قسمت هشتم: ابزارهای محیط PCB

قسمت هشتم: ابزارهای محیط PCB

قسمت هشتم: ابزارهای محیط PCB
قسمت هشتم: ابزارهای محیط PCB

در قسمت هفتم ( طراحی PCB در آلتیوم دیزاینر 16 و 18 )  آموزش آلتیوم دیزاینر به روند چیدمان المان‌ها در این محیط و بیان نکات کاربردی درباره ترک‌کشی (Track) در PCB پرداختیم. در این قسمت می‌خواهیم به ابزارهای PCB بپردازیم. با سیسوگ همراه باشید.

 

ابزارهای PCB در آلتیوم دیزاینر:

برای اینکه بیشتر با محیط PCB آشنا بشید و بتونید راحت‌تر در این محیط طراحی کنید باید با ابزارهایی که در اختیارتون قرار میده آشنا باشید. پس با هم ابزارهای مورد نیاز را بررسی می‌کنیم.

 

ابزار Route Connection :

همان‌طور که در قسمت قبل هم گفتم برای کشیدن ترک از ابزارهای PCB استفاده می‌کنیم. کافیه روش کلیک کنین تا فعال بشه و بعد پدهای مورد نظر را به هم وصل کنین. هم‌چنین می‌توانید از طریق نوار ابزار بالای صفحه (مانند شکل) و یا از منوی

Place –> Interactive Routing

و یا کلمه کلیدی (p+t) آن را فعال کنید.

ترک کشی در آلتیوم 18 با استفاده از ابزارهای PCB

ترک کشی در آلتیوم دیزاینر 18

ترک کشی در آلتیوم 16 با استفاده از ابزارهای PCB

ترک کشی در آلتیوم دیزاینر 16

 

ابزار Place Via:

برای اتصال ترک از لایه‌ای به لایه دیگر از Via استفاده می‌کنیم. از طریق نوار ابزار بالای صفحه (مانند شکل) و یا از منوی

Place –>Via

و یا کلمه کلیدی (p+v) و یا فشردن کلید “2” کیبورد می‌توان Via را اضافه نمود.

 

Via در آلتیوم دیزاینر 18 با استفاده از ابزارهای PCB

Via در آلتیوم دیزاینر 18

Via در آلتیوم دیزاینر 16 با استفاده از ابزارهای PCB

Via در آلتیوم دیزاینر 16

 

ابزار Place Polygon:

 

Polygon در آلتیوم 18 با استفاده از ابزارهای PCB

Polygon در آلتیوم دیزاینر 18

 

Polygon Pour:

با استفاده از پلیگان می‌توان سطح مس موجود در PCB را افزایش داد. پلیگان را می‌توانید برای هر ترک موجود در PCB اجرا کنید، اما از پلیگان بیشتر در خطوط تغذیه و به خصوص ترک‌های زمین استفاده می‌شود که با ایجاد شیلد مغناطیسی قابلیت جریان‌دهی را افزایش می‌دهد.

پلیگان را می‌توانید از طریق نوار ابزار بالای صفحه (مانند شکل) و یا از منوی

Place –> Polygon Pour

و یا کلمه کلیدی (p+g) فعال کنید.

 

Polygon در آلتیوم 16 با استفاده از ابزارهای PCB

Polygon در آلتیوم دیزاینر 16

 

صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که در قسمت “Connect to Net”باید مشخص کنید پلیگان به چه نتی قرار است متصل شود و با انتخاب گزینه “Pour Over All Same Net Objects” ترک های هم‌نام با پلیگان نیز به پلیگان وصل می‌شوند. در هر لایه‌ای که پلیگان را فعال کرده باشید در قسمت Layer نام آن مشخص شده است که در صورت نیاز می‌توانید لایه را تغییر دهید.

 

تنظیمات پلیگان در آلتیوم دیزاینر 16 با استفاده از ابزارهای PCB

تنظیمات Polygon در آلتیوم دیزاینر 16

 

با فعال کردن پلیگان نشانگری به شکل “+” در صفحه شما ایجاد می‌شود که بدین طریق محدوده پلیگان را مشخص می‌کنید.

نکته: محدوده پلیگان یک محیط بسته است.

Polygon Pour Cutout:

گاهی میخواهیم محدوده‌ای از برد پلیگان کشیده نشود (مثلا محدوده آنتن یا …). برای این کار دو راه وجود دارد: اول اینکه هر سری موقع تعیین محدوده رسم پلیگان آن منطقه را در حدوده نیاریم. که خب هر سری باید حواسمون باشه کجا نباید پلیگان بشه و گاهی هم وسط برد نباید پلیگان بشه که این راه جواب نمیده. پس راه حل منطقی استفاده از ابزار PCB به نام  Polygon Pour Cutout هست که شما محدوده ای که قرار نیست پلیگان بشه را مشخص می‌کنید و به راحتی می‌تونید کل فضای برد را برای پلیگان تعیین کنید با این اطمینان که در این محدوده هیچ پلیگانی کشیده نمی‌شود.

 

Polygon Pour Cutout در آلتیوم دیزاینر 18 با استفاده از ابزارهای PCB

Polygon Pour Cutout در آلتیوم دیزاینر 18

Polygon Pour Cutout در آلتیوم دیزاینر 16 با استفاده از ابزارهای PCB

Polygon Pour Cutout در آلتیوم دیزاینر 16

ابزار Place Keepout Fill:

برای زمانی که می‌خواهیم محدوده‌ای را با عنوان یک نت رسم کنیم می‌توان از ابزارهای موجود در این قسمت استفاده کرد.

 

Place Keepout Fill در آلتیوم 18 با استفاده از ابزارهای PCB

Place Keepout Fill در آلتیوم دیزاینر 18

Place Keepout Fill در آلتیوم دیزاینر 6 با استفاده از ابزارهای PCB

Place Keepout Fill در آلتیوم دیزاینر 6

ابزار Place String:

با استفاده از ابزار Place String از مجموعه ابزارهای PCB می‌توان متنی را در هر لایه PCB  نوشت. می‌توانید از طریق نوار ابزار بالای صفحه (مانند شکل) و یا از منوی

Place –> String

و یا کلمه کلیدی (p+s) آن را فعال کنید.

Place String در آلتیوم دیزاینر 18

Place String در آلتیوم دیزاینر 18

Place String در آلتیوم دیزاینر 16

Place String در آلتیوم دیزاینر 16

 

ابزار Place Line:

با استفاده از این ابزار از مجموعه ابزارهای PCB می‌توان در هر لایه از PCB مسیر کشید. علاوه بر نوار ابزار بالای صفحه (مانند شکل) می‌توانید از منوی

Place –> Line

و یا کلمه کلیدی (p+l) آن را فعال کنید.

Place Line در آلتیوم دیزاینر 18

Place Line در آلتیوم دیزاینر 18

Place Line در آلتیوم دیزاینر 16

Place Line در آلتیوم دیزاینر 16

 

در این قسمت با انواع ابزارهای PCB آشنا شدیم. در قسمت نهم ( ساخت کتابخانه شماتیک در آلتیوم دیزاینر ) آموزش آلتیوم دیزاینر به ایجاد کتابخانه در محیط آلتیوم می‌پردازیم. با سیسوگ همراه باشید.

 

 

حمایت از electronic girl

خوشحال میشیم برای تداوم و کیفیت ما رو حمایت کنید.

0 نفر

پــــســنــدیـده انـد

توجه

electronic girl
electronic girl

دوستدار الکترونیک

دیدگاه ها

5 دیدگاه

  • آموزش آلتیوم دیزاینر قسمت نهم: ساخت کتابخانه (شماتیک) - سیسوگ - Sisoog
    ۱۸ آبان ۱۳۹۸

    […] قسمت هشتم ( ابزار های محیط PCB در آلتیوم دیزاینر ) آموزش آلتیوم دیزاینر ابزارهای محیط PCB را معرفی کردیم. […]

  • آموزش آلتیوم دیزاینر قسمت هفتم : طراحی PCB در آلتیوم دیزاینر 16 و 18 - سیسوگ - Sisoog
    ۶ آبان ۱۳۹۸

    […] قسمت هشتم آموزش آلتیوم دیزاینر به ادامه نکات مربوط به طراحی PCB […]

  • آموزش آلتیوم دیزاینر قسمت نهم: ساخت کتابخانه (شماتیک) - سیسوگ - Sisoog
    ۲۸ مهر ۱۳۹۸

    […] در قسمت هشتم آموزش آلتیوم دیزاینر ابزارهای محیط PCB را معرفی کردیم. در این قسمت می‌خواهیم ایجاد پروژه کتابخانه و ساخت شماتیک قطعه در کتابخانه آلتیوم دیزاینر (Schematic Library) را آموزش دهیم. با سیسوگ همراه باشید. […]

  • anahita
    ۲۵ مهر ۱۳۹۸

    تشکرررر

    • Nasim Hematian
      electronic girl
      ۲۸ مهر ۱۳۹۸

      خواهش میکنم دوست عزیز😊

پر بحث ترین ها

مسابقه دوم : چالش برنامه نویسی به زبان C

مسابقه اول سیسوگ (مسابقه اول: درک سخت افزار) انتقادهای زیادی رو در پی داشت تا جایی که حتی خودمم به نتیجه مسابقه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش

راه اندازی LCD گرافیکی Nokia 1661 و دانلود کتابخانه آن

LCD گرافیکی یکی از مهم ترین پارامترهای موجود در طراحی انواع مدارات الکترونیکی پیچیده و حتی ساده است ، نمایش وضعیت و...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 4 سال پیش

ریموت کدلرن و چکونگی دکد کردن آن به همراه سورس برنامه

ریموت کنترل امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است؛ از ریموت‌های درب بازکن تا ریموت‌های دزدگیر و کنترل روشنایی همه از یک اصول اولیه پیروی می‌کنند و آن‌هم ارسال اطلاعات به‌صورت بی‌سیم است....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش

مسابقه سوم: استخراج داده از رشته ها در زبان C

نزدیک به 5 ماه از مسابقه دوم سیسوگ می‌گذره و فکر کردم که بد نیست یک چالش جدید داشته باشیم! البته چالش‌ها...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش

همه چیز درباره ریموت کنترل‌های هاپینگ

امنیت همیشه و در همه‌ی اعصار، مقوله‌ی مهم و قابل‌توجه‌ ای بوده و همیشه نوع بشر به دنبال امنیت بیشتر، دست به ابداعات و اختراعات گوناگونی زده است. ریموت کنترل یکی از این اختراعات است. در این مقاله، به بررسی امنیت انواع ریموت‌های کنترل خواهیم پرداخت....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش

مسابقه ششم: بزن میکروکنترلر را بسوزون!

بزنم میکروکنترلر را بسوزونم اونم تو  این شرایط!، طراحی مسابقه از اون چیزی که به نظر می‌رسه سخت‌تر است، باید حواست باشه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 9 ماه پیش

آموزش قدم به قدم راه اندازی +NRF24L01

آموزش قدم به قدم راه اندازی +NRF24L01  با کتابخانه سازگار با انواع میکروکنترلرها و کامپایلرها قبل از اینکه قسمت بشه با ماژول...

رسول خواجوی بجستانی رسول خواجوی بجستانی
  • 3 سال پیش

ساخت ماینر با FPGA و ARM

چند ماهی هست که تب بیت کوین و ارزهای دیجیتال خیلی بالا رفته! چه شد که این پست را نوشتم همانطور که...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 3 سال پیش

مسابقه چهارم: کدام حلقه سریع‌تر است؟

حدود ۷ ماه پیش، مسابقه سوم سیسوگ رو برگزار کردیم و کلی نکته در مورد خواندن رشته‌های ورودی را بررسی کردیم. فکر...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 1 سال پیش

درآمد زایی به سبک پینوکیو

ما مهندسین, بخصوص مهندسین برق و الکترونیک … علاقه خاصی به طراحی و ساختن داریم علاقه زیادی به تکنولوژی , بخصوص از...

Sisoog Os Sisoog Os
  • 3 سال پیش
سیـــســـوگ

مرجع متن باز آموزش الکترونیک