بلاگ خبری سیسوگ, مقاله های سیسوگ

5 دلیلی که شما را وادار به استفاده از ورژن Stlink3.2 می‌کند

ورژن جدید STLINK

مطمئنا اگر در حوزه الکترونیک کار می‌کنید اسم STM32 و STLINK  را شنیده اید و شاید خیلی از شما ها هم از این آیسی‌ها به همراه پروگرامر آن‌ها استفاده کرده باشید.

در این مقاله می‌خواهیم به دیباگر این میکروکنترلر‌ها و معرفی جدیدترین ورژن پروگرامر شرکت ST بپردازیم.

در واقع Stlink V3 یکی از کاملترین دیباگر‌هایی است که از آن می‌توان برای بحث دیباگ و برنامه‌ریزی میکروکنترلر‌های شرکت ST استفاده کرد.

این تکنولوژی می‌تواند توسط کانکتور‌های STDC به همراه یک پورت COM مجازی دیتا را به صورت کاملا سریع و منعطف‌تر انتقال دهد و همینطور کنترل تمامی ارتباطات میکروکنترلر را بر عهده دارد.

حال می‌خواهیم 5 دلیلی را که باعث محبوبیت این دیباگر نسبت به ورژن‌های قبلی خود شده است را بررسی کنیم.

 

Stlink -v3، میراث قدرتمند شرکت ST

ورژن جدید STLINK

مطمئناً در ورژن‌های قبلی Stlink شرکت ST، با انواع دیباگر های آن آشنایی داریم و یا با آن‌ها کار کرده‌ایم.

خانواده Stlink شامل ورژن های متفاوت است که اولین پروگرامر مستقل خود را در سال 2011 رونمایی کرد. این پروگرامر قابلیت دیباگ و کامپایل کد روی میکروکنترلرهای شرکت ST را داشت. همچنین از این نوع پروگرامر برای پروگرام و دیباگ برد‌های Discovery و Nucleo استفاده می‌شد که این ارتباط از طریق SWD بین سخت‌افزار و نرم‌افزار به همراه Breakpoint های محدود صورت می‌گرفت  و همچنان این پروگرامر بین مهندسین محبوب است و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حال شرکت ST، به معرفی پروگرامرهای جدید خود با نام‌های STLINK-V3EST و STLINKMINI پرداخته است که در ادامه به ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

 

افزایش سرعت دیباگ و برنامه ریزی 

سرعت STLINK

در واقع انتقال دیتا یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند یک پروگرامر را مجزا کند. اگر جزییات پروگرامر های قبلی را خوانده باشید، پروگرامر از USB2.0 پشتبانی می‌کردند یعنی اینکه نهایتا سرعت آن‌ها به 12Mbit/s می‌رسید. حال به طرز شگفتی در این ورژن از پروگرامر‌ها این سرعت به حداکثر 480Mbit/s رسیده است که در نوع خود بی‌نظیر است. و در واقع قابلیت بهینه‌سازی متعدد هم به این دیباگر اضافه شده است.

نکته‌ای که در این سری از دیباگر ها وجود دارد این است که، با افزایش سرعت در سری STLINK-V3EST و STLINK-VMINI قابلیت پشتیانی از حافظه را دارید که در نوع خودش باعث دسترسی بیشتر کاربر در حین آپلود کد می‌شود.

انعطاف بیشتر سخت‌افزار

پروگرامر جدید STLINK

یکی از برتری این ورژن از ورژن قبلی خود داشتن یک COM مجازی است که همین ویژگی باعث شده تعداد پین‌های این دیباگر به 14 عدد برسد در حالیکه در وژن‌های قبلی خود تعداد پین‌ها 10 عدد بود و همینطور از COM مجازی هم پشتیبانی نمی‌کرد. حال اهمیت موضوع زمانی مشخص می‌شود که بنا به دلایلی، علاوه بر پورت COM که متصل هستید، نیاز به یک پورت COM دیگری هم دارید. اگر این ورژن‌ جدید را نادیده بگیریم برای ایجاد یک پورت دیگر باید یک سری فرایند خاص دیگری را پیاده‌سازی می‌کردید اما با معرفی این ورژن بدون هیچ تمهیدات قبلی قادر به انجام این کار خواهید بود.

 

عملکرد چند منظوره

همانطوری که می‌دانید پروگرامرهای شرکت ST در بخش سخت‌افزار خود دارای دو بخش Jtag و  SWD هستند. حال در ورژن جدیدT قابلیت انعطاف تا 14 پین را دارند که اصطلاحا از آن به عنوان کانکتور‌های STDC_14 نام برده می‌شود که قابلیت پورت COM مجازی را به کاربر می‌دهند.

البته به پروگرامر مدل STLINK-V3EST قابلیت اضافه کردن کارت هم جهت افزایش عملکرد و دسترسی بیشتر اضافه شده است که در نوع خودش بی‌نظیر محسوب می‌شود.

همچنین به کاربر اجازه می‌دهد تا سیستم‌ عامل مورد نظر خود را از طریق پروتکل‌های UART، SPI، I2C روی سخت‌افزار آپلود کند که در واقع این پروتکل‌ها حکم رابط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار هستند. نرم‌افزار STM32CubeProgrammer دقیقا ارتباط بین سخت‌افزار و نرم‌افزار را ایجاد می‌کند که البته این نرم‌افزار رابط گرافیکی بسیار خوبی دارد که به راحتی با محیط آن می‌توان ارتباط برقرار کرد.

 

سفارشی سازی

پروگرامر جدید STLINK

STLINK-V3SET از دیباگر‌های شرکت ST، قابلیت اتصال به چندین کابل مختلف را دارد که یکی از آن‌‌ها کابل‌های MIPI 20 است و قابلیت تنظیم شدن طبق نیاز کاربر را دارد.

نکته جالبی که وجود دارد این است که این دیباگر قابلیت اتصال به STM8 را هم با ارتباط Single Wire Interface Module برای کاربر مقدور ساخته است.

البته دقت کنید که ورژن STLINK-V3MINI  فقط قابلیت SWIM را دارد که این پروگرامر همانطوری که از اسم آن هم مشخص شده دارای سایز کوچکی است و نسبت به پروگرامر STLINK-V3ET یک سری قابلیت‌های کمتری را دارد.

منبع

author-avatar

درباره BLO OM

«السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ، السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَهُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ».

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “5 دلیلی که شما را وادار به استفاده از ورژن Stlink3.2 می‌کند

  1. Avatar for elec110 elec110 گفت:

    با تشکر از اطلاعات جالبتون
    لطفا متن رو اصلاح کنید که اگه کاربری نظرات رو نخوند به اشتباه نیافتد ممنون

    1. Avatar photo BLO OM گفت:

      سلام دوست عزیزم تصحیح شد.
      ممنونم بابت تذکر به جاتون.
      موفق باشید.

  2. Avatar for محمد محمد گفت:

    با سلام و تشکر از مقاله خوبتون، لازم بود چنتا نکته رو اشاره کنم 🙂
    اول این که با استفاده از stlink نمی تونید تعداد نامحدود breakpoint در برنامه قرار بدید.
    دو این که امکان drag/drop برای پروگرمر های ۲.۱ هم موجود بوده و این که برای نسخه ۲ لازم نیست آدرس فلش رو به طور عادی وارد کنید.

    1. Avatar photo BLO OM گفت:

      سلام دوست عزیزم ممنونم از اینکه مطلب رو با دقت مورد برسی قرار دادید
      و اشتباهات متن رو در اوردید و در صورتیکه در هر کدوم از متن های دیگه هم چنین اشتباهاتی رو مشاهده کردید ممنون میشم که به صورت کامنت قرار بدید تا مخاطبین دچار اشتباه نشن.
      موفق و پیروز باشید

  3. Avatar for علی علی گفت:

    سلام
    اگر درست فهمیده باشم یکی از ویژگیهای این پروگرامر سرعت بالای اون (تا ۲۵ مگاهرتز) در ارتباط SWD اش است. این فوق العاده است و همین من رو مجاب میکنه که به دنبال تهیه ی یکی از این ها باشم:)
    راهی برای تهیه این پروگرامر سراغ ندارید؟

    1. Avatar photo BLO OM گفت:

      سلام دوست عزیز
      حداقل تا همین لحظه، من خبری یا گزارشی از موجود بودن این نوع پروگرامر رو توی ایران نشنیدم و فقط میتونم بگم که اگر خیلی مشتاق به تهیه این نوع پروگرامر هستید باید از خارج کشور اقدام کنید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *