آموزش پردازش تصویر در پایتون, پردازش تصویر, توصیه شده

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 2: رسم خط روی تصویر

image-prossesor-main

در  قسمت اول از مجموعه آموزشی پردازش تصویر در پایتون ابتدا یک سری توضیحات کلی در مورد پردازش تصویر و کاربردهای آن بیان کردیم. کمی در رابطه با نرم‌افزارها و کتاب‌خانه‌های لازم صحبت کردیم و در نهایت یک تصویر رنگی را به صورت سیاه و سفید در پنجره‌ای نمایش دادیم. در این قسمت می‌خواهیم ابتدا همان تصویر را به صورت سیاه و سفید باز کرده و سپس با استفاده از دستوراتی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، رسم خط روی تصویر را انجام بدهیم و همچنین این تصویر را در محل پروژه ذخیره کنیم. دقت کنید اگر در دستور مربوط به ذخیره تصویر هیچ آدرسی داده نشود، تصویر در محل ذخیره پروژه  و در کنار فایل برنامه ذخیره خواهد شد.

ما در این قسمت نیاز به کتابخانه matplotlib داریم، پس قبل از هر چیزی باید در ابتدای کد این کتابخانه را اضافه کنیم. نصب این کتابخانه نیز دقیقا شبیه نصب کتابخانه OpenCV و numpy با استفاده از دستور pip در محیط کامند است.

در کد بالا ما ابتدا تصویر را به صورت سیاه و سفید در img ذخیره کردیم، سپس با استفاده از دستورات کتابخانه matplotlib رسم خط روی تصویر ذخیره شده در img را انجام دادیم. ما می‌توانیم مشخص کنیم که رسم خط روی تصویر در کجای تصویر قرار بگیرد و همچنین رنگ و عرض خط ترسیم شده نیز قابل انتخاب می‌باشد.

اگر برنامه‌ی بالا را اجرا کنیم ابتدا تصویر زیر ساخته می‌شود و در نهایت همین تصویر البته بدون خط روی آن در محل پروژه با نام imgout ذخیره می‌شود، چون ما در دستور آخر همان تصویر سیاه و سفید ذخیره شده  در img را ذخیره کردیم نه تغییراتی که بعد از آن انجام شد.

رسم خط روی تصویر

این مقاله برگرفته از آموزش ویدئویی زیر می‌باشد، برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر حتما این ویدئو را مشاهده بفرمائید.

author-avatar

درباره aidin eslami

آیدین اسلامی آیدین اسلامی، طراح و توسعه دهنده نرم افزار ، تولید کننده و مجری برنامه های علمی و آموزشی، ساکن کالیفرنیا در آمریکاست.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

10 دیدگاه در “آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 2: رسم خط روی تصویر

  1. Avatar for محمدرضاعابدینی محمدرضاعابدینی گفت:

    plt.plot([X1,X2],[Y1,Y2],’color’,linewidth=5)
    سلام فرمت این دستور هم به این شکله که به متن اضافه بکنید بنظرم بهتر میشه ..ممنون از سیسوگ

    1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

      درود محمدرضای نازنینم. سپاس از توجه‌تون، موردی که می‌فرمائید به صورت مثال توی کد اومده و توی ویدئو هم توضیح داده شده.

      1. Avatar for محمدرضاعابدینی محمدرضاعابدینی گفت:

        قربونتون ..بله درسته چون خودم یه لحظه تو درک اعداد به مشکل خوردم گفتم کامنت کنم..
        من opencv cppرو باویژوال استودیو نصب کردم و واقعا ازسرعت خوبی برخورداره نسبت به پایتون ..
        هدفم اینه که کتابخونه opencvcppرو با ویژوال استودیو کد نصب کنم (چون میخوام تو ابونتو هم کارکنم) که موفق نشدم ولی یک کلیپ چینی موجوده که این کار رو انجام میده ولی باز مشکلاتی در فایلcmakeهس که ارور میگیره خیلی عالی میشه اگر بتونید مقاله ای برای اون بنویسید

        1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

          خب زبان ++C یک زبان کامپایلری است و سرعت بالاتری نسبت به زبان پایتون که یک زبان مفسری است، دارد. اینکه دلیل نصب کردن opencvcpp را کار کردن با ابونتو می‌دانید، متوجه نمی‌شوم! امکان داره واضح‌تر توضیح بدید.

          1. Avatar for محمدرضاعابدینی محمدرضاعابدینی گفت:

            مهندس برااینکه هدفم نهاییم انجام پردازش تصویر با رسپری پای هسش و سیستم عامل رزبین هم برپایه ی لینوکس ظاهرا ساخته شده و دلیل دوم اینکه قصد دارم کلا اکثر کارهای برنامه نویسی رو در لینوکس انجام بدم ( علاقه یا یادگیری دلیل دومه)..اینکه نمیشه کاربردهای لینوکس رو منکر شد برای مثال برای برد لیچی پای بسیار درتلاشیم که یک ایمج ایجاد کنیم ( یا حتی لینوکس رو روی اون بالا بیارم ) و دلایل دیگه

          2. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

            نه مهندس جان همه‌ی اینا که می‌فرمائید صحیح. آخه گفته بودید که opencvcpp را برای کار با ابونتو می‌خواهید. شما کتابخونه پایتونش را هم می‌تونید رو ابونتو داشته باشید مشکلی که نیست.

  2. Avatar for کاظم کاظم گفت:

    عالیه ادامه بدید

    1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

      حتما. سپاس از نظر مثبت شما.

  3. Avatar for کیان کیان گفت:

    سلام وقت بخیر و تشکر از اموزش خوبی که در سایت قراردادید منتظر ادامه اموزشها هستیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *