بلاگ خبری سیسوگ, توصیه شده

شرکت هواوی بعد از تحریم آمریکا قطعات چینی را جایگزین کرد!

شرکت هواوی بعد از تحریم آمریکا قطعات چینی را جایگزین کرد!

از زمانی که آمریکا شرکت هواوی را در لیست سیاه و تحریم قرار داد و خرید تجهیزات مخابراتی را از شرکت‌های چینی ممنوع کرد، حدود یک سال می‌گذرد. اما در این زمان کوتاه، هواوی بسیاری از قطعات مهم تلفن‌های هوشمندش را داخلی سازی کرد.

با این خبر از سیسوگ همراه باشید.

 

خبرگزاری نیکی به کمک شرکت فم‌الحوت، نگاهی به سخت افزار آخرین مدل و پرچم دار شرکت هواوی یعنی تلفن هوشمند Mate 30 انداختند تا قطعات جایگزین شده چینی را در آن ببینند. گوشی Mate 30 که از فناوری نسل پنجم اینترنت (5G) پشتیبانی می‌کند، سال گذشته در بسیاری از کشورها رو نمایی شده است.

نیکی و فم‌الحوت اصل و نسب هر یک از قطعات بکار رفته در Mate 30 و قیمت آن را بررسی کردند.

 

اصل و نسب قطعات

درصد تولید قطعات گوشی هواوی در چین

در یک نگاه، قطعاتی که در چین ساخته شده‌اند، 42% ارزش کل موبایل را تشکیل داده‌اند. در حالی که هواوی هنوز قادر بود تا 25% قطعات را از شرکت‌های آمریکایی بخرد، قطعات آمریکایی تنها یک درصد از ارزش Mate 30 را تشکیل داده‌اند. که این مقدار بسیار کم است. همچنین قطعات چینی مورد استفاده در تلفن هوشمند Mate 30 نسبت به Mate 20 Pro حدود 16.5 درصد افزایش یافته است. یعنی آن‌ها فرایند چینی شدن قطعات را حتی قبل از تحریم‌های آمریکا شروع کرده‌اند و حتی با اینترنت نسل 4 نیز همخوانی داشته‌اند.

درصد تولید قطعات گوشی هواوی در چین و دیگر کشورها را می‌توانید در تصویر بالا مشاهده کنید. این نمودار نشان می‌دهد که هواوی مجبور شده است در یک سال قطعات خود را تا حد چشمگیری به سمت داخلی سازی ببرد. حتی تولیدکنندگان داخلی قبلی که برخی از قطعات را تولید می‌کردند نیز، تا حد زیادی توسعه یافته‌اند.

 

تلاش هواوی برای داخلی سازی

هواوی تا قبل از شروع تحریم آمریکا، به کمک یکی از زیر مجموعه‌های خود به نام HiSilicon برخی از قطعات مورد نیازش را تولید می‌کرد. HiSilicon حالا پیشرفت کرده و در حال توسعه برای ساخت قطعات 5G است! این نشان می‌دهد هواوی وابستگی خود از آمریکا و شرکت Skyworks Solutions قطع کرده است و بر روی پای خود ایستاده است.

توانایی جدید هواوی به چینی‌ها برای کاهش اعتماد به تأمین کنندگان خارجی کمک شایانی می‌کند. هواوی در طراحی تراشه‌هایی که توانایی دریافت و انتقال امواج رادیویی هوشمند 5G را داشته باشند، بر موانع غلبه کرده است.

برد موبایل هواوی

قطعات Huawei در طول یک سال گذشته پیشرفت کرده است و این شرکت توانایی خود را برای عرضه خود به میزان قابل توجهی افزایش داده است. (عکس از فم‌الحوت)

 

وضعیت دیگر تولید کنندگان موبایل چینی

داخلی سازی قطعات، باعث می‌شود هواوی نسبت به رقبای داخلی خود برتری داشته باشد. شیائومی، چهارمین سازنده بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان، در حال کار بر روی تراشه‌های گوشی‌های هوشمند خود است. اما جدیدترین مدل‌های آن هنوز هیچ تراشه‌ای را که خود این شرکت توسعه داده است، ندارد. به گفته هیدکی مائنو، مدیر مشاوره در Omdia ژاپن، شیائومی چاره‌ای جز ادامه استفاده از تراشه‌های کوالکام آمریکا برای تلفن‌های هوشمند جدید 5G خود ندارد.

کوالکام تقریباً تمام تراشه‌هایی را که شیائومی در تلفن‌های هوشمند 5G خود استفاده می‌کند را تأمین می‌کند. هواوی در ماه مارس نیز اظهار داشت که امیدوار است هنوز بتواند از تأمین کنندگان آمریکایی استفاده کند و با وجود تحریم‌ها، این شرکت در سال 2019 نسبت به سال گذشته خود، 70 درصد بیشتر از تهیه کنندگان آمریکایی خرید کرده است.

 

تولیدکنندگان آمریکایی، بسیاری از قطعاتی که در تلفن‌های هوشمند شیائومی بکار رفته‌اند را تأمین می‌کند. قطعات چینی مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند 5G شیائومی تنها 38 درصد آن را تشکیل می‌دهد. این مقدار 12 درصد بیشتر از گوشی‌های 4G این شرکت است. این قضیه در مورد سایر سازندگان تلفن‌های چینی مانند Oppo و Vivo نیز صدق می‌کند.

 

راه طولانی هواوی برای گذر از تحریم

هواوی از لحاظ داخلی سازی، تقریباً از رقبای داخلی خود جلوتر است. اما با این وجود راه بسیار طولانی برای ایجاد سیستم عامل و نرم افزارهای بومی جلوی راه این شرکت وجود دارد. هواوی از سیستم عامل منبع باز اندروید ارائه شده توسط گوگل استفاده کرده است. در حالی که هواوی هنوز هم می‌تواند از اندروید استفاده کند، اما سایر برنامه‌های Google مشمول مجازات‌های ایالات متحده هستند و برای سازندگان چینی در دسترس نیستند. این بدان معناست که برنامه‌های مشهوری مانند Gmail، جستجوی Google و YouTube در تلفن‌های هوشمند 5G هواوی قابل نصب نیستند. هواوی برای توسعه سیستم عامل خود با نام “Hongmeng” در حال تلاش است. اما این شرکت به دلیل کمبود برنامه‌های گوگل، در تلاش‌های خود برای گسترش فروش جهانی تلفن‌های هوشمند 5G خود با موانع بزرگی روبرو خواهد شد.

 

هر چند هواوی برای ساخت سیستم عامل و نرم افزارهای بومی سخت در تلاش است، اما بدون شک هواوی مشتاق برداشته شدن تحریم‌های گوگل است تا بتواند نرم افزارهای کاربردی گوگل را بر روی تلفن‌های خود عرضه کند.

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

12 دیدگاه در “شرکت هواوی بعد از تحریم آمریکا قطعات چینی را جایگزین کرد!

  1. Avatar for الي الي گفت:

    بالاخره هر چقدر هم بنظر دوستان امريكا سطحش بالا باشه كه البته با رسانه ها هم اغراق شده در موردش،ولي اونم از يه جايي شروع كرده و الان به اينجا رسيده چرا دوستان فكر مي كنن تجربه ي امريكا تكرار نشدنيه؟

  2. Avatar for غلام بوداگ غلام بوداگ گفت:

    ممنون بابت مطلب
    در مورد بمب های الکترومغناطیسی یا EMP و نحوه کار کردشون هم بنویسید.

    1. Avatar for زئوس Zeus زئوس Zeus گفت:

      خواهش میکنم
      فکر کنم در این رابطه یه کلیپ توی کانال تلگرام قرار دادم .ولی شاید از نحوه کارکردشون مطلبی نوشتیم

  3. Avatar for حامد حامد گفت:

    این پست در سطح سیسوگ نبود

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ممنون بابت نظرتون
      فقط دلیلش را هم بفرمائید 🙂
      موضوعش جالب نیست؟ ترجمه مناسب نبوده؟ ..

      1. Avatar for حامد حامد گفت:

        یه خبر ساده،بدون بار علمی

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          نظر شما محترم ولی به نظر بنده این مسیر و اتفاقاتی که داره میفته خیلی ساده نیستند و میتونه جهان را تحت تاثیر قرار بده و حتی ابعاد سیاسی و اقتصادی زیادی حتی بر کشور ما بهمراه داشته باشه
          انشاله بزودی در موردش خواهیم نوشت

  4. Avatar for رسول رسول گفت:

    بازم بیشتر از 50 درصد قطعات از ژاپن و کره است که اگه آمریکا تحریم کنه این شرکت ها همکاری نمی کنن و خیلی از قطعات تولید شده از پنتت های شرکتای دیگه استفاده میکنن به صرف تولید یک قطعه توی یه کشور نمیشه اونرو بومی خوند مثل CPU ARM

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ” به صرف تولید یک قطعه توی یه کشور نمیشه اونرو بومی خوند ” مطمئنا این جمله درسته
      البته چینی ها هم این را متوجه شدند و کم کم دارند میرند به سمت ایجاد تکنولوژی هواوی بی شک یکی از شرکتهای پیش قراول هست و خود امریکا هم دقیقا این موضوع را حس کرده
      و البته جامعه جهانی الان دنیای ارتباطات و همکاری هست و واقعا تحریم کردن شرکتهای بزرگ خیلی کار راحتی نیست چون میتونه خسارت زیادی به خیلی شرکتهای دیگه بزنه که باعث میشه این اتفاقات براحتی میسر نشه
      اونم برای کشوری مثل امریکا که به هیچ چیزی پایبند نیست و اینقدر تو این چند سال تحریم انجام داده که بقیه کشورها را هم به مرز کلافگی برده

      1. Avatar for رسول رسول گفت:

        خب هر کشوری در جهت منافع ش عمل می کنه و اگه آمریکا تحریم می کنه چون توانایشو داره چین هم کم از قدرتش سواستفاده نمی کنه (تهدید تحریم استرالیا ، سفیر چین تو ایران?و…) و در مورد تکنلوژی بسیار خوش خیالی هست که به این زودی ها کشوری به سطح آمریکا برسه.

        1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

          مطمئنا هر کشوری مبتنی بر منافع عمل میکنه
          کشوری مثل امریکا که برای خیلی از کشورهای جهان به عنوان مبنا در خیلی اموز قرار میگیره منفعتش تو اینه که خودش را منطقی نشون بده و سعی نکنه برای هر منفعتی ساختار ذهنی کل جهان را نسبت به خودش بدبین کنه
          مطمئنا هر چقدر هم زود باشه یا هر نوع تفسیری از میزان سطح امریکا داشته باشیم ولی این اتفاقات در دوره ترامپ سرعت گرفته و این چند گانگی در جهان به نفع کشورهای دیگه بخصوص ما خواهد یود

          1. Avatar for رسول رسول گفت:

            به نفع کشور ما… کسی داخل ایران ب فکر منافع ملی نیست حالا از جنگ ابرقدرتها نفع ببریم !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *