آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 6: عملگرهای تصویر (بخش اول)

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 6: عملگرهای تصویر (بخش اول)

آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 6: عملگرهای تصویر (بخش اول)
آموزش پردازش تصویر در پایتون – جلسه 6: عملگرهای تصویر (بخش اول)

در قسمت پنجم از مجموعه آموزشی پردازش تصویر در پایتون، با چگونگی رسم اشکال مختلف بر روی ویدئو آشنا شدیم و همچنین توانستیم یک متن بر روی ویدئو بنویسیم و عملیات ترسیم بر روی ویدئو را به پایان رساندیم. در این جلسه با عملگرهای تصویر آشنا خواهیم شد.

در این قسمت قصد داریم که پس از دریافت تصویر، اطلاعاتی را از تصویر بخوانیم و همچنین تغییراتی روی آن ایجاد کنیم.

ما هم می‌توانیم تصویر را به صورت رنگی و هم به صورت سیاه و سفید بخوانیم. اما خواندن تصاویر به صورت سیاه و سفید به مراتب بهتر است، چرا؟

تصاویر سیاه و سفید دارای اطلاعات کمتری نسبت به تصاویر رنگی هستند پس پردازش تصاویر سیاه و سفید برای کامپیوتر بسیار راحت‌تر است.

بسیاری از عملگرهای تصویر با دریافت تصاویر به صورت سیاه و سفید نیز ممکن است و لزومی ندارد که از تصاویر رنگی استفاده کنیم تا حجم پردازش بالا برود. ما با تصاویر سیاه و سفید، تشخیص لبه‌ها، تشخیص صورت، تشخیص الگوها و شکل‌ها و بسیاری از موارد دیگر را می‌توانیم راحت‌تر انجام بدهیم.

اما ما در این قسمت با تصاویر رنگی کار خواهیم کرد. در ادامه با عملگرهای تصویر کار خواهیم کرد و اطلاعات پیکسل‌های یک تصویر رنگی را می‌خوانیم و به قسمتی دیگر از تصویر منتقل می‌کنیم. به عبارتی دیگر بخشی از تصویر را برش داده و به بخشی دیگر از تصویر منتقل می‌کنیم.

عکس موردنظر ما قبل از اعمال عملگرهای تصویر به صورت زیر است:

عملگرهای تصویر در پردازش تصویر

حال با استفاده از برنامه زیر، تغییراتی را روی تصویر اعمال خواهیم کرد:

پس از اجرای برنامه‌ی بالا تصویری که در خروجی مشاهده خواهیم کرد، تصویر زیر است:

عملگرهای تصویر در پردازش تصویر

همانطور که از تصویر بالا مشخص است قسمتی از تصویر را با چهره‌ی فرد جایگزین کردیم.

این مقاله برگرفته از آموزش ویدئویی زیر می‌باشد، برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر حتما این ویدئو را مشاهده بفرمائید.

0 نفر

پــــســنــدیـده انـد

توجه

aidin eslami
aidin eslami

آیدین اسلامی آیدین اسلامی، طراح و توسعه دهنده نرم افزار ، تولید کننده و مجری برنامه های علمی و آموزشی، ساکن کالیفرنیا در آمریکاست.

دیدگاه ها

0 دیدگاه

پر بحث ترین ها

مسابقه دوم : چالش برنامه نویسی به زبان C

مسابقه دوم : چالش برنامه نویسی به زبان C

مسابقه اول سیسوگ (مسابقه اول: درک سخت افزار) انتقادهای زیادی رو در پی داشت تا جایی که حتی خودمم به نتیجه مسابقه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 3 سال پیش
راه اندازی LCD گرافیکی Nokia 1661

راه اندازی LCD گرافیکی Nokia 1661

LCD گرافیکی یکی از مهم ترین پارامترهای موجود در طراحی انواع مدارات الکترونیکی پیچیده و حتی ساده است ، نمایش وضعیت و...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 4 سال پیش
ریموت کدلرن و چکونگی دکد کردن آن به همراه سورس برنامه

ریموت کدلرن و چکونگی دکد کردن آن به همراه سورس برنامه

ریموت کنترل امروزه کاربرد زیادی پیدا کرده است؛ از ریموت‌های درب بازکن تا ریموت‌های دزدگیر و کنترل روشنایی همه از یک اصول اولیه پیروی می‌کنند و آن‌هم ارسال اطلاعات به‌صورت بی‌سیم است....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش
همه چیز درباره ریموت کنترل‌های هاپینگ

همه چیز درباره ریموت کنترل‌های هاپینگ

امنیت همیشه و در همه‌ی اعصار، مقوله‌ی مهم و قابل‌توجه‌ ای بوده و همیشه نوع بشر به دنبال امنیت بیشتر، دست به ابداعات و اختراعات گوناگونی زده است. ریموت کنترل یکی از این اختراعات است. در این مقاله، به بررسی امنیت انواع ریموت‌های کنترل خواهیم پرداخت....

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 5 سال پیش
مسابقه سوم: استخراج داده از رشته ها در زبان C

مسابقه سوم: استخراج داده از رشته ها در زبان C

نزدیک به 5 ماه از مسابقه دوم سیسوگ می‌گذره و فکر کردم که بد نیست یک چالش جدید داشته باشیم! البته چالش‌ها...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش
مسابقه ششم: بزن میکروکنترلر را بسوزون!

مسابقه ششم: بزن میکروکنترلر را بسوزون!

بزنم میکروکنترلر را بسوزونم اونم تو  این شرایط!، طراحی مسابقه از اون چیزی که به نظر می‌رسه سخت‌تر است، باید حواست باشه...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 12 ماه پیش
آموزش قدم به قدم راه اندازی NRF24L01

آموزش قدم به قدم راه اندازی NRF24L01

آموزش قدم به قدم راه اندازی +NRF24L01  با کتابخانه سازگار با انواع میکروکنترلرها و کامپایلرها قبل از اینکه قسمت بشه با ماژول...

رسول خواجوی بجستانی رسول خواجوی بجستانی
  • 3 سال پیش
ساخت ماینر با FPGA و ARM

ساخت ماینر با FPGA و ARM

چند ماهی هست که تب بیت کوین و ارزهای دیجیتال خیلی بالا رفته! چه شد که این پست را نوشتم همانطور که...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 3 سال پیش
کار با ماژول تمام عیار mc60 – قسمت دوم – راه اندازی OpenCPU

کار با ماژول تمام عیار mc60 – قسمت دوم – راه اندازی OpenCPU

در قسمت اول به یکسری اطلاعات کلی ماژول mc60 پرداختیم، با نرم افزار QNavigator کار کردیم و یک هدربرد هم برای کار...

Mahdi.h   Mahdi.h  
  • 3 سال پیش
مسابقه چهارم: کدام حلقه سریع‌تر است؟

مسابقه چهارم: کدام حلقه سریع‌تر است؟

حدود ۷ ماه پیش، مسابقه سوم سیسوگ رو برگزار کردیم و کلی نکته در مورد خواندن رشته‌های ورودی را بررسی کردیم. فکر...

Zeus ‌ Zeus ‌
  • 2 سال پیش
سیـــســـوگ

مرجع متن باز آموزش الکترونیک