آردوینو, اینترنت اشیاء, بلاگ خبری سیسوگ

بلندگوی هوشمند منبع باز جدید با گوگل نست مینی!

بلندگوی Google Nest Mini

یک PCB طراحی شده توسط جاستین آلوی، Google Nest Mini را به یک بلندگوی هوشمند تبدیل می‌کند که این دستگاه می‌تواند با آردوینو IDE پروگرام شود. در ادامه این خبر سیسوگ همراه ما باشید تا به بررسی بلندگوی جمع‌وجور و مقرون‌به‌صرفه Google Nest Mini بپردازیم.

شاید برای شما مفید باشد: آموزش آردوینو از 0 تا 100

تاریخچه بلندگوهای هوشمند

توسعه بلندگوهای هوشمند در دهه گذشته افزایش‌یافته است، به‌طوری‌که این دستگاه‌ها موجب تغییرات عمده‌ای در زندگی افراد و نحوه تعامل آن‌ها با فناوری شده‌اند. تولید بلندگوهای هوشمند برای اولین‌بار در سال 2014 با راه‌اندازی اکو آمازون آغاز شد که توسط دستیار صوتی الکسا پشتیبانی می‌شد.

موفقیت‌های چشمگیر در این حوزه موجب افزایش رقابت در آن شد که در نهایت، منجر به معرفی Google Home در سال 2016 و بعد از آن، هوم پاد اپل در سال 2018 گردید. این بلندگوهای هوشمند به دلیل هماهنگی با دستگاه‌های خانه هوشمند، قابلیت‌های بالای کنترل صدا و همچنین، توانایی ارائه اطلاعات شخصی و سرگرم‌کننده به کاربران، به‌سرعت در میان مردم محبوب شدند.

بااین‌حال، بعدازاین فراگیری گسترده، فروش بلندگوهای هوشمند افت پیدا کرد. عوامل زیادی موجب این کاهش فروش شدند که از جمله آن نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و امنیت بود.

ویژگی‌های بلندگوهای هوشمند

به‌طورکلی بلندگوهای هوشمند در مدیریت وظایفی مانند کنترل نور و پخش موسیقی مفید بودند. بااین‌حال، برای بسیاری از مصرف‌کنندگان ضرورت خرید این بلندگوها و پرداخت هزینه برای آن‌ها، قابل‌توجیه نبود. در نتیجه، بلندگوهای هوشمند نتوانستند تمامی بازارهای مصرف‌کننده را اشغال کنند؛ در نتیجه، میزان فروش آن‌ها کاهش پیدا کرد.

Nothing a little brain transplant can't fix (📷: Justin Alvey)

مهندس جاستین آلوی، یک بلندگوی هوشمند تولید کرده است که این بلندگو نه‌تنها مطابق با سلیقه خود جاستین آلوی می‌باشد، بلکه یک پلتفرم منبع‌باز است که می‌تواند با آردوینو IDE پروگرام شود.

معرفی بلندگوی Google Nest Mini

مهندس جاستین آلوی کار خود را با تولید بلندگوی Google Nest Mini آغاز کرد. این محصول دارای پوشش فانتزی، بلندگو، آرایه میکروفون، LED، سنسورهای لمسی خازنی و موارد دیگر می‌باشد. همچنین، بلندگوی Nest Mini توسط کاربر قابل‌تغییر و اصلاح نیست؛ بنابراین باید PCB موجود حذف شود تا بتوان یک PCB جدید جایگزین کرد.

به همین جهت، مهندس جاستین آلوی یک PCB جدید طراحی کرد که دارای میکروکنترلر Espressif ESP32-S3 است. این تراشه به‌راحتی با استفاده از نرم‌افزارهای سفارشی و ابزارهای ساده، قابل پروگرام است. همچنین، دارای یک رادیو وای‌فای برای فعال‌سازی ارتباطات بی‌سیم است.

به‌این‌ترتیب، بلندگوی هوشمند جدید می‌تواند با رایانه‌های قدرتمندتر در شبکه لوکال یا هر نرم‌افزار دیگری، ارتباط برقرار کند. باتوجه‌به قابلیت‌های کنترلی که این هک ارائه می‌دهد، آپشن‌های آن نامحدود هستند.

Debugging the custom hardware (📷: Justin Alvey)

مهندس جاستین آلوی، برای تأمین انرژی این محصول، ربات دستیار Maubot را ایجاد کرده است که با حساب Beeper برای بازیابی اطلاعات شخصی ادغام شده است. Beeper مکالمات را از انواع برنامه‌های پیام‌رسانی به روشی رمزگذاری شده با استفاده از پروتکل ارتباطی ماتریکس جمع‌آوری می‌کند. همچنین، یک API هوش مصنوعی GPT-3.5 نیز برای قابلیت‌های مکالمه عمومی و پاسخگویی به سؤالات مورداستفاده قرار می‌گرفتند. پاسخ‌ها به سرویس تبدیل متن به گفتار ارسال می‌شوند، سپس صدا از طریق بلندگوی Nest Mini پخش می‌شود.

در حال حاضر، مهندس جاستین آلوی در حال طراحی PCB منبع‌باز و جمع‌آوری دستورالعمل‌های ساخت برای کسانی است که می‌خواهند بلندگوی هوشمند سفارشی خود را بدون انجام تمام کارهای سخت مهندسی معکوس بلندگوی Nest Mini دریافت کنند. همچنین، او در حال برنامه‌ریزی برای عرضه سیستم‌عامل و کد منبع است؛ بنابراین باید منتظر آپدیت‌های جدید این محصول باشید.

ذکر این نکته ضروری است که اگر می‌خواهید بدون خراب‌شدن بلندگوی هوشمند خود، از نقض حریم خصوصی جلوگیری کنید، Speaker Snitch را بررسی کنید.

منبع: hackster.io

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *