بلاگ خبری سیسوگ

در رقابت با GPS، بیدو (Beidou) چین با پرتاب آخرین ماهواره تکمیل شد!

پرتاب سیستم ناوبری بیدو 3 توسط چین

چین با موفقیت آخرین نسخه ماهواره موقعیت یاب بیدو-3 (BeiDou-3) را در مدار قرار داد! این موضوع به پیشرفت قدرت چین در فضا کمک می‌کند. این پرتاب به چین اجازه می‌دهد که دیگر به سیستم ناوبری ماهواره‌ای GPS آمریکا هیچ وابستگی نداشته باشند. این شبکه ده میلیارد دلاری (معادل 8 میلیارد پوند) چین، از 35 ماهواره تشکیل شده است و کل کره زمین را در پوشش خود قرار می‌دهد.

 

نسخه سوم بیدو

نسخه سوم سیستم ناوبری بیدو Beidou Navigation Satellite System (BDS)، چیزی از سیستم ناوبری آمریکایی GPS کم نداشته و می‌تواند به راحتی جایگزین مناسبی برای سیستم ناوبری روسی گلوناس (GLONASS) و سیستم تعیین موقعیت اروپایی گالیله باشد. این ماهواره قرار بود یک هفته زودتر پرتاب شود، اما به خاطر مشکلات فنی، این تأخیر به وجود آمد. سیستم ناوبری بیدو وعده داده است که امکانات و ویژگی‌های جذاب‌تری را به سیستم خود اضافه کند. طبق برنامه ریزی که انجام شده است، این ویژگی‌ها تا سال 2035 به هسته BDS اضافه خواهد شد.

همه‌ی این‌ها این در حالی است که تنش‌ها بین پکن و واشنگتن، به خاطر ویروس کرونا، مسائل تجاری و قانون امنیتی هنگ کنگ افزایش پیدا کرده است.

 

درباره سیستم ناوبری بیدو

سیستم ناوبری بیدو

اولین سامانه بیدو که به‌طور رسمی “سامانه آزمایشی ماهواره‌ای ناوبری بیدو” یا “بیدو-۱” خوانده می‌شود، شامل سه ماهواره با پوشش و کاربردهای محدود است. این سامانه از سال ۲۰۰۰، خدمات ناوبری را عمدتاً برای مشتریان در چین و مناطق همسایهٔ آن، ارائه می‌دهد. نسل دوم این سامانه که به نام قطب نما یا بیدو-۲ شناخته شده‌است و یک سامانه ماهواره‌ای ناوبری جهانی شامل ۳۵ ماهواره خواهد بود، هنوز در دست احداث است. این سامانه در چین در دسامبر ۲۰۱۱ با ۱۰ ماهواره شروع به کار کرد و برنامه‌ریزی شده‌است تا سال ۲۰۱۲ به منطقه آسیا-اقیانوسیه و تا سال ۲۰۲۰ به کل زمین خدمات ارائه کند.
چین بامداد روز دوشنبه 23 سپتامبر 2019 دو ماهواره دیگر از سری ماهواره های ناوبری بیدو را از مرکز راه اندازی ماهواره شیچانگ در استان سیچوان با موفقیت به فضا پرتاب کرد که ۳۱۲ امین ماموریت برای موشک های حامل سری لانگ مارس بود. (ویکی پدیا)

برنامه موشکی چین، به سرعت طی 20 سال توسعه یافت. زیرا چین منابع مالی بسیار زیادی را برای توسعه سیستم‌های پیشرفته (high-tech) خود در نظر گرفت. همچنین در سال 2003 چین سومین کشوری بود که مأموریت فضایی خود را شروع کرد. از آن زمان تا کنون یک ایستگاه فضایی آزمایشگاهی ساخته و دو ماه نورد را نیز به ماه فرستاده است.

احتمالاً این تلاش‌ها برای این است که آن‌ها بتوانند یک ایستگاه فضایی دائمی برپا کنند، به مریخ فضانورد بفرستند، مدارپیما ارسال کنند و یا اقداماتی مشابه را پیاده سازی کنند. این امر باعث می‌شود چین در زمینه اکتشافات فضایی، یک مدعی جدی برای آمریکا باشد.

 

منبع

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “در رقابت با GPS، بیدو (Beidou) چین با پرتاب آخرین ماهواره تکمیل شد!

  1. Avatar for مجید مجید گفت:

    سلام
    چین دو فضانورد را به مدار زمین فرستاده نه کره ماه .
    لطفا اصلاح کنید .

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      ممنون دوست عزیز تصحیح شد
      البته فضانورد نبود و ماه نور بوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *