اینترنت اشیاء, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

ساخت ماینر با FPGA و ARM

ساخت دستگاه ماینر در ایران

چند ماهی هست که تب بیت کوین و ارزهای دیجیتال خیلی بالا رفته!

در ضمن وقتی بحث بیت کوین مطرح میشه مطمئنا بحث ماینر نیز به عنوان یک سخت افزار خاص و ویژه جهت استخراج ارز دیجیتال نیز مطرح میشه و همون موقع هست که صحبت از مهندسین برق و الکترونیک میشه که :

این سخت افزار دقیقا چی هست؟

چرا ما خودمون نمیسازیم؟

و نکته مهمتر من مهندس برق و الکترونیک کجای این تجارت پرسود میتونم باشم؟

بگذارید موارد بالا را هم به زبان و دید یک مهندس برق مرور کنیم!

چه شد که این پست را نوشتم

همانطور که احتمالا اطلاع دارید یا ندارید ؛ بازار ماینینگ ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین بیش از پیش داغ است و از دلایل آن میتوان به چند نکته اشاره کرد ؛ نکته اول بالا رفتن قیمت بیت کوین است ؛ در یکی دو سال اخیر قیمت بیت کوین بعد از یک افت شدید (از حدود 20000 هزار دلار برای یک واحد بیت کوین به معادل 4000 دلار برای هر واحد بیت کوین) مجددا شروع به بالا رفتن کرده است در تصویر زیر می‌توانید نمودار نرخ بیت کوین از سال 2017 تا کنون را مشاهده کنید.

 

نرخ رشد بشکلی است که در یکی دو ماه اخیر بیش از دوهزار دلار به قیمت هر بیت کوین اضافه شده است؛ همین امر باعث می‌شود که افراد زیادی در سراسر جهان ترغیب بشوند تا دست به کار استخراج بیت کوین بزنند.

با این تغییرات جدید در سه ماه گذشته سختی شبکه افزایش چشمگیری داشته نزدیک به 10 اگزا هش (هر اگزا معادل 10 به توان 18 است) به ظرفیت شبکه اضافه شده است. از بزرگی عدد مربوطه به خوبی مشخص می‌شود که تعداد افراد مشارکت کننده چقدر زیاد شده است !!

از طرفی در کشور شاهد افزایش وحشتناک قیمت دلار بودیم تا حدود هر دلار 15 هزار تومان ؛

همین دو دلیل به سادگی بیان می‌کنند که چرا اینقدر تعداد افرادی که به دنبال استخراج بیت کوین هستند زیاد شده اند!

در بازه زمانی حدود یک ماه پیش قیمت هر بیت کوین در ایران به معادل 132 میلیون تومان نیز رسید. پس افزایش تعداد آگهی‌های خرید و فروش دستگاه ماینر بی دلیل نیست!

از اونجایی که الکترونیکی ها دوست دارند هر چیزی رو خودشون بسازن ؛ کامنت های زیادی دریافت کردیم در این خصوص که آیا با بردهای رزبری یا اورنج پای یا حتی FPGA میشود دستگاه ماینر ساخت؟ ؛ و اگر می‌شود چطور می‌شود این کار رو انجام داد؟ همین سوالات دوستان بود که انگیزه نوشتن این پست شد.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش FPGA

توی این پست قرار نیست همه جزییات رو بیان کنیم ؛ اگر واقعا بعد از خوندن این پست کنجکاو بشید مطمئنم با چند سرچ ساده در گوگل جواب بیشتر سوالاتتون رو پیدا می‌کنید و صد البته شاید اگر استقبال مناسب باشه این مقاله و موضوع را هم ادامه بدیم…

فلسفه بیت کوین چیه و از کجا اومده؟

تاحالا فکر کردید چرا طلا یک فلز قیمتی است یا این که چرا اسکناس که تنها یک تکه کاغذ نقاشی شده است داری ارزش است ؟ ؛ جواب بصورت ساده اینطور است ؛

چون قرارداد کرده ایم که اینطور باشه !

یا به بیان ساده تر چون تقاضا وجود دارد این اشیاء دارای ارزش هستند ! بیایید با یک مثال این مفهوم رو روشن کنیم ؛ فرض کنید با مقدار زیادی طلا و جواهرات در جزیره ای دور افتاده‌ای اسیر قبیله ای بدوی شده اید که قصد دارند شما را قربانی کنند ؛ آیا می‌توانید با دادن وعده طلا و جواهر جان خود را نجات دهید ؟ قطعا جواب منفی است؛ چرا که برای افراد قبیله طلا هم فلزی است مثل دیگر فلزات و جواهرات هم مثل دیگر سنگ های جزیره ؛ آنچه این فلز و سنگ های قیمتی را از دیگر انواع خود جدا می کند دقیقا قراردادی است که در جامعه سر ارزش مند بودن آنها انجام داده ایم!

بیت کوین هم دقیقا همین است! با این تفاوت که بین کوین یک شی نیست و تنها چندهزار بایت داده دیجیتال است ؛ یعنی حتی حضور فیزیکی قابل لمس هم ندارد ! آدم ها قرارداد کرده اند که این بایت ها دارای ارزش باشد و بابت آن حاضرند پول پرداخت کنند ؛ این می‌شود که بیت کوین دارای ارزش می شود.

اما سوالی که مطرح می شود این است که چرا هر چندهزار بایت یک بیت کوین حساب نمی شود ؟ دقیقا به همان دلیلی که هر فلزی طلا حساب نمی شود ؛ برای تشخص این که فلزی طلا است یا نه به آرایش اتمی آن نگاه می‌کنیم ؛ مقاومت اهمی آن را اندازه می‌گیریم و … ؛ برای این که مشخص شود هر چندهزار بایت بیت کوین هست یا خیر نیز الگوریتم هایی وجود دارد که با قرار دادن بایت ها در ان می‌توان تشخیص داد که بایت های شما بیت کوین هستند یا خیر بیت کوین نیست !

بصورت خلاصه بیت کوین دارای ارزش هست چون:

تعداد اون محدوده! و افراد مختلف توانسته اند یک توافق جمعی داشته باشند که می‌توانند از این اعداد جهت انتقال ارزش مادی استفاده کنند!

چطور بیت کوین استخراج کنیم (ماینینگ) ؟

حالا که بیت کوین رو شناختیم می‌خواهیم ببینیم که چطور می‌شود بیت کوین داشت یا اصطلاحا استخراج کرد ! که البته به این کار ماینینگ هم گفته می‌شود‌؛ همونطور که قبلا گفتیم برای تایید صحت بیت کوین الگوریتم خاصی وجود دارد که بر پایه SHA256 بنا گذاشته شده است. آنهایی که با این الگوریتم آشنایی دارند می دانند که این الگوریتم یه الگوریتم برگشت ناپذیر است یعنی از خروجی نمی‌شود به ورودی رسید!

برای این که دقیق‌تر متوجه بشوید، می‌شود با الگوریتم CRC قیاسش کرد؛  شما از خروجی الگوریتم CRC نمی‌توانید بایت های ورودی رو حدس بزنید اما می‌دانید اگر CRC مقدار خاصی باشه بایت های ورودی همانی است که باید باشد.

این اتفاق دقیقا برای الگوریتم بیت کوین هم می‌افتد ؛ یعنی به شما خروجی‌ای می‌دهد که شما می‌دانید بایت های ورودی حتما بیت کوین است ولی از خروجی نمی توانید به ورودی برسید. خوب حالا با این تفاسیر چطور میشه مجموعه بایت هایی رو پیدا کرد که توی این الگوریتم درست در بیاد ؟ دقیقا با روش سعی و خطا ! ؛ بله باید بایت های اتفاقی درست کنیم و وارد الگوریتم صحت سنجی کنیم ؛ اگر جواب مثبت بود یعنی موفق شدیم که یک بیت کوین پیدا کنیم؛

اگر که نه باید بایت های اتفاقی دیگه رو جستجو کنیم و این کار رو تکرار کنیم تا بالاخره موفق بشیم یه بیت کوین به دست بیاریم ! الگوریتم مورد بحث اصلا چیز پیچیده و ترسناکی نیست ؛ حتی میشه با کاغذ و خودکار الگوریتم رو پیاده سازی و محاسبه کرد ؛ مقاله ای تحت عنوان Mining Bitcoin With Pencil and Paper که این کار رو آموزش داده ؛ البته زمانی این کار مقدور بوده که ورودی ها به پیچیدگی امروز نبودند ؛ فرض کنید برای پیدا کردن اعداد اول به شما پاداش بدهند؛

پیدا کردن چند هزار تا عدد اول ساده است و حتی شاید چند صد تای اول رو بشه ذهنی هم حساب کرد ولی از اون به بعد فرایند مدام پیچیده تر و پیچیده تر می‌شود. ورودی های ساده برای پیدا کردن بیت کوین به پایان رسیده و الان برای پیدا کردن بیت کوین نیاز به محاسبات بسیار زیادی دارید که حتی از توان سرور هایی با چند هسته پردازشی نیز بر نمیاد.

برای جزییات بیشتر در مورد سازوکار و الگوریتم بیت کوین می توانید واژه های Hashcash و proof of work و Block hashing algorithm را جستجو کنید.

بلاک چین کجای قضیه است ؟

خیلی ها بلاک چین را به عنوان یک سیستم ضد فیلتر می‌شناسند (امان از نسخه‌های تلگرام جعلی 🙂 )؛ بعد از فیلترینگ تلگرام تبلیغات خیلی زیادی شد که قراره تلگرام با استفاده از بلاک چین خودش رو غیرقابل فیلتر کند! که همچنان منتظر هستیم ببینیم چطور میخواد این حرکت رو بزنه! 🙂

بگذریم ؛ مفهوم واقعی بلاک چین در واقع این نیست ؛ اونطور که من متوجه میشم بلاک چین سیستمی است برای نگه داری امن اطلاعات ؛ این اطلاعات هر چیزی میتونه باشه ؛ مهم ترین خصیصه این سیستم امن بودنش هست ؛ امن به این معنی که اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین غیر قابل تغییر محسوب می‌شوند. اینجاست که بلاکچین وارد ماجرای بیت کوین می‌شود.

البته بلاک چین و امنیتی که به ما میده اینقدر پراهمیت هست که در بحث های مربوط به امنیت اینترنت اشیاء IOT نیز وارد شده، بصورت خلاصه این سیستم بصورت بلاک های کنار هم ذخیره می‌شود که تاییدیه هر بلاک در بلاک بعدی وجود دارد به عبارتی اگر قرار باشه اطلاعاتی داخل یکی از بلاک ها تغییر کنه باید همه بلاک ها تغییر کنه! و چون این اطلاعات در بسیاری از کامپیوترهای شبکه وجود داره علنا کسی نمیتونه تغییراتی وارد سیستم کنه به طوری که سیستم شبکه بلاک چین نتونه عدم صحت اون را تشخیص بده!

 

بلاک چین چیست

فرض کنید شما با کلی زحمت تونستید یه بیت کوین پیدا کنید ؛ چطور میخواید اثبات کنید این بلاک رو شما پیدا کردید ؟ اینجا ساز و کار ساده ای وجود دارد ؛ هرکسی زودتر بلاک پیدا شده را ثبت کرد ؛ بلاک متعلق به او خواهد بود. در ثبت این اطلاعات از مکانیزم بلاک چین استفاده میشود تا احتمال هرگونه تقلب و دست کاری داخل اونو از بین ببرن. اگر در مورد بلاکچین کنجکاو شدید توصیه می‌کنم که پادکست شماره 77 رادیو گیک (از جادی عزیز) را گوش کنید (که البته فیلتره) در مورد بلاکچین توضیحات خوبی میده.

چطور بیت کوین استخراج کنیم ؟

ساخت ماینر و فارم در ایران

خوب کم کم داریم به قسمت جالب مقاله می‌رسیم ؛ جاهایی که داره الکترونیک وارد ماجرا میشه ! همانطور که قبلا گفتیم ؛ برای این که قادر باشید یک بلاک بیت کوین استخراج کنید لازمه که الگوریتمی رو محاسبه کنید و با سعی و خطا سعی کنید که ورودی مناسب را برای الگوریتم پیدا کنید ؛

خوب این الگوریتم بر پایه هش sha256 بنا شده ؛ یعنی اگر شما سخت افزاری داشته باشید که هرچه بیشتر قادر باشه این هش رو انجام بده یعنی میتونید تعداد بیشتری ورودی در ثانیه بهش بدید تا محاسبه کند در نتیجه زودتر به جواب مورد نظر خواهید رسید. عبارت هش بر ثانیه از همین جا میاد ؛ یعنی تعداد باری که قادر هستید این الگوریتم رو در واحد ثانیه انجامش بدید.

میخوایم این تست رو روی برد های مختلف انجام بدهیم، ببینیم که چقدر قادر هستیم  درآمد داشته باشیم. 

برد رزبری پای

اولین تست رو با برد زربری پای مدل B+ انجام میدیم ؛ این برد دارای پردازنده BCM2835 که یک پردازنده تک هسته ای 700 مگاهرتزی است می‌باشد ؛ برای انجام تست از برنامه cpuminer استفاده می‌کنیم که الگوریتم sha256 با استفاده از cpu را پیاده سازی کرده ؛ البته از ورژن بهینه شده برای پردازنده های ARM استفاده می‌کنیم که سورسش رو هم میتوانید توی GitHub ببینید.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای

رزبری پای raspberry pi و ماینینک و ماینر

همونطور که میبینید یک پردازنده 700 مگاهرتزی ARM11 تنها قادره که 200 هزار بار این الگوریتم رو در ثانیه انجام بده ؛ خوب حالا بهتره بریم سراغ پردازنده های جدید تر آرم ؛ مثلا از برد رزبری پای 3 با پردازنده BCM2837 که یک پردازنده 4 هسته ای Cortex-A53 است ؛ و اما نتیجه تست :

رزبری پای raspberry pi ساخت ماینر با

بله ؛ واقعا نباید انتظار معجزه داشت ؛ تقریبا 6 برابر سریعتر از رزبری پای B+ محاسبات رو انجام داد ؛ یعنی 1381 هزار بار در ثانیه یا معادل 1.3 مگاهش ؛

برد اورنج پای (Orange pi)

الان خودم هم کنجکاو شدم که ببینم پردازنده H3 که یه پردازنده 4 هسته ای Cortex-a7 است چطور از پس این الگوریتم بر میاد ؛ برای همین تست رو روی برد Orange pi  One تکرار کردم البته پردازنده H3 روی برد های زیادی استفاده شده که فکر نمیکنم توی نتیجه تغییر چندانی ایجاد کنه !

نحوه محاسبه هش ریت انواع کامپیوتر ها

ظاهرا نتیجه حتی از Raspberry Pi3 هم بهتر است ؛ یعنی حدود 1.4 مگاهش برثانیه ! توی هر سه تا مقایسه از همون کدی که ابتدای این بخش معرفی کردم استفاده شده و تنها برای معماری‌های مختلف مجددا کامپایلش کردم.

بذارید این تست رو با پردازنده اینتل i3 نسل 2 تکرار کنیم :

ساخت ماینر با Raspberry Pi3

خوب نتیجه خیلی بهتر شد ؛ حدود 10 مگاهش بر ثانیه یعنی نزدیک به 7 برابر بهتر از پردازنده H3 ؛ اجازه بدید همچنان پردازنده رو قوی تر کنیم ؛ یعنی بریم سراغ پردازنده i7 نسل 4 ؛

نزدیک به چهار برابر نتیجه بهتر شد ؛ یعنی حدود 36 مگاهش بر ثانیه ! برای روشن تر شدن نتایج حاصل بهتره که نتیجه تست ها رو روی نمودار مشاهده کنیم تا بشه راحت تر اختلاف ها رو بررسی کرد.

مقایسه سرعت هش ریت انواع سخت افزارها

همونطور که از نمودار‌ها به خوبی مشخصه پردازنده های مبتنی بر تکنولوژی ARM هش ریت خیلی پایینی دارند ؛ البته از همون اول هم میشد حدس زد که اصولا پردازنده و کار پردازشی برای انجام عملیات sha256 چندان رضایت بخش نباشه؛ چرا که اگر به الگوریتم sha256 دقت کنید، خواهید دید که بیشتر نیاز به انجام عملیات منطقی داشته باشد تا عملیات پردازشی.

بیت کوین چگونه محاسبه و استخراج میشود

 

اینجاست که باید از FGPA استفاده کرد (اگر از FPGA خوشتون میاد به آموزش FPGA سیسوگ مراجعه کنید)!

حتما استفاده از FPGA خیلی بهتر از پردازنده خواهد بود. خوب بذارید اول از چیپی که میشناسیم شروع کنیم یعنی Spartan 6slx9  محصول شرکت xilinx بعد از پیاده سازی الگوریتم sha256 بر روی این چیپ نتایج زیر حاصل شد 🙂 ( برخلاف تست های قبلی این یکی را از اینترنت به عاریه گرفتیم 🙂 )

برای هر بار اجرای sha256 نیاز به 64 سیکل ماشین هست که با توجه به فرکانس ورودی 200 مگاهرتز در نهایت 3.125 مگاهش خواهیم داشت! البته از اونجایی که کمتر از 50 درصد چیپ استفاده شده نهایتا دوتا هسته sha256 رو میشه توی این چیپ جا داد که در نهایت 6.256 مگاهش خروجی خواهیم گرفت ! عددی به مراتب بالاتر از پردازنده‌های ARM حتی چند هسته ای با فرکانس چند برابر!

خوب بذارید بریم سراغ یه چیپ قویتر ؛ پروژه متن بازی هست که با استفاده از 4 عدد FPGA اسپارتان XC6SLX150 بردی را برای ماینینگ طراحی کرده به اسم USB-FPGA Module 1.15y همونطور که احتمالا میتونید حدس بزنید عملکرد این برد بمراتب بهتر از استفاده از یک Spartan 6 XC6SLX9 است.

برد FPGA جهت ماینینگ

با استناد به گفته سازنده (این فروم) این برد قادره تا 800 مگاهش رو در ثانیه انجام بده ! این مقدار هش در سال 2011 معادل درآمد روزانه 2.5 دلار بوده است ؛ اما امروز این مقدار هش ریت هیچ درآمدی برای شما نخواهد داشت (بدلایلی که اگر فرصتی بود توضیحش را خواهم داد).

برای درک بهتر عملکرد FPGA بهتر است که نتیجه را به نمودار اضافه کنیم, یه جورایی بردهای رزبری و اورنج پای محو شدند 🙂

مقایسه سود استخراج بیت کوین در سخت افزارهای مختلف

همانطور که در نمودار به خوبی مشخص است ؛ استفاده از FPGA اختلاف فاحش و معناداری  نسبت به استفاده از CPU نمایش می‌دهد. با این حال داشتن حتی چند گیگا هش بر ثانیه درآمدی را در شبکه چند ده اگزا هشی بیت کوین در بر نخواهد داشت. نه تنها استفاده از برد های رزبری پای و اورنج پای بلکه حتی استفاده از کامپیوتر های قوی چند ده هسته ای هم توجیه اقتصادی ندارند و نمی توان از آنها برای استخراج بیت کوین استفاده کرد ؛ شاید چند سال پیش یعنی حدود ده سال پیش استفاده از پردازنده های کامپیوتر برای استخراج بیت کوین معنی داشته ولی امروزه کاملا منسوخ شده و بی معنی است.

در حال حاظر دستگاه های تجاری استخراج بیت کوین هش ریتی معادل چند ده تراهش دارند؛ یعنی بیش از یک میلیون برابر هش ریتی که از FPGA گرفته شده!

به عبارتی استخراج بیت کوین توسط بردهای معمولی نه منطقی هست و نه به صرفه!

اما چطور دست یافتن به چنین هش ریتی ممکن است؟ با داشتن چنین هش ریتی چقدر درآمد خواهیم داشت؟ چرا درآمد بیت کوین هر 15 روز کمتر و کمتر می شود! سوالاتی که مطرح شد را اگر فرصتی دست داد در مقاله ای جداگانه پاسخ خواهیم داد. استقبال شما و کامنت هاتون میتونه این فرصت را ایجاد کنه 🙂

راستی در اخر لازمه بگم از نظر بنده و خیلی ها تجارت ارزهای دیجیتال بخصوص بحث ماینینگ میتونه بازار و درامد خوبی داشته باشه و صد البته این که منِ مهندسِ برق چه توانایی های منحصر به فردی میتونم در این بازار, غیر از سرمایه گذاری و خرید ماینر مانند افراد عادی جامعه داشته باشم سوال کلیدی و مهمی است که مطمئنا جواب های پراهمیتی هم میتونه داشته باشه!

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

106 دیدگاه در “ساخت ماینر با FPGA و ARM

  1. Avatar for Yosef Yosef گفت:

    سلام و خسته نباشید مهندس عزیزی که این مقاله زیبارو نوشته
    من در رشته کامپیوتر شاخه نرم افزار مدرک مهندسی دارم و میشه گفت در زمینه سخت افزاری کامپیوتر در حد یه کسی تا حدودی بلده که میتونه حتی یک کامپیوتر کاملو چشم بسته باز و بسته و هر مشکل در سخت افزار داشته باشه به راحتی عیب یابی و رفع اون به وسیله تعویض قطعه انجام بده و به تازگی در رشته بسیار جذاب تعمیرات الکترونیک بسیار جذب شدم و یه جواری چون نرم افزار کامپیوتر کامل بلدم بیشتر جذب الکترونیک و تعمیرات بردهای الکترونیکی شدم تا حدی که تا الان با خوندن مقاله های زیاد و خوندن کتابهای اصولی از پایه تا حرفه ای و حتی خوندن کتاب های درسی دنشگاهی الکترونیک درباره بردها و تعمیرات اونها میتونم بگم از مرحله مبتدی رد شدم اما به دیگاه خودم هنوز به مرحله متوسط یادگیری تعمیرات بردهای الکترونیک نرسیدم .
    مقاله شما بسیار عالی و کامل هست اما در زمینه ارزهای دیجیتال کمی کم گفته شده و شما فقط و فقط به روی الگوریتم پایه SAH256 پرداختید اما دنیای ارزهای دیجیتال خیلی خیلی بزرگتر از یک الگوریتم هست.
    بزاریپ از قسمت توضیح دادن درباره نوع الگوریتم ها بگذریم و به اونجایی برسم که بگم اگر یک ارز دیجیتال وجود داشته باشه که از الگوریتم ARM پیروی میکنه و ساختار ساخت این ارز دیجیتال از روی الگوریتم ARM پیروی کرده و فقط با الگوریتم ARM میشه اونو ماین یا همون استخراج کرد اونوقت چی میتونید بگید ؟ سوال اینه که آیا میشه دستگاه FPGA بسازید که بشه با هش بالایی اما با الگوریتم ARM پیش بره ؟
    چون اگر بشه باور کنید سود بسیار چشم گیری در این استخراج وجود خواهد داشت ؟

    1. Avatar for Yosef Yosef گفت:

      خوشبختانه من به تازگی نظرات دوستان عزیز دیگر را خوندم و متوجه شدم کسانی هستند که مایل به سرمایه گذاری و دقت کامل و زمان بیشتر برای استخراج ارز های متنوع و سود آور اگر دوستانی که با هم در این زمینه در حال ارتباط و همکاری هستند من هم مایل با همکاری با این دوستان علاقه مند به استخراج هستم و از ایمیل من میتونید با من در ارتباط باشید :
      yosef.ajami.htc@gmail.com

  2. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام
    من چند ساله روی ماینر ها مطالعه میکنم و موارد زیادی رو بررسی و تست کردم
    در یک کلام اگر میخواید در این حوزه کاری انجام بدید باید یه ماینر هیبرید بسازید که روی ارزی غیر از بیت کوین کار کنه
    مثل توکن های ERC-20 , این توکن ها مموری محور هستن پس لازمه حافظه های سریع رو با FPGA در ظرفیت های بالا راه اندازی کنید
    نکته آخر اینکه این کار دانش بالایی برای پیاده سازی الگوریتم بهینه و سخت افزار و لینوکس نیاز داره که یک تیم متبحر و با انگیزه و پشتوانه مالی قوی طلب میکنه
    غیر این وقت خودتون رو حروم نکنید چون حتی اگر بسازید نمیتونید بفروشید و حتی اگر بفروشید بازار و چین از شما جلوتر خواهد بود.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از شما بابت اطلاعاتتون
      البته این پست صرفا یک بررسی تخصصی در حوزه کوچکی بود

  3. Avatar for هادی هادی گفت:

    سلام و خسته نباشید. لطفا در مورد استخراج مونور با الگوریتم جدیدش و امکان استخراجش با FPGA و مقایسه اش با دیگر روش های ممکن مطلب ارائه بدین. با تشکر فراوان

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      بله اگه فرصت بشه دوباره به مسايل ارز دیجیتال برمیگیردم ولی به دلیل پیچیدگی این مسايل مخصوصا در سطح سخت افزار
      شاید خیلی پرداختن بهش در این سطح منطقی نباشه مخصوصا که الان با چیپ های اسیک خیلی خیلی راندمان بهتر شده

  4. Avatar for قباد قباد گفت:

    بررسی خوبی بود ، اگر با کارگروهی آپدیت بشه و تکامل پیدا کنه برای افراد گروه و سایرین می تونه مثمر ثمرتر باشه

    1. Avatar for Zeus Zeus گفت:

      سلام و درود دوست عزیز
      البته با توسعه چیپ های ASIC مناسب ماینینگ دیگه استفاده از FPGA اصلا اقتصادی نیست و برای همین هم صرفا در حد یک بررسی موند
      البته توی سر داشتم که با استفاده از چیپ های ASIC یه ماینر کوچیک بسازم صرفا برای نشان دادن نحوه کارکرد اون ولی خوب چند تا دلیل باعث شد که این کار رو انجام ندم
      اول این که وقت کافی در اختیار نداشتم
      دوم این که از چیپ های مذکور اطلاعات خیلی کمی در درسترس هست

  5. Avatar for مهران مهران گفت:

    همیشه مطالبی که مینویسید خاص و جذابن ! موفق باشید.

    1. Avatar for Zeus Zeus گفت:

      متشکرم نظر لطف شماست :)))

    1. Avatar for Zeus Zeus گفت:

      متشکر دوست عزیز

  6. Avatar for علی چوبین علی چوبین گفت:

    سلام
    ارزهای دیگر با الگوریتم متفاوت روچطور میشه پیاده سازی کرد ؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام خب هر ارزی یه الگوریتمی داره باید اون دقیقا پیاده سازی بشه

  7. Avatar for حسین حسین گفت:

    درود .
    سپاس بابت مطلب بسیار خوبتون .
    منبعی دارید که یک پروژه متن باز برای استخراج آلت کوینها ( اتریوم) با بورد های spartan 6 یا بورد هایی که توی بازار ایران وجود داره رو ارئه کرده باشه ؟

    1. Avatar for zeus zeus گفت:

      حالا ایران رو نمیدونم
      ولی فکر نمیکنم این مدل کوین ها بخاطر دگ فایلی که دارن کار راحتی باشه برای fpga و احتمالا نیاز به پردازنده دارند – یعنی اسیک ناپذیر هستن برای همین روی fpga صرفه نداره احتمالا

  8. Avatar for بهزاد بهزاد گفت:

    مهندسین محترم
    با سلام
    من اگر کسی توانایی یا پتانسیل ساخت ماینر را دارد به اینجانب جهت همکاری اطلاع بدهد.

  9. Avatar for محمذ محمذ گفت:

    مهندس حان این کدهارو چجوری رو fpga پیاده کنیم؟ من الان میخوام ی برد fpga بگیرم و هشریتشو روی ی ارز ببینم چقدره. میتونید منو راهنمایی کنید؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      دوست عزیز سورسش رامیتونید از لینک زیر بردارید و تست کنید
      https://github.com/fpgaminer/Open-Source-FPGA-Bitcoin-Miner

  10. Avatar for meysam meysam گفت:

    سلام
    ممنون خیلی خوب بود…..
    اگر راجب الگوریتم بیشتر صحبت بشه بهتره…

  11. Avatar for علی علی گفت:

    با سلام و سپاس فراوان بابت مقالات خوبتون.
    فقط یه سوال و اون اینکه اگه بتونیم چند صد میکروکنترلر رو با هم پارالل کنیم، میتونیم به هش ریت قابل قبولی برسیم؟ در اینصورت میزان هش ریت چگونه محاسبه میشه؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      خب چند صد عدد میکروکنترلر میشه میزان هش ریت یک میکروکنتلر ضربدر تعداد اونها , که التبه اگر مقاله را بخونبد اصلا در حد و اندازه دستگاههای ماینری که الان مخصوص این کار شاخته شده اند نیتس و اصلا منطقی نیست.

  12. Avatar for ۷آسمون ۷آسمون گفت:

    خیلی مختصر عرض می کنم….. از متن شما لذت بردم… ساده و روان و جذاب

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      لطف شماست

  13. Avatar for imandarabi70 imandarabi70 گفت:

    من تازه با سایتتون اشنا شدم،واقعا لذت بردم از مطالب جالب واموزش ها تون،خدا قوت پهلوون

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      جای بسی خوشحالی داره

  14. Avatar for حامد حامد گفت:

    و اما در مورد ایسیک ها نگفتین که تفاوت اون موقع بیشتر احساس میشد.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      چون محوریت مقاله استفاده از برد های امبدد و fpga بوده – برای همین توی این مقاله به اون چیپ ها پرداخته نشده
      یه اشاره کوچیک کردم که دستگاه های ماینر تجاری چقدر چقدرت بیشتری دارند.

  15. Avatar for محمود محمود گفت:

    سلام خسته نباشید خیلی کارتون محشره خیلی !
    اممم من چن سالی هم هس در حال ماین کردن هستم و همینطور ترید ! در مورد الکترونیک زیاد اطلاعات آنچنان ندارم ! داشتم دنبال دیتاشیت bm1397 میگشتم که چیپ های ماینر s17 از این چیپ ساخته شده نتونستم اطلاعاتی ازش پیدا کنم که بفهم تا چه حد میتونم از s17 کار بکشم و اورکلاکش کنم ! الان با فریمور خودم داره 92 تراهش میده ولی به گمونم بتونه بازم زور بیشتری بزنه !

    و اینکه به نظرتون کار شدنی ای هس مهندسی معکوس ماینر ؟ که با قیمت خیلی ارزونتر ماینر بهتری درست کرد چون اگه هس خوشحال میشم بزنم تو اینکار ! میتونم پای ریسکش وایسم !

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز
      ماینر چیز خیلی خاصی نداره که نشه ساخت یه موضوع چیپ ها هش بردها هست که اونها را هم میشه از کارخونه سفارش داد بقیه موارد سر هم کردن و کانفیگ کردن برنامه ها و سخت افزارها هست
      بحث اینه که دو دو تا چهار تا منطقی پیدا کنه تا بشه تولید کرد
      که به نظر اینجا خیلی منطقی نیست چند روز پیش دوستان چینی که یک سال پیش فرصت جواب دادن هر مشتری را ندادند و قیمتهاشون را فوق العاده برده بودند بالا الان قیمت جدید دادند
      2020.07.15
      ———————————
      Used miner//used miner//used miner
      T9+ with OEM PSU ¥99
      InnoSILICON T1 16T with PSU ¥149
      A1 25T ¥379
      S5 25T ¥359
      S9 13.5T ¥199
      S9K 14T ¥299
      S9j/i 14.5T ¥299
      S9SE 16T ¥399
      L3+ ¥199
      S11 19.5T ¥899
      S11 20T ¥999
      T15 23T ¥1190
      S15 28T ¥1990
      T17 40T ¥3490
      T17 42T ¥3590
      T17E 50T ¥3890
      T17E 53T ¥3990
      M21S 52T ¥3990
      M21S 54T ¥4160
      M21S 56T ¥4350
      Avalon 1066 50T ¥3290
      Z11 135K with Bitmain PSU ¥6990
      A9++ 140K with PSU¥6990
      A9 50K with PSU ¥2290
      Z9 42K with PSU ¥1190
      Z9 MINI with PSU ¥299
      Aladdin T1 32T with two PSU ¥399
      Aladdin L2 30T ¥799
      T2T 30T ¥1090
      A4+ ¥390
      E3 ¥2390
      X7 ¥2390
      U6 420G ¥3290
      H1 80G ¥2290

      ————————————

      New miner/New miner/New miner

      T17+ 58T ¥6390
      T17+ 64T ¥6990
      T19 84T ¥13990
      S17+76T ¥10990
      S19 95T ¥17990
      S19 95T ¥16990 Aug
      S19 95T ¥14990 Sep
      S19 pro 110T ¥22590 (Pre-order,End of July)
      S19 pro 110T ¥21990 (Pre-order,mid of Aug )
      Z15 420K ¥28990
      Z15 420K ¥25990 End of July
      Z15 420K ¥24990 Mid of Aug
      Z15 420K ¥19990 Mid of Sep
      H1 80G ¥2990
      M31S 76T 46W/th ¥11290
      M31S 78T 44W/th ¥11990
      M31S 68T 48W/th ¥8990
      M32 54W 62T ¥7790
      M32 56W 62T ¥7490
      1066 55T ¥4590
      U6 420G ¥3590
      A10 PRO 5G 500mh ¥17790

      قیمت ها را ببینید فکر میکنم مشخص بشه چرا شاید منطقی نباشه تولید

  16. Avatar for هادی هادی گفت:

    سلام ممنون بابت مطالب تون یه سوال داشتم.من ۲۰ ماینر ۳۰ تراهش دارم میشه هش ۲۵۶ رو تغییر بدم به هش دیگر برا ی استخراج ارز گرین وNervos .ممنون.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام دوست عزیز اکثر ماینرهایی که در حال هش 256 هستند مخصوص این کار بهینه شدند و نمیتونید برای موارد دیگه که الگوریتمی غیر از این داشته باشند استفاده کنید

  17. Avatar for مانی مانی گفت:

    سلام ، از اینکه اطلاعاتتون در این زمینه را شر کردید ممنونم و امیدوارم دو صد چندان خدا به شما دهد.

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلامت باشید

  18. Avatar for امین منوچهری امین منوچهری گفت:

    سلام وعرض ادب و تشکر فراوان بخاطر مطلب خاص و مفیدتون.
    من هم مهندس برق الکترونیک هستم و تخصص اصلیم طراحی و ساخت انواع ربات ها و سیستم های مدار فرمان و… هستش. می خواستم بگم ما براحتی می تونیم دستگاه های ایسیک بسازیم و اگر هشت برد ها و برد کنترلر ایسیک هارو از نزدیک بررسی کنید می فهمید که هم مهندسی معکوس کردنشون و هم طراحی سخت افزار بومی خودمون کار مشکلی نیست . مشکل فقط در تهیه چیپ ها هستش که من رابطی دارم که از چین واسمون تهیه می کنه ولی چون تعداد بصورت عمده بفروش می رسند به تنهایی مقدور به تهیه سرمایه اش نیستم.
    حتی پی سی بی های حرفه ای و قبول طراحی مدار از روی نمونه هم انجام می دن. و ما می تونیم با قیمت بسیار پایین یک ماینر ایسیک با هشریت دلخواه (200 300 تراهش بسازیم) من خودم با ده تا هشتبرد انتماینر و یک کنترلر دستساز و پاور دستساز سیستم خنک کننده مناسب 78 تراهش ایمن هشریت گرفتم با هزینه یک ماینر 24 تراهشی در حالیکه ماینر 70 تراهشی 7 برابر هزینه اش بیشتر هست و هنوز اگر لوازمو به قیمت عمده خرید کنیم قیمت یک پنجم همین هزینه می شود . بنده از شما درخواست می کنم اگر مایل به همکاری در ساخت این ابر ماینر ساخت خودمون که از هر نظر (بصرفه بودن, مصرف مناسب , صدای بسیار پایین, بالا بودن قدرت هشریت و …) بهترین هست با بنده هماهنگ شین.
    شماره تماس بنده: …..

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      اتفاقا در یک بازه زمانی ما هم این بررسی ها را انجام دادیم و البته نه به اندازه شما وارد بحث اجرایی نشدیم
      شرکتهایی هم که در چین وارد این حوزه شدند واقعا کار فوق العاده فنی انجام ندادند نرم افزار اصلی هم که CGMINER هست و علنا مدیریت در تولید بیشترین کاری هست که انجام دادند

      با اینکه این ایده میتونست و حتی میتونه خوب باشه بخصوص اگر سرمایه گذاری مناسب انجام بشه و مجوزهای لازم نیز گرفته بشه ولی واقعا با قوانین متغیر مملکتمون میتونه برخی نگاهها و دیدها وحشتناک جلوه کنه

      به هر حال من مطلب شما را اینجا منتشر میکنم و اطلاعات شما هم پیش ما محفوظ هست و اگر کسی تمایل داشت من در اختیارشون قرار میدم

      1. Avatar for Saam Sasan Saam Sasan گفت:

        لطفا اطلاعات تماس آقای منوچهری رو در اختیار بنده بگذارید

    2. Avatar for آرمین دوستی آرمین دوستی گفت:

      در صورت امکان به آی دی زیر در تلگرام پیام بدید
      @rmin101

    3. Avatar for ارمین روحانی ارمین روحانی گفت:

      با سلام خوشحال میشم بیشتر با شما در ارتباط قرار بگیرم شاید فرصت های سرمایه گذاری بیشتری برای هر دو بوجود آمد .

    4. Avatar for امیر امیر گفت:

      این نرم افزار بهترین ماینریه که میتونید رو گوشیاتون نصب کنید و استخراج بیت کویین رو شروع کنید،یا استفاده از این نرم افزار دیگه فشار به باطری گوشیتون نمیاد و گوشی داغ نمیکنه

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        استخراج بیت کوین با استفاده از پردازنده اصلا دیگه اقتصادی نیست !!
        الان سختی شبکه ۱۲ تراهش رو رد کرده و با پردازنده نهایتا چند مگاهش بتونید ماین کنید که اصلا ارزش حساب نمیشه توی چندصد اتاهش شبکه

    5. Avatar for MST MST گفت:

      سلام من مایل به همکاریم اگر خواستین از جیمیل در ارتباط باشین mrmstmz1@gmail.com

    6. Avatar for Saam Sasan Saam Sasan گفت:

      بنده مایل به همکاری و سرمایه‌گذاری هستم. لطفا ازطریق ایمیل با من در ارتباط باشید. saam.sasan@gmail.com

    7. Avatar for صدرا فاضلی فرد صدرا فاضلی فرد گفت:

      سلام جناب منوچهری وقتتون بخیر بنده علاقه زیادی به این تیپ کارها دارم، خودم هم فعال حوضه الکترونیک هستم و در بحث ماینیگ هم فعالم اگر مایل بودید باهم به همکاری بپردازیم ایمیل بنده sadra19902@gmail.com

    8. Avatar for جواد نیک جواد نیک گفت:

      درود امیدوارم خوب سلامت باشید اگر هنوز کسی پیدا نکرده اید من هستم و ایدهایی هم در این رابطه دارم ۰۹۱۵۵۷۹۳۴۳۱

  19. Avatar for سعید سعید گفت:

    سلام جناب زئوس
    من این پست رو تازه خوندم.باتوجه به اینکه به تازگی کار با FPGA رو هم شروع کردم واقعا برام جذاب و آموزنده بود.
    از این بابت ممنونم ازتون.
    میشه بگید ادامه هم میدید این مطلب رو یا خیر؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      خواهش میکنم خوشحالم که این مقاله تونسته رضایت شما رو جلب کنه.
      امم الان قصدی برای ادامه اش ندارم مگر این که اتفاق هاصی حادث بشه

  20. Avatar for امین امین گفت:

    با سلام وقت بخیر
    لطفا بفرمایید امکان پیاده سازی و اجرای الگوریتم های غیر از sha-256 روی fpga به صورت پروژه ایی توسط شما یا گروه شما وجود دارد یا خیر ؟
    اگر پاسخ بلی هست لطفا شماره تماس برای ارتباط بفرمایید.
    با تشکر

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام لطفا درخواست خودتون را مکتوب به ایمیل سیسوگ ارسال کنید تا بررسی کنیم

  21. Avatar for shm shm گفت:

    برام سوال شده دستگاه های ماینر کنونی که عملیات sha رو یک آیسی بر عهده داره چه تفاوتی با fpga دارن! هر دو گیت منطقی هستند! یعنی فقط فرکانس کلاک؟؟

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      تکنولوژی ساخت بهینه سازی و کلی موضوع دیگه میتونه تو بهبود عملکرد این چیپ ها تاثیر بزاره

  22. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام
    وقت عالی بخیر
    لطفا به این سوال بنده پاسخ بدید
    آیا امکان تغییر الگوریتم دستگاه ماینر به یکدیگر وجود داره یانه؟
    منظورم دقیقا اینه که آیا دستگاه اسیک ماینری که الگوریتم sha256 پردازش میکنه امکان داره جوری تغییر داده بشه که الگوریتم x11 رو استخراج کنه؟

    سپاس از مطالب و اطلاعات مفیدتون

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام دوست عزیز
      خیلی از این سخت افزارها و چیپ ها بهینه ساخته شدند برای اینکار و یه جورایی قابلیت تغییر اونها وجود نداره

  23. Avatar for حسین حسین گفت:

    سلام ممنون که وقت ميگذاريد و مطالب جالبي رو اماده مي کنيد.
    يک نکته بسيارريز درباره بيت کوين هست که عمده افراد ازش بي اطلاع هسند.بحث کمي ‍‍بيچيده و اقتصاديه. ببينيد بيت کوين ها و کلا ارز ديجيتال کارنسي هاي بي بشتوانه هستند. نکته اينجاست که دقيقا چه کسي شير فلکه توليد بيت کوين رو در دست داره؟؟ آيا اصلا همچين کسي ميتونه وجود داشته باشه يا همچين افرادي وجود دارند؟؟ بگذاريد يک متال ساده بزنم. همه ميدونيد که دلار يک کاغذ هست که به خودي خود بي ارزشه اما ارزشش وقتي مطرح مشه که بانک مرکزي آمريکا تضمين بده که به ازاي هر برگ دلار فلان مقدار اونس طلا به دارنده دلار برگردونه. در واقع بشتوانه دلار ميشه طلا و طلا هم بشتوانه ي ارزشش به طور اوليه کم ياب بودن خودش و به طور ثانويه مقدار توليد ناخالص ملي کشور صاحب اون بانک هست. حالا بيايد فرض کنيم(اين فرض واقعي هست و الان داره اتفاق مي افته) که اون بانک مرکزي بدون اينکه ذخاير طلاشو افزايش بده مقدار رلار بيشتري چاب کنه اونوقت چی میشه؟؟؟ یا باید ارزش اون بول کم بشه و یا بانک به صاحبان بول بدهکار میشه اما نکته انه که چون بانک حدس مزنه هیچوقت همه ی دارندگان مثلا دلار همزمان با هم طلاهای ما به ازای دلارهاشون رو طلب نمیکنن هیچوقت این بدهی خطرناک نمشه و بانک همیشه بدهکارتر میشه و بدهکار اقی میمونه. این همون کاریه که امریکا با دلار میکنه!!!!خب حلا شما بگید این بیت کون شیر تولیدش دست کیه؟؟ آیا کسی هست که کلید رمز رو داشته باشه؟؟ آیا قابلیت استخراج این ارز به صورت زیاد هست؟؟ آیا کسی بر این روند نظارت میکنه؟؟ اصلا مقدار بشتوانه حقیقی اون چقدر ضمانت شدست؟؟ اصلا وجود داره این بشتوانه و هزاران نکته دیگه….

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام و درود خدمت شما
      امم فکر نمیکنم با توجه به ساختار تولید و ذخیره سازی الگوریتم کسی کلید کلی در اختیار داشته باشه!
      به دلایلی که دقیقش رو نمی دونم چی هست هر بلاک بیت کوین باید هر ده دقیقه یک بار تولید بشه و این میشه محدودیتی که توجه به اون سختی شبکه رو تعیین میکنند ؛ یعنی در ابعادی شیر تولید بیت کوین ثابت هست و تغییر نمیکنه این تقاضا است که متغییره احتمالا که قیمتش بالا و پایین میشه

      1. Avatar for حسین حسین گفت:

        این احتمال شما صحیح نیست.خیلی نمیخوام سختش کم.اگر بخوام ساده ی ساده بگم بیت کوین اولین بار توسط کارتل های بزرگ قاچاق مواد و انسان و برای عدم رهگیری توسط دولتها برای جا به جایی پول ساخته شد. خب بدیهیه اونی که ساخته کلیدشم داره…شاهد مثال درست نبودن مطلب شما اینه که در سال 2017 اگر اشتباه نکنم ارزش بیت کوین با یک سقوط ناگهانی مواجه ش که به هیچوجه این سقوط متناسب با کاهش عرضه ذاتا نمیتونست باشه…عوامل مختلفی دخیله اما همین قدر بدونید ه بیت کوین نسخه دیجیتالی دزدی دولت امریکا با دلارهای بی پشتوانه هست

        1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

          دوست عزیز کلید خاصی وجود نداره مثلا برای پیدا کردن همه اعداد اول کلید خاصی وجود داره؟
          در ضمن تمام مواردی که در مورد صحبت میشه محدودیت تعداد بیت کوین هست و اینها مواردی هست که توسط ریاضیات ثبت شده و ساختاری که ایجاد شده
          البته شخصا فرصت نکردم همه لایه های این الگوریتم ها را مطالعه کنم
          ولی مطمئن باشید اگر یکی از این موارد نبود نمیتونست رفرنس قرار بگیره

          شاهد مثال درست نبودن مطلب شما اینه که در سال 2017 اگر اشتباه نکنم ارزش بیت کوین با یک سقوط ناگهانی مواجه ش که به هیچوجه این سقوط متناسب با کاهش عرضه ذاتا نمیتونست باشه

          چرا نمیتونه باشه وقتی افراد زیادی هستند که تعداد زیادی از اینها دارند و میتونند نبض بازار را تحت کنترل داشته باشند

          در ضمن در مورد این مطلب و موارد مشابه هم نمیشه گفت اینها توسط دولتی کنترل بشه یا نشه

          البته خیلی از حرفهای من مثل ادعاهای شما صرفا حرف هست
          و ممنون میشم اگر شما هم رفرنس علمی مناسبی در مورد ادعاتون دارید بفرمائید

          1. Avatar for حسین حسین گفت:

            سلام.
            دوستان عزیز
            ببینید اینکه بیت کوین یک اعتبار پولی بی پشتوانه هست کاملا بدیهی هست و به سادگی اتبات میشه. بگذارید خیلی ساده بگم. طبق گفته یکی از نظردهنده ها به نام مجید پشتوانه دلار دیگه طلا نیست و تولید ناخالص ملی آمریکاست و پشتوانه پول ایران نفت. البته این حرف کاملا غلط و کاملا صحیح نیست و نیاز به توضیحاتی داره اما اجمالا باید بگم که داستان به هیچوجه اینطور نیست. اصولا هر پولی در هرجایی یک تعریف مشخص و تابت داره. این تعریف به این صورته که دولت ها و حکومت های انتخابی از طرف مردم سرمایه های کالایی و خدماتی یک جامعه رو حساب میکنن و ما به ازاش مقداری اعتبار تعیین کرده و روی کاغذ چاپ میکنن و اسمشو میگذارن پول.البته کمی پیچیده تره ولی اجمالا همین رو داشته باشید تا بگم. قبلش خوبه که یک مقدمه ای هم بدونید.
            بشر اایل مبادلاتشو کالا به کالا انجام میداد.بعد دید که سخته اومد یک کالای واسط تعریف کرد و گفت این کالای واسط چون خودش ارزش ذاتی داره به جای کالا مبادله میکنیم. چرا از همون اول کالای بی ارزش رو واسط نکرد؟؟ چون کسی و حکومتی نبود که متولی بشه و همچنین هر کسی میتونست تولیدش کنه و قابل تشخیص نبود. اما طلا چون کمیاب بود ارزش ذاتی داشت و شد کالای واسط. با پیشرفت بشر اومدند و گفتند اقا طلا هم جا به جاییش خطرناکه هم سخته لذا افراد مورد اعتمادی بین شهر ها اومدند و اعتبارات حواله ای رو پایه گذاری کردن که مثلا فلان کس اینقدر طلا دست من داره و شما در یک شهر دیگه روی حسب اعتبار من بهش انقدر کالا بدید و اینو تو برگه مینوشت و امضا میکرد. بعد ها این کار گسترش پیدا کرد و بانک ها شکل گرفتند و در ادامه دولت ها بانک ها رو در اختیار گرفتند و اون حواله ها رو بر مبنای اعتبار اون حکومت تبدیل به پول کردند. حالا این دولتها بودند که حجم کالا و خدمات یک مملکت رو حساب میکردن و بسته به مقدار موجود طلای توی انبارهاشون ارزش و اعتبار پول هاشون رو به طلا تبدیل میکردن تا با سایر کشورها قابل مقایسه باشه پولشون. خب این داستان تا اینجا مشکلی نداره.مشکل از جایی اغاز شد که بعد از جنگ های جهانی اروپا ویران و آمریکا یک تیر هم توش شلیک نشده بود. اروپا از امریکا درخواست کمک برای بازسازی کرد اما امریکا گفت که من پول شما رو قبول ندارم و به جاش فقط طلا میخوام.این طوری همه ی ذخایر اروپا به آمریکا منتقل شد و اروپا عملا چاره ای هم نداشت.بعد که این اتفاق افتاد اروپا نیاز داشت تا موادی از امریکا وارد کنه اما دیگه طلایی نداشت. امریکا مجبورشون کرد که دلار رو به عنوان ارز مرجع بپذیرن و برای مبادله چون اروپا دلار نداشت باز هم به امریکا مواد اولیه فروخت و دلار وارد کرد که بتونه با همون دلار چیزهای دیگه از امریکا بخره. این یعنی دزدی دوسر از طرف امریکا چون دست امریکا منابع حیاتی اومد و دست طرف مقابل کاغذ پاره. اما امریکا قبول کرده بود که به ازای هر دلار یک اونس طلا توی بانک مرکزی ذخیره داشته باشه. اما حتب به این هم وفا نکرد و در 1970 گفت که دیگه طلا پشتوانه دلار نخواهد بود و عملا دست به چا= بی رویه دلار زد اما چون همه ی کشورها همزمان از امریکا طلبشون رو وصول نمیکردن این بدهکاری هیچوقت برای امریکا علی رغم بیشتر و بیشتر شدن دردسر درست نمیکرد. این داستان مختصری از دلار بود. حالا برسیم به بحث بیت کوین.
            همگی قبول داریم که پشتوانه هر پولی باید کالا یا خدمات باشه. خب دقیقا پشتوانه بیت کوین کدومه؟ چه خدماتی یا کالایی داره ما به ازای تولید بیت کوین اضافه میشه؟؟؟ جواب دقیقا اینه: هیچی. بیت کوئین مثل این میمونه که یکی دستگاه چاپ پول تو خونش بزاره و با یه سرعت محدود شده پول تولید کنه بعد بگن اقا این ما به ازای کدوم کالا وئ خدماته و اون جواب بده خب دستگاه چاپ پول داره برق مصرف میکنه و استهلاک داره فلذا این همون پشتوانه هست. خب این یک به قول غربی ها بول شیت بیشتر نیست و کاملا حرف غلطیه. چون حجم پول تولیدی از حجم اون استهلاک بیشتره تازه اینجا شما داری مصرف میکنی نه تولید…
            اما نکته آخر. بیت کوین الان دقیقا همون کارکردی رو داره که دلاری که در بالا توضیح دادم پیدا کرده.
            برای مطالعه بیشتر به کتاب معمای دلار مراجعه بفرمایید و مستند Seven’th Kingdom روببینید

          2. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

            سلام دوست عزیز
            ممنون بابت نظرتون
            اول اینکه هر چیزی که کمیاب هست ارزش ذاتی پیدا نمیکنه
            این ماها هستیم که سعی میکنیم بهش ارزش مادی بدیم
            در ضمن اینکه امریکا به واسطه این جور مسائل سوء استفاده کرده و داره میکنه اون هم شکی نیست و به هیچ عهد و پیمانی هم پایبند نبود
            ولی در مورد بیت کوین
            ببنید به نظر من پشتوانه بیت کوین مثل طلا کمیاب بودن اون هست و اینکه خیلی ها توفق کردند که این میتونه به عنوان کالای مبادله ای مطرح باشه
            و نظر شخصی من این هست که میتونه ارزش بسیار بیشتری پیدا کنه و حتی میتونه در بازه زمانی با از بین رفتن توافق عموم بر ارزش مند بودن اون به هر دلیل سیاسی تاریحی و …. میتونه نابود بشه

    2. Avatar for مجید مجید گفت:

      درود بر شما.
      از سال 1971 دیگه پشتوانه دلار طلا نیست !!!! پس پشتوانه دلار چیه ؟؟؟ پشتوانه دلار میزان تولید ملی و قدرت اقتصادی (آمریکا) است…دلار فقط یک کاغذه

      پشتوانه ریال چیه ؟؟؟ طلا ؟؟؟ خیر …. پشتوانه ریال متاسفانه دارمد حاصل از (صادرات نفت) هست. صادرات نفت نداشته باشیم پولمون بی ارزش میشه.
      پشتوانه ریال اقتصاد ایران و قدرت نفت ایران هست = ما مردم ایران هستیم که به ریال ارزش میدم و هر روز باهاش داد و ستد میکنیم.
      حالا پشتوانه بیتکویین کیه ؟؟؟
      بیتکویین هم پشتوانش همین ماینر ها و مردمی هست که ازش استفاده میکنن و هر روز یا استخراج میکنن یا داد و ستد.
      طلا هم یک سنگه مثل بقیه سنگها= کی به طلا ارزش میده ؟؟؟ ما مردم بهش ارزش دادیم و خود طلا به دلیل محدود بودنش

      1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

        متاسفانه من در اقتصاد سواد خیلی پایینی دارم ولی خب احساس می‌کنم دلایل‌تون منطقی نباشه. آیا دلیلی برای این ادعاهاتون دارید یا مرجعی خاص برای این گفته‌ها؟

  24. Avatar for mehdi mehdi گفت:

    سلام مقاله جالب بود و تمامي سوالات من را پاسخ داد. ممنون از شما كه اينقدر دقيق و با تست هاي فراوان مطلب كاملي انتشار داديد.

  25. Avatar for Amjd Asadi Amjd Asadi گفت:

    ممنون و تشکر از پست زیبا مفید و موثر شما . مورخ 23 خرداد 98

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      ممنون از حسن توجه شما

  26. Avatar for PATRIK_Ali PATRIK_Ali گفت:

    سلام.سایتتون واقعا عالیه. من رشتم و زمینه کاریم در حال حاضر الکترونیکه. حدود یک سالی هست که وارد ماینینگ شدم. هم دستگاه آسیک دارم و هم البته ارز میخرم و میفروشم. الان ارزهای پر سود تر از بیت کوین با الگوریتم های متفاوت زیادی اومده که البته حتما شما هم میدونید. اگه این پست 5 ساله پیش منتشر میشد با همین بردها یا با پولی که برای ساخت این بردها باید پرداخت میکردیم الان میشد براحتی یک میلیاردر بود. متاسفانه ما خیلی دیر وارد ایم زمینه شدیم و فهمیدیم ولی شاید هنوز فرصتی باشه. من زیاد راجبه کریپتو کارنسی میخونم و تحقیق میکنم. برام خیلی جالب و هیجان انگیزه. بخصوص بلاک چین که اینقدر هوشمندانه و پویاس. جالب تر اینکه تازگیا خبری منتشر شده که پلیس خالق بیت کوین رو دستگیر کرده و نه تنها اون ژاپنی نیست بلکه یک روسی و قاچاقچی مواد مخدر و اسلحس البته پلیس هنوز مدارک کافی و محکمی برای اثبات نداره ولی اگه شما این مقاله رو بخونید و فیلم اسنیچ رو هم ببینید واقعا به فکر فرو میرید که شاید یه قاچاقچی نابغه برنامه نویس برای حفظ داراییش از دست بانک ها و دولت بیت کوین رو ساخته. در رابطه با کم شدن در آمد تو هر 15 روز که به دلیل تنظیم مجدد سختی شبکه تو هر دو هفتس نمیشه همیشه روش حساب کرد. از وقتی که من وارد ماینینگ شدم بیت کوین از 6500 دلار به 3500 سقوط کرد به همین دلیل خیلی از ماینرها خاموش شدن و در آمد من تو این مدت نه تنها کم نشد بلکه بیشتر هم شد. در ضمن اینکه اگر هم ماینینگ بیت کوین خیلی سخت بشه ارزهای دیگه ای بر پایه SHA-256 (یا الگوریتم های دیگه) هست که میشه ماین کرد و تو صرافی به بیت کوین تبدیل کرد.
    ببخشید زیاد کامنت گداشتم. اینجا الکترونیکیه و باید راجبه بخش الکترونیکش صحبت بشه.
    راجبه اینکه مهندسای الکترونیک از کدوم بخش میتونن وارد این عرصه بشن شاید یکیش خنک کاریه این ماینرها بشه. همونطور که میدونید این ماینرها خیلی داغ میشن و خنک بودنشون مهمه. یکی از روش هاش غوطه وری با مینرال اویله که فک میکنم بتونید راجب این موضوع مقاله بذارید چون نیاز به مدارهای شبیه ساز بخش PWM فن دستگاه و یا حتی شاید نیاز به مدار کنترل دمای روغن هم داشته باشه و هم میشه در مورد خود روغن و کیفیتشون مقاله گذاشت.
    راستش من از چند مدت پیش مشغول ساخت دستگاه خنک کننده با پلتیر بودم. از 12 تا پلتیر استفاده کردم که سمت داغ پلتیرها با آب خنک میشد و خود آب با رادیاتور و فن. سمت سرد باید هوای خنک ازش رد میشد و وارد دستگاه ماینر میشد. اما نمی دونم چرا به نتیجه نرسیدم. من خودم حدس میزنم که هنوز توان 12 تا پلتیر که معادل حدود 280 وات خنک سازی و 500 وات مصرفی بود کافی نیست ولی تو یوتیوب کلیپ هایی میبینم که با کمتر از این میتونن هوای خنک خوبی بگیرین. ممنون میشم اگه راجب به پلتیر و محاسبات اون هم مقاله بزارید.
    ببخشید که کامنتم انقد طولانی شد. دیگه اصلا نمیشه بهش گفت کامنت.
    سایتتون خیلی خوبه. موفق باشید.

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      واوو
      دمتون گرم بابت این نظر طولانی و کاملتون
      اولا تبریک میگم چون به نظرم دست روی بیزینس خوبی گذاشتید و فکر کنم به به عنوان یک مهندس هم خوب دارید از این صنعت پول درمیارید
      راستی واجب شد اون فیلم اسنیچ را هم ببینم به نظر موضوع قشنگی داره 🙂

      صد البته به موضوعات خوبی اشاره کردید
      اینکه اگر بیت کوین بیاد پایین سختی شبکه هم میاد پایین و یه جورایی میشه تو طولانی مدت و حتی کوتاه مدت خوب پول دراورد
      در مورد بحث خنک کنندگی و اینکه یکی از ایده های سود ده باشه به نظرم شکی نیست و میدونم شرکتهای زیادی هم وارد این بحث شدند و دارند R&D انجام میدند
      یکی از محاسنی که این کار داره که میشه قطعات را با وزن کم بصورت کاملا قانونی وارد کرد نه بصورت کامل با وزن زیاد و با قاچاق

      در مورد هر کدام از این موارد خوشحال میشم و به نظرم کاربران هم خوشحال میشن که پستی را در وب سایت ما منتشر کنید

      به هر حال متشکر از شما

    2. Avatar for Saam Sasan Saam Sasan گفت:

      بنده مایل به همکاری با فرد یا افرادی هستم که در این زمینه تخصص و امکان کمک به هدف بنده رو دارند. ایمیل بنده saam.sasan@gmail.com است.

  27. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام. بسیار مفید بود.

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      متشکر از شما

  28. Avatar for aliasde aliasde گفت:

    مبحث خیلی خوبی بیان کردید لطفا در مورد ساخت دستگاه ماینر با fpga و استخراج ارزهای دیجیتال دیگه مثل مونرو یا اتریوم هم مقاله تهیه کنید

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      انشاله سعی خودمون را خواهی کرد

  29. Avatar for امیرحسین امیرحسین گفت:

    واقعا مقاله ی عالی و جذابی بود ، بی صبرانه منتظر قسمت بعدی هستم ❤

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      انشاله ممنون از شما

  30. Avatar for محمد محمد گفت:

    عالی بود، لطفا ادامه اش رو هم بزارید.

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام انشاله

  31. Avatar for محمد محمد گفت:

    سلام مگه میشه سیسوگ رو دوست نداشت؟؟ عالی هیتید عالی

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام شما لطف دارید 🙂

  32. Avatar for حامد حامد گفت:

    عالی بود مرسی،

  33. Avatar for mms mms گفت:

    مطلب خیلی جذابی بود و به بعضی سوالام جواب داد؛ امیدوارم قسمت دومش بنویسید که جواب بقیه رو هم بگیرم =)
    فقط کاش شماره‌ی پردازنده‌های اینتل استفاده‌شده رو هم کامل می‌نوشتید که اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تر باشه.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام
      متشکرم دوست عزیز ؛ انشالله سعی میکنم قسمت دوم رو هم به زودی منتشر کنم.
      در مورد پردازنده های اینتل هم باید بگم i3-2120 و i7-4740k بودن

        1. Avatar photo electronic girl گفت:

          خواهش میکنم دوست عزیز

  34. Avatar for نوید نوید گفت:

    جالب بود ممنونم

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      ممنون از شما

  35. Avatar for ARMAN ARMAN گفت:

    دستت درد نکنه. این دستگاه های مخصوص ماینینگ هم که اینقدر هش ریتشون بالاست از ASIC استفاده میکنن که این نشون میده میشه با fpga هم به این ریت رسید ولی خب هزینه ش بالا در میاد. ولی بازم همون ASIC روزی FPGA بوده و بعد که از طرح اطمینان حاصل شد دیگه همه ی اون راه های ارتباطی FPGA رو از حالت سوییچ در اوردند که همین سرعت رو بالا میبره و ASIC اماده به کار میشه.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم ؛ بله دقیقا ؛ در واقع سخت افزار ASIC ها به طور بهینه ترین حالت ممکن برای محاسبه sha256 طراحی شده و تنها این کار رو می تونن انجام بدهند برای همین هم هست که چنین قدرتی پردازشی رو ارائه می کنند
      تا اونجایی به خاطر دارم ؛ الان چیپ های Asic میتونن هر کردومشون تا 38 گیاهش ارائه بدهند که واقعا عدد بزرگی است برای یک چیپ

  36. Avatar for Emid Emid گفت:

    سلام ممنون از اطلاعات خوبتون. در مورد اینکه چرا هر روز کمتر میشه درآمد بیت کوین و همجنین چرا بورد fpga به صرفه نیس الان با spartan 3 توضیحی بدین ممنون میشم. همچنین طراحی asic رو درست و منطقی میدونین برای اینکار؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست من
      متشکرم
      انشالله توی پست بعدی به این موضوع هم میپردازیم ولی اگر بخوام خیلی مختصر بگم باید بگم این موضوع برمیگرده به سختی شبکه ؛ سختی شبکه چیزی است که باعث میشه برای پیداکردن بیت کوین نیازمند قدرت پردازشی بالاتری باشید.

  37. Avatar for علی علی گفت:

    سلام
    خداییش حال میکنم با امثال مهندسای همه فن حریف مثل شما که تو هر زمینه ای تخصص دارند اونم نه یذره بلکه تا ته قضیه رو در نمیارن ول کن نیستن
    آقا این مطلبت خیلی باحال بود منتظر بقیشم هستیم

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام ما هم لذت میبریم از مخاطبین خوبی مثل شما که از ما تعریف میکنن
      ;-))

  38. Avatar photo رسول خواجوی بجستانی گفت:

    مقاله بسیار خوبی بود احسنت . بهم یه انگیزه دادی که تابستون fpga یاد بگیرم 🙂
    یه نکته که هست اینه که الان کسایی مثل ما نمیان ماینر واسه بیت کوین طراحی کنن چون شرکت های غول یه ماینر های هایی طراحی کردن که در حد 50 تراهش هم هست و سختی شبکه رو اونقدر بردن بالا که ماینرای ما زیر دست و پا له میشه .
    اما یه نکته خوب اینه که خیلی کوین های دیگه با الگوریتم ها و سختی شبکه های متفاوت وجود داره و اگه بتونی الگوریتم هاشونو کشف کنی و بتونی با fpga طراحیش کنی میتونم بگم که شما یه میلیاردر شدی … 🙂 خلاصه اینکه داستان زیاده تو حوزه ارزای دیجیتال امیدوارم بعدا چند تا مطلب بنویسم دربارش

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام ممنون از شما
      و بی صبرانه منتظر مطلب شما در این مورد هستیم

  39. Avatar for صبوری صبوری گفت:

    سلام
    خدا قوت
    عالی بود
    لطفا این بحث رو ادامه بدین مهندس جان

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام انشاله ممنون از شما

    2. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      متشکرم از لطف شما
      بله انشالله سعی میکنم به سوالات مطرح شده توی پست جدید بپردازم

  40. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام ، با تشکر از نگارنده متن
    خوب یادم هست 7 سال پیش عده ای اومدن پیشم برای ساخت ماینر یک نقشه هم دستشون بود! و جالبتر اینکه 2 سال پیش هم باز اومدن پیشم ولی این دفعه چیپ ست اختصاصی ماینر را قرار بود از سازنده ای در مالزی یا سنگاپور یا . . . بخرند ، که البته باز هم نشد!! هر کدوم دلایل خودش را داشت.

    – تجارت های جانبی ماینر ها به غیر از بحث تولید بین کوین به نظر من شامل موارد زیر می تواند باشد :
    * خرید و فروش و راه اندازی به اصطلاح فارم های ماینر به علاقه مندان سرمایه گذاری در این بخش، که معمولا” اطلاعاتشون پایین هست ، ولی طمعشون بالاست (شنیدم ، طرف می خواست هزینه برقش کم بشه برای اتاقک ماینرهاش به منظور خنک کردن ، کولر آبی با استفاده از جریان هوای فن های ماینر و پوشال و یک پمپ آب گذاشته بود : )) چه شود !
    * تعمیرات پاورهای ماینر ها، چون به خاطر کار زیاد یا استفاده از کولر آبی :)) خرابی داره
    * راه اندازی مجموعه های پنل خورشیدی برای تامین بخشی از انرژی مورد نیاز توسط نور خورشید، البته فروش پنل خورشیدی هم میتونه باشه، البته آماری از بهره وری این روش ندارم ، بیشتر افراد ترجیح می دهند از برق کشاورزی برای این کار استفاده کنند ، که یک جور برق دزدی به حساب میاد ;(
    * زرنگ باشید، راه های دیگری هم پیدا می کنید، تا به این عزیزان زحمتکش کمک کنید 😉
    designer

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام خواهش میکنم دوست عزیز
      بله واقعا جالبه ؛ اگر هفت سال پیش تجهیزی رو درست می‌کردید چه بسا امروز فروشنده بزرگی بودید مثل انتماینر 🙂
      بله کاملا صحیح است منم فکر میکنم سریعترین راهی که میشه از این کسب و کار به درامد رسید بحث تعمیرات هست ؛ فکر کنید چقدر دستگاه در حال کار هست و چقدر احتمال خراب شدندشون بالاست با توجه به این که بیشتر دست دوم هستند و مدت زمان زیادی رو قبلا خارج از ایران کار کردند ؛ و فکر میکنم بیشترین بحث خرابی هم روی پاور باشه :/
      با توجه به میزان مصرف بالای این دستگاه ها واقعا شک دارم که پنل های خورشیدی قادر به تامین انرژی مورد نیازشون باشه ممکنه بتونه بخشی رو تامین کنه ولی خوب احتمالا هزینه زیادی رو می طلبه
      متشکر برای کامنت و البته پیشنهادات

      1. Avatar for مهدی مهدی گفت:

        عزیزم دلمی مهندس جان ، بیزینس ها در دنیا مخصوصا” بحث ماینرها ، صرفا” جنبه فنی ندارند ، در ابتدا حتما” و قطعا” بیزینس پلنی براشون طراحی شده ، قبل ازاینکه حتی ماینر ساخته بشه و طبق اون پیش میره و در این مورد برای هیجان قضیه هر از گاهی اطلاعات فنی و نقشه هایی هم به اشتراک گذاشته میشه (که معمولا قدیمی هستند ) که هدف از این کار اینه که شما به این نتیجه برسید که آقا وار و شیک یک دستگاه ماینر بخرید !
        اون کسی هم که می خواست بسازه و صدها صفحه اطلاعات برای من آورد و برآورد هزینه کردیم ، 7 سال پیش نتیجه گرفت بخره سنگین تره تا بسازه ، و حدود دوسال پیش تا جایی پیش رفت که چیپست خام را بعلاوه نقشه ها می خواست تهیه کنه و کلا ماینر را تولید داخل کنه!! ولی خوب فروشنده خارجی دبه کرد و تا جایی که من در جریان بودم موفق نشد . البته امروز را بی خبرم ، ولی بیشتر در این مدت در واردات ماینر و خرید و فروش بیت کوین و بورس و . . . چپقشون پر میشد
        بسیاری از تجارت ها یا بهتر بگم محصولات در روند پیاده سازیشون در بازار ساید افکت دارند که وقتی دقت می کنی می بینی که یک درآمد کلان هم در ساید افکت ها وجود داره که در بیزینس پلن در نظر گرفته شده و به خوبی مدیریت میشه
        شاد باشید و سعادتمند

        1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

          مهندس حس کردم یه لجظه دارم سخنرانی های رائفی پور و بحث فراماسونری را گوش میدم 🙂
          ولی با کلیت صحبتتون که به نظر این جور بازارها توسط یه سری دست های پشت پرده رهنمون میشه موافقم و ممنون بابت نظر عمیقتون

          1. Avatar for مهدی مهدی گفت:

            خواهش می کنم قربان ?
            البته نمیدونم این وسط رائفی پور چه نقش و هنری داره !!! ولی هرجا بحث پول باشه اون هم پول غیر قابل پیگیری ، انتظار داریم ، تمامی تجارت های کثیف هم در اون سهیم باشند، مثل قاچاچ اسلحه و مواد مخدر و انسان و . . . .
            به نظرم خوب باشه مقاله ای هم در رابطه با Dark web منتشر شود !

            *مثالی می زنم ، شما کافیه از یک سری از دوستانتون که مثلا” در مجتمع فولاد مبارکه یا ذوب آهن کار می کنند و از دست روزگار در سهام آنجا هم شریک هستند و در بازار بورس فعالیت مشهود دارند در رابطه با فراز نشیب های به نظر ساختگی سهام پرس و جو کنید ، یا اگر رفرنس خارجی و مخصوصا” فیلم و مستند دوست دارید مستندی به نام ” رازهای پنهان پول ” Hidden Secrets of MONEY اثر اقتصاددان آمریکایی ، مایکل ملونی (Michael Maloney) را ببینید که در بخش اول از تفاوت های کارنسی و مانی صحبت می کند و در قسمت های بعدی حقایق دیگری از اقتصاد دنیا را که ما ذیل آن هستیم را تعریف و شفاف سازی می نماید، بررسی فرمایید

            *اگر علاقه مند به پیگیری علمی مبحث اقتصاد هستید (از آنجایی که اقتصاد با این پست شما ارتباط کاملی دارد) پیشنهاد می کنم ، آخرین کتاب جوزف استیگلیتز، اقتصاددان برنده‌ی نوبل اقتصاد رابا عنوان “سقوط آزاد” را مطالعه فرمایید ، اون موقع می توان به صورت علمی و واقعی تری به خوب یا بد بودن تجارت های نوپا و یا مجازی و .. . . پرداخت و تحلیل بهتری از دورنمای موضوع داشت

            البته انکار نمی کنم ، در سراشیبی سقوط اقتصاد هم می توان سود کرد، مانند زمانی که یک اوتوبوس در یک سرازیری هست شما می توانید در داخل اوتوبوس به هوا بپرید و لحظاتی ارتفاع بگیرید ولی این موضوع در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی کند (البته در مثل مناقشه نیست ، مهندس جان ? )

            عذر خواهی می کنم ، فکر می کنم دوستان بیشتر تمایل دارند بحث به سمت ، ساخت ماینر با FPGA و بحث های عشق الکترونیک پیش بره ، ولی به هر حال همه این موارد، خواه ناخواه زیر مجموعه اقتصاد کلان و مسیر پیش روی ما در این قرن هست .
            موفق باشید

          2. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

            سلام مجدد و ممنون از شما
            درباره رائفی پور که بیشتر جنبه مزاح داشت 🙂

            ولی در مورد موارد دیگه که عنوان کردید که خیلی هم عالی هست بهتره اظهار نظر خاصی نکنم و سعی کنم مواردی که معرفی کردید را مطالعه کنم و سعی کنم از این بستر هم نگاهی داشته باشم
            البته خیلی خوشحال میشم بقیه دوستان هم نظر خودشون را بدند

            بازم ممنون از شما
            بازم متشکر از شما

    2. Avatar for Saam Sasan Saam Sasan گفت:

      اطلاعات خوبی دارید. بنده بدنبال اشخاصی هستم که در این زمینه دانش و تخصص و تجربه دارند. با بنده در تماس باشید شاید بتوانیم همکاریهای موثری داشته باشیم. ایمیل بنده saam.sasan@gmail.com است.

  41. Avatar for امیر محمد خیراندیش امیر محمد خیراندیش گفت:

    سلام عالی بود.
    قسمت های بعدی رو هم بگذارید

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام خواهش میکنم ؛ انشالله اگر فرصت شد حتما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *