توصیه شده

بررسی و تحلیل آزمون رادیوآماتوری سال 1398

آزمون رادیوآماتوری سال 1398

دوستان پیشنهاد دادن که اگر به لحن خودمونی بنویسی و یه مقدار از این رسمیت در بیاد متنت جذابترم میشه. از این به بعد با این فرمون میریم جلو. و آزمون رادیوآماتوری سال 1398 را باهم بررسی و تحلیل می‌کنیم.

خب سال 98 با هر خوبی و بدی که بود تموم شد و آزمون رادیوآماتوری سطح مبتدی بالاخره بعد از 5 سال انتظار، 18 مهر ماه سال 1398 برگزار شد. با توجه به اینکه مسئول برگزاری و طراحی سوالات آزمون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هست و هم اینکه منابع طراحی سوال محدود هستند، یکی از بهترین روش‌های مسلط شدن روی مباحث آزمون و نحوه‌ی طرح سوالات، مطالعه آزمون‌های سال‌های گذشته هست (کما اینکه چندین سوال از این آزمون دقیقا در آزمون‌ رادیو آماتوری سال‌های گذشته طرح شده بود). حالا که همین آزمون‌ها میتونن به عنوان یک منبع آموزشی باشن پس خوبه که تک تک سوالات آزمون رو بررسی کنیم و با هم یاد بگیریم.

آزمون رادیوآماتوری سال 98 در برخی از سوالات اشتباهات فاحشی داشت. مثل چندین جواب درست برای یک سوال یا سوالات خیلی سخت که اصلا در حد معلومات یک نوجوان 16 ساله نبود و یا زمان کم برای پاسخ‌دهی به سوالات.

در کشورهای پیشرفته‌تری که رادیوآماتورهای زیادی دارن مثل ژاپن، روسیه، آلمان و آمریکا مسئولیت طراحی سوال و برگزاری امتحانات مربوطه بر عهده‌ی رادیوآماتورهای دوطلب واجد شرایط هست که به اختصار VE خطاب میشن. اینکار چندین مزیت داره. اول اینکه سازمان دولتی مربوطه سرش خلوت‌تر میشه و کار رو دست افراد حرفه‌ای و مورد اطمینان میسپاره و فقط صلاحیت کیفری و اخلاقی شخص رو چک میکنن بنابراین کیفیت کار چندین برابر میشه، دوم اینکه آزمون‌ها سریع تر برگزار میشه، سوم اینکه منابع امتحانی کاملا مشخص و واضح به داوطلب گفته میشه. البته در ایران هم انجام همچین کاری امکان‌پذیر هست که البته منوط به افزایش بیشتر علاقه‌مندان و افزایش فعالیت انجمن‌های رادیوآماتوریه.

امتحان اخیر شامل 40 سوال و نمره قبولی 30 از 40 بود که با حذف شدن سوال 28 و 32 نمره قبولی به 28 از 38 کاهش پیدا کرد.

این سری از سوالات مربوط به آیین‌نامه‌های سازمان درباره رادیوآماتوری هستن که برای جواب دادن به این دست از سوالات باید به آیین‌نامه‌ها مراجعه کنید.

1- بر اساس تعریف سازمان، یک ایستگاه رادیویی شامل یک یا چند فرستنده و یا گیرنده به همراه متعلقات مربوطه مثل آنتن و کابل و… است.

2- بر اساس آیین‌نامه‌های سازمان، دارندگان پروانه‌های درجه 1 (پیشرفته) و درجه 2 (عمومی) باید هر 4 سال یکبار در آزمون مورس نمره قبولی رو کسب کنند.

3- در شرایط امنیتی مثل جنگ و یا هر زمان که شرایط امنیتی کشور ناپایدار باشه، با تصویب جلسه هیئت دولت میشه پروانه کار هر ایستگاه رادیویی را موقتا لغو کرد.

4- دارندگان تمامی پروانه‌های سه گانه‌ی رادیوآماتوری ایران قادر به دریافت مجوز برپایی ایستگاه رادیویی هستند. (توی ایران سه درجه پروانه رادیوآماتوری وجود داره و بر اساس پروانه کاری مجوز استفاده و کار روی یک سری از فرکانس‌ها رو به شخص اعطا میکنن ولی خب پروانه رادیویی شرط لازم برای داشتن رادیو هست ولی کافی نیست و پروانه ی دیگه ای به نام پروانه تاسیس ایستگاه رادیویی وجود داره که به رادیوآماتور دارای پروانه رادیوآماتوری اجازه‌ی خرید رادیو و برپایی ایستگاه رادیویی میده.)

5- پروانه مجوز برپایی ایستگاه فقط و فقط متعلق به شخص رادیوآماتور درخواست‌دهنده بوده و به هیچ وجه قابل انتقال به غیر نبوده و استفاده اشخاص غیر رادیوآماتور از تجهیزات ایستگاه (مگر برای نجات جان افراد در شرایط اضطراری) ممنوع است.

6- در تمامی مدهای برقراری ارتباط، محتوای مکالمه باید طبق ضوابط رادیوآماتوری که در کل دنیا قراردادی بین رادیوآماتورهاست باشد و استفاده از دستگاه‌های رمز‌کننده به هر نوع که محتوای مکالمه توسط شخص سوم قابل مفهوم نباشد ممنوع است. (در تمام کشورهای دنیا از این قانون پیروی می شود.)

7- یکی از صورت سوالات گنگ هست. در واقع منظور سوال در قسمت اول پروانه مبتدی هست. اعتبار پروانه مبتدی دو سال و عمومی و پیشرفته یکسال از تاریخ صدور هست.

8- علامت خطاب ایستگاه یا همون کال ساین مثل EP2LMA شامل اسم کشور مبدا و اسم ایستگاه هست. به عنوان مثال حروف EP اول کال ساین مربوط به کشور ایران هست و بقیه حروف معرف خود ایستگاه هست.

 -9اینم باز برمیگرده به آیین‌نامه که فرستنده‌های VHF و UHF و ریپیترهایی که روی این باندها کار می‌کنن باید حداکثر خروجیشون 30 وات باشه.

 -10طبق ماده 65، حداکثر ارتفاع دکل‌هایی که در فاصله کمتر از نیم کیلومتری فرودگاه‌ها هستن باید کمتر از 15 متر باشه. پس گزینه 4 صحیح نیست.

11- با داشتن گواهینامه درجه 3 (مبتدی) هم مجاز به کار کردن با مدهای صوتی مثل SSB و FM و هم مجاز به کار کردن با مد مورس هستید. (از سوالاتی که چندین پاسخ صحیح داشتند.)

12- فقط و فقط رادیوآماتورها در زمان بروز حوادث غیر مترقبه و اون هم هنگامی که جان افراد در خطر باشه میتونن از تجهیزات خودشون برای درخواست کمک استفاده کنن.

13- درجات پروانه رادیوآماتوری  که در ایران سه درجه 3 و 2 و 1 هستند. (این سوال هم دو پاسخ صحیح داشت.)

14- این سوال هم که واضح هست که محدوده فرکانسی باند UHF رو میخاد. باند UHF بعد از VHF و قبل از SHF هست که محدوده 300 مگاهرتز تا 3 گیگاهرتز رو در بر میگیره.

15- این سوال هم دو پاسخ قابل قبول طبق کلید سوالات داره. در بازنگری آیین‌نامه‌ها که یکی دو سال پیش صورت گرفت باند VHF برای استفاده افراد دارای پروانه درجه 3 حذف شد. با این حال چون برخی افراد اطلاع نداشتن سازمان هر دو پاسخ رو قابل قبول اعلام کرد اما عملا چیزی که در پروانه‌های صادر شده جدید سازمان وجود داره، باندهای مجاز ما 7 و 14 و 21 و 28 مگاهرتز رادیوآماتوری هستن که همه در رنج فرکانسی HF و همه هم با محدودیت توان 30 وات هستن.

16- باز هم طبق آیین‌نامه هر شخص برای گرفتن پروانه عمومی درجه 2 باید توانایی قبولی در آزمون مورس با حداقل سرعت 13 کلمه در دقیقه رو داشته باشه.

17- علامت خطاب یا همون کال ساین برای معرفی حضور یک ایستگاه در ابتدای و انتهای مکالمه بکار میره و استفاده از اون اجباری هست.

18- آزمون عملی مورس پروانه درجه 3 با حداقل سرعت 5 کلمه در دقیقه انجام میشه.

از اینجا به بعد سوالات یکم فنی‌تر میشن.

19- واضح هست که نزدیک کردن آنتن به دکل‌های فشار قوی بدلیل میدان قوی اطراف دکل بدلیل ولتاژ و جریان بالا و همچنین تخلیه‌های جزئی باعث به وجود اومدن نویز‌های سفید واید باند شده و در دریافت رادیو اختلال ایجاد میکنه. اما در ارسال عملا هیچ تاثیری نخواهد داشت. مثلا شما ممکنه یک شخص رو صدا بزنید و طرف مقابل صدای شمارو بشنوه ولی به دلیل اینکه سطح نویز شما بالاست شما صدای اون رو نداشته باشید.

20- پدیده پراکندگی یا Scattering وقتی اتفاق میفته که یک پرتو وارد یک محیط با چگالی متفاوت میشه.

21- من قبلا یه مدتی مجله TeleAudioVision که راجع به پخش رادیو و تلویزیونی به فرمت دیجیتال در سرتاسر دنیا بحث میکرد رو دنبال میکردم. اون موقع‌ها بحث تلویزیون دیجیتال ماهواره‌ای 4K روی باند Ka داغ بود. توی یک سری مقالات یه تست‌هایی به صورت مصنوعی انجام داده میشد برای پیدا کردن بیشتر تلفات در مسیر سیگنال از ماهواره به زمین مثل بررسی ابر و پوشش درخت‌ها و… در نهایت به این نتیجه رسیدن که قطرات بارون بیشترین تلفات رو در مسیر ایجاد میکنه و بعدش زمانی که دیگه سینگال تصویر دیکد نمیشد چگالی قطرات بارون در متر مکعب رو محاسبه میکردن تا بتونن دوباره با شرایط یکسان اوضاع رو بهبود بدن. اونجا بود که یاد گرفتم که بیشترین چیزی که در مسیر تلفات ایجاد میکنه قطرات بارون هستن.

22- این یکی از سوالات خیلی سخت بود. واحد dbm یک نوع واحد برای بیان توان هست که بیشتر توی دستگاه‌های مخابراتی برای مقدار توان خروجی دستگاه استفاده میشه. وات و dbm هر دو به هم دیگه تبدیل میشن. حالا اگر 10 تا سیگنال که توان هر کدوم 40dbm هست با هم داخل یک جمع‌کننده توان برن چه اتفاقی میوفته؟ خب اول 40dbm رو به وات تبدیل میکنیم.

P(W) = 1W ⋅ 10(P(dBm) / 10) / 1000 = 10((P(dBm)– 30) / 10

نتیجه میشه 10 وات. حالا 10 وات ضربدر 10 تا سیگنال میشه 100 وات. حالا 100 وات ما میره توی یک تقویت‌کننده با گین 20db. اول 100 وات رو دوباره برمیگردونیم به dbm که میشه 50dbm.

P(dBm) = 10 ⋅ log10( 1000 ⋅ P(W) / 1W) = 10 ⋅ log10P(W) / 1W) + 30

حالا 50dbm داریم که میره توی یک تقویت کننده با گین 20db یعنی 20 تا دیگه میره روش و درنهایت میشه 70dbm توان رادیویی در خروجی، اما از ما ولتاژ رو خواسته. حالا باید ببینیم 70dbm چند ولت روی یک لود 50 اهمی تولید میکنه. برای اینکار دوباره 70dbm رو میبریم به وات که میشه 10000 وات یا 10KW. بعدش با استفاده از فرمول زیر ولتاژ RMS رو جساب میکنیم.

V²/R=Watt

اول 10000 رو ضربدر 50 میکنیم بعد از اون رادیکال میگیریم. که میشه 707 ولت که ولتاژ RMS ماست که از ما نخواسته و همچنین تو گزینه‌ها هم نیستش. برای تبدیل ولتاژ RMS به ولتاژ پیک هم عدد 707 رو ضربدر مقدار عددی رادیکال دو میکنیم که مساوی میشه با 1000 ولت.

این سوال خیلی راه‌حل‌های ساده‌تر و کوتاه‌تری ممکنه داشته باشه ولی به نظر من اگر میخواهین پله به پله متوجه بشین چه اتفاقی افتاد، همین راه حل بهترینه.

23- طول موج و فرکانس دو مولفه کاملا وابسته به هم دیگه هستن که با هم رابطه عکس دارن بنابراین با افزایش طول موج فرکانس کاهش پیدا میکنه و بالعکس. طول موج بر حسب متر، سانتی‌متر و میلی‌متر معمولا بیان میشه در صورتی که فرکانس بر حسب کیلوهرتز، مگاهرتز و گیگاهرتز. به خاطر همین رابطه عکس بین طول موج و فرکانس هست که مودم‌های وای فای 2.4Ghz طول آنتنشون به اندازه‌ی رادیوی پدربزرگتون نیست!

24- اینم یکی از سخت‌ترین سوالات امتحان بود که به نظر من باید حذف میشد. همچین چیزی در هیچ کدوم از منابع آزمون رادیوآماتوری راجع بهش صحبتی نشده و اصلا در حد توانایی و دانایی یک دانش‌آموز 16 ساله نیست. بهتره اصلا این سوال رو نادیده بگیریم.

25- آنتن در حالت فرستنده سیگنال‌های الکتریکی که در کابل وجود دارن رو گرفته و به صورت امواج الکترومغناطیسی در فضا منتشر میکنه و در حالت گیرندگی برعکس عمل میکنه. اگر دکترای مخابرات مایکروویو دارین یا خیلی خیلی اصرار دارین که توی این گزاره دقت کنید ممکنه براتون یه سری شبهه پیش بیاد. منظور طراح سوال اینجا ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نظری بوده که به ذهن آدم خطور میکنه پس خیلی خودتون رو درگیر مفاهیم امواج الکترومغناطیسی و انتشار اونها نکنید لطفا!

26- آنتن ایزوتروپیک آنتن تئوری هستش که گین صفر داره یعنی پترن انتشار در تمام جهات یکنواخت و در فضای سه بعدی بصورت یک کره هست. از این آنتن به عنوان رفرنس در محاسبات استفاده میشه و گین بقیه آنتن‌ها نسبت به این آنتن سنجیده میشه و از واحد dbi یا دسی بل ایزوتروپیک استفاده میشه. مثلا اگر یک آنتن در جهت ماکزیزمم انتشارش 7.09dbi گین داشته باشه به این معناست که نسبت به آنتن ایزوتروپیک (که هیچ گینی نداره) به اندازه 7.09db برابرز بیشتر توان تششعی داره.

27- برای جواب دادن به این سوال ابتدا باید یکم تجسم سه بعدیتون خوب باشه. عکس زیر پترن انشار آنتن دایپل هست. آنتن دایپل پترن انتشاری به شکل یک دونات داره اگر وسط انتن (فیدپوینت) دقیقا عمود بر مرکز دونات باشه. تصویر زیر رو ببینید.

آنتن

ببینید اینجا دوناتمون رو داریم که در واقع پترن انتشار آنتن دایپلمون هست. وسط آنتن دایپل که یک نقطه قرمز رنگ هست اگر در مبدا مختصات سه بعدی دکارتی قرار بدیم شکلی مثل شکل سمت راست خواهیم داشت. رنگ پترن انتشار ما هر چی که بیشتر به رنگ قرمز نزدیک می‌شه به این معناست که انتشار آنتن ما در اون قسمت بیشتره. ماکزیمم انتشار رو ما در محور های Y و X داریم. (دقت کنید که آنتن ما موازی با محور Z هست.) بنابراین می‌شه به این نتیجه رسید که بیشترین انتشار در زاویه Θ=π/2 یا همون 90 درجه خودمونه چون محور Z بر محور های X و Y عمود هست هر محور با محورهای دیگه زاویه 90 درجه میسازه.

28- اینم یکی دیگه از سوالاتی بود که حذف شد. آنتن مایکرواستریپ یکی از انواع آنتن هست که روی پی سی بی چاپ می‌شه و حتما روی ماژول‌های سری ESP و ماژول‌های بلوتوث دیدین. آنتن بشقابی هم همونه که روی پشت بوم خونه‌ها برای دریافت شبکه‌های مجاز میزاریم! آنتن مارکونی هم یک نوع آنتن دایپل هست با این تفاوت که دایپل یک آنتن بالانس و مارکونی یا آنتن لاندا چهارم یک آنتن غیر بالانس هست. تفاوت اون با دایپل اینه که مارکونی از زمین به عنوان یک طرف دیگه آنتن استفاده می‌کنه. آنتن تمام موج هم یکی از انواع آنتنه مثل آنتن نیم موج و ربع موج که شاید منظور طراح این گزینه جواب سوال بوده ولی خب سوالش رو نتونسته درست مطرح کنه و سوال هم حذف شده.

آنتن

29- هممون میدونیم که آلومینیوم یک رسانای نبستا خوب و سبک هست ولی سیلیکون و ژرمانیوم هر دو نیمه رسانا هستن و پاسخ قابل قبول نیستن.

30- در این سوال یک سیگنال سینوسی داریم و دو تا شکل مدولاسیون که از ما خواسته تشخیص بدیم که هر کدوم از این مدولاسیون‌های این سیگنال چه مدولاسیون هستن. (سه نوع مدولاسیون دامنه، فرکانس و فاز داریم که در زبان انگلیسی به اختصار به این ها AM و FM و PM گفته میشه) مدولاسیون دامنه دامنه کریر یا حامل رو متناسب با سیگنال پیام تغییر میده و مدولاسیون فرکانس، فرکانس حامل رو متناسب با سیگنال پیام تغییر میده. (مدولاسیون فاز هم که فاز کریر رو متناسب با سیگنال تغییر میده.)

یعنی در مدولاسیون AM هر گونه تغییر در دامنه سیگنال پیام باعث تغییر دامنه‌ی سیگنال مدوله شده میشه و در مدولاسیون FM هرگونه تغییر در دامنه سیگنال پیام باعث تغییر فرکانس سیگنال مدوله شده میشه. با توجه به این گزاره شکل شماره یک باید مدولاسیون AM باشه چون دامنه کریر متناسب با تغییرات دامنه کریر، تغییر کرده و شکل شماره دو هم باید مدولاسیون FM باشه چون متناسب با تغییرات سیگنال پیام، فرکانس کریر تغییر کرده که این تغییراتو میشه توی تغییر طول موج سیگنال مدوله شده به صورت فشرده شدن و از هم باز شدن مشاهده کرد.

31- وقتی که یک سیگنال رو روی یک سیگنال دیگه به اصلاح سوار میکنیم عمل مدولاسیون رو انجام دادیم و عکس این عمل که در واقع جدا سازی سیگنال پیام از سیگنال اصلی هست رو دمدولاسیون میگن چون دقیقا برعکس عمل مدولاسیون هست.

32- اینم یکی از سوالات بسیار ساده که متاسفانه حذف شد. پاسخ صحیح این سوال گزینه ج هست. از بین چهار مود ارتباطی مود CW یا همون مود مورس کمترین پهنای باند رو داره چون که فقط یه تن سینوسی خالی هست و پهنای اون کمتر از 10 هرتز هست. مود بعدی RTTY یا همون رادیو تله تایپ هست که بین CW و SSB قرار میگیره. مود RTTY یک مود برقراری ارتباط بصورت متنی هست که برای دیکود کردن اون به کامپیوتر احتیاج هست. مود RTTY از مورس پیشرفته‌تر و سرعت بهتری داره و همچنین پهنای باند بیشتری هم اشغال میکنه. مود بعدی SSB هست که پهنای باند اون به پهنای اطلاعاتی برمیگرده که قراره روی به واسطه اون مدوله بشه. مثلا اگر قراره اطلاعات ما صدای انسان باشه، حدودا به 3KHz پهنای باند نیاز داریم. چون پهنای باندی که صدای صحبت کردن انسان اشغال میکنه در همین حدود است. مود بعدی هم قطعا FM خواهد بود. هر چند در مدولاسیون FM یه مقدار اوضاع متفاوته و این موضوع به میزان deviation مدولاسیون برمیگرده ولی حتی باریک‌ترین مدولاسیون‌های FM برای صوت پهنای باند بیشتری نسبت به SSB دارن. در استاندارد رادیوهای تجاری میزان پهنای باند مدولاسیون SSB مقدار 2.4KHz و برای پهنای باند مدولاسیون FM پهنای باند 12.5KHz و 25KHz ذکر شده. (توی پرانتز بگم که مدولاسیون FM مخصوص فرستنده‌های برادکست که توی رنج 88 تا 108 مگا هرتز فعالیت دارن مدولاسیون واید باند محسوب میشه که پهنایی نزدیک به 200KHz داره و به همین دلیل هست که پهنای باند صوتی بیشتری رو میتونن پوشش بدن و دوباره به همین دلیل هست موزیکی که از رادیو های FM پخش میشه کیفیت خیلی بهتری داره چون موزیک برخلاف Speech که به پهنای باند زیادی نیاز نداره، به پهنای باند بیشتری نیازمنده.)

33- این یکی از سوالات شبهه‌دار بود. همه جا به ما گفتن و همینطور که خیلیامون تو دانشگاه خوندیم، ترانزیستور عموما دارای 3 ناحیه کاری غیر فعال، اکتیو و اشباع هست. اما نکته ای که وجود داره اینه که ترانزیستور دارای 4 ناحیه کاری هست که از ناحیه چهارم (Active Reverse) معمولا اسمی به زبون نمیاد. با این حال بازم این سوال باعث گیج شدن شرکت‌کننده‌های حرفه‌ای‌تر میشد!

34- توی درس مدار 1 استادمون آقای وحدت پناه (خدا عمر با عزت بهش بده انشاالله)، همیشه این جمله رو تکرار میکرد. همیشه در یک مدار سری جریان عبوری از همه ی قطعات با هم برابر هست. یعنی اگر شما یک مدار ساده شامل باتری و سیم و کلید و LED و مقاومت همه با هم سری داشته باشید، جریان عبوری از همه با هم برابر خواهد بود اما در صورتی که مقاومت‌های ما در یک آرایش موازی باشن، اختلاف پتانسیل دو سر همشون با هم برابره چون بالاخره یه طرف همشون به هم وصله دیگه!

در یک مدار موازی همیشه تقسیم جریان اتفاق میفته و ولتاژ همه قطعات با هم برابره و در یک مدار سری هم همیشه تقسیم ولتاژ بین قطعات اتفاق میوفته و جریان عبوری از اون ها با هم برابره!

35- اینم اطلاعات عمومیه تقریبا! ترانزیستور از ادوات نیمه‌رساناست و از سیلیسیوم و ژرمانیوم برای ساخت اون استفاده میشه.

36- همیشه در یک مدار DC میشه با قانون اهم به فرمول R=V/I و داشتن دو تا از مقادیر جریان، مقاومت یا ولتاژ مقدار مجهول رو محاسبه کرد.

37- گزینه الف یک لامپ خلا پنتود، گزینه ب یک لامپ خلا تترود، گزینه ج یک ترانزیستور NPN و گزینه د یک ترانزیستور PNP هست. توجه کنید همیشه در ترانزیستور روی یک پایه یک علامت فلش وجود داره که اون پایه همیشه نشون دهنده ی پایه ی امیتر هست و اگر جهت فلش به بیرون باشه ترانزیستور ما NPN هست و اگر جهتش به سمت داخل ترانزیستور باشه PNP هست. پایه ای که نسبت به دو تا پایه دیگه 90 درجه زاویه داره بیس هست و پایه اخر هم کلکتور هست.

38- وظیفه طبقه آشکارساز به زبان ساده استخراج سیگنال اطلاعات هست. گزینه الف به میکسر اشاره داره. گزینه ب به بلوک تیونر اشاره کرده که خود اون هم از چندین زیر مجموعه تشکیل شده. منظور گزینه ج هم اسیلاتور بوده البته نگفته چه نوع اسیلاتوری چون انواع مختلفی وجود داره.

39- رعد و برق قطعا روی تجهیزات رادیویی تاثیر منفی داره و برای پیشگیری از تاثیر اون راه‌های متنوعی هست. معمولا اکثر آسیب‌های وارده به تجهیزات از طریق برخورد صاعقه به آنتن اتفاق میوفته اما با ارتینگ مناسب پای دکل و همچنین نزدیک‌ترین محل به رادیو و رعایت نکات ایمنی و سیم‌های کلفت و مرغوب و سایر اقدامات حفاظتی میشه از بروز فاجعه و سوختن رادیوی چندین میلیونیتون جلوگیری کرد و توی زیر زمین خونه در شدیدترین تورنادوها و رعد و برق‌ها با خیال راحت نشست پشت رادیو و با دنیا صحبت کرد!

40- توی قسمت‌های قبل راجع به کد ها Q و معنی اونها صحبت کردیم. عبارت QRT به معنای پایان کار ایستگاه و خاموش کردن رادیو هست. عبارت QSY به معنی تغییر فرکانس هست که به طرف مقابل گفته میشه بعنوان مثال Please QSY to 7.068
این عبارت به شخص سومی که ارتباط دو نفر رو مختل میکنه هم گفته میشه البته در صورتی که تمایلی به صحبت کردن با شخص مذکور نداشته باشید. عبارت QTH به معنی لوکیشن ایستگاه هست. مثلا میگن My QTH is Dallas
عبارت اخر QRX هست که البته خیلی کاربرد نداره روی ایر و به این معناست که از طرف خواهش میکنی روی یک فرکانس و زمان خاص کال ساین شما رو صدا بزنه و شما چک کنید ببینید که آیا شما هم صدای اون شخص رو دارید یا نه و ببینید که میتونید تماس برقرار کنید یا خیر.

امیدوارم که خوشتون اومده باشه. اگر سوالی یا ابهامی هست لطفا توی بخش کامنت‌ها برامون بزارید 🙂

اگر درباره قسمت‌های بعدی هم پیشنهادی دارین که ما میتونیم روش کار کنیم بهمون بگید خوشحال میشیم 😉

همچنین آموزش‌های رادیوآماتوری در سیسوگ را می‌توانید از این لینک دنبال کنید.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

10 دیدگاه در “بررسی و تحلیل آزمون رادیوآماتوری سال 1398

  1. Avatar for امیر امیر گفت:

    سلام
    ضمن تشکر از توضیحات و وقتی که گذاشتید
    کیفیت تصویر سوالاتی که گذاشتید ، پایین هست وخوانا نیستن
    ممنون میشم یه نسخه با کیفیت تر ، یا اینجا بزارید یا برای من ایمیل کنید
    با تشکر و امتنان

    1. Avatar for Mahdi.h   Mahdi.h   گفت:

      سلام
      ممنون از توجهتون
      تصاویر اصلاح شد

  2. Avatar for محمد محمد گفت:

    خیلی عالی و کامل. ممنون که وقت میذارید

  3. Avatar for Mahdi.h Mahdi.h گفت:

    خیلی عالی
    برای قسمت های بعدی آموزش مورس فکر میکنم چیز جالبی باشه?
    چون آموزش کاملی رو من براش پیدا نکردم
    منظورم یه چیزیه که روش های خوندن و دیکد رو به صورت سریع رو داشته باشه
    چیزی که توی وب فارسی مطلب کاملی در موردش پیدا نمیشه
    اما با این همه سال هنوز کاربرد های زیادی داره?

    1. Avatar for سجاد گلچین پور سجاد گلچین پور گفت:

      ببینید جانم. مورس حقیقتا اموزش خاصی نداره. شما دو تا کار باید بتونی انجام بدی. وقتی با گوش صدای مورسو میشنوی بتونی اون کلمه رو روی یک کاغذ همزمان بنویسی و اگر یک متنی به شما بدن بتونی اونو با یک کلید مورس بزنی. همش همینه. الفبای مورس هم شامل حروف A تا Z به صورت خط و نقطه هستن که اگر سرچ کنید میتونید پیدا کنید. پیشنهاد من به شما برای یادگیری مورس و تمرینش اپلیکیشن اندرویدی Morse code – learn and play هست. با اون میتونید به راحتی هم مورس رو یاد بگیرید و هم مهارت خودتونو تمرین و تقویت کنید.

  4. Avatar for امیر امیر گفت:

    با سلام.
    من در آزمون سال گذشته شرکت کردم و قبول شدم اما متاسفانه بدلیل مشکلات شخصی نتونستم در آزمون عملی مورس شرکت کنم.
    به نظر دوستان امسال با توجه به محدودیت های اجتماعی ناشی از بیماری کرونا برگزاری این آزمون چطور خواهد بود؟
    آیا امکانش هست بصورت مجازی برگزار شود؟

    1. Avatar for سجاد گلچین پور سجاد گلچین پور گفت:

      ظاهرا سازمان در حال تدارک پیش زمینه های برگزاری ازمون به صورت مجازی هست ولی هنوز خبری اعلام نشده. شما زحمت بکشید واسه ازمون ثبت نام کنید در سایت سازمان و اطلاعیه های اونا رو توی سایتشون پیگیری کنید. ما هم اگر خبری باشه اعلام میکنیم.

  5. Avatar for حسین حسین گفت:

    این سال 99 کی هست؟ اینکه تی آزمو قبول شی مزیتش چی هست؟

    1. Avatar for سجاد گلچین پور سجاد گلچین پور گفت:

      دوست عزیز اگر مقالات قبلی رو مطالعه کرده باشید متوجه میشید. اگر ازمون رادیو اماتوری رو قبول بشید بهتون گواهینامه رادیو اماتوری اعطا میشه و روی باند های خاصی میتونید تماس برقرار کنید. ازمون سال 99 هنوز تاریخش مشخص نشده ولی شما حتما ثبت نام کنید در سایت سازمان تنظیم مقررات. انشاالله به زودی برگزار میشه.

  6. Avatar for محسن محسن گفت:

    خیلی هم عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *