خاطره

خازن تانتال و مدیر خسیس

مدیر خسیس

چند سال پیش در حال طراحی یک نوع ردیاب موتور سیکلت خاص بودم, ورژن های اولیه این ردیاب را ساخته بودیم و خیلی هم عالی داشت کار میکرد.

ماژول GSM ای که روی اون بود ماژول SIM900 شرکت SIMCOM بود و همه چیز به خوبی طراحی شده و مدلهای اولیه هم ساخته شده بود چندین ماهی که کار میکرد بدون مشکل محصول کار میکرد.

چند صد تایی از این محصول تولید شده بود و داشت کار میکرد تا اینکه ماژول SIM900A هم تو بازار مطرح شد و قیمتش هم کمتر از مدل معمولی اش بود اون موقع بود که مسئول شرکت هم پیشنهاد داد که بیا از این مدل استفاده کن تازه یادم میاد که برای اینکه این مدل تو ایران کار کنه لازم بود آپدیت هم بشه!

اینکه دقیقا چه گندی زده میشد تو آپدیت این ماژول شخصا نمیدونم ولی هر چی بود بلایی سر من اورد که تا یک ماه دستم بهش بند بود.

قضیه این بود که پشتیانی شرکت تماسی داشتند که از این نمونه ردیاب بر روی یک موتور سیکلت نصب کردند و این ردیاب جواب پیامک میده ولی GPRS ارسال اطلاعات نداره! و جالب تر این بود که با ریست ردیاب از راه دور و پیامک مشکل ارسال حل میشد ولی دو روز بعد دوباره ارسال GPRS قطع میشد. کم کم چند نمونه جدید سخت افزارهای تولید شده هم مشکل مشابه تو اونها دیده شد.

تمام شک من به سمت نرم افزار بود و سعی کردم همه الگوریتمها را بررسی کنم و نتونستم باگی که دلیل این موضوع را مشخص میکنه متوجه بشم.

بالاخره کمی تنبلی را کنار گذاشتم و با توجه به اینکه یک پورت دیباگر سریال بر روی سخت افزار قرار داده بودم که وضعیت سخت افزار را لحظه به لحظه گزارش میداد به مکان یک از مشتریها رفتم و سعی کردم سیستم را دیباگ کنم و اطلاعات را ذخیره کنم و البته اونجا هم چیزی متوجه نشدم.

بعد از بررسی های دقیق تر اطلاعاتی که استخراج کردم با کمال تعجب دیدم متغیری در روتین اصلی مقداری داره که با توجه به الگوریتمها غیر ممکن هست که بتونه این مقدار را داشته باشه! و جالب اینجاست که به نظر فقط همین مدلهایی که با SIM900A طراحی شده بودند این مشکل را داشتند.

بالاخره بعد ازکلی بررسی نرم افزاری و به بن بست رسیدن, سعی کردم سخت افزار را بررسی کنم و ایده ای که به ذهنم رسید و بعدا هم صحت این ایده اثبات شد این بود که نویز شدیدی بر روی تعذیه و میکرو وارد میشده و باعث میشده برنامه از حالت عادی خارج بشه!

البته این اتفاق یه جورایی به عدم طراحی مناسب هم برمیگشت و عدم وجود خازن تانتال مناسب به مقدار و جای مناسب هم بی تاثیر نبود.

 

اون موقع بود که متوجه این اشتباه یا کم کاری خودم تو طراحی شدم که سریعا حلش کردم

 

و البته خواهشی که با ادبانه به مسئول شرکت کردم  و البته به همه مدیران هم میکنم اینه که جون هر کسی را دوست دارید بخاطر یک تفاوت کوچیک در خرید قطعات هر دو روز یکبار سعی نکنید قطعاتی که قبلا کار میکردند را عوض کنید و هر روز یه چالش بزرگ واسه تولید, پشتیبانی, طراحی و حتی درامدزایی خودتون ایجاد نکنید, البته این یک اشتباه استراتژیک هست که خیلی سخت میشه از تکرار اون جلوگیری کرد 🙂

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *