آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 4: ترسیم بر روی ویدئو (بخش اول)

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 4: ترسیم بر روی ویدئو (بخش اول)

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 4: ترسیم بر روی ویدئو (بخش اول)
آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 4: ترسیم بر روی ویدئو (بخش اول)

در قسمت سوم از مجموعه آموزشی پردازش تصویر در پایتون با اینکه چگونه با منبع ویدئویی کار کنیم آشنا شدیم. در نهایت هم توانستیم با استفاده از وبکم فیلمی را ضبط کنیم و همان فیلم را با فرمت و ابعاد دلخواه در محل پروژه ذخیره کنیم. اما در این قسمت قصد داریم به ترسیم بر روی ویدئو بپردازیم.

پس در این قسمت نیز با ویدئو سر و کار خواهیم داشت. می‌خواهیم تغییرات ساده‌ای را بر روی ویدئویی که از وبکم ضبط می‌کنیم، انجام بدهیم.

ترسیم بر روی ویدئو که در ادامه دستورات آن را خواهیم نوشت، شامل یک خط و یک مستطیل خواهد بود.

نحوه‌ی کار به این صورت است که ابتدا مانند جلسه قبل ویدئو را از وبکم ضبط می‌کنیم و سپس با استفاده از دستور line از کتابخانه OpenCV مشخص می‌کنیم که خط در کجای تصویر، با چه رنگ و با چه ضخامتی ترسیم شود. در اینجا ما رنگ سبز و ضخامت 10 را انتخاب کردیم.

همچنین با استفاده از دستور rectangle از کتابخانه OpenCV می‌توانیم با دادن مختصات دو نقطه یک مستطیل بر روی تصویر رسم کنیم. رنگ و ضخامت مستطیل رسم شده بر روی تصویر نیز قابل انتخاب است. در اینجا ما رنگ قرمز و ضخامت 5 را انتخاب کردیم.

پس از نوشتن کد بالا اگر برنامه را اجرا کنیم، وبکم باز شده و شروع به ضبط کردن فیلم می‌کند. و یک خط سبز رنگ و یک مستطیل به رنگ قرمز بر روی تصویر ایجاد خواهد شد.

در نهایت تصویر زیر برای ما قابل مشاهده خواهد یود:

ترسیم بر روی ویدئو در OpenCV

این مقاله برگرفته از آموزش ویدئویی زیر می‌باشد، برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر حتما این ویدئو را مشاهده بفرمائید.

حمایت از aidin eslami

خوشحال میشیم برای تداوم و کیفیت ما رو حمایت کنید.

0 نفر

پــــســنــدیـده انـد

توجه

aidin eslami
aidin eslami

آیدین اسلامی آیدین اسلامی، طراح و توسعه دهنده نرم افزار ، تولید کننده و مجری برنامه های علمی و آموزشی، ساکن کالیفرنیا در آمریکاست.

دیدگاه ها

0 دیدگاه

پر بحث ترین ها

مسابقه دوم : چالش برنامه نویسی به زبان C

مسابقه اول سیسوگ (مسابقه اول: درک سخت افزار) انتقادهای زیادی رو در پی داشت تا جایی که حتی خودمم به نتیجه مسابقه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش

راه اندازی LCD گرافیکی Nokia 1661 و دانلود کتابخانه آن

LCD گرافیکی یکی از مهم ترین پارامترهای موجود در طراحی انواع مدارات الکترونیکی پیچیده و حتی ساده است ، نمایش وضعیت و...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 4 سال پیش

ریموت کدلرن و چکونگی دکد کردن آن به همراه سورس برنامه

ریموت کنترل امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است؛ از ریموت‌های درب بازکن تا ریموت‌های دزدگیر و کنترل روشنایی همه از یک اصول اولیه پیروی می‌کنند و آن‌هم ارسال اطلاعات به‌صورت بی‌سیم است....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش

همه چیز درباره ریموت کنترل‌های هاپینگ

امنیت همیشه و در همه‌ی اعصار، مقوله‌ی مهم و قابل‌توجه‌ ای بوده و همیشه نوع بشر به دنبال امنیت بیشتر، دست به ابداعات و اختراعات گوناگونی زده است. ریموت کنترل یکی از این اختراعات است. در این مقاله، به بررسی امنیت انواع ریموت‌های کنترل خواهیم پرداخت....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش

مسابقه سوم: استخراج داده از رشته ها در زبان C

نزدیک به 5 ماه از مسابقه دوم سیسوگ می‌گذره و فکر کردم که بد نیست یک چالش جدید داشته باشیم! البته چالش‌ها...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش

مسابقه ششم: بزن میکروکنترلر را بسوزون!

بزنم میکروکنترلر را بسوزونم اونم تو  این شرایط!، طراحی مسابقه از اون چیزی که به نظر می‌رسه سخت‌تر است، باید حواست باشه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 11 ماه پیش

آموزش قدم به قدم راه اندازی +NRF24L01

آموزش قدم به قدم راه اندازی +NRF24L01  با کتابخانه سازگار با انواع میکروکنترلرها و کامپایلرها قبل از اینکه قسمت بشه با ماژول...

رسول خواجوی بجستانی رسول خواجوی بجستانی
  • 3 سال پیش

ساخت ماینر با FPGA و ARM

چند ماهی هست که تب بیت کوین و ارزهای دیجیتال خیلی بالا رفته! چه شد که این پست را نوشتم همانطور که...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 3 سال پیش

کار با ماژول تمام عیار mc60 – قسمت دوم – راه اندازی OpenCPU

در قسمت اول به یکسری اطلاعات کلی ماژول mc60 پرداختیم، با نرم افزار QNavigator کار کردیم و یک هدربرد هم برای کار...

Mahdi.h   Mahdi.h  
  • 3 سال پیش

مسابقه چهارم: کدام حلقه سریع‌تر است؟

حدود ۷ ماه پیش، مسابقه سوم سیسوگ رو برگزار کردیم و کلی نکته در مورد خواندن رشته‌های ورودی را بررسی کردیم. فکر...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 1 سال پیش
سیـــســـوگ

مرجع متن باز آموزش الکترونیک