مقاله های سیسوگ

لحیم کاری برد الکترونیکی – قلع کاری

لحیم کاری برد الکترونیکی – قلع کاری

لحیم کاری برد الکترونیکی ( قلع کاری ) به فرایند اتصال دو قطعه به یکدیگر از طریق ذوب و انجماد یک آلیاژ زود ذوب، گفته می شود. در لحیم کاری – قلع کاری برد الکترونیکی – (برخلاف جوشکاری) فلز پایه ذوب نمی شود و فقط فلز لحیم یا پرکننده، ذوب می شود.

لحیم کاری برد الکترونیکی چیست؟

لحیم کاری به عملی می گویند که ضمن آن دو فلز قابل لحیم کاری ، در گرمای مناسب به وسیله ذوب کردن قلع به هم وصل می شوند. در مونتاژ قطعات الکترونیکی به روش دستی، این عمل با کمک ابزاری به نام هویه یا Soldering Iron انجام می شود. لحیم کاری – قلع کاری برد الکترونیکی – به روشهای مختلفی انجام می گیرد که تقریبا تمام مهندسین الکترونیک با روش لحیم کاری دستی آشنایی دارند. اما علاوه بر روش دستی روشهای دیگری نیز وجود دارند که مونتاژ قطعات الکترونیکی را با دستگاه انجام می دهند.

لحیم کاری برد مدار چاپی به روش دستی

همانطور که قبلا اشاره شد، در روش لحیم کاری دستی، از ابزاری به نام هویه استفاده می شود. لحیم کاری با هویه مهمترین مهارت لازم برای حرفه ای شدن در دنیای الکترونیک است، این دو ( الکترونیک و لحیم کاری ) در کنار یکدیگر مثل قفل و کلید هستند. هرچند که یاد گرفتن و کار کردن با وسایل الکترونیکی بدون نیاز به استفاده از هویه هم ممکن است اما شما به زودی خواهید فهمید که دنیای جدیدی با این مهارت ساده در مقابل شما باز خواهد شد.

برای انجام کارهای الکترونیکی هویه با قدرت ۳۰ یا ۴۰ وات کافی است. برای لحیم کاری مدار الکترونیکی قلع ۶۰ درصد را به صورت مفتول هایی به قطر حدود یک میلی متر به نام “ سیم لحیم ” در می آورند. در مغز سیم لحیم سوراخ هایی ایجاد کرده اند که از “رزین” مخصوصی پر شده است.با ذوب شدن سیم لحیم در موقع لحیم کاری “رزین” داخل آن نیز ذوب شده و در محل لحیم کاری جاری می شود، این ماده شیمیایی سبب می گردد تا لحیم کاری برد الکترونیکی به بهترین نحو انجام شود و با روش ذوب کردن قلع در محل لحیم کاری نیازی به روغن لحیم نیست.

لحیم آلیاژی است از دو یا چند فلز مختلف که در اتصال ثابت فلزات، به‌ ویژه سیمها و کابل ها به یکدیگر به کار می‌رود. ترکیب‌های اصلی لحیم قلع و سرب هستند، نسبت بین این دو عنصر می‌تواند نقطهٔ ذوب لحیم را مشخص کند. آزمایش‌ها نشان می‌دهد که اگر نسبت قلع و سرب در حدود ۶۳٪ قلع و ۳۷٪ سرب باشد، نقطهٔ ذوب در کمترین حد خود و حدود ۱۹۰ درجه سلسیوس خواهد بود.

ابزارهای لازم جهت لحیم کاری برد الکترونیکی به روش دستی

برای ایجاد یک اتصال خوب و با کیفیت در روش لحیم کاری دستی، آماده سازی تجهیزات و مواد بسیار حائز اهمیت می باشد.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *