آموزش پردازش تصویر در پایتون, پردازش تصویر, توصیه شده

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 4: ترسیم بر روی ویدئو (بخش اول)

image-prossesor-main

در قسمت سوم از مجموعه آموزشی پردازش تصویر در پایتون با اینکه چگونه با منبع ویدئویی کار کنیم آشنا شدیم. در نهایت هم توانستیم با استفاده از وبکم فیلمی را ضبط کنیم و همان فیلم را با فرمت و ابعاد دلخواه در محل پروژه ذخیره کنیم. اما در این قسمت قصد داریم به ترسیم بر روی ویدئو بپردازیم.

پس در این قسمت نیز با ویدئو سر و کار خواهیم داشت. می‌خواهیم تغییرات ساده‌ای را بر روی ویدئویی که از وبکم ضبط می‌کنیم، انجام بدهیم.

ترسیم بر روی ویدئو که در ادامه دستورات آن را خواهیم نوشت، شامل یک خط و یک مستطیل خواهد بود.

نحوه‌ی کار به این صورت است که ابتدا مانند جلسه قبل ویدئو را از وبکم ضبط می‌کنیم و سپس با استفاده از دستور line از کتابخانه OpenCV مشخص می‌کنیم که خط در کجای تصویر، با چه رنگ و با چه ضخامتی ترسیم شود. در اینجا ما رنگ سبز و ضخامت 10 را انتخاب کردیم.

همچنین با استفاده از دستور rectangle از کتابخانه OpenCV می‌توانیم با دادن مختصات دو نقطه یک مستطیل بر روی تصویر رسم کنیم. رنگ و ضخامت مستطیل رسم شده بر روی تصویر نیز قابل انتخاب است. در اینجا ما رنگ قرمز و ضخامت 5 را انتخاب کردیم.

پس از نوشتن کد بالا اگر برنامه را اجرا کنیم، وبکم باز شده و شروع به ضبط کردن فیلم می‌کند. و یک خط سبز رنگ و یک مستطیل به رنگ قرمز بر روی تصویر ایجاد خواهد شد.

در نهایت تصویر زیر برای ما قابل مشاهده خواهد یود:

ترسیم بر روی ویدئو در OpenCV

این مقاله برگرفته از آموزش ویدئویی زیر می‌باشد، برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر حتما این ویدئو را مشاهده بفرمائید.

author-avatar

درباره aidin eslami

آیدین اسلامی آیدین اسلامی، طراح و توسعه دهنده نرم افزار ، تولید کننده و مجری برنامه های علمی و آموزشی، ساکن کالیفرنیا در آمریکاست.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *