ارائه کنه ) ولی خوب باز بهتر از هیچی بود.

دسته بندی های کلافه کننده

حتما اطلاع دارید ؛ اون روزگاران اینترنت به ارزانی و فراوانی اکنون نبود؛ سرعت هم که به شدت کم بود معدود شرکت های ارائه کننده برای رقابت با هم ته طرح هاشون ارائه اینترنت رایگان شبانه بود که کلا کارمون این شده بود روزا لینک دانلود قوی پیدا کنیم برای شب بذاریم دانلود بشه ؛ یادم میآد روزایی رو که دانلود 1 گیگا بایت فیلم شاید حدود 3 شب طول می کشید ( اون موقع ها شاتل داشتم متاسفانه شاتلم فضایی نبود :/ )

خوب حالا فرض کنید یه پوشه دارید که حاصل یک هفته دانلود یا حتی یک ماه دانلود مستمر می‌شد ؛ یه سری فیلم که نه پوستر داشت نه زیر نویس نه هیچی باید دونه دونه فیلم ها رو میرفتی دوباره سرچ کنی ببینی ژانرش چی بود ؛ پوسترش رو پیدا کنی و زیر نویس براش پیدا کنی و اون موقع موضوع کلافه کننده پیش می اومد دسته بندی 😐

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100 از مقدماتی تا پیشرفته

خوب یه فیلم ممکنه چند تا ژانر رو داشته باشه مثل اکشن و رمزآلود ؛ تو کدوم پوشه باید قرارش بدی ؟ نهایت هنرم این بود که کپی میکردم توی مثلا اکشن و یه شرت کات توی رمزآلود براش درست می‌کردم ( آرشیو کردن این فیلم ها کلافه کننده ترین قسمت زندگی ام بود ) تازه اگه هارد فضا کم میآورد و یه سری فیلم رو جابجا میکردی که دیگه هیچی شرت کات ها از کار می افتاد پیدا کردنشون سخت میشد و …

همه این موارد باعث شده بود که تماشای فیلم (دانلود و مدیریت و حتی پخش اون) یک فرایند زمان بر و طاقت فرسا باشه

سینمای خانگی با رزبری پای

تازه برد های رزبری پای وارد بازار شده بود و منم جهت کنجکاوی یه دونه خریده بودم ( مدل B ) کلنجار رفته بودم و تست های اولیه رو گرفته بودم و خلاصه هر اونچه در موردش کنجکاو بودم رو بررسی کرده بودم و انداخته بودمش یه کناری برای خودش داشت خاک می‌خورد ؛ یه روز به سرم خطور کرد که بررسی کنم ببینم میتونه فیلم پخش کنه یا نه!

این سرآغاز ماجرای سینمای خانگی با رزبری پای بود که در ادامه جزئیات را توضیح می‌دهم.

و این شد شروع مجرای 9 ساله من با بردهای Embedded برای پخش و مدیریت فیلم 🙂

همونطور که اطلاع دارید ffmpeg یکی از قدرتمند ترین ابزارهای دکد و پخش انواع فرمت تصویری است که اتفاقا متن باز هم هست و اغلب فرمت های تصویری رو هم پشتیبانی میکنه هم به صورت استریم و هم به صورت لوکل اونطور که یادمه اون موقع برای Raspbian پکیج نصبیش وجود نداشت (یا من پیدا نکردم) و مجبور شدم از سورس کامپایل کنم که با توجه به تک هسته بودن رزبری پای B کامپایلش حدود 1 ساعت طول کشید.

برای تستش صبر نداشتم ؛ اولین ویدئو ساده رو ریختم روی فلش و دستور پخش رو زدم ؛ به خوبی کار می‌کرد ؛ اون لحظه واقعا سر از پا نمی شناختم ؛ فکر کنید برای پخش فیلم دیگه لازم نبود یه کامپیوتر روشن باشه و رزبری میتونست جایگزینش بشه ؛ تازه فرمت های mkv هم پخش می‌کرد 🙂

همه چی خوب پیش نرفت

خوب چند صباحی با رزبری و ffmpeg سعی کردم فیلم ببینم که بدم هم نبود اما یه مقدار کار سختی بود ؛ هر بار که میخواستم فیلم ببینم باید آدرسش رو میزدم ؛ دستور ffmpeg رو اجرا می کردم و خلاصه سینمای خانگی با رزبری پای هنوز آنثدر باب میلم نبود.

اما اینا مشکل اصلی نبود ؛ برخی فیلم ها مخصوصا وقتی کیفیت از یه حدی بیشتر میشد دیگه به خوبی اجرا نمیشد مخصوصا اگر دکدر mpeg لازم داشت یا اگر فرمت wmv بود ! خوب البته منطقیه که از یک هسته Arm با قدرت پردازشی 700 مگاهرتزی نباید توقع زیادی داشت.

اما من دنبال ساخت یه پخش کننده ایده آل بودم و این چیزی که الان داشتم با ایده آل خودم فاصله زیادی داشت ؛ این شد که شروع به تحقیق کردم ؛ حتما همیشه راهی وجود داره که شاید بشه پرفورمنس رو بهتر کرد !

بعد از کلی جستجو پیدا کردم که پردازنده BCM2835 دکدر ویدئو داخلی داره ! یعنی برای دکد فیلم نیازی نیست به صورت نرم افزاری عمل کرد بلکه این کار سخت افزاری انجام می‌شه.

واحد سخت افزار دکدر داخل پردازنده وجود داره که دکد فیلم را به صورت سخت افزاری انجام میده ؛ این کار باعث میشه که رزبری پای قادر باشه فیلم هایی با ریت بالاتر و کیفیت بالاتری رو پخش کنه 

اما متاسفانه لایسنسش رو باید از سایت رزبری خریداری کنید:

سینمای خانگی با رزبری پای

همونطور که توی تصور مشخصه لایسنس mpeg حدود 2.4 یورو هزینه داره و لایسنس VC حدود 1.2 که مجموعا 3.6 یورو لازمه پرداخت کنید ! که اون موقع یورو مثل الان گران نبود و میشد لایسنس ها رو خرید ؛ که من لایسنس ها رو خریداری کردم :

 

سینمای خانگی با رزبری پای

برای خرید لایسنس لازمه که سریال پردازنده رو ارسال کنید بر اساس اون اونا یه کد براتون میفرستند که باید توی فایل کانفیگ قرارش بدید ؛ به همین خوشمزگی و مشکل من برای بخش فرمت های mpeg و wmv حل شد به این طریق.

همچنان مدیریت فیلم ها سخت است

همچنان دانلود و دسته بندی پیدا کردن کاور و …. همه رو مجبور بودم دستی انجام بدم که واقعا کلافه کننده است ؛ یه روز با خودم فکر کردم حتما باید راهی وجود داشته باشه که بشه این کار رو ساده کرد.

اصولا معتقدم برای هر نیازی یه راه حل متن باز خوب هست

برای همینم شد که دنبال یه راهکار متن باز برای مدیریت فیلم بودم ؛ چیزی که قابل اتکا باشه ؛ مداوم بروزرسانی داشته باشه ؛ سخت و پیچیده نباشه و خلاصه چیزی که تمام کارهایی که دستی انجام میدادم رو به صورت خودکار انجام بده !

جستجو زیاد طول نکشید و Kodi رو پیدا کردم ! فوق العاده بود.

هجرت از سینمای خانگی با رزبری پای به سمت Kodi

 

رزبری پای

 

kodi ( کوُدی ) در واقع یه میدیا سنتره که اولین بار برای Xbox توسعه داده شده ؛ حتما میدونید Xbox وقتی اومد کلی سر و صدا کرد مخصوصا وقتی حافظه داخلی داشت و می شد فیلم ها رو توش ذخیره کرد و دید ؛ برای مدیرتش برنامه متن باز کودی رو ساختند که کم کم محبوب شد و الان میشه گفت از محبوب ترین میدیا سنترهای متن باز و رایگان هستش ؛ خوشحال تر هم شدم وقتی دیدم که تحت عنوان پروژه OpenElec  میشه از کودی روی رزبری پای استفاده کرد:

 

البته چند سالی میشه که پروژه openelec دیگه بروزرسانی نمیشه و پشتیبانی هم نمیشه ولی نگران نباشید چون پروژه LIBREELEC جایگزینش شده. برای دانلود آخرین نسخه LIBREELEC به این آدرس مراجعه کنید.

و هیجان انگیزتر این که LIBREELEC از تمام ورژن های برد رزبی پای پشتیبانی میکنه 🙂

 

رزبری پای

وقتی کودی معجزه می کند

رزبری پای

بذارید یکم از قابلیت های کودی بهتون بگم ؛ قابلیت هایی که شما رو شگفت زده میکنه :

  • پخش انواع فرمت ویدیویی
  • دسته بندی فیلم ها
  • دسته بندی موسیقی ها
  • دسته بندی عکس ها
  • بروز رسانی مشخصات فیلم از IMDB
  • دانلود زیرنویس فیلم از سایت های زیرنویس
  • مدیریت فیلم هایی که تا کنون دیده اید و فیلم هایی که هنوز تماشا نکردید
  • سینک کردن زیر نویس فیلم به صورت دستی و اوتوماتیک
  • دریافت وضعیت آب و هوایی و… به صورت آنلاین
  • پخش شبکه های آنلاین تلویزیونی
  • دارای صدها پلاگین اعم از بازی و مدیریت و دانلود و جستجو و….
  • اتصال موبایل به کودی و پخش مدیا به صورت مستقیم از گوسی DLNA
  • اتصال به HDMI CEC و کار کردن با ریموت تلویزیون
در واقع با استفاده از یک رزبری پای و کودی به سادگی می‌تونید تلویزیون ساده خودتون رو به یک تلویزیون هوشمند تمام عیار تبدیل کنید. یکی از جالب ترین قابلیت های کودی به نظرم HDMI CEC است ؛

بذارید یه قابلیت دیوانه کننده دیگه هم بهتون بگم:

این قابلیت که برای اتصال تلویزیون به مدیاسنتر تعریف شده است ؛ شما را قادر به کنترلر دستگاه مدیاسنتر با استفاده از کنترل خود تلویزیون میکند به صورتی که نیاز به کنترل دیگری نداشته باشید این کار باعث یک پارچگی تلویزیون و رزبری پای میشه.

برای شروع کار تنها کافیه که موقعیت فولدری که فیلم ها رو توش نگه داری میکنید رو به کودی بدید ؛ کودی تمام فیلم ها رو اسکن میکنه و مشخصات اونها رو از سایت IMDB دریافت میکنه ؛

بعد از اون به سادگی بر اساس سال ؛ کارگردان ؛ بازیگر ؛ ژانر و…. میتونید فیلم خودتون رو سرچ کنید و پیدا کنید ؛

بهترین قسمتش اینه که حتی کاور و تریلر فیلم رو هم میتونه دانلود کنه 🙂

میدونم الان شگفت زده شدید!

راستی نسخه ویندوز هم داره که همین الان میتونید دانلود کنید و لذت داشتن چنین برنامه ای را روی کامپیوتر یا لپ تاپ تون داشته باشید!

رزبری پای

اگه یه زربری یا هر نوع برد دیگه ای دارید که نمی دونید چکارش کنید ، فکر میکنم بهترین پیشنهاد اینه که روش kodi نصب کنید و از تماشای فیلم لذت ببرید 🙂 ؛ ممکنه با خودتون بگید چطور کودی رو نصب کنم ؛ در این مورد هم آموزشی منتشر خواهیم کرد  البته به شرطی که از این پست استقبال بشه 🙂 /

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

75 دیدگاه در “سینمای خانگی با رزبری پای و Kodi

  1. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام مهندس جان، خیلی ممنون از مطالب عالی و آموزنده‌تون.

    آیا میشه از Hardware codec اورنج پای بدون سیستم عامل استفاده کرد؟
    مثلا اینجوری که برنامه‌ی خودمون رو بنویسیم و داخلش از Hardware codec استفاده کنیم؟ یا اینکه مثلا باید از امبدد لینکوس استفاده کنیم؟
    اگه یه توضیح کوتاهی بدید خیلی ممنون میشم. 🙂

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله میتونیم این کار رو انجام بدیم ولی خوب کار پیچیده ای خواهد بود
      باید ریجسترها و نحوه عملکرد اون واحد سخت افزاری رو به خوبی مطالعه کنیم و البته میتونیم از سورس درایور اون برای لینوکس نیز کمک بگیریم
      جواب کوتاهش میشه «بله میتونیم»

  2. Avatar for میثم میثم گفت:

    سلام

    من کوبی برد 1 دارم، متاسفانه در لیست ساپورت نیست، چطور میتونم کودی روش نصب کنم؟

    1. Avatar for zeus zeus گفت:

      سلام
      خوب شما میتونی اول armbian رو نصب کنید که یه لینوکس دبین بیس برای آرم هست بعد روی اون خیلی راحت کودی رو نصب کنید و لذت ببرید.

  3. Avatar for محمدرضا عسگری محمدرضا عسگری گفت:

    دوست عزیز من pi3 دارم و وقتی فیلم از سایت پلی میکنم لگ میندازه،رو تلویزیون ۴۳ اینچ،ممنون میشم،راهنماییم کنید.

  4. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام
    البته حتما
    فقط چگونه مستندات را ارسال کنم
    ممنون میشم در خصوص گرفتن استریم از IPTV ها هم توضیح دهید

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      برای ارسال مستندات ا آیدی تلگرام ما ( @sisoogOs ) بفرستید یا از صفحه ارتباط با ما اقدام کنید.
      خوب برای استخراج استریم راه های زیادی هست – لینک زیر رو بببیند برای فیلیمو است 🙂
      https://github.com/NabiKAZ/filimo-downloader

  5. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام
    من تونستم روی اندروید باکس آی سیما ( فلش 2 گیگ – رم 1 گیگ و cpu دو هسته ای AML8726m) یه نسخه از LibreElec به همراه KODI نصب کنم ولی هنوز نتونستم یک راه برای تماشای محتوای “نماوا” پیدا کنم.
    آیا برای هر سرویس IPTV یک افزونه سفارشی در KODI لازم است؟
    البته کلا برای نصب افزونه (مثلا گوگل کروم) روی KODI مشکل دارم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      اگه بتونید مستندات این کارتون رو بفرستید خوب میشه در بارش یه مطلب نوشت که بقیه هم استفاده کنند.
      اما در مورد iptv ها – متاسفانه هیچ کدوم شرکت های داخلی یه پلاگین ندادن برای kodi با آیو – فیلیمو – نماشا و .. صحبت کردم ته درکشون این بوده که نخسته اندروید دارن 😐
      خوب حالا جواب سوال شما اگه از اون iptv بتونید یه استریم بگیرید کودی قابلیت پخش استریم رو داره و میتونید به این شکل فیلم رو ببینید – من الان مدت زیادی است که دارم از این قابلیت استفاده میکینم و همین شده که دیگه فیلم دانلود نکردم.

  6. Avatar for سید محمدعلی سید محمدعلی گفت:

    آقا چی شد تونستی راش بندازی؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب کدک های سخت افزاری رو راه اندازی کردم ولی موفق نشدم cec رو راه بندازم هنوز ؛ مشکل در ورژن کرنلی هست که داره استفاده میشه :/
      دارم به تغییر ورژن کرنل هم فکر میکنم

  7. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    سلام وقت کردین روش کار کنین؟
    دیگه cec رو لازم ندارم البته اگه باشه بهتره ولی از دیجی کالا ی کنترل گرفتم برای اندروید باکس او اینا که واسه کودی هم کار میدی ولی قیمتش بالا بود کمرم شکست.
    اگه هزینه ای هم داشت من تا یه حدودی میتونم بدم چون فعلا درآمدم از پول ماهانس و مستفل نیستم تا یه مبلغی میتونم که اگه لازم شد بگین سعی میکنم جور کنم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      والا در حال کامپایل از سورس هستم ؛ این لعنتی هر بار کامپایلش یک روز طول میکشه و فرایند سعی و خطا کند پیش میره
      تا حالا تونستم کرنل و درایور Cordx رو برای کودی اماده کنم به نحوی که الان ویدئوهای H265 رو تا ریت 60 مگابایت بر ثانیه اجرا میکنه 🙂
      پردازنده I5 اینتل 50 درصد لودش بالا میره برای دکد همچین ریتی !
      امیدوارم که بتونم CEC رو اصلاح کنم البته ورژن کودی قدیمی میشه روی 15 یا نهایتا شاید 16 متاسفانه پچ های موجود برای درایور گرافیک روی ورژن های جدید Kodi کار نمیکنن

  8. Avatar for Milad Milad گفت:

    الان این کودی روی رزبری زیرو w هم کار میکنه ؟
    بعد اینکه مخصوص فیلم دیدن انلاین هست یا نه از روی فلش و هارد هم میتونم فیلمامو پخش کنم؟
    (در مورد زیرو w هارد چطوری میشه?)
    قاعدتا باید برای یوتیوب فیلتر شکن هم نصب کنم .میشه؟ چجوری؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بله کار میکنه ؛ البته اگه نخواید از کدک x265 استفاده کنید نسبتا سرعت معقولی هم داره
      نه نیازی نیست حتما آنلاین ببینید ؛ میتونید از فلش دیسک و حتی هارد دیسک هم استفاده کنید.
      آره کودی که از پارکسی میتونه استفاده کنه ؛ پراکسی های http و socks رو پشتیبانی میکنه

      1. Avatar for علی علی گفت:

        خوب فلش یا هاردو چجوری به رزبری زیرو w متصل کنم؟چون زیرو w پورت مینی داره.
        بعد کم نمیاره اگه هارد دوترا بهش وصل کنم؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          سلام خوب احتمالا به مشکل میخوره
          منطقی ترین راه استفاده از USB هابی هست که پاور بخوره – توی بازار بگردید میتونید نمونه هاشو پیدا کنید.

      2. Avatar for مجید مجید گفت:

        سلام این کدک اگه نباشه چه فرمتهایی نمیشه پخش کرد؟
        چجوری قندشکن نصب کنم
        و اینکه
        کی نسخه جد ید رزبری میاد هم زیرو و هم نسخه بالاتراز بی پلاس؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          هیچ اتفاق خاصی نمی افته ؛ فرمت x265 یه کدک جدیده که الان بیشتر سخت افزاری قدیمی پشتیبانیش نمی کنن ؛ برای همین اغلب فیلم های جدید توی دو فریمت هم با کدک x264 و هم x265 ارائه میشن پس جای هیچ نگرانی نیست
          در مورد ورژن جدید رزبری هم متاسفانه اطلاع ندارم:/

  9. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    دیگه نمیخواد آپلود کنی تو انجمن armbian پیداش کردم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بسیار عالی – چطوره عملکردش به نظرتون ؟

      1. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

        خوبه از عملکردش راضیم فقط قدیمه نسخه کودیش و اینکه cec کار نمیده. cec روش نصبه ولی مشکل داره اگه آموزش رفع اشکال cec رو هم بزارین دیگه عالی میشه. (cec رو میخوام چون کیبوردم مناسب کار با کودی نیست) فک کنم همون openelec هست که شما دارین.

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          خوب کودی قدیمیش زیاد هم بد نیست ؛ ولی وقتی به جدیدش عادت کرده باشی دقیقا مساله سازه ؛ برای همینه دارم سعی میکنم ببینم میشه ورژنش رو آپدیت کرد یا نه ؛ فعلا کرنل لینوکس رو برای برد رزبری کامپایل کردم ؛ باید چک کنم ببینم درایور های سخت افزاریش درست کار میکنه یا نه ؛ اگر اوکی بود باید برم سر وقت کامپایل کودی که امیدوارم اونجا قضیه پیدا نشه :/
          در مورد مشکل cec چون درایور داخل کرنل هست احتمالا نشه مشکلش رو بدون کامپایل کرنل حل کرد مگر این که درایورش رو به صورت استایک اضافه کنی :/
          اگه لینک اون چیزی رو که دانلود کردید بدید بهتر میشه گفت

          1. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

            لینکی که من خودِ کودی رو ازش دانلود کردم:
            https://dl.armbian.com/_openelec/
            لینکی که آپدیتش رو دانلود کردم:
            https://mega.nz/#F!7sBTiDyD!T6PuBNpQi0W4qyp03rcOjA
            توی فولدر آپدیت اون آخریه

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            بسیار عالی ؛ اجازه بدید بررسی کنم ؛ این همون ورژنی هست که دارم یا خیر/

  10. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    اگه اون ایمیج openelec رو هم آپ کنین بزارین واقعا ممنون میشم چون گیرم نیومدش یعنی گیرم اومد ولی دامینش منقضی شده بود ممنون

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      ببخشید که دیر جواب میدم

  11. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    سلام یکم سرچ کردمو اینا تا اینکه این لینک پیدا شد:
    http://jernej.libreelec.tv/images/
    این نسخه از libreelec هم از cec پشتیبانی میکنه هم دکودر داخلی من چون اورنج پای وان داشتم دیدم که ایمیج مخصوصش نیست و از اونجایی که توی سایت اورنج پای ایمیجای نسخه پیسی و وان مشترکه پیسی رو برای خودم نصب کردم که خوشبختانه نصب شد و هم کنترل و هم دکودر سخت افزاری خوب کار میکنه فقط توی بعضی فیلما (خیلی کم پیش میاد) تو دکود مشکل داره من حدود ۴۰۰ – ۵۰۰ گیگ فیلم دارم که بین اونا فقط دو سه تا رو نتونست خوب پخش کنه ولی بقیه خیلی خوب و روون بودن درضمن openclec هم لینکش گیرم اومد ولی انگار لینکش خراب بود که مهم نیست ای لینک هدیه من به شما که جواب سوالامو دادی اون بادقت و واضح

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود ؛ ممنونم برای معرفی این لینک ؛ من اونچه شما گفتید رو انجام دادم ؛ اول این که به خوبی بوت شد و کار کردن cec خیلی جالب بود اما مشکلاتی داره که عملا استفاده ازش رو محدود میکنه ؛
      اول این که خیلی کنده (نمیدونم چرا اینترفیسش اینقدر کنده )
      دوم این که یوزیج CPU خیلی بالا هست و دمای خیلی زیادی تولید میکنه ؛
      سوم این که فایل های تحت شبکه samba رو نمی بینه یعنی منی که از NAS استفاده میکنم باهاش دچار مشکل شدم و نتونستم مشکلش رو حل کنم ! علارغم توضیحات خودش ؛
      چهارم این که موقع نصب پلاگین Youtube به مشکل خورد و هنگ کرد ؛ با موقع عوض کردن منو ها هنگ میکنه ؛ که باعث میشه اصلا روان نباشه
      با توجه به مشکلات فوق فکر میکنم حداقل برای من غیر قابل استفاده باشه ؛ البته خیلی جالبه که من ایمیج libreelec رو برای Rpi1 گرفتم خیلی رون کار میکنه با این که یک هسته داره و 512 مگ رم داره ؛ و تنها توی پخش کدک x265 مشکل داره که واقعا نباید این انتظار رو ازش داشت 😐 البته شبکش هم همون مشکل رو دارم باش :/
      نمیدونم اگه بشه و وقت داشته باشم احتمالا خودم کامپایل میکنم برای Orangepi one 🙂

      1. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

        خب این مشکلاتی که گفتین هیچ کدوم الان برای من وجود نداره (البته اوایل یه هنگایی بود که الان خود به خود درست شده یکم کار کاردن با هاش حل میکنه مشکلو خود به خود) جعبه هم که احتمالا دارین؟ چون وقتی جعبه نداشت پدرم در میومد تا یه هاردو بهش وصل کنم دستم اگه به پیناش میخورد واویلا بود ولی جعبه که رسید خیلی چیزا برام حل شد. ولی زوره ۶۵ تومان بدی برای جعبه(جایی گیر نمیومد). چنتا نکته هم فهمیدم که یکیشون اینه که احتمالا فهمیدین که موقع خاموش شدن کودی هنگ میکنه میتونید cec رو تنظیم کنید که وقتی تلویزیون رو خاموش میکنید کودی خاموش نشه (یادم نیست کجا بود کل منو های کودی رو زیرو رو کردم) من یه مشکل دیگه داشتم که اونم این بود که درگاه میکرو یو اس بی برام کار نمیکرد که البته برام خیلی مهم نبود من اورنج پای خودمو از فروشگاه eca خریدم که زده بود نسخه ۲۰۱۷ حالا نمیدونم ربطی به اینا داره یا نه راستش خواستم بدونم کامپایلش به چه صورت هست خیلی علاقه دارم که خودمم از این کارا بکنم ولی خب تخصصشو ندارم و اصلا من نه کلاسی رفتم در این باره نه الکترونیک خوندم یه سوال گفتین یوتیوبو اینا رو انگار قبلا هم نصب کردین چطور وصل شدین و ویدیو دیدین من هرچی پروکسی می زنم وصب نمیشه البته همشون از نوع elite هستن و اینکه http. باید نوع دیگه ای انتخاب کنم؟ چون هرچی گشتمم برای جیز پی ان هیچ جایی پیدا نکردم که وصل بشم.
        یه نکته دیگه در مورد کامپایل: سورس این نسخه رو توی گیتهاب دیدم خودِ jernej گزاشته بود نسخه ۹ رو.
        پانویس: شرمنده شدم که براتون خوب کار نکرد

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          امم من یه نیم ساعت بیشتر وقت نذاشتم ؛ توی ترمینال که نگاه میگردم یوزیج پردازنده خیلی بالا بود ؛ برای همین بی خیالش شدم (بیشتر مصرف هم مربوط به kodi بود )
          جعبه که نه ندارم ؛ ولی دارم بهش فکر میکنم که تهیه کنم واقعا لازمه ؛
          در مورد کامپایل ؛ انشالله که اگر فرصت بکنم ؛ آموزشی ابتدایی از کامپایل کرنل قرار میدم 🙂 ؛ چیز خاصی نداره در حد اجرای چندتا دستور هست ؛ البته تغییر توی کرنل دانش میخواد که فعلا کاری به اون قضایا نخواهیم داشت؛ سعی میکنیم پله پله جلو بریم 🙂
          + خواهش میکنم دوست عزیز ؛ خواشحال شدم که همراهی این چنین پیگیر داریم :))

      2. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

        توی سامبا من مشکلی نداشتم وصل میشد ولی کدک x265 رو میدونم حق باشماست خودم دوتا فیلم x265 داشتم که مجبور شدم دوباره دانلودشون کنم

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          امم ؛ چیزی که توی خود سایت kodi خوندم ؛ نوشته به خاطر مسائل امنیتی سمبای ورژن 1 رو غیر فعال کرده ؛ یه آموزش برای فعال سازیش گذاشته که باید دنبال کنم ببینم مشکل حل میشه یا نه 🙂
          + جدیدا من فیلم دانلود نمیکنم دیگه (اینقدره که حجم میگیره ) به شکل استریم نگاه میکنم 🙂
          برای استریم دیدین کافیه یه فایل با پسوند .strm درست کنید ؛ لینک دانلود رو داخلش بذارید ؛ بعد با کودی فایل رو پلی کنید اگر اینترنت داشته باشید ؛ به شکل آنلاین میتونید فیلم رو مشاهده کنید ^_^

  12. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    سلام من اورنج پای وان رو خریدم ولی تفاووتی که با رزبری داره اینه که نمیشه با کنترل تلویزیون کنترلش کرد راهی هست که بشه؟ بعد موضوع دیگه اینه که درسته که اورنج پای دیکد سخت افزاری داره ولی رزبری بهتر عمل میکرد تو دیکد فیلم ها من روی هر دو libreelec نصب کردم آیا باید توی تنظیمات اورنج پای تغییراتی ایجاد کنم؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود حق با شماست من برای کنترل از کیبورد وایرلس استفاده میکنم ، دلیل کار نکردن CEC فکر میکنم از کتابخانه منتشر شده Sunnix باشه ؛ دیدم کاربر ها در موردش بحث کرده بودند ؛ ظاهرا مساله رو تونسته بودند که حل کنند ؛ توی سایت Armbain
      امم باید عرض کنم که نسخه های libreelec همچنان از دکدر سخت افزاری H3 به دلیل لایسنس اون پشتیبانی نمیکنه ! برای همین در واقع از دکدر نرم افزاری استفاده میکنه که البته اونم بد نیست و قابل قبوله ولی باعث بالا رفتن دمای پردازنده میشه
      برای استفاده از حداکثر قابلیت های Orangepi میتونید از Openelec استفاده کنید ، قبلا دیده بودم که یه ایمیج هست که دکدر سخت افزاری رو هم پشتیبانی میکنه ؛ توی فرووم Orange pi دنبالش بگردید ؛ اگر پیدا نکردید بگید که ایمیجش رو آپلود کنم.

  13. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    اتصال هارد با این کابل
    https://daneshjookit.com/کابل-و-اتصالات/2062-کابل-هارد-اکسترنال-micro-usb-30-y.html
    که یه سرش به منبع تغذیه ۵ ولت ۱.۵ آمپر وصله به اورنج پای وان مشکلی به وجود میاره برای اورنج پای وان ؟
    چون من یه هارد ۱ ترا مدل مای پاسپورد دارم که به رزبری که وصل میکردم بعضی اوقات تو تغذیه کم میومد و هارد قطع میشد ولی با این کابل که وصل میکردم مشکلی نبود.
    مرسی

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      اها رزبری پای محدودیت جریان دهی روی پورت های USB داره ؛ و دقیقا خیلی ها مشکل اتصال هارد اکسترنال دارند ؛ اما روی اورنج پای چنین مشکلی وجود نداره ؛ حداقل اون طوری که من تست کردم مشکلی ندیدم و هارد به خوبی کار میکنه
      فقط دقت داشته باشید که منبع تغزیه باید جریان دهی کافی داشته باشه – مثلا 5 ولت 3 آمپر یا 4 آمپر استفاده کنید در این صورت.

  14. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    سوال آخر اینکه روی اورنج پای وان میشه سرور دانلود راه انداخت که مثلا از تهران وصل بشیم به اورنج پای توی اهواز و فایل بزاریم تو لیست دانلود؟ چون با مرحوم رزبری ۳ b پلاسم تصمیم داشتم این کار رو انجام بدم که سوخت (به خاطر اتصالی) با ssh وصل میشدم و با aria2 دانلو میکردم روی اینم میشه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بله دقیقا چنین چیزی ممکن هست ؛ اورنج پای هم دقیقا از لینوکس استفاده میکنه و شما میتونید تمام کارهایی که با رزبری قبلا انجام میدادید رو مجددا با اورنج پای انجامش بدید.

  15. Avatar for سیدمحمدعلی سیدمحمدعلی گفت:

    شما کدوم مدل اورنج پای رو پیشنهاد میدین برای نصب kodi که توی بازار ایران موجود باشه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      من خودم حدود 3 سالی میشه که از Orange Pi One استفاده میکنم ؛ اگر بتونید مدلی رو تهیه کنید که 1 گیگ رم داشته باشه که خیلی بهتر هست ولی اگر هم نشد من از عملکرد Orange Pi One راضی هستم و مشکلی هم نداشتم باهاش

  16. Avatar for سید محمدعلی سید محمدعلی گفت:

    سلام برای خرید چطور پرداخت کردین؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوسا عزیز ؛ برای پرداخت من از سایت های پرداخت ارزی استفاده کردم که نمونه هاشم زیاده الان !
      البته الان پیشنهاد نمیکنم همچنان از RPI استفاده کنید ؛ مثلا سری های Orange PI دارای دکدر سخت افزاری هستند که نیاز به خریداری هم ندارند.

  17. Avatar for سید محمدعلی سید محمدعلی گفت:

    حالا اگه من اون لایسنسا رو خریدم توی kodi هم باید توی فایل کانفیگ اضافه کنم اون کدا رو؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      وقتی که لایسنس رو خردیداری میکنید دستورالعمل فعال سازی هم باهاش ایمیل میشه !
      اما اگر بخوام خیلی ساده بگم محتوای لایسنس رو باید توی فایل کانفیگ روی mmc قرار بدید ؛ در حد یک کپی ساده بیشتر کار نداره.

  18. Avatar for علی علی گفت:

    اگه میشد طریقه نصبش رو هم شرح میداد که دیگه فوق العاده بود….! 🙂

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز ؛ واقعا هیچ چیز پیچیده ای نداره ؛ یه ایمچ از اینترنت دانلود میکنید و با نرم افزار win32writer کپی میکنید توی کارت حافظه و تمام 🙂

  19. Avatar for محمد حسن محمد حسن گفت:

    آقا لذتش رو بردیم. دمتون گرم. فقط یه سوال ؟ مینیمم کانفیگی که کودی رو ساپورت میکنه چیه؟ اگه بخوایم با وای فای و گوشی فیلم پخش کنیم رو تی وی اونوقت چه کانفیگی خوبه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم 🙂
      ببینید الان openelec برای رزبری پای B موجود هست ؛ و میتونید استفاده کنید ؛ حتی برای رزبری Zero هم موجوده ؛ اما من تست گرفتم یه مقدار کنده ؛ حرکت بین منو هاش ؛
      در حال حاظر خودم از Orange Pi One براش استفاده میکنم راضی ام 🙂

      1. Avatar for علی علی گفت:

        برای زیرو w هم کنده؟

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          فکر نمیکنم کند باشه ؛
          میتونید ایمیج مناسب رو از صفحه زیر دانلود کنید.
          libreelec . tv/2017/03/libreelec-krypton-v8-0-0-1-for-pi0w

  20. Avatar for مسعود مسعود گفت:

    سلام و دم شما گرم. من LibreElec روی رزبری پای ۳ نصب کردم و به IMDB متصل نمیشه. میگه Unable to connect remote server. شما از کدام information provider استفاده می‌کنی. من تقریبا همه رو امتحان کردم و جواب نگرفتم.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود دوست عزیز
      بله البته حق با شماست ؛ این مساله به این دلیل به وجود میآد که سایت های imdb و… همه فیلتر هستند 😐 ؛ نمیدونم جایی مونده که هنوز فیلتر نشده باشه :/
      اما راه حل چیه ؛ اینه که یه پراکسی ست کنید روی Kodi جزییاتش رو میتونید از ویکی kodi مطالعه کنید.

      1. Avatar for مسعود مسعود گفت:

        من چند تا پراکسی هم امتحان کردم و جواب نداد. در واقع تنظیمات پراکسی هیچ تغییری در عملکرد دستگاه ایجاد نکرد. یعنی وقتی اطلاعات الکی هم دادم بازم مثل سابق به اینترنت متصل شد. (شما تا حالا با پراکسی در کودی متصل شدی؟)
        راستی اون مشکل قبلی‌ام حل شد. با universal movie scraper و رفتن توی قسمت تنظیمات و انتخاب کردن IMDB به‌جای themoviedb.org که فیلتر =>
        https://kodi.wiki/view/Add-on:Universal_Movie_Scraper (های‌وب هنوز imdb فیلتر نکرده)

        1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

          خوب از چه پاراکسی ا ی استفاده کردید ؟
          آره من الان پاراکسی ست کردم و دارم از پلاگین یوتیوب هم برای دیدن فیلم از یوتوب استفاده میکنم و مشکلی نداره ؛ هم http پاراکسی و هم socks تست کردم مشکلی نداره
          تنها نکته اینه که بعد از تنظیم پاراکسی باید یه بار ریستارت کنید سیستم رو

          1. Avatar for مسعود مسعود گفت:

            من چند نمونه از ساکس اینجا رو امتحان کردم. https://www.socks-proxy.net/
            فکر کنم بستگی داره به اینکه از به چه نحوی از kodi استفاده می‌کنیم. من LibreElec دارم و شما این طور که محتوای نوشته بر می‌آد openElec. ویکی کودی هم میگه =>
            Kodi does not have settings to adjust Internet access. That is the responsibility of the underlying Operating System

          2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

            بله کاملا درسته ؛ اما من روی LibreElec هم پراکسی ست کردم و مشکلی نبوده :/
            البته بیشتر از Openelec استفاده میکنم ولی خوب برای تست از اون هم استفاده کردم

  21. Avatar for حمید حمید گفت:

    سلام
    اگه میشد تصویر گوشی رو به وسیله رسپبری روی تلویزیون کست کرد خیلی خوب میشد.
    تلویزیونهای جدید این قابلیت رو دارن ولی قدیمیها نه.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      وقتی میتونید میدیا های دورن گوشی رو مستقیم و بودن واسطه روی kodi اجرا کنید (air play) چه نیازیه که بخواید صفحه گوشی رو کست کنید ؟!
      البته چنین امکانی توی کودی وجود داره میتونید این لینک رو مطالعه کنید
      کست تصویر گوشی روی کودی

  22. Avatar for حجت فرجیان حجت فرجیان گفت:

    عالی بود
    چندتا سوال پیش اومد؛
    کودی روی مینی کامپیوتر کوچکی مثل رزبری پای زیرو و یا اورنج پای ها هم نصب میشه؟
    حداقل مشخصات سخت افزار باید چقدر باشه؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      بله به خوبی روی این دو مدل بردی که گفتید نصب میشه حتی میتونم بگم که برد های اورنج پای برای کودی بهتر هستند چون دکدر های قوی سخت افزاری دارند

  23. Avatar for محمد طاهری محمد طاهری گفت:

    سلام خیلی خوب بود تشکر از شما

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم 🙂

  24. Avatar for پیمان پیمان گفت:

    مرسی، عالی بود

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      متشکرم ؛ اینطور که مشخصه باید قسمت دوم رو هم آماده کنم

  25. Avatar for فرامرز فرامرز گفت:

    خیلی جالب بود، دمت گرررررم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز
      خوشحالم که مورد توجه قرار گرفته این مطلب

  26. Avatar for محمد نظری محمد نظری گفت:

    عالی بود

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      متشکر

  27. Avatar for فرشاد فرشاد گفت:

    سلام جناب مهندس

    مثل همیشه مطالب مفید و آموزنده بود.
    با آرزوی موفقیت برای شما

    با تشکر

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز
      متشکرم برای لطف شما

  28. Avatar for Afshin Afshin گفت:

    عالی بود…..????

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم دوست عزیز 🙂

  29. Avatar for Ehsan Ehsan گفت:

    خیلی عالی و آموزنده بود
    متشکرم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      متشکرم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *