بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده, کویکتل

Antenna Diversity چیست؟

Antenna Diversity چیست؟

روزی روزگاری GSM Modem های 2G تنها و بهترین ارتباط دهنده ما با دنیای اینترنت بی سیم بودند ولی به مرور, نسل های بعدی 3G و 4G … پا به عرصه گذاشتند و الان به راحتی میتوانیم با سرعت بالا تبادل اطلاعات زیادی داشته باشیم.

مهمترین تفاوت نسل های جدید ارتباطی سرعت تبادل اطلاعات بیشتر میباشد که البته در خیلی از لایه های سخت افزاری و نرم افزاری و نحوه نیز تبادل تفاوتهایی زیادی وجود دارد !

همونطور که میدونید ماژول 2G و 3G یک انتن Main جهت تبادل اطلاعات دارند ولی در ماژول 4G ما علاوه بر Main Antenna  با یک انتن جدیدتر نیز برخورد داریم , به نام Antenna Diversity (البته تعداد انتن ها میتونه بالاتر از دو عدد هم باشه!) که قراره در ادامه یک سری توضیحات کلی در مورد این انتن و فلسفه آن داشته باشیم.

Antenna Diversity چیست؟

معنی کلمه Diversity  به فارسی, متفاوت یا گوناگون میشه که البته سعی داریم بیشتر از نظر فنی کارکرد اون را مشخص کنیم.

فرض کنید یک دیتا رو قراره انتقال بدید صد البته برای انتقال دیتا  روشهای زیادی هست ولی ما قراره اینجا دو روش عمده را که البته در انتقال اطلاعات از طریق GSM Modem ها انجام میشه توضیح بدیم.

 

روش اول اینکه مثل تمامی پروتکل هایی که دیدید یک سیگنال رو ارسال کنید اون هم در یک باند فرکانسی و در نهایت منتظر جواب از طرف گیرنده باشید و این دقیقا همون چیزیه که هنوز هم استفاده میشه, هر چه فرکانس بالاتر بره, نرخ تبادل اطلاعات هم میتونه بیشتر بشه و سرعت بالاتری را هم به ما بده …و در این حالت یک عدد انتن جهت ارسال و دریافت کاربرد خواهد داشت.

روش بعدی اینه که برای انتقال دیتا مورد نظرتون میتونید از چندین سیگنال اون هم با فرکانس های مختلف استفاده کنید که کاملا واضحه که این روش خیلی میتونه سریعتر از روش قبلی باشه.

 

افزایش تعداد انتن میتواند پایداری ارتباط باشه و همچنین کیفیت آن را نیز تضمین دهد. 

 

کاری که توی آنتن ها داره صورت میگیره اگر به صورت کلی بگم (جزئیاتش واقعا کار من نیست) این هست که وقتی چندین سیگنال با فرکانس های مختلف به عنوان دیتا انتقال داده میشه به سمت گیرنده، گیرنده طبق الگوریتم خاصی تمامی سیگنال ها رو با فرکانس مختلف دریافت میکنه. البته در بازه ای که مشخص شده و در نهایت تمامی اون سیگنال ها رو به یک سیگنال، با یک فرکانس و دامنه مشخص تبدیل میکنه.

در زیر دو حالت از عملکرد آنتن Diversity  را با هم مرور میکنیم.

به صورت خلاصه این انتن جدید اجازه خواهد داد سرعت بالاتر و با کیفیت ارتباطی بهتر را تجربه کنیم.

 

Switched Diversity:

در این حالت تمامی سیگنال هایی که از چندین روش مختلف به سمت گیرنده ارسال شدند گیرنده طبق الگوریتمی که داره بهترین سیگنال رو  دریافت می کنه.

دایورسیتی چیست

Receive Diversity:

در این حالت تمامی سیگنال هایی که به سمت گیرنده ارسال می شوند توسط الگوریتم MRC مورد برسی و ترکیب قرار می گیرند و در نهایت پس از ترکیب، یک سیگنال با دامنه و فرکانس مشخص را در خروجی تولید می شود.

 

دایورسیتی چیست

 

 

 

ماژولهای 4G کویکتل دارای این تکنولوژی ارتباطی هستند که میتوانید آن را از فروشگاه سیسوگ خریداری نمایید.

ماژولهای EC25 EC21 و EG9X  از جمله این مدل ها هستند. مدلهای پرسرعتی که می تونه سرعت دانلود 150Mbps  و آپلود 50Mbps را برای شما محیا سازد.

 

 

 

 

 

در زیر میتونید یک ویدئو آموزشی که البته به زبان انگلیسی و با لهجه زیبای هندی – پاکستانی هست را مشاهده کنید که سعی کرده اطلاعات دقیق تری از این نوع انتن و نحوه تبادل را توضیح بده.

 

 

 

author-avatar

درباره BLO OM

«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

1 دیدگاه در “Antenna Diversity چیست؟

  1. Avatar for Mahdi.h   Mahdi.h   گفت:

    مطلب خوبی بود
    تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *