آموزش پردازش تصویر در پایتون, توصیه شده

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 9: عملگر آستانه

image-prossesor-main

در قسمت هشتم از مجموعه آموزشی پردازش تصویر در پایتون، کار با عملگرهای تصویر را به پایان رساندیم و توانستیم بک گراند یک تصویر را حذف کنیم و آن را بر روی یک تصویر دیگر قرار بدهیم. در این قسمت قصد داریم با عملگر آستانه کار کنیم. در ادامه بیشتر با این موضوع آشنا خواهیم شد.

ما با استفاده از عملگر آستانه می‌توانیم آستانه‌ای را تعیین کنیم تا اگر پارامتر مدنظر ما از آن آستانه گذر کرد، آن را تشخیص بدهیم و تغییراتی روی تصویر ایجاد کنیم.

ما قصد داریم تا با استفاده از عملگر آستانه قسمتی از تصویر که متن وجود دارد را تشخیص بدهیم. البته فقط قصد تشخیص متن را داریم نه خواندن آن متن.

پیدا کردن آستانه شاید کمی وقت‌گیر و حوصله بر باشد، اما در نهایت می‌توان با سعی و خطا آن را پیدا کرد. روش بهتر این است که تصویر را به سیاه و سفید تبدیل کنید تا پیدا کردن  آستانه بسیار راحت‌تر باشد. ما نیز همین کار را کرده‌ایم و ابتدا تصویر را به سیاه و سفید تبدیل کرده‌ایم و در نهایت آستانه آن را پیدا کردیم.

عملگر آستانه هم می‌تواند ثابت باشد و هم متغیر، وقتی ثابت باشد تمامی تصویر با یک پارامتر ثابت سنجیده می‌شود و ممکن است در نهایت نتیجه کار خوب نشود.

اما اگر آستانه ثابت نباشد، قسمت‌های مختلف تصویر با پارامترهای متفاوتی سنجیده می‌شود و نتیجه‌ی کار می‌تواند بهتر باشد.

با استفاده از دستور adaptiveThreshold از کتابخانه opencv می‌توانیم آستانه متغیر را اعمال کنیم. در این دستور متدهای متفاوتی وجود دارد که یکی از این متدها متد گوسی می‌باشد.

پس از اجرای برنامه‌ی بالا به خروجی‌های زیر دست خواهیم یافت:

عملگر آستانه در پردازش تصویر

تصویر اصلی

 

عملگر آستانه در پردازش تصویر

تصویر پس از اعمال عملگر آستانه ثابت

 

عملگر آستانه در پردازش تصویر

تصویر پس از اعمال عملگر آستانه متغیر

این مقاله برگرفته از آموزش ویدئویی زیر می‌باشد، برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر حتما این ویدئو را مشاهده بفرمائید.

author-avatar

درباره aidin eslami

آیدین اسلامی آیدین اسلامی، طراح و توسعه دهنده نرم افزار ، تولید کننده و مجری برنامه های علمی و آموزشی، ساکن کالیفرنیا در آمریکاست.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *