برنامه نویسی, بلاگ خبری سیسوگ, مقاله های سیسوگ, میکروکنترلر

معرفی ابزار جدید CircuitPython

معرفی ابزار جدید CircuitPython

پایتون مدار یا CircuitPython یک زبان برنامه نویسی برای میکروکنترلرها و بردهای الکترونیکی ارزان قیمت است که از میکرو پایتون مشتق شده و به افراد تازه کار اجازه می‌دهد برنامه نویسی را به سادگی شروع کنند. این بسته، کار برنامه نویسی را بسیار راحت کرده است. به نحوی که حتی برای کار با آن، نیاز به دانلود هیچ نرم افزار جانبی نیز ندارید و همه ابزارهای لازم نیز برای شما قرار داده شده است. وقتی برد شما آماده برنامه ریزی شد، تنها کاری که باید انجام بدهید این است که یک برنامه ویرایش متن باز کنید و شروع به برنامه نویسی کنید.

 

پایتون مدار بر پایه پایتون است!

یادگیری پایتون مدار

زبان برنامه نویسی پایتون یکی از زبان‌هایی است که رشد بسیار زیادی در چند سال گذشته داشته است. این زبان در مدارس و دانشگاه‌ها نیز تدریس می‌شود. زبان پایتون یک زبان سطح بالا (high-level) است، به این معنی که به زبان انسان بسیار نزدیک است و یادگیری و توسعه آن راحت‌تر است. این زبان از ماژول‌ها و پکیج‌ها نیز استفاده می‌کند، به همین خاطر می‌توانید کدهای خود و دیگران را نیز در برنامه‌های دیگر نیز استفاده کنید. پایتون دارای مفسر داخلی است، به این معنی که شما نیاز به مراحل جداگانه‌ای برای کامپایل و… ندارید. پایتون متن باز و رایگان است، به همین خاطر استفاده از آن برای هر کسی آزاد و رایگان است.

پایتون مدار قابلیت پشتیبانی از سخت افزار را با ویژگی‌های بسیار منحصر به پایتون اضافه کرده است. اگر شما با پایتون کار کرده باشید، به راحتی می‌توانید از این زبان استفاده کنید. اگر هم تا به حال پایتون کار نکرده‌اید، یادگیری آن بسیار ساده است!

 

 

آیا استفاده از پایتون مدار پیشنهاد می‌شود؟

پایتون مدار به گونه ای طراحی شده است که بر روی بردهای میکروکنترلری قابل اجرا باشد. برد میکروکنترلر در واقع یک آی سی میکروکنترلر است که همراه با دیگر قطعات لازم برای کارکرد، بر روی یک برد قرار گرفته‌اند. برای مثال، شما دیگر نیازی به پروگرامر نداشته و به وسیله کابل USB می‌توانید به راحتی برد خود را راه اندازی کنید. هنگام نگارش این مقاله، نسخه 5 پایتون مدار منتشر شده است. اما پایتون مدار به تکامل خود ادامه می دهد و دائما در حال به روز رسانی است.

دیگر مزایای استفاده از پایتون مدار:

  • راه اندازی سریع پروژه: کد را بنویسید، در یک فایل ذخیره کنید و سپس آن را اجرا کنید! هیچ فرآیند کامپایل کردن، دانلود و آپلودی نیاز نیست.
  • کمک به مبتدی‌ها: پایتون مدار به گونه ای طراحی شده که در ذهن باقی بماند. یادگیری و شروع آن بسیار راحت است و شما به سرعت بازخورد را از برد خود خواهید گرفت.
  • وجود پنجره سریال و REPL: به شما کمک می‌کند به طور زنده عملیات مدار خود را رهگیری کنید.
  • فضای ذخیره سازی فایل: فضای ذخیره سازی داخلی پایتون مدار، به لاگ گرفتن از اطلاعات کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • پشتیبانی سخت افزاری: کتابخانه و درایورهای بسیار زیادی برای بردهای مختلف الکترونیکی در پایتون مدار وجود دارد که در راه اندازی سنسورها و بردهای مختلف کمک بسیار زیادی می‌کند.
  • بروز رسانی راحت‌تر

 

نظر شخصی مترجم و نویسنده مقاله:

از نظر بنده، پایتون مدار بیشتر به عنوان یک ابزار کمکی برای یاد گیری اولیه، تست و آشنایی، یا راه اندازی سریع یک میکروکنترلر کاربرد دارد. به وسیله آن می‌توان پروژه‌ای را انجام داد، اما برای حرفه‌ای تر شدن در زمینه الکتزونیک و برنامه نویسی امبدد، شما حتماً می‌بایست با جزئیات فنی بیشتری درگیر باشید و با زبان‌هایی برنامه نویسی کنید که به سطح ماشین نزدیک‌تر هستند. پس بهتر است این زبان را به عنوان زبان اصلی برنامه نویسی خود قرار ندهید و از آن به عنوان یک ابزار کمکی بهره بگیرید.

 

وجود فریم ورک ها

وقتی که پایتون مدار با این هدف ساخته شده است که برنامه نویسی را برای افراد مبتدی ساده تر کند، با این وجود آیا خود پایتون مدار نیز برای ساده‌تر شدن فریم ورک دارد؟ بله. برای مثال، یکی از این فریمورک ها، awesome circuitpython است.

 

ویدئو

 

منابع:

وب سایت پایتون مدار

adafruit

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *