اینترنت اشیاء, توصیه شده

تکنولوژی و IOT تنها راه حل ریشه کنی کرونا

تکنولوژی و IOT تنها راه حل ریشه کنی کرونا

بیش از دو ماه پیش بود که ورود کرونا به چین خبرساز شد و اکنون که داریم درباره این موضوع صحبت میکنیم چین تونسته انتشار این ویروس را کنترل کنه و از همه گیری اون به خوبی جلوگیری کنه.

ویروس در شهر ووهانی که مثل شهر ارواح شده بود الان کاملا کنترل شده و به نظر میاد الان در جهان, چین یکی از پاک ترین کشورها در زمینه ویروس به حساب میاد ( البته بعد از اینکه کل دنیا را ویروسی کرد 🙂 )

ویروسی که برای ما تا دو ماه پیش بیشتر شبیه یه فیلم اخرالزمانی هالیودی بود  الان شرایطی پیش اومده که انگار کم کم خودمون یکی از بازیگرای اصلی اش داریم میشیم و داریم هر کاری میکنیم که تو این قسمت Game Over نشیم 🙂

چین غیر از کتمان اولیه که یک اشتباه استراتژیک اکثر کشورهای به شمار میره,  مدیریت خوبی جهت کنترل این ویروس داشت که شاید هر چه میگذره و کشورهای بیشتری درگیر میشند  متوجه میشیم کاری که  چین تونست انجام بده چقدر فوق العاده بوده.

 تصویر باشکوه زیر که  نشون میده چین در حال برچیدن بیمارستانهای اضافه تری هست که برای مقابله با کرونا ساخته یا تجهیز کرده بود .

 

غلبه بر کرونا در چین

 

روشی که چین جهت کنترل ویروس کرونا داشت شامل دو فاز کاملا متفاوت بود.

فاز اول کنترل ویروس با  قرنطینه سه الی چهار هفته ای همه شهروندان در منازل خودشون شروع شد  ولی فاز دوم و مهمتر در کنترل این ویروس زمانی بود که قرار شد مردم از  حالت قرنطینه خارج بشند و دوباره افرادی بودند که به هر دلیلی امکان داشت حامل و ناقل ویروس باشند و باید میتونستند اون ها را هم کنترل کنند.

به جرات میشه گفت این کشور یک میلیاردی به لطف تکنولوژی تونسته در فاز دوم کنترل این ویروس هم موفق باشه!

 

پویش روزانه کلیه شهروندان در کشور به لطف تعداد زیادی دوربین حرارت سنج یکی از این تکنولوژی ها بوده و هست.

دوستی از شنزن میگفت که دوربین های حرارتی سوار بر کوادکوپلرها بر سر چهار راه ها  دمای بدن شهروندان را رصد میکنند تا کوچکترین نشونه ای از این ویروس را رهگیری و سپس نابود کنند.

دوست دیگری از شانگهای میگفت چک کردن روزانه افراد آن هم چندین مرحله در مبادی تمام گذرگاههای کلیدی, یکی از اولین و مهمترین اقدامات دولت در دوران پس از قرنطینه بوده و هست و جالب اینجاست که هم اکنون هم موارد ایمنی مربوط به کودکان حفظ گردیده و کلاسهای مدارس بصورت آنلاین برقرار هستند.

یکی دیگر از این تکنولوژیها استفاده از یک اپ نرم افزاری هست که بر روی کلیه گوشی های شهروندان این کشور نصب میشه و سعی میکنه با رصد تمام شهروندان ویروس را کاملا کنترل کنه.

کارکردش هم خیلی جالبه!

این نرم افزار  روی تموم گوشی های مردم چین نصب هست و مسیر حرکتی فرد در روز را کاملا مانیتور و ثبت میکنه.

خب اگر یه مورد مشکوک به کرونا پیدا بشه اونها میتونند بصورت انلاین کلیه ادمهایی که تو چند روز قبل با اون فرد ناقل هم مسیر یا مرتبط بودند را شناسایی  و روی گوشی های   مظنونین هشدارهای  لازم را  هم بدند.

خب الان همه به این کار دولت چین حسودی میکنیم و میگیم چه زیبا !

 

ولی شاید باور نکنید معادلات تو ایران به دلایل مختلفی کمی متفاوته, ما آدمهایی تو ایران داریم که سعی میکنند هر چیزی را به هم ربط بدند, بخصوص مدلهایی داریم که اون ور آب برای ما دایه مهربان تر از مادر شدند!

قضیه اینه که چند روز پیش وزارت ارتباطات از نرم افزاری پرده برداری کرد که قرار بود با نفوذ حداکثری خودش روی گوشی های مردم بتونه ضمن دادن یک سری اطلاعات و بستری واسه تست افراد بصورت آنلاین بتونه دیتای عظیمی گرداوری کنه و کم کم بشه با گسترش اون کارهای بهتری هم انجام بگیره!

 

نرم افزار AC19 کنترل کرونا

 

میزان خطرپذیری مناطق مختلف کشور ویروس کرونا

ولی جالبه که خیلی سریع به دلیل برخی ریپورتها و موارد دیگه گوگل اون را حذف کرد! به همین سادگی !

دلیلش هم به نظر این بود که وسیله جاسوسی هست و مختصات میگیره و … 🙂 و خیلی ریپورتها هم توسط افرادی شکل گرفت که فقط دغدغه خودشون را دارند نه سلامتی مردم و جامعه! 

 

در نتیجه

واقعیت اینه که بحث هایی مثل قرنطینه و کنترل مردم مواردی هستند که خیلی افراد جامعه ( البته در تمام جوامع ) اونها را نمیپذیرند و تمایلی ندارند کنترل شوند و به همین علت هم هست که هنوز خیلی ها حاضر نیستند خرید عید و مسافرتشون و … را محدود کنند و باعث انتشار سریعتر اون میشند, چنین مواردی نیاز به مقداری قوه قهریه هم داره و به همین علت هم میشه گفت شرایط یک شرایط عادی نیست.

بگذریم, ما چندین ماه پر استرس و التهاب را خواهیم داشت و تنها راهی که میشه این ویروس را کنترل و مدیریت کرد استفاده از تکنولوژی روز جهت دریافت و تجزیه و تحلیل داده ها برای تمامی افراد جامعه در زمانهای بسیار کوتاه و حتی چندین ساعته میباشد, و راهکار اصلی ما استفاده از مجموعه نرم افزارها و سخت افزارهایی است که میتواند کلیه افراد در روز را پویش کرده و در صورتیکه  شخصی کوچکترین آثاری از مریضی را مشاهده نمود  بتوان فرد و یا افراد درگیر را سریعا بررسی و در صورت نیاز قرنطینه یا درمان نمود.

مطمئنا خروجی مناسب مهندسین الکترونیک و کامپیوتر و ارتباطات آنها در ماههای اینده میتونه یکی از ارکان اصلی تعیین سرنوشت این مبارزه ناجوانمردانه باشه!

 

 

کلیپ زیر هم قسمتی از تکنولوژی هایی است که چین جهت مقابله با ویروس کرونا استفاده کرده و میکند:

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

4 دیدگاه در “تکنولوژی و IOT تنها راه حل ریشه کنی کرونا

  1. Avatar for احسان احسان گفت:

    کنترل شهروندان تا مانیتورینگ رنگ لباس زیر به دست حکومت ها. خیلی هم عالی. مخصوصا برای حکومتی شبیه چین یا حکومت های مشابه.
    اگر دیدگاهی فراتر از تکنولوژی صرف داشه باشیم این اتفاقات خیلی هم هیجان انگیز و خوشحال کننده نیست

    1. Avatar for zeus zeus گفت:

      بله در ابعادی تکان دهنده است
      البته این چیزی که الان نگرانش هستید اگر دقت کنید خیلی وقته اتفاق افتاده مثلا گوگل خیلی بهتر از حتی خود شما ، شما رو میشناسه فقط کافیه به تبلیغاتی که بهتون نشون میده دقت کنید و شگفت زده بشید

  2. Avatar for رضا رضا گفت:

    می تونستن از برنامه و نرم افزار های اپن سورس استفاده کنن …. متاسفانه طمع کردن و این پروژه توی ایران شکست خورد

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      متوجه منظورتون نشدم منظورتون کیا هستند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *