AVR, آردوینو arduino, آموزش, آموزش نرم‌افزار B4A, پروژه, پروژه آردوینو, توصیه شده, شروع, معرفی, مقاله, نرم افزار

آموزش نرم‌افزار B4A (اندروید) و اتصال نرم‌افزار به آردوینو

آموزش اندروید و آردوینو

اگر دوستان علاقمند به آردوینو مطالب سایت را مورد مطالعه قرار داده باشند، تا به حال برخی از سنسور ها و ماژول‌ها را راه‌اندازی کردیم که تقریبا می‌توان گفت کد‌های نوشته شده همگی در حد یک راه‌اندازی ساده بوده است. حال در این اموزش می‌خواهیم ابتدا با نرم‌افزاری به نام B4A اشنا شویم و در نهایت یک نرم‌افزار بسیار ساده بنویسیم (دقت کنید خودمون بنویسیم نه اینکه بریم از سایت های اماده و … استفاده کنیم که متاسفانه این اموزش هم در بیشتر سایت های ایرانی فروشی است) و در قسمت های اینده برخی از این سنسور‌ها و ماژول ها را به نرم‌افزاری که نوشته‌ایم متصل کنیم و به عبارت دیگر کنترل سخت‌افزار را در دست بگیریم و برای کار‌های موردنظرمان استفاده کنیم.

خب قبل از شروع نصب و توضیح نرم‌افزار B4A نیاز است که یک دید کلی نسبت به نرم‌افزار داشته باشیم و بدانیم که چه قابلیت هایی را دارد.

نرم‌افزار B4A چیست؟

بیسیک برای اندروید، ترجمه فارسی برای نرم‌افزار B4A است، همانطور که از اسم این نرم‌افزار مشخص است، یک نرم‌افزار کاملا کاربرپسند برای کاربرانی است که تازه شروع به یادگیری اندروید کرده‌اند که به راحتی از طریق این نرم‌افزار می‌توانند نرم‌افزار‌های دلخواه خود را درست کنند. روندی که این نرم‌افزار برای ساخت یک APK طی می‌کند به این صورت است که کد های شما را به صورت جاوا و سپس با استفاده از API اندروید (SDK) تبدیل به فایل APK می‌کند.

البته نکته ای که در این اموزش وجود دارد این است که، قرار نیست ما توسط این نرم‌افزار یک نرم‌افزار کاملا حرفه‌ای سطح بالا درست کنیم بلکه می‌خواهیم بسته به نیازی که داریم نرم‌افزار مرتبط با آن را درست کنیم.(فکر میکنم در این حمد توضیح کافیه اگه بیشتر نیاز به اشنایی با این نرم‌افزار دارید تا دلتون بخواد سایت های متفاوت توضیح نوشتن)

ابتدا باید نرم‌افزار B4A را نصب کنیم. که برای نصب نرم‌افزار کافی است عنوان “نصب نرم‌افزار B4A “ را در گوگل سرچ کنید.(تا دلتون بخواد توضیح دادن)

پس از اینکه نرم‌افزار B4A را نصب کردیم حالا نوبت به نصب شبیه‌ساز اندروید است که شبیه ساز‌های متفاوتی از جمله YouWaveAndroid و Nox و … وجود دارند که بسته به سلیقه شما می‌تواند متفاوت باشد وجود دارند که به راحتی می‌توانید انها را نصب  و در نهایت به B4A متصل کنید. البته پیشنهاد ما به شما استفاده از خود گوشی است چون به صورت کاملا انلاین قادر هستید هر کاری را انجام دهید و در صورتیکه باگی در کد وجود داشت ان را رفع کنید.

به طور مثال اگر شما بخواهید سنسور های گوشی را راه‌اندازی کنید روی شبیه ساز احتمال قریب به یقین پیاده سازی نخواهد بود، در صورتیکه این کار به اگر روی گوشی شما صورت گیرد به راحتی امکان‌پذیر است و به عبارتی دست شما برای انجام کار‌های بیشتر بازتر است پس ما در این اموزش مستقیم از خود گوشی استفاده می‌کنیم.(گوشی مورد استفاده NOTE5 است)

اگر مراحل نصب به درستی صورت گرفته باشد باید به شکل زیر برسید.

نرم‌افزار B4A

حال نوبت به ذخیره سازی صفحه موردنظر می‌رسد که برای این کار طبق شکلی که در ادامه قرار می‌دهیم عمل کنید.

ذخیره فایل در B4A

پس از این مرحله نوبت به تنظیم نرم‌افزار با گوشی است که استفاده می‌کنیم. البته دقت کنید که هم لب تاپ و هم گوشی شما به یک وای‌فای متصل شوند.

دقت کنید که روی گوشی هم باید نرم‌افزار B4A نصب شده باشد. که تمامی فایل‌ها از جمله این نرم‌افزار هم جز پیوست‌ها می‌باشند.(از این بابت خیالتون راحت)

خب اگر مراحلی را که گفتیم به درستی صورت گرفته باشد شما باید پس از وارد کردن IP موردنظر طبق شکل، بتوانید با گوشی به نرم‌افزار متصل شوید.

اتصال به گوشی با B4A

خب پس از اینکه توانستیم اتصال را برقرار کنیم نوبت به طراحی محیط گرافیکی نرم‌افزار موردنظر است که برای این کار باید به صورت زیر عمل کنیم.

طراحی گرافیکی در B4A

محیط گرافیکی B4A

خب پس از اینکه توانستیم وارد محیط گرافیکی شویم، حال باید گرافیکی که مدنظرمان است را در این محیط پیاده سازی کنیم که در این مقاله گرافیکی که مدنظر ما است شامل:

  • دو عدد کلید که یکی روشن و دیگری خاموش نوشته شده است.
  • دو عدد lable که یکی بسم الله الرحمن الرحیم و دیگری با “سیسوگ همراه شوید” روی ان‌ها نوشته شده است.
  • یک عدد ImageView  که در آن عکس سیسوگ قرار گرفته است.
  • برای انجام این کار باید در محیط خاکستری رنگ راست کلیک کنیم و در نهایت ایکون‌هایی که مدنظرمان است را به پروژه اضافه کنیم.

اضافه کردن کلید یا Button به محیط گرافیکی

کلید در B4A

استفاده از Button در B4A

حال پس از اینکه موفق به استفاده از Button در نرم‌افزار B4A شدیم نیاز است که شکل ان را از لحاظ گرافیکی بهبود ببخشیم.(البته این قسمت کاملا دلخواه است) برای اینکار باید مطابق شکل زیر عمل کنیم.

تنظیمات محیط گرافیکی در B4A

تنظیمات محیط گرافیکی در B4A

دقت کنید شما از این بخش قادر هستید تنظیماتی که مدنظرتان است را پیاده سازی کنید.

به طور مثال در قسمت Text متن موردنظری را که می‌خواهید روی کلید مربوطه نوشته شود را بنویسید (البته فکر نکنید که تمامی این موارد گفته نمی‌شود بلکه در پروژه ای که به صورت پیوست قرار گرفته شده از بیشتر این موارد استفاده شده است و به راحتی کاربرد آن را یاد خواهید گرفت)

به طور مثال: اگر شکل های بالا نگاه کنید می‌بینید که کلید تعریف شده به صورت پیش‌فرض مربعی است حال اگر بخواهیم شکل ان را تغییر دهیم باید چه کاری را انجام دهیم.

برای انجام این تغییر باید به شکل زیر عمل کنیم.

 

تنظیمات محیط گرافیکی در B4A

فقط کافیست که مقدار Corner را تغییر دهیم.

دقیقا همین کار‌ها هم برای ایکون های Lable و ImageView هم نیز صادق است البته این اپشن ها بسته بر هر ایکون کاملا متغییر است اما در حالت کلی همه انها مثل هم‌دیگر عمل می‌کنند.

اگر به هر دلیلی می‌خواستیم محیط گرافیکی خود را هم‌اندازه با گوشی که از ان استفاده می‌کنیم تغییر دهیم باید ابتدا در محیط کدنویسی که گفتیم IP ها متصل شده باشند و در نهایت باید به صورت زیر عمل کنیم.

اتصال گوشی به B4A

اتصال گوشی به B4A

خب پس از اینکه ظاهر گرافیکی نرم‌افزار را انجام دادیم. نوبت به ذخیره سازی فایل می‌رسد که این کار را با کلید‌های میانبر Ctrl+S انجام می‌دهیم. دقت کنید که در هنگام اسم‌گذاری فایل، برای ذخیره سازی از گذاشتن اسم های غیر مرتبط پرهیز کنید. ما این صفحه را با نام LEDControl ذخیره کرده‌ایم که اگر شما هم این روند را به درستی تا اینجا انجام داده باشید. باید به شکل زیر رسیده باشید.

طراحی در نرم‌افزار B4A

خب حالا نوبت به بخش کدنویسی در نرم‌افزار B4A رسیده است که در این مقاله قرار نیست کد پیچیده‌ای نوشته شود بلکه فقط می‌خواهیم محیط گرافیکی که درست کردیم را روی گوشی شخصی خود پیاده‌سازی کنیم.

حال اگر بخواهیم روی نرم‌افزار موردنظرمان عکس قرار دهیم باید به صورت زیر عمل کنیم.

گذاشتن عکس روی نرم‌افزار اندروید

 

پس از اعمال تغییرات در کد نوبت به کامپایل کد رسیده است که برای این کار کلید F5 را می‌زنیم و در نهایت اگر همه چیز درست باشد نرم‌افزار B4A برنامه را روی گوشی اپلود خواهد کرد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر می‌خواهیم ار برنامه ای که نوشتیم خروجی APK بگیریم نیاز است طبق شکل زیر عمل کنیم.

گرفتن خروجی APK در B4A

دقت کنید زمانیکه گزینه Release را انتخاب می‌کنید یک فایل APK در قسمت Objects ساخته می‌شود.

B4A

APK

 

حال باید ببینیم که ایا مراحل را به درستی انجام داده ایم یا خیر برای اینکار گوشی خود را چک می‌کنیم باید یک نرم‌افزار با نام “نرم‌افزار سیسوگ” را در کنار بقیه نرم‌افزار‌های خود ببینید.

سیسوگ

سیسوگ در اندروید

برای دریافت فایل‌ها اینجا کلیک کنید.

در این اموزش سعی شده بود که یک اشنایی کلی با نرم‌افزار B4A را به شما مخاطبین عزیز بدهیم و ان شالله به شرط حیات در قسمت های بعدی این اموزش نرم‌افزار را به سخت‌افزار‌های Arduino و ARM متصل خواهیم کرد.

البته دقت کنید که چون هنوز وارد بحث اسکریپت نویسی نشدیم این امکان وجود دارد که روی گوشی های متفاوت ایکون ها تغییر کنند که در قسمت های بعدی به رفع این موضوع هم خواهیم پرداخت.

امیدوارم که این اموزش هم برای شما مخاطبین سیسوگی مفید واقع شده باشد.


انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.  همکاری با سیسوگ

 
BLO OM

درباره BLO OM

«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “آموزش نرم‌افزار B4A (اندروید) و اتصال نرم‌افزار به آردوینو

  1. kian گفت:

    سلام خدا قوت واقعا مفید بود امیدوارم که این اموزش با بسیار ساده وشیوا توضیح داده بود ادامه پیدا کنه

    1. BLO OM BLO OM گفت:

      سلام دوست عزیزم
      به شرط حیات حتما این کار را ادامه خواهیم داد
      البته با انرژی که از شما مخاطبین عزیز می‌گیریم سرعتش متفاوت خواهد بود.
      موفق باشید.

  2. منصوری گفت:

    دست شما پر برکت.
    ارتباط برد و گوشی اگه از پورت usb باشه عالیه

    1. BLO OM BLO OM گفت:

      سلام دوست عزیز
      متشکرم از شما
      در مورد پیشنهادی که دادید فکر میکنم توی سطح نت مطالب زیادی وجود داشته باشه.
      موفق باشید.

  3. Reza Poordana reza گفت:

    تشکر
    انشاالله ادامه داشته باشه.

    https://downloadly.ir/software/programming/basic4android

    1. BLO OM BLO OM گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از نظرتون
      امیدوارم که اموزش ها رو بتونیم با کیفت بسیار بالایی برای شما دوستان سیسوگی قرار بدیم و در نهایت بتونیم گوشی رو به سخت افزار‌هایی مثل Arduino و ARM و …
      هدف از این اموزش‌ها اینکه اصطلاحا ماهیگیری رو یاد بگیرید و در نهایت خودتون بتونید برای پروژه‌های خودتون طراحی و برنامه نویسی کنید.
      موفق باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *