توصیه شده, متفرقه, معرفی

کارا الکترونیک و چالش نمونه سازی مدار چاپی

کارا الکترونیک و چالش نمونه سازی مدار چاپی

قراره در این نوشته در مورد پویش یلدای الکترونیک شرکت کارا الکترونیک صحبت کنیم و در ادامه اون‌ها را به چالش نمونه سازی بردهای مدار چاپی الکترونیک دعوت کنیم 🙂

همه چیز از شب یلدا شروع شد اونم با پویشی به نام پویش #یلدای_الکترونیک، که توسط شرکت کارا الکترونیک که تولید کننده بردهای مدار چاپی در ایران هست استارت زده شد. تو این پویش قرار شد کارا الکترونیک بردهای نمونه را به‌صورت رایگان و و به عنوان هدیه به کسایی که سفارش می‌گذارند داشته باشه! برای اینکه فلسفه این کار را از نگاه اون‌ها متوجه بشیم متن پویش به نقل از صفحه اینستاگرام کارا الکترونیک را در زیر قرار میدم:

شب یلدا، در فرهنگ ایرانی شب همراه شدن با دوستان و آشنایان و سپری کردن طولانی‌ترین شب سال همراه با اعضای خانواده است. به همین دلیل مجموعه کارا الکترونیک به عنوان مبدع و آغازگر طرح‌های حمایتی از دانشجویان و محققین و علاقه‌مندان حوزه #الکترونیک، تصميم گرفته است به بهانه‌ی این شب، فرصتی را در اختیار همراهان خود و خانواده بزرگ الکترونیک کشور قرار داده تا بهانه‌ای باشد برای شادمانی بیشتر …با توجه به محدودیت‌های تولید و همچنین تجربیات گذشته ناچاریم شرایطی را مقرر کنیم تا هر چه سریع‌تر بتوانیم این هدیه ناقابل را به دست دوستان عزیز برسانیم:

– طرح‌های #مدارچاپی حداکثر ٢ عدد (دقت کنید) می‌تواند یک لایه یا دولایه (متالیزه) باشد بدون هیچ گونه محدودیتی در شکل نهایی طرح

نکته:
1- ماكزيمم ابعاد حدوداً ١٥سانت در ٢٠ سانت با تلرانس مثبت ١٠ درصد

٢- هر دوست عزیز فقط می‌تواند یک طرح ارسال کند (لطفاً چند طرح را در قالب یک فایل چیدمان نکنید).

٣- با توجه به مناسبت شب یلدا همه‌ی طرح‌ها با رنگ سلدر ماسک قرمز و راهنمای قطعات سفید و ضخامت ١.٦ میلیمتر، تولید خواهند شد.

٤- فقط تا ساعت ٢٤ روز دوشنبه ٢ دی ماه ? فرصت ارسال دارید.

٥- روز سه شنبه کلیه طرح‌ها وارد خط تولید شده و نهایتاً تا دوشنبه هفته آینده ٩ دی ماه برای دوستان ارسال خواهد شد.

٦- چون محدودیت شرکت کننده نگذاشتیم خواهشمندیم دوستان خود را منشن کرده یا خود از هر طریقی که صلاح میدانید اطلاع رسانی کنید تا همه از این فرصت استفاده کنند.

٧- طرح خودتون رو از طریق فرم سفارش آنلاین وب سایت کارا که در بایو پیج قرار دارد ارسال کنید و در قسمت توضیحات #یلدای_الکترونیک و نام آیدی اینستاگرام تون رو بنویسید.

٨-با آغوش باز پذیرای هرگونه انتقاد و یا پیشنهادی از سمت دوستان هستیم.

 

کارا الکترونیک Karaelctronic

پویش شب یلدای کارا الکترونیک

 

خب این پویش که به خوبی اجرا شد و بیش از 300 نفر در این پویش شرکت کردند که خیلی زود هم کارا الکترونیک برای اون‌ها نمونه‌ها را فرستاد!

 

برای من به عنوان یک مهندس الکترونیک این کار و پویش اجتماعی کارا الکترونیک به چند دلیل مهم و قابل احترامه:

اول اینکه شخصاً یادم نمیاد چنین پویش و لطفی را یک شرکت صنعتی دارای نشان و رسم تو حوزه الکترونیک انجام داده باشه (اگه شما چیزی یادتون میاد حتماً بنویسید)

دوم اینکه میدونم کارا الکترونیک مجموعه ایه که روی نمونه سازی نه سرمایه گذاری کرده و نه فرصت این کار را داره ولی اینکه به سیستم خودش فشار میاره و سعی میکنه این تعداد برد را به‌صورت رایگان ارائه بده به نظرم میتونه فلسفه و ایده‌ای خاص پشت سرش داشته باشه! چیزی شبیه به ادای یک وظیفه اجتماعی!

سوم اینکه به نظرم کارا الکترونیک دست گذاشته روی نقطه حساسی به نام نمونه سازی اونم به‌صورت رایگان، یعنی هوشمندانه میدونه اگر قرار باشه تو این صنعت به چه کسی و چه کمکی بکنه بی شک نمونه سازی برای دانشجویان و تازه کارها میتونه بهترین عمل باشه!

چهارم اینکه فضای جامعه الکترونیک در شبکه‌های مجازی بسیار دل‌چسب شده بود و کلی از مهندسین با نشر بردهایی که به دستشون رسیده بود از کارا تشکر کردند! حسی زیبایی که به نظر میومد جامعه الکترونیک میتونند به هم نزدیک بشند و صداهای یکسانی از اون‌ها شنیده بشه.

 

چالش نمونه سازی بردهای الکترونیکی

وقتی در مورد نمونه سازی بردهای الکترونیکی صحبت می‌کنیم یه جورایی داریم به یکی از مؤلفه‌های مهم در طراحی محصولات الکترونیکی اشاره می‌کنیم!

زمان، کیفیت و هزینه تمام شده از جمله مواردی هستند که باعث میشه شرکت‌ها و افراد در سطوح مختلف مسیر طراحی خودشون را عوض کنند (البته الآن خیلی شرایط بهتر شده)، وقتی مثلاً قراره برد مدار چاپی طراحی بشه، اینکه قراره یک نمونه از اون چقدر هزینه داشته باشه و تو چه بازه زمانی تحویل داده بشه میتونه خیلی مؤلفه‌ها را عوض کنه! از انتخاب جعبه گرفته تا انتخاب المان‌ها و سایز اون‌ها …

مثلاً وقتی یک برد نمونه چهار لایه، قراره بازه زمانی بین یک هفته تا سی روز و مبلغی حدود هشتصد هزار تومان تا یک میلیون و هشت‌صد هزار تومان را برای طراح در برداشته باشه، به عللی میتونه باعث بشه طراح برخی از مجموعه‌ها بره سراغ یک برد دو لایه با ابعاد بزرگ‌تر و حتی با المان‌های متفاوت‌تر!

خب این قضیه برای شرکت‌های معمولی خودش چالش بزرگیه بخصوص وقتی بخواهیم در مورد دانشجوها و تازه کارها و همچنین شرکت‌های کوچک‌تر صحبت کنیم این موضوع میشه یک دغدغه خیلی جدی! از وقتی هم بحث دلار کشیده بالا یه جورایی این موضوع خیلی خیلی حادتر شده!

 

 

اما چالش کارا الکترونیک!

تو این وضعیت خاص و پیچیده این روزها اگر بشه زیر ساخت نمونه سازی با قیمت و زمان و کیفیت مناسب توسط مجموعه‌ای ایجاد بشه که بتونه این بار مالی و زمانی را تا حدی از روی دوش طراحان ما برداره، به نظرم کار بزرگی کرده. همین‌جا از مدیریت شرکت کارا الکترونیک که میدونم به عنوان یک ایرانی سعی می کنه به وظائف اجتماعی خودش هم نیم نگاهی داشته باشه، خواهش می‌کنیم که زیر ساخت مناسب جهت نمونه سازی برای مهندسین الکترونیک را ایجاد کنه و اون را با پارامترهایی متفاوتی برای سود دهی به این قشر ارائه بده! (صادقانه بگم خیلی خیلی ارزون :-)) البته شخصاً اعتقاد دارم با این کار میتونه کمک زیادی به مهندسین طراح تو ایران داشته باشه و هم میتونه حمایت معنوی قشر عظیمی را برای خودش همراه کنه و هم در کوتاه مدت به ازای این حمایت معنوی انشاء الله برگشت سرمایه هم داشته باشه.

 

در انتها لازمه تشکر خاص و ویژه‌ای از مجموعه کارا الکترونیک برای این حرکت زیبا و مفیدشون داشته باشیم و عرض کنیم شاید یک مجموعه داخلی به هزار و یک دلیل نواقصی داشته باشه، شاید کم لطفی‌هایی از سمت خیلی‌ها موقع اجرای چنین ایده‌هایی وجود داشته باشه ولی لازمه بدونید به عنوان یک شرکت تولید کننده ایرانی که دغدغه وطنش را داره و تو این شرایط به فکر بقیه هم هست برای جامعه الکترونیک قابل احترامید و امیدواریم شاهد ارتقاء و پیشرفت روز افزونتون نیز باشیم.

 

کارا الکترونیک

 

در زیر هم ویدئو زیبای انباکسینگ آقای سهند رجبی  از بردهای مدار چاپی کارا الکترونیک را میتونید ببنید و در تصویر بالا هم قسمتی از بازخورد کسایی که در این پویش شرکت کرده بودند!

 

لازم به ذکر هست که  کارا الکترونیک در حالت عادی نمونه سازی انجام نمیدهند و امیدواریم این ساختار به زودی تغییر کنه 🙂

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

18 دیدگاه در “کارا الکترونیک و چالش نمونه سازی مدار چاپی

  1. Avatar for حسن حسن گفت:

    من با دیدن این پست فکر کردم کار نمونه سازی (با دریافت هزینه البته) هم انجام می دن ولی پاسخ دادن که سفارش نمونه قبول نمی کنند. لطفا در پست خودتون اشاره کنید دیگران به اشتباه نیافتند. ممنون از شما

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      سلام بله حق با شماست
      حتما اشاره میکنیم

  2. Avatar for موسوی موسوی گفت:

    من هم از کارا الکترونیک تشکر می کنم. واقعا کارشون حرف نداره.
    همچنین از سیسوگ که از این حرکت زیبا حمایت کرد و در موردش مطلب نوشت.

    برای سیسوگ و کارا الکترونیک آرزوی موفقیت دارم

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      ممنون از شما

  3. Avatar for علی DR علی DR گفت:

    واقعا کارشون عالیه.??
    انشالله که ما هم بتونیم
    از کارایی ها + سیسوگی ها الگو بگیریم و به سهم خودمون
    وظیفه اجتماعی مون رو انجام بدیم.

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      ?? ممنون از شما

  4. Avatar for محمد مهدی کریمی محمد مهدی کریمی گفت:

    خدا خیرشون بده
    شادمان کردند …

  5. Avatar for akam akam گفت:

    واقعا کار جالبی کردن دمشون گرم
    من خودم دانشجو ام خیلی وقت بود یه بردی داشتم میخواستم بسازمش منتها هزینه هاش زیاد شده نتونستم
    تا اینکه تو این پویش شرکت دوستامون زحمتشو کشیدن?

    مرسی sisoogبابت این نوشته

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      خواهش میکنم

  6. Avatar for محمد صادق محمد صادق گفت:

    واقعا دمشون گرم کاره قشنگه بود

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      دستشون درد نکنه

  7. Avatar for علی امانی علی امانی گفت:

    بسیار چالش خوب و خفنی بود
    واقعا خسته نباشید
    PCB ها بسیار با کیفیت و عالی بود.

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      امیدواریم که جواب بده 🙂

  8. Avatar for رضا اف رضا اف گفت:

    همه آدما پیشرفتشونو مدیون اشتباهاتی هستن که انجام دادن ، خیلی از این اشتباهات با هزینه هایی همراه هستش ، یه بخشی از این هزینه ها مالی و یه بخشیش هم مربوط به زمان و چیزای دیگه است .
    کارا الکترونیک با این حرکت خودش بخشی از هزینه های طراحان جوان و دانشجویان ، استارتاپ ها و شرکت های نو پارو به دوش کشید . این کار شروع یک اتفاق خوب در صنعت الکترونیک بود و فکر میکنم تمام کسایی که تو این پویش شرکت کردن خودشون ادامه دهنده این راه باشن .
    آرزوی شادی و سلامتی دارم براشون .
    خداقوت

    1. Avatar for Sisoog OS Sisoog OS گفت:

      امیدواریم به همینجا ختم نشه

    2. Avatar for Safdari Safdari گفت:

      ایرانیان عزیز دوستت تان دارم

  9. Avatar for مصطفی مصطفی گفت:

    وقتی بردم بدستم رسید، کیفیت کارا واقعا عالی بود و انتظار چنین کیفیت بینظیری رو نداشتم(برخلاف چیزهایی که شنیده بودم) و تحت تاثیر قرار گرفتم چون با ما مثل یه مشتری و یه بازاری بی روح برخورد نکرد، و حالا سر دو راهی قرار گرفتم که کار فرودین ماه شرکتی که براش کار میکنم رو که حدود هفت ورق pcb دو لایه هست رو با شرکتی که قبلا کار میکردیم ادامه بدم یا بسپارم به کارا، از وجود همچین افرادی در صنعت ایران آدم لذت می بره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *