اینترنت اشیاء, پروژه, پروژه آردوینو, توصیه شده

پروژه های الکترونیکی برای مقابله با ویروس کرونا

مبارزه با ویروس کرونا

چند روز پیش مطلبی نوشتیم با عنوان تکنولوژی و IOT تنها راه حل ریشه کنی کرونا که سعی کردیم در اون به این موضوع کلیدی اشاره کنیم که اگر قرار باشه مبارزه ای با ویروس کرونا ترسیم بشه استفاده از تکنولوژی و IOT برای مهار این ویروس میتونه حتی همرده فرایندهای پزشکی برای مقابله با انتشار گسترده این ویروس باشه واگر نتونیم از پتانسیل های موجود برای پیشگیری از این ویروس استفاده کنیم بازنده این مبارزه بیشک ما خواهیم بود.

البته  تایید منطق بالا با توجه به کاری که چین انجام داد خیلی نیاز به توجیه و دلیل نداره!

جهان مطمئنا نمیتونه این ویروس را نابود کنه و تا وقتی داروی مشخص و تاثیر گذاری ساخته نشه تنها راه میتونه پیش گیری و جلوگیری از شیوع گسترده باشه, جلوگیزی از شیوع گسترده به منزله اینه که به محض اینکه شخصی بیمار شد بشه اون را سریعا قرنطینه کرد و تمام افرادی که با اون مرتبط بودند را هم سریعا بررسی نمود.

تو اینترنت در حال سرچ بودم که دیدم جادی در توییتر وب سایتی  https://helpwithcovid.com   را معرفی کرده که برخی نیازهایی که تحت عنوان پروژه برای مبارزه با کرونا میتونه مفید باشه را قرار داده اند که میتونید بررسی کنید تا متوجه بشید چه درصد بالایی اش شامل موارد غیر پزشکی و الکترونیکی هستند.

 

سعی کردم چند تا پروژه الکترونیکی و ایده باحال الکترونیکی در مورد مبارزه با کرونا یا بهتر بگم پیشگیری از کرونا که بیشتر توسط افراد غیر حرفه ای و که در دسته پروژه های آردوینو یا رزبری پای هستند را در زیر لیست کنم که البته خیلی هم خوب کار میکنند و ایده های جالبی هستند و دلیل اینکه اکثرا با آردوینو هستند اینه که اکثر افراد بدون دانستن دانش خاص الکترونیکی بتونن ایده خودشون را اجرایی کنند و این دقیقا یکی از اهدافی بود که راهکار آردوینو دنبال اون بوده و هست.

مهمترین هدفی که اکثرا این ایده ها دنبال میکنند بحث پیشگیریه و تشخیص اینکه چه اشخاصی دچار ببیماری هستند و یا اینکه چطور میشه از گرفتن این ویروس بدقلق و بدبدن جلوگیری کرد  🙂

 

اولین ایده شامل یه برد کوچک و ساده هست با نام Simple Handwash Timer  که باعث میشه شما حتما مدت زمان مناسب برای شستشوی مناسب را رعایت کنید, همونطور که همه میدونیم لازم هست فرایند شستشوی دست حداقل بیست ثانیه

طول بکشه که اولا تمام دست با دقت شسته بشه و  مهمتر اینکه این حداقل زمانی هست که باعث میشه اون ویروس توسط مایع دستشویی از بین بره.

 

آردوینو و کرونا ویروس

 

ایده دوم مبتنی بر این هست که شما نباید دست به صورت خودتون بزنید, (glasses stops you from touching your face) البته میدونیم ترک این عادت خیلی سخته, خب این ایده شامل ساخت یک عینک ساده با ماژول آلتراسونیک هست که به محض اینکه مانع ( که همون دست شما هست) به صورت نزدیک میشه شروع میکنه آژیر بزنه.

 

دست به صورت نزنید ویروس کرونا

 

ایده سوم شامل یک وسیله خفنیه Coronavirus Detector ( البته از نظر ظاهر بیشتر ) که قراره دمای افراد را با استفاده از MLX90615  که یک Digital Infrared Temperature Sensor  هست تشخیص بده و بعد کلی افکت روی LCD و با LED ها وضعیت را نشون بده.

سنسور اندازه گیری دمای غیر تماسی مادون قرمز

 

ایده چهارم که خیلی میتونه وسعت پیدا کنه و واقعا هم مفید هست غیر تماسی کردن کلیه فرایندهایی هست که قبلا ما با انگشتانمان و با لمس و دست انجام میدادیم از برداشتن آب و چایی ریختن گرفته  تا فشار دادن مخزن مایع دستشویی برای تمیز کردن دست. اسم این ایده هم (Non-contact Switch for Public Water Dispenser)  هست که البته اکثرا هم با ماژول های  آلتراسونیک یا فاصله سنجهای IR و سروو موتور انجام میشن که تصویرش را در زیر میبنید.

 

این ایده و تعمیم اون برای استفاده های دیگه میتونه هم خیلی هوشمندانه و هم درامد زا باشه, همین الان در چین جاهایی که نیاز هست مواد ضد عفونی را برای تمیز کردن دست ها ارائه بدند حتما بصورت غیر تماسی ارائه میدند چون کافیه یک دست الوده یکبار اون را لمس کنه تا تجهیزی که مثلا برای تمیز کردن کاربرد داره خودش بشه منبع آلودگی.

 

 

غیر تماسی کردن وسائل ویروس کرونا

 

ایده پنجم شامل ایده ای هست که به درد ما ایرانیها بیشتر میخوره 🙂 اگر شما هم اقوامی دارید که اعتقادی به قرنطینه ندارند و شما هم چاره ای جز پذیرفتن عده ای از اونها را ندارید میتونید حداقل قبل از ورود اونها را با این ایده یه چکی بکنید.

Coronavirus Doorbell هم مبتنی بر سنسور دمای غیر تماسی MLX90614 طراحی شده و وقتی شخصی زنگ خونه را میزنه دمای اون را نشون میده و اگر دما غیر مجاز باشه به جای زنگ شما صدای آژیر را خواهید شنید, البته شما میتونید تو ایران اون را بومی سازی کنید و به جای اون چند تا صحبت باادبانه پخش کنید که شرمنده بشه ( البته مسئولیت عواقبش با ما نیست 🙂 )

 

زنگ درب منزل ویروس کرونا

 

ایده ششم , با استفاده از رزبری پای طراحی شده و کاری جز روی مخ رفتن و نشان دادن آمار ادمهایی که ویروس گرفتند ندارند, البته شما میتونید اون را تغییر بدید و امار کشور خودمون را نشون بدید بخصوص جاهایی که زیاد توجه نمیکنند یا نیاز دارند به هشدار های زیاد. Live Corona-Display

شاید برای شما مفید باشد: آموزش رزبری پای از 0 تا 100

البته این پروژه  یه جای دیگه با آردوینو هم پیاده سازی شده COVID19 Realtime Monitor

 

نشان دادن آمار انلاین مبتلایان به ویروس کرونا

 

ایده هفتم یک کم خفنتر و حساس تر از بقیه هست و به هیچ عنوان توصیه نمیکنم بسازید و سریعا استفاده کنید ولی یا توجه به کمبود دستگاههای تنفس (ونتیلاتور خانگی) در روزهایی که زیاد هم ازش دور نیستیم شاید بتونه با در نظر گرفتن تمهیداتی کاربردی بشه, که اونم ساخت ونتیلاتور خانگی  هست.

ساخت ونتیلاتور خانگی

 

ایده هشتم , که البته شبیه ایده چهارمه و  هدفش غیر تماسی کردن استفاده از دستگاههایی هستند که مواد ضد عفونی یا مواد شستشو ارائه میکنند.

این بار برای مایع ضد عفونی استفاده میشه  با نام Automatic Hand Sanitizer Dispenser

آردوینو و جلوگپری از ویروس کرونا

 

 

در مورد ایده ها اگر به صفحه اصلی که در هر قسمت لینکش قرار گرفته مراجعه کنید حتما میتونید اطلاعات بیشتری مثل کدهای برنامه نویسی شده و حتی ویدئویی از نحوه عملکرد اون را مشاهده کنید.

اگر ایده ای هم به ذهن شما میرسه یا قبلا جایی دیدید حتما در قسمت نظرات با دوستانتون به اشتراک بگذارید.

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

20 دیدگاه در “پروژه های الکترونیکی برای مقابله با ویروس کرونا

  1. Avatar for F F گفت:

    باسلام وقتتون بخیر
    اگه امکان داشته باشه طریقه ی ساعت دستگاه پالس اکسیمتر به وسیله ی آردویینو رو هم‌بذارین.متشکرم

    1. Avatar for F F گفت:

      ببخشید اشتباه تایپی شده “طریقه ی ساخت”

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        سلام دوست عزیز – متشکرم برای پیشنهادتون
        توی لیست پروژه های سایت قرارش میدیم 🙂

  2. Avatar for علی علی گفت:

    سلام
    ایده های جالبی بودند
    راستی به نظر کاربر zeus یه مدتیه نیستن:(

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      یه کم سرشون شلوغه برای چند تا کار جذابی که انشاله بزودی رونمایی میشه 🙂

  3. Avatar for محمدرضا محمدرضا گفت:

    سلام. ایده اول راحته ولی فکر کنم. اما با اردوینو شاید نشه.چون برای دو رنگ بودن led ها سه پایه لازمه و اردوینو هم نظمی که بتونی led ها رو بچینی نداره. پایه GND هم خیلی کم داره. باید از برد بورد استفاده کنی که اونم توی بدنه ای که توی عکس هست غیر ممکنه. راستی اگه ایده خودته عکساشو از کجا اوردی؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      سلام دوست عزیز
      چرا نمیشه خوب زمین همه led ها رو به هم وصل میکنید با سیم بعد به زمین مدار متصل میکنید نیاز نیست هر که led زمینش یه پایه مجزا داشته باشه روی آردینو !!!
      لینک ایده اول رو هم قرار دادیم توی پست ولی اینجام میذارم : https://create.arduino.cc/projecthub/the-tech-lab/fight-coronavirus-simple-handwash-timer-4dc8ac

  4. Avatar for محمدرضا محمدرضا گفت:

    عینک واقعیت مجازی که بهش دوربین حرارتی وصل باشه به نظر من

  5. Avatar for farshad farshad گفت:

    پروژه ای که بدون آردویینو باشه بین پروژه ها هست؟

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      احتمالا باشه ولی آردوینو به دلیل سادگی در استفاده احتمال این که پروژه ای بتونید پیدا کنید خیلی بیشتره.

  6. Avatar for Mohammad Mohammad گفت:

    سلام من هم ایده بسیار کارآمدی برای مبارزه باکرونا دارم

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خوب بیشتر در موردش توضیح بدید دوست عزیز 🙂

  7. Avatar for Mahdi.h Mahdi.h گفت:

    مهم ترین چزی که واسه این پروژه ها نیازه سنسور دمای غیر تماسی هست که الان هیچ کجای ایران پیدا نمیشه!
    شما جایی سراغ دارید که بتونیم تهیه و استفاده کنیم؟

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام
      البته یکی از این پروژه ها موردی هست که میفرمائید و بله به نظر موجود نیستند البته اگر سفارش بگذارید تو سایتهایی که واردات انجام میدند خیلی سریع میتونه موجود بشه

    2. Avatar for ali ali گفت:

      با سلام چند تا سایت این سنسور دمایی رو دارند ولی قیمتش بالاست

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        این که قیمت ها در کشور ما منطقی نیست و بیشتر احساسی است شکی درش نیست
        البته باید در نظر داشت که دقت هزینه هم داره.

  8. Avatar for محمدصادق محمدصادق گفت:

    سلام و درود . همین دستگاه های تب سنج لیزری که برای اندازه گیری دمای بدن هست، میتونه ایده بدی نباشه . مشابه ایده پنجم که فرمودید

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام سپاسگذار

    2. Avatar for Alireza Alireza گفت:

      سلام ممنون از ایده هاتون ولی الان این ماژول و سنسور ها رو از کجا بیاریم برای پروژه ها و اون ماسک رو از کجا باید تهیه کنیم؟؟؟ ممنون

      1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

        برخی توی سایت های داخلی پیدا میشن 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *