NB-IOT, آردوینو, اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ, متفرقه, معرفی

بردهای جدید مبتنی بر IOT در ARDUINO – آردوینو

بردهای جدید مبتنی بر IOT در ARDUINO - آردوینو

Arduino iot ;

در عصر کنونی، اکثر حوزه‌های کاری مختلف دوست دارند به سمتی بیایند که بتوانند کارشان را با استفاده از اینترنت کنترل کنند. به عنوان مثال برای یک پزشک خیلی خوب خواهد بود، وقتی که بتواند در خانه‌ی خود مقدار انسولین تزریق شده به بیمار را نظارت کند. این موضوع حتی فراتر از اینی که در بالا گفتیم نیز رفته و تقریبا همه‌ی افراد دوست دارند هر جای دنیا که هستند بتوانند یک سری از کارهای خودشان را از طریق اینترنت کنترل بکنند. این موضوع فقط در حد دوست داشتن نبوده و تا حدودی در عمل هم پیاده شده است، و نمی‌توان گفت که صرفا یک آرزوست، بلکه به واقعیت نیز پیوسته است. اما هنوز مسیرهایی باید طی شود تا روزی شاهد این باشیم که بتوان کارهایی را از طریق اینترنت کنترل کرد که در حال حاضر آرزوی تک تک ماهاست.

مباحثی که در بالا بیان شد را اینترنت اشیا یا به اختصار همان IOT می‌نامند. به این منظور که می‌توان اشیاء را با استفاده از اینترنت کنترل کرد.

Arduino ، که اسمش کمابیش برای همه‌ی مهندسین الکترونیک آشناست، شروع به تولید بردهایی مبتنی بر IOT کرده است. یعنی در بردهای خود ماژول‌هایی را اضافه کرده است که با این قابلیت می‌توان به راحتی به اینترنت متصل شد.

ماژول‌های مخابراتی استفاده شده در بردهای آردوینو از شرکت ublox انتخاب شده اند که در زیر می‌توانید چند نمونه از آن‌ها را مشاهده کنید.

arduino iot

 

arduino iot

بحث امنیت در بستر اینترنت همیشه مهم بوده و با چالش‌هایی نیز روبه‌رو بوده است. فرض کنید در همان مثالی که قرار بود پزشک، مقدار انسولین تزریق شده به بیمار را از طریق اینترنت کنترل کند هیچ امنیتی در شبکه مورد استفاده وجود نداشته باشد، در این صورت افراد می‌توانند با دسترسی‌های مختلف و تغییر مقدار انسولین تزریق شده جان بیمار را به خطر بیندازند، که این خود یک فاجعست.

به همین سبب رمزنگاری‌هایی در این شبکه‌های ارتباطی صورت می‌گیرد تا امنیت لازم برقرار شود. آردوینو نیز این تضمین را به کاربر داده است، که هنگام استفاده از محصولاتی که مبتنی بر IOT هستند امنیت لازم با استفاده از رمزنگاری‌های خاصی برقرار می‌شود. امیدواریم بدون اینکه از لحاظ امنیت برای شما مشکلی به وجود بیاید، بتوانید به خوبی از این تکنولوژی استفاده کنید و یک سری از کارهایتان را از طریق اینترنت کنترل کنید و از این دنیای به نسبت جدید لذت ببرید.

بردهای جدید آردوینو و IOT آردوینو را میتوانید در سایت خود آردوینو مشاهده نمایید.

قبلا هم آردوینو از سرویس ابری IOT    خود رونمایی کرده بود که به شما امکان میدهد به راحتی دیوایس های IOT بیس ایجاد کنید و از طریق وب هم کنترل ماژولهای آردوینو را داشته باشید, پیشنهاد میکنم کلیپ پایین را مشاهده نمایید.

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *