خاطره

همیشه دستکش ایمنی گرون بخر!

ایمنی

چند سال پیش وقتی برای اولین بار کار طراحی و ساخت بردهای صنعتی برای صنایع بالادستی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی رو در یک شرکت خصوصی شروع کردم یکی از روزها به سرم زد و از چندتا مغازه لوازم ایمنی فروشی نزدیک شرکت بازدید کنم.

 

اونجا یه جفت دستکش ایمنی برق خیلی خوش دست و ژله ای دیدم که بدجوری خودنمایی می کرد از فروشنده خواستم تا برام بیاردشون و من هم تست کردم که از راحتی بی همتا بود. (چی گفتم اصلا انگار متن ادبی مینویسم خخخ)

 

قیمت رو پرسیدم به پول اون موقع گفت 25 تومن و چون این آخرین جفت هست به شما میدم 22.

و چون من طبعا ادم خسیسی هستم البته برای خودم خسیسم، نه بقیه! خودم رو راضی کردم تا دستکش ها رو بخرم.

 

منم که عاشق پوشیدن چیزای شیک هستم به هر بهانه ای میشد این دستکش ها رو تو شرکت دستم می کردم یا مثلا برای تست میدانی می رفتیم حتما دستم می کردم و گاها باعث خنده همکاران هم میشد که تو چرا اینقدر مثبتی  و…

 

اقا گذشت و چند وقت پیش که یک سری برد ساخته بودیم برای کنترل سیستم HVAC یکی از فازهای عسلویه و چون من طراح بودم خودم رو هم برای تست میدانی فرستاند عسلویه.

طبق معمول دستکش ها رو دستم کردم و برد رو چندبار تست کردم که قسمت های مختلف فرمان و قدرت رو با اسکپ دستی سیگنال بگیرم و مطمن بشم داره درست کار می کنه.

 

چند باری باید کانکتور تغذیه (220 ولت) رو در میاوردم و دوباره میزدم توی برد و یک قسمت مدار رو وصل می کردم تا سیگنال بگیرم که در همین قطع و وصل کردن ها سیم فاز از داخل کانکتور در اومد (چون پیچ کانکتور رو اپراتور شل بسته بود) و خورد به دست من و قسمتی از سیم نول چنان جرقه و صدایی داد که انگار از فاصله ی 1 سانتیمتری نور فلش دوربین عکاسی خورد توی صورتم یه چیزی تو مایه های فلش بنگ (کانتر بازهای قدیم می دونند چیو می گم).\

 

و صدای خاموش شدن 4 تا چیلر بزرگ که داشت کل قسمت اداری و پرسنل پالایشگاه رو هندل می کرد.

 

بعد که به خود اومدم دیدم چون دستکش دستم بوده قسمتی از دستکش سوخته ولی مانع از رسیدن جریان به بدن من شده که اگر دستکش نداشتم که حتما الان پیش پروردگار بودم و اگر دستکش نامرغوب داشتم یا اصلا دستم نکرده بودم (چون خشک هستند و مانع کار میشند) یا جریان رو به بدنم منتقل کرده بود یا حداقل یک سوختگی درست حسابی داشتم.

 

بعد تازه به این فکر افتادم که یا خدا زدم مدار هر 4 تا چیلر رو نابود کردم البته شرکت ما یکم بزرگ هست و کاملا بیمه مسئولیت هست تا  چند میلیارد

ولی خب خیلی برای خودم بد میشد.

بررسی کردم دیدم فقط دیژنکتورهای حفاظتی پریده بعد از وصل کردن مجدد مدار به کمک اپراتور مدار رو دوباره پروگرم کردیم و هر 4 تا چیلر راه افتاد و مدار ما هم درست کار کرد و بعد استارت تولید بردها خورد و در اخر این پروژه هم تمام شد.

 

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “همیشه دستکش ایمنی گرون بخر!

  1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

    اینجاست که باید گفت اول ایمنی و بعد کار
    البته من ترجیه ام کار کردن با ولتاژ های نهایتا ۳.۳ ولت هست نه بیشتر.

  2. Avatar for ساجد رسولی‌فر ساجد رسولی‌فر گفت:

    یه دستکش مگه چقدر دوام میاره که این همه مدت پوشیدین
    ما تو کارخونه ماهی یه بار دستکش عوض میکردیم منتهی چون زودتر از موعد پاره و غیرقابل استفاده می‌شدن درخواست دادیم شد ۲۰ روز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *