آموزش پردازش تصویر در پایتون, پردازش تصویر, توصیه شده, نرم افزار های الکترونیک

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 5: ترسیم بر روی ویدئو (بخش دوم)

image-prossesor-main

در قسمت چهارم از مجموعه آموزشی پردازش تصویر در پایتون، ترسیم بر روی ویدئو را شروع کردیم و یک خط و یک مستطیل بر روی ویدئو رسم کردیم. در این قسمت نیز ترسیم بر روی ویدئو را ادامه داده و اشکال دیگری را بر روی ویدئو رسم خواهیم کرد.

ترسیم بر روی ویدئو در این قسمت شامل، رسم دایره، رسم چندضلعی و نوشتن متن خواهد بود.

دوباره همانند قبل ویدئو را از وبکم ضبط می‌کنیم، سپس با استفاده از دستور circle از کتابخانه OpenCV دایره‌ای را بر روی تصویر رسم خواهیم کرد.

نحوه‌ی رسم دایره به این صورت است که باید مختصات نقطه‌ای را برای مرکز دایره و همچنین یک پارامتر برای شعاع دایره در نظر بگیریم. رنگ و ضخامت دایره رسم شده هم مثل همیشه قابل انتخاب است.

برای رسم چند ضلعی ابتدا باید مختصات چندین نقطه را مشخص کنیم، ما با استفاده از دستور array از کتابخانه numpy مختصات چهار نقطه را مشخص کردیم و سپس با استفاده از دستور polylines از کتابخانه OpenCV چند ضلعی را بر روی تصویر خواهیم کرد.

در دستور polylines یک پارامتر وجود دارد که مشخص می‌کند چند ضلعی رسم شده بسته باشد یا باز، یعنی ابتدا و انتهای چند ضلعی را به هم وصل کند یا خیر.

اگر این پارامتر را False قرار دهیم چند ضلعیِ باز ترسیم می‌شود و ابتدا و انتهای چند ضلعی به هم وصل نمی‌شود ولی اگر این پارامتر را True قرار بدهیم، چند ضلعیِ بسته ترسیم می‌شود و ابتدا و انتهای آن به هم وصل می‌شود.

برای نوشتن بر روی تصویر هم با استفاده از دستور putText و قرار دادن متن دلخواه به عنوان پارامتر ورودی این تصویر،بر روی ویدئو می‌نویسیم.

پس از اجرای برنامه خروجی زیر برای ما قابل مشاهده خواهد بود:

ترسیم بر روی ویدئو در OpenCV

این مقاله برگرفته از آموزش ویدئویی زیر می‌باشد، برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر حتما این ویدئو را مشاهده بفرمائید.

author-avatar

درباره aidin eslami

آیدین اسلامی آیدین اسلامی، طراح و توسعه دهنده نرم افزار ، تولید کننده و مجری برنامه های علمی و آموزشی، ساکن کالیفرنیا در آمریکاست.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

3 دیدگاه در “آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 5: ترسیم بر روی ویدئو (بخش دوم)

  1. Avatar for حسین عسکری حسین عسکری گفت:

    سلام استاد عزیز
    ممنونم بابت توضیحات مفیدتون
    من وقتی cap=cv2.Videocapture(0) رو میزنم مدتها سیستم میمونه و بالا نمیاره دوربین رو حتی با cv2.cap_dshow هم تست کردم توی نرم افزارهای دیگه ب راحتی دوربین لب تاب بالا میاد ولی توی کد نویسی اوپن سی وی بالا نمیاد بعد مدتی هم هنگ میکنه
    مشخصات لب تابم هم خوبه و پایین نیست

    از طرفی وقتی یک ویدیو میخوام باز کنم فریم ب فریم ارور cvtcolor میده ک بازهم طبق کدشما ک از cv2.cvtcolor استفاده کردید ، استفاده کردم بازهم ارور cvt میده

  2. Avatar for کیان کیان گفت:

    سلام تشکراز زحمات شما لطفاً اموزشو ادامه بدید

    1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

      سلام کیان عزیز. سپاس از نظر مثبت شما. حتما ادامه خواهیم داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *