توصیه شده, متفرقه

مظنونین همیشگی

ثبت اختراع و موانع اون در ایران

مظنونین همیشگی ( باید ها و نبایدهای ثبت اختراع )

پلان اول:

بعد از 6 ساعت مسافرت با اتوبوس و دو ساعتی وقت تلف کردن توی ترمینال,  روی یک صندلی صاف و بدبدنی نشستم و در حال نگاه کردن به  قاضی جوونی هستم که خونسردانه داره با تلفن همراهش  ور میره و قضیه بیمه درمانیش را همزمان تلفنی پیگیری میکنه!

کنار من یک سرگرد نیروی انتظامی از واحد حقوقی ناجا نشسته و کنار اون هم همکار سروانش! متین و سربه زیر! اونقدر که حتی در برابر کیف من که تنها صندلی خالی اونجا را اشغال کرده بود سکوت کرده بود 🙂

کمی اون سمت تر, دو تا وکیل خوش تیپ از راهداری کشور نشستند و کنار اون هم سه تا مدیرعامل (شرکت تولیدی) به همراه وکلاشون!

با صدای قاضی از جا میپرم که رو میکنه به وکلای راهداری و میگه مگه شما حرفهاتون را نزدید که اینجا دارید میزنید! ساکت باشید! ( یاد دوران ابتدایی افتادم اونم وقتی معلممون مشخص بود اون روز قاطیه!)

من و همه کسایی که نام بردیم خوانده شده (متهم) هستیم برای پرونده ای که یک جوون رعنا شاکیه اون هست!

موضوع: استفاده غیر مجاز از اختراعی که به نام ایشونه و بیش از 10 سال پیش ثبت شده!

و تمام این برو و بیاها بخاطر تنها و تنها یک عدد برگه کاغذیه که دست ایشونه  و اسمش چیزی نیست جزء ,” گواهی نامه ثبت اختراع”

 

بایدها و نباید های ثبت اختراع

این دقیقا  چهارمین باری بود که توی یک سال گذشته، شخصا بخاطر این پرونده تا دادگاه شهید بهشتی تهران که مربوط به شکایت از پرونده های ثبت اختراع هست رفته‌ام و البته سه بار گذشته دادگاه به علت عدم ابلاغ دادخواست به یکی از خوانده‌ها برگزار نشده بود چون شاکی راضی نمیشد که دادگاه بدون اون خوانده تشکیل بشه! (اینم از اون ریزکاری‌های مربوط به دادگاه هست)

پلان دوم:

حدود ده سال پیش به همراه یکی از دوستان تصمیم گرفتیم ایده‌ای که داشتیم را ثبت کنیم! بعد از اینکه فرمها و اطلاعات مربوطه را پر کردیم و دوباره به سازمان مرکز مالکیت معنوی ایران رفتیم کسی که اونجا بود گفت برو اون لیست را نگاه کن ببین شبیه اون چیزی که تو داری توش هست یانه! دوستم رفت و گشت و چیزی پیدا نکرد! گفت بفرما اینم گواهی ثبت اختراع شما!

لازمه قبل از هر چیز متذکر بشم من حقوقدان نیستم و خیلی از این موارد تجربه های شخصی خودم در پرونده هایی هست که شخصا درگیر اون بوده ام و اگر لازم باشه حتما از دوستان متخصص هم استفاده خواهیم کرد!

 

ثبت اختراع یا ایده برای خودش طرفداران و مخالفان خاص خودش را داره, از کسایی که انگار کارشون شده ثبت اختراع و با افتخار میگه من این تعداد ثبت اختراع دارم ! تا کسایی که اون را کاری عبث و بیهوده میدونند و حاضر نیستند وقتشون را برای یک برگه هدر بدند!

 

دو پلان بالا کاملا واقعیه و من قصد دارم تو این پست یه مروری داشته باشم در مورد موضوع ثبت اختراع و دلایلی که میتونه اون را منطقی یا غیر منطقی کنه و اینکه این برگه به اصطلاح ساده چقدر میتونه قدرت حقوقی و اجرایی داشته باشه.

 

در مورد پلان اول فقط توضیح بدم که این پرونده در حال رسیدگیه و دوستی که از بنده و پلیس و راهداری و …. شکایت کرده مالک ثبت اختراعی هست که بیش از ده سال پیش اون را ثبت کرده و جالبه بدونید رشته اصلی ایشون الکترونیک هم نبود.

البته چیزی که ایشون ثبت کرده از نظر تکنولوژی و ساخت و … اصلا قابل مقایسه با موارد امروزی نیست , و چون بنده هم ثبت اختراع دارم  میتونم بگم این پرونده به نفع بنده تموم خواهد شد! و صد البته قاضی و کارشناس رای نهایی را خواهند داد پس بهتره زیاد هم امیدوارم نباشم 🙂

 

این جمله بالا را داشته باشید تا بعدا در موردش بیشتر صحبت کنیم.

 

همونطور که همه میدونید ثبت اختراع , مجموعه روال و قوانینیه که قراره از اشخاصی که ایده و یا اختراع یا مورد نوینی را ثبت می‌کنند در برابر کسایی که اون طرح‌ها را کپی و استفاده می کنند دفاع کنه.

این روال و مجموعه قوانین در تمام دنیا روال مرسومی است جهت حمایت از ایده‌ها و  و صد البته همیشه باعث گلاویز شدن افراد و شرکت‌ها حتی غول‌های تکنولوژی در پرونده‌های این‌چنینی شده است, که نمونه‌های مشابهش را قبلا در مورد اپل و سامسونگ زیاد شنیدیم!

این قضیه اینقدر پراهمیت هست که این شرکت‌ها حاضرند برای ایده‌های جدید کلی هزینه کنند و برای خودشون کلی ایده و اختراع خریداری کنند تا شاید روزی به دردشون بخوره!

موضوع مهم در مورد ثبت اختراع اینه که شما بعد از ثبت اختراع مالک سندی میشید که توسط قوه قضاییه و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ایجاد شده است و شبیه یک سند منزل برای شما میتونه حق و مالکیت داشته باشه البته با اما و اگرهای خاص خودش!

در ایران تا چند سال پیش ثبت اختراع زیاد جدی نبود! شما خیلی راحت میتونستید اختراعی را ثبت کنید, ولی الان که داریم در مورد ثبت اختراع صحبت میکنیم به جرات میتونم بگم مجموعه قوانین مناسب و سخت گیریهای کافی در این حوزه ایجاد شده در ضمن شما میتونید به راحتی توسط سیستم انلاین در نظر گرفته شده کلیه فرایندهای اولیه ثبت اختراع را در سایت سازمان http://ipm.ssaa.ir/ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قسمت مرکز مالکیت معنوی ثبت کنید و کلیه موارد تا مرحله اخر را بدون نیاز به حضور در تهران طی کنید! (حتی بدون نیاز به وکیل و یا هزینه اضافه تر)  البته لازمه یکباری تشریف ببرید اونجا تا اون برگه و سند را دریافت کنید. ( البته در اخر توضیح خواهیم داد یک وکیل و متخصص ثبت اختراع چطور میتونه به شما برای ثبت یک اختراع بدون اما و اگر کمک کنه)

 

داوری‌های سخت گیرانه و بررسی دقیق ایده و اختراع شما از جمله مواردی هست که به سیستم اضافه شده و نوید یک ساختارمناسب و منصفانه جهت ثبت و محافظت از ایده و اختراع را میده.

 

سندی که به شما داده میشه شما را در تمامی مراجع قانونی مالک این ایده میکنه و اینقدر به شما قدرت میده که بتونید حتی پلیس و ارگان‌های دولتی را به میز محاکمه بکشونید و حتی بتونید بدون اینکه برخی روال‌های قانونی نهایی بشه درب یک شرکت تولیدی دیگه را پلمپ کنید ( که البته این قسمتش پارامترها و ریسک های خاص خودش را هم داره)

خب اینجا به سوال اصلی و مهم میرسیم!

آیا ثبت اختراع مفیده؟ اصلا ارزش وقت و هزینه را داره!

اگر شما هم مثل من پلان دوم را تجربه کرده باشید مطمئنا میگید ارزش نداره و اگر پلان اول را هم تجربه کرده باشید متوجه میشید که اشتباه می کردید و واقعا ارزشمنده 🙂

ثبت اختراع به نظر من دو حسن بزرگ داره اول اینکه میتونه از ایده و خلاقیت و مالکیت شما نسبت به اختراعتون دفاع کنه, ولی دلیل دوم و پراهمیت تر به نظر من اینه که جلوگیری میکنه از اینکه یه نفر دیگه بیاد و از شما شکایت کنه و شما را به چالش بکشه!

بزارید یک مثال بزنم !

آدمهایی هستند که حتی برای یک آرایش خاص LED ثبت اختراع گرفتند (بخصوص قبل از سال 90) و کافیه شما محصولی تولید کنید شبیه اون چیزی که فکر میکنه ! و همین کفایت میکنه برای اینکه شما را به دادگاه بکشونه و اگر شما دفاع مناسبی نداشته باشید شما را متهم و کلی خسارت ازتون بگیره!

دفاع در این جور مواقع شامل استفاده از موارد محدودی میشه! ولی بدونید بهترین دفاع همیشه حمله است!

یعنی اینکه شما هم برید محصول خودتون را ثبت کنید دو تا ایده خلاقانه بندازید وسط و هر چه فکر می‌کنید در آینده قراره به سیستم شما اضافه بشه به اون اضافه کنید و اون را ثبت کنید!

دیگه لازم نیست شما زحمت زیادی برای دفاع بکشید اون مجبوره یا ثبت اختراع شما را باطل کنه که کار خیلی راحتی نیست یا اینکه به راحتی کارشناس همه چیز را بر وفق مراد شما تایید میکنه, البته حتی اگر ثبت اختراع شما به دلایلی هم نتونه تایید بشه به علت اینکه مثلا نوآوری نداره در برخی از دادگاه‌ها میتونه کمکتون کنه !

 

بگذارید خلاصه بگم:

من شخصا ثبت اختراع را مورد فوق العاده ضروری و حیاتی میدونم حتی برای محصولاتی که  به نظر چندان هم خاص و ایده آل نیستن، نه به علت اینکه فردا بخاهم از شرکت یا کسی شکایت کنم! به این علت که اگر کسی از بنده شکایت کرد بتونم تو دادگاه بدون دغدغه و مشکل از حقم دفاع کنم!

چرا این اتفاق افتاده؟

به این علت که کلی اختراع ثبت شده داریم که کمترین پارامترهای اولیه یک ایده و اختراع را نداره و همین برای من و شما یک تهدید بالقوه حساب میشه! و دلیل مهمتر اینکه همیشه چیزی که برای من و شما عادیه میتونه با اندکی تغییرات تبدیل به یک محصولی بشه که حتی بتونه ثبت اختراع هم بگیره و کاملا هم منطقی باشه و بقیه ماجرا را هم خودتون بهتر میدونید!

 

موارد مهم و حیاتی در ثبت اختراع

اینکه ما چه مواردی را  باید در ثبت اختراع در نظر بگیریم مطمئنا خیلی زیاد و تا حدی هم مبتنی بر تجربه و تخصص هست که نوشتن اونها در یک پست نمیگنجه و بنده هم تخصص مناسب در این حوزه را ندارم. ولی سعی میکنم چندین تجربه شخصی خودم را اینجا ارائه بدم شاید به درد دوستان هم بخوره!

ما دو مبحث کلی داریم یکی ادعای اختراع و دیگری توصیف اون!

نوآوری محصول در هر دو موضوع بالا باید کاملا مشهود باشه!

این نوآوری باید بیشتر ربط پیدا کنه به سخت افزار خاص ( یعنی اگر نوآوری شما مربوط به الگوریتم‌های نرم‌افزاری باشند باید اون را مرتبط با سخت‌افزار کنید و گرنه امکان رد شدن اون زیاده)

تا جایی که میتونید از جملات کلی و ساختار و فلوچارت‌ها استفاده کنید, مثلا اگر شما یک میکرو AVR دارید که به عنوان CPU مرکزی این ثبت اختراع خودتون در نظر گرفتید در تمام ادعاها اون را به عنوان یک کنترلر مرکزی بنامید! چون کافیه فردا یک نفر اون را بره با ARM انجام بده و بگه با ثبت اختراع شما متفاوت هست!

سعی کنید هر آنچه که به نظرتون در آینده امکان اضافه کردن به اون وجود داره همین الان داخل توصیف‌ها و ادعاها بیارید! یادتون باشه این قراره فردا پس فردا برای شما در شکایت ها هم کمک کنه! مثلا اگر شما محصولی دارید که داره احراز هویت  میکنه و مبتنی بر RFID هست بگید میتونه بر اساس سنسور اثر انگشت , Mifair , ….. انجام بشه!

یا مثلا شما قراره دیتایی را انتقال بدید این انتقال میتونه بصورت محلی و یا با استفاده از انواع شبکه‌های همراه انجام بشه پس بهتره اون را بصورت کلی مطرح کنید تا استنباط نشه فقط از یک بستر مشخص این ایده ثبت شده است!

این اشتباهه که اگر فکر کنید شما با آوردن یک ادعا می‌تونید مالک اون ادعا هم بصورت کلی بشید! بگذارید یک مثال بزنم شما ادعا میکنید که ایده ای برای مدیریت مصرف انرژی برق در منزل داشته باشید و از فردا دنبال هر کی برید که چنین سیستمی را ایجاد کرده! نحوه اجرا و ساختار سخت افزاری مکمل این موضوع هست, پس بهتره یک آینده نگری برای ثبت اختراعتون داشته باشید.

در صورتیکه تکنولوژی عوض شد و این میتونه اجرای عملی ثبت اختراع شما را متفاوت و بهینه کنه، بهتره خیلی سریعتر اون را هم به ثبت اختراعتون اضافه کنید ( البته شخصا از جزئیات این موضوع اطلاع کافی ندارم)

وقتی قرار ثبت اختراع نوشته بشه باید اطلاعات و مواردی که قرار میدید با صبر و حوصله و کامل باشه, تنبلی تو این موضوع میتونه به راحتی ثبت اختراع شما را دچار چالش کنه.

یادتون باشه شما سالیانه مبلغ ناچیزی را برای تمدید ثبت اختراع بصورت انلاین در سامانه مالکیت معنوی ( جایی که اختراع را ثبت کردید) واریز کنید تا مالک اون باشید! پس لطفا فراموش نکنید ( تجربه پرهزینه‌ای برای خودم بود 🙂 )

 

نکته مهم اینکه صرفا برای ثبت اختراعتون نیاز نیست هزینه ای را به وکیل و یا شخص دیگه ای بدید، ولی اگر اون شخص و یا وکیل در این حوزه متخصص هست و به عنوان مشاور میتونه ثبت اختراع بی‌نقص از شما را ثبت کنه دادن این هزینه میتونه منطقی و عقلانی باشه!

منظور از ثبت اختراع بی نقص اینه که بدون مشکلی بتونید اون را ثبت کنید و مهمتر اینکه اگر فردا خواستید از کسی شکایت کنید و یا کسی از شما شکایت کنه به راحتی بتونید از اون استفاده کنید نه اینکه نتونید ادعای خودتون را ثابت کنید!

با توجه به اینکه ما در این فرایندها با انسان ها مرتبط هستیم ( قاضی , کارشناس و … ) کلیه موارد بالا میتونه در شرایط خاصی نسبی و سلیقه ای باشه 🙂

یادتون باشه وقتی شما به عنوان یک کارآفرین و تولیدکننده محصولی را تولید می‌کنید, شما همیشه در جایگاه مظنون هستید!

متهم به اینکه مالیات را دور زدید, مظنون به اینکه بیمه را پیچوندید و  دارید حق کلی آدم دیگه را میخورید, و صد البته متهم به اینکه ایده آدمهای دیگه را به سرقت بردید و دارید ازش میلیون میلیون پول میخورید, پس لازمه برای اینکه از جایگاه مظنون به جایگاه گناهکار منتقل نشید حواستون خیلی خیلی جمع باشه.

و بدونیم این هم جزئی از خصوصیت‌های ذاتی کارآفرین بودن هست پس بهتره به جای غر زدن پیشگیری کنیم!

 

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

31 دیدگاه در “مظنونین همیشگی

  1. Avatar for عرفان سرائی عرفان سرائی گفت:

    یک سوال خدمت شما
    من نمونه اولیه محصولی ساختم که نمونه خارجیش ولی با تکنولوژی متفاوت و قیمت خیلی بیشتر داره تولید میشه ولی تو ایران چندان وارد نشده!
    این محصول شامل سخت افزار و نرم افزار تلفن همراه است.
    باید نرم افزار هم جدا ثبت بشه (چون وابسته به سخت افزاره و نواوری خاصی به طور مستقل نداره) یا چه باید کرد؟

  2. Avatar for عرفان سرائی عرفان سرائی گفت:

    سلام، تشکر از مطلب عالی
    من تحقیقی که داشتم در ثبت اختراع نیاز به ارائه نقشه های فنی طرح وجود داره
    با این حساب، چطور به صورت کلی به قطعات اشاره کرد یا اینکه موضوعی که به طرح اضافه خواهد شد رو از الان مطرح کنیم؟

  3. Avatar for حسین حسین گفت:

    بسیار عالی و مفید بود

  4. Avatar for علیرضا علیرضا گفت:

    سلام
    خیلی مفید بود.

    سپاسگزارم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام خواهش مکینم دوست عزیز

  5. Avatar for سپاهان باتری سپاهان باتری گفت:

    واقعا مطالب مفیدی بود حتی پرسش و پاسخ هاتون هم مفید هستن حیفم اومد تشکر نکنم

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      ممنون از شما

  6. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام
    چند سال پیش وسله ای رو ساختم و بعد کلی رفت و اومد توی دانشگاه صنعتی اصفهان بهم گفتن نمیشه ثبتش کرد چون هیج جای دنیا نمونش ساخته نشده! من خندم گرفته بود و بابام دهنش باز مونده بود که یعنی چی! آخرشم بهمون گفتن پروندت گم شده (کل پرونده یه ایمیل بود چجوری ایمیل گم شده!)

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام دوست عزیز
      فکر کنم جایی را اشتباه متوجه شدی
      اینکه محصول شما جهان ساختته نشده باشه اتفاقا دلیل خیلی مناسبی واسه ثبت اختراع هست
      و ثبت اختراع عم طبق یک فرایند داخل سایت انجام میشه
      به نظرم جای مناسبی نرفته بودید و اگر صحبتی شده یا سوء تفاهم بوده یا طرف اینکاره نبوده
      پیشنهاد میکنم سریعا مجدد وارد روال ثبت بشید

  7. Avatar photo رسول خواجوی بجستانی گفت:

    سلام ، من تقریبا یه پروژه بزرگ دارم تنهایی انجام میدم متاسفانه و اینکه فقط آمریکا و ژاپن ساختن این دستگاهو (مربوط به زلزله هست یعنی برای شخصی سود نداره و باید به دولت فروختش )حالا به نظرتون برای اینکار اول ثبت اختراع کنم و بعد برم دنبال کارای ارائه محصول ؟ منظورم اینه ارزش داره وقت بذارم برای ثبت اختراع یا نه و آیا میتونه تو فروشش کمک کنه ؟
    سوال دیگری که دارم با توجه به تجربتون آیا شانسی برای فروشش دارم یا نه دارم وقتمو تلف میکنم …
    داخل پرانتز بگم که هزینه ساخت دستگاه شاید 50 برابر کمتر از نمونه خارجی باشه تازه اگه بتونن گیرش بیارن

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام جناب مهندس
      اول اینکه ثبت اختراع یک موضوعی نیست که شما لازم باشه وقت زیادی بگذارید و باید یه سری اطلاعات را دقیق ثبت کنید که بیشتر از چند روز حداکثر وقت نمیگیره بقیه فرایندها هم میشه سمت سازمان مالکیت معنوی که علنا اگر زمان هم بگیره زمانی که شما اطلاعات اولیه را پر کردید میتونه برای شما به عنوان زمان ثبت اختراع در نظر گرفته بشه
      حتما به نظرم ثبت کنید و بدونید اگر ثبت کنید یک سرمایه گذار هم حاضر هست روی پروژه شما سرمایه گذاری کنه

      اگر سوال اخرتون اینه که وقتی دستگاه را ساختید قراره کسی بیاد ازتون بخره فکر کنم جوابش نه هست
      ولی اگر تو زمینه بازرگانی تخصص دارید و یا میتونید یک تیم تشکیل بدید یا بتونید حتی طرحتون را ( بعد از ثبت اختراع ) به ادمهای مورد اعتماد ارائه کنید میتونه خیلی عالی هم باشه و تو این شرایط میتونه عالی هم باشه

      1. Avatar photo رسول خواجوی بجستانی گفت:

        ممنون بابت پاسختون
        یک سوال دیگه که یادم افتاد اینه که آیا ثبت اختراع کردن می‌تونه باعث بشه که نتونم پروژه رو مقاله isi کنم ؟

        بابت قسمت آخر صحبتتون هم باید بگم بله اگه مشتری شخصی بود داستان فرق میکرد تا اینکه دولت باشه طرف حسابت …
        ولی خب درست میگید تشکیل تیم ضروریه
        بازم ممنون

        1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

          تا جایی که میدونم این موضوع ربطی نداره و میتونید اینکار را بکنید
          تا جایی هم که میتونید دولت را از فرایندهاتون حذف کنید و سعی کنید مشتریتون شرکت ها و اشخاص باشند
          کاری که دست یک ارگان دولتی بیفته میتونه زمان و انرژی زیادی تلف کنه و اخرش هم حتی بحث های قیمتی نتونه منطقی مناسب واسشون برای انتخاب شما باشه

  8. Avatar for امین امین گفت:

    سلام. ممنون از اطلاعات مفیدتون.
    من یه دستگاهی رو خودم طراحی کردم و ساختم و تست کردم و مشکلی نیست.
    این دستگاه نمونه خارجی داره، که همین کار رو انجام میدن، اما از نظر ساختاری کلا متفاوت هستن، چون این رو خودم طراحی کردم.
    حالا الان دقیق نمیدونم، این رو باید ثبت اختراع کنم؟ یا ثبت طرح صنعتی؟
    و اینکه سیستم ثبت اختراع مطمعن هست؟ یعنی میشه به این سیستم اعتماد کرد؟

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام شما میتونید دستگاه را ثبت اختراع کنید
      و مطمئن باشید اگر اصول ثبت اختراع را رعایت کنید میتونید به سیستم اعتماد کنید
      البته من اگر منظورتون را از اعتماد دقیق متوجه شده باشم

  9. Avatar for علی علی گفت:

    جالب و اموزنده و به نظرم کمی هم ظالمانه هست
    فرض کنید یه نفر تلفن همراه را ثبت اختراع میکرد. یعنی هیچ شرکت دیگه ای حق تولید این وسیله را نباید داشته باشه

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      ثبت اختراع از دید کسی که ثبت میکنه حق منطقی هست و از دید خیلی های دیگه ظلم هست
      ولی یک روال کاملا منطقی هست
      و قوانین نسبتا خوبی هم برای حتی باطل کردن اختراعی که سعی در کلی گویی و اجحاف به بقیه داره وجود داره و زیاد جای نگرانی نداره

  10. Avatar for کورتکس کورتکس گفت:

    سلام
    خیلی ممنونم از مطلب مفیدتون.
    راستش من خودم یک سری موارد رو در مورد ثبت مالکیت معنوی و ثبت اختراع درک نمیکنم و از نظرم پر از باگ هست. بنابراین دید مثبتی ندارم.

    ۱- ببینید فرض کنید ما تلاش داشته باشیم یک پروژه خارجی رو بومی سازی کنیم یا مثلاً یک پروژه فنی سطح بالا(در سطح آکادمیک) رو پیاده سازی و اجرا کنیم.
    برای اینها که دیگه ثبت اختراع معنی نداره خب اگر کسی مردِ عمل انجامشون بده اگرم قرار از نمونه خارجی ایده بگیریم که هیچ ارجحیتی بر دیگران نداریم.
    اما متاسفانه همین الان قانونی وجود داره که واردات نمونه مشابه محصول داخلی که ثبت اختراع شده رو برای غیر ممنوع می‌کنه. به نظر خود من این قانون کاملا ناقض قوانین بازار آزاد و از تبعات مخربش اینه که هیچ تضمینی در مورد کیفیت محصول تولید داخل ایجاد نمیکنه ولی حق خریدار رو برای انتخاب محصول خارجی سلب میکنه.

    ۲- تا حالا دیدید کسی مقاله علمی رو با وجود تمام اطلاعات مفیدش (جزییات و اطلاعات خیلی بهتر از پتنت ها ) ثبت اختراع کنه؟
    قطعا در اکثر موارد نه، دلیلش هم مشخص بسیاری از پروژه ها و ایده ها برای اجرایی شدن نیاز به توانایی فنی و علمی بالایی دارند و صرف ایده پردازی در توسعه و تولید محصولات ارزش افزوده ای نداره. بنابراین به عنوان مثال ثبت اختراع کامپیوتر کوانتومی موضوع خیلی مسخره ای هست. از نظر من شاید در زمینه اختراعات فقط بشه به مواردی که جنبه خلاقیتی دارند اعتنا کرد(جالب که این موارد اکثرا مهندسی سطح بالایی ندارند) و باقی اختراعات که اتفاقا سطح بالا هم هستن همون‌طور که اشاره کردین جنبه گروکشی و جنگ حقوقی برای شرکت های بزرگ دارند.

    ۳- سیستم ثبت اختراع ایران ارتباطی با سیستم های بین المللی نداره و ثبت اختراع در ایران هیچ حقی در سطح بین الملل برای مخترع ایجاد نمیکنه. این دقیقا از جمله مواردی که باعث ایزوله شدن مهندسی و صنعت ما از باقی دنیا میشه و توانایی بازارسازی و کشف بازار رو از ما میگیره.

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام دوست عزیز ممنون از شما
      در مورد گزینه اول لازمه بگم درسته چنین قانونی وجود داره ولی علنا به همین راحتی اجرا نمیشه و تو بحث واردات و بازار منصفانه اصلا نگرانی نیست, ولی در مورد اینکه حتی از نمونه خارجی کپی بشه ارجحیتی نداره من مخالف شما هستم
      هر محصولی که بومی سازی بشه میتونه کلی قابلیت دیگه را برای کارهای مشابه و حتی متفاوت در اینده نزدیک ایجاد کنه
      در مورد گزینه دوم لازمه گفته بشه که غالبا مقالات علمی را ثبت اختراع نمیکنند باید وسیله باشه و به سخت افزار مرتبط باشه گفتم حتی شما اگر مثلا کلی ایده نرم افزاری داشته باشید نمیتونید ثبت کنید و باید تو مراجع مربوطه برید اون را ثبت کنید
      در مورد گزینه سوم هم میتونه فرصت ها و تهدیدهای خاص خودش را داشته باشه
      البته همین الان موسسات زیادی هستند که تو ایران دارند مشاوره میدند برای ثبت اختراع بین المللی و شما میتونید از اون سیستم هم استفاده کنید

      1. Avatar for حسین حسین گفت:

        با سلام .
        نرمافزارها رو کجا ثبت میکنند .و آیا از حقوق تجاری فرد محافظت میکنه ؟

        1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

          سلام باید اینجا سامانه ثبت و صدور شناسنامه نرم‌افزار ثبت بشه و در سایت مربوطه توضیحات کاملی داده شده

  11. Avatar for یونس یونس گفت:

    جالب و اموزنده بود.

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      ممنون از شما

  12. Avatar for حسین حسین گفت:

    سلام .
    مطلب جالبی بود .
    ولی مگر ثبت اختراع هزینه های دولتیش اونقدر کم هست که یک نفر ، چینش ال ای دی رو ثبت کرده ؟

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      هزینه انچنان بالایی هم نداره
      البته از نظر هر کسی ایده اون ارزشمند هست و مطمئنا ارزش ثبت داره

      1. Avatar for حسین حسین گفت:

        هزینه اش حدودا چقدر هست ؟

        1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

          هزینه ثبت اختراع حدود سه سال پیش زیر 300 تومن بود تا جایی که البته یادم هست

  13. Avatar for نام نام گفت:

    1- اختراعتون در چه حوزه ای بوده؟
    2- برای پلیس پروژه انجام داده بودید که اونا هم درگیر شدن؟
    3- مدعی چطور فهمیده اختراعش داره بدون اجازه استفاده میشه؟
    4- به نظر شما داور ثبت اختراع رو کدوم نهاد انتخاب کنیم؟

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      این اختراع پروژه ای بزرگ بوده که راهداری و پلیس هم درگیرش بودند و اونها هم با تبلیغات پلیس متوجه چنین اختراعی شده بودند
      در مورد سوال چهارمتون واقعا ایده خاصی ندارم 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *