توصیه شده, متفرقه, مقاله های سیسوگ

مروری بر نسل ها و سرعت های مختلف شبکه تلفن همراه

مروری بر نسل ها و سرعت های مختلف شبکه تلفن همراه

شاید برای شما هم سؤال پیش آمده باشد که نسل های مختلف شبکه تلفن همراه چه تفاوت‌هایی با همدیگر دارند؟

2G ,  E چه فرقی با هم دارند؟

0G, 1G, 2G, 3G, 4G, 5G چه هستند؟

پس G و E و H و H+ و LTE چه معنی دارند؟

تفاوت 4G و LTE در چیست؟

فرق 3G و 4G چیست؟

3.5G یعنی چی؟

5G چه سرعتی دارد؟

و…

در این مقاله آموزشی، قصد داریم تا با گردآوری اطلاعات در کنار یکدیگر، مروری بر نسل‌ های مختلف شبکه اینترنت همراه و تفاوت میان آن‌ها داشته باشیم.

با سیسوگ همراه باشید.

 

نسل 0 و 1 شبکه اینترنت تلفن همراه!

0G, یا تلفن همراه تلفن‌های رادیویی سیستمی‌هایی است که قبل از تلفن‌های مدرن همراه امروزی بودند. 1G هم اشاره به اولین نسل تکنولوژی موبایل بی‌سیم دارد. این سامانه همان ارتباطات راه دور قیاسی استاندارد است که در سال ۱۹۸۰ میلادی معرف شد و و تا زمان معرفی نسل دوم شبکه اینترنت (2G)ادامه داشت. تفاوت اصلی بین دو سامانه ارتباطات از راه دور(1G و 2G) این است که سیگنال‌های رادیویی در شبکه‌های 1G به صورت قیاسی (آنالوگ) است ولی در شبکه‌های 2G به صورت رقمی (دیجیتال) است. (ویکی‌پدیا)

 

GPRS (General Packet Radio Service)

سرویس بسته امواج رادیویی، یا به‌اختصار جی‌پی‌آراس، یک سرویس اطلاعات موبایل بسته‌گرا است، که برای کاربران گوشی‌های تلفن همراه جی‌اس‌ام و آی‌اس-۱۳۶ موجود است. این یک سرویس ارزش افزوده جدید در نسل دوم تلفن همراه بوده، که امکان ارسال و دریافت اطلاعات یا داده را روی شبکه تلفن همراه فراهم می‌سازد. (ویکی‌پدیا)

GPRS (جی پی آر اس) یا سرویس بسته امواج رادیویی، یک ارتباط بسته‌گرا است. در واقع همان شبکه اینترنت نسل دوم (2G) است که سرعت دانلود آن تا 114 کیلوبیت بر ثانیه می‌رسد. اما با این حال در برخی گوشی‌ها با علامت G نمایش داده می‌شود. محدودیتی که GPRS دارد، این است که متأسفانه شما هنگام تماس صوتی، نمی‌توانید از آن استفاده کنید!

 

نکته:

اگر دقت کرده باشید، معمولاً پهنای باند اینترنت را برحسب کیلوبیت بر ثانیه (Kbps) ارائه می‌دهند، در حالی که معمولاً نرم افزارهای اندازه گیری سرعت اینترنت، ممکن است آن را با کیلوبایت بر ثانیه (KB/s) نمایش دهند.

همان طور که میدانید، هر بایت، شامل 8 بیت است. به همین دلیل برای تبدیل از کیلوبیت به کیلوبایت، باید مقدار آن را تقسیم بر 8 کنید!

برای مثال، سرعت دانلود GPRS که 114 کیلوبیت بر ثانیه است، معادل 14.25 کیلوبایت بر ثانیه می‌شود!

 

EDGE (Enhanced Data GSM Evolution)

علامت Edge در اندروید

سرعت داده افزایش یافته برای تحول جی اس ام یا جی پی آر اس افزایش یافته، یک فناوری تلفن همراه دیجیتال است که افزایش سرعت انتقال اطلاعات و تقویت اعتماد داده‌ها را همراه دارد. گرچه از نظر تکنولوژی یک شبکه نسل ۳ می‌باشد ولی معمولاً به خاطر سرعت پایین تر، به‌طور غیررسمی نسل ۲.۷۵ معرفی می‌شود. (ویکی پدیا)

GPRS و Edge هر دو تکنولوژی نسل دوم شبکه اینترنت را دارند، منتها سرعت دانلود Edge (اِج) به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و می‌تواند تا 384 کیلوبیت (48 کیلوبایت) بر ثانیه دانلود کند. علامت این نوع اتصال داده در گوشی با E مشخص می‌شود. گاهی اوقات Edge را با نام 2.5G هم می‌شناسند. این نسل از اینترنت تلفن همراه، برخی ویژگی‌های نسل سوم 3G را نیز دارد، اما به قدری نیستند که راضی کننده باشند.

 

نسل سوم شبکه اینترنت همراه 3G

نسل سوم شبکه اینترنت همراه 3G

نسل سوم شبکه تلفن همراه یا ۳ جی روشی برای انتقال اطلاعات در تلفن‌های همراه و سیستم‌های بدون سیم می‌باشد. نسل جدید شبکه موبایل با رویکرد مولتی مدیا می‌باشد. ۳ جی برخلاف جی‌اس‌ام که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، این نسل جدید سرعت بالا برای انتقال چندرسانه‌ای را فراهم می‌سازد. (ویکی‌پدیا)

با معرفی نسل سوم شبکه اینترنت همراه 3G، امکان تماس تصویری و استریم کردن ویدئوها با تلفن همراه میسر شد. سرعت دانلود این نسل تا 3.1Mbps یعنی حدود 387 کیلوبایت بر ثانیه می‌رسد.

 

HSDPA(High-Speed Down-link Packet Access)

نسل سوم و نیم شبکه اینترنت همراه 3.5G

بستهٔ دست رسی دریافتی پر سرعت مخفف اچ‌اس‌دی‌پی‌ای، یک پروتکل پیشرفتهٔ نسل سوم ارتباطات موبایل، از خانوادهٔ بستهٔ دست رسی پر سرعت HSPA است. این شبکه در حال حاضر می‌تواند سرعت‌های دریافتی ۱٫۸، ۳٫۶ و ۷٫۲Mbit/s را پشتیبانی کند. افزایش سرعت در نسل بعد، یعنی +HSPA می‌تواند تا حد اکثر به ۴۲ و ۸۴Mbit/s برسد…. (ویکی‌پدیا)

این نوع اتصال داده، بر پایه 3G ساخته شده و در واقع نسخه‌ی بهبود یافته‌ای از آن است. به همین خاطر سرعت دانلود آن تا 14Mbps (1.75 MB/s) افزایش پیدا کرده است. این شبکه را با نام 3.5G هم می‌شناسند.

 

HSPA+(Evolved High-Speed Packet Access)

+HSPA (بستهٔ دست رسی دریافتی پر سرعت تکامل یافته) تر کیبی از HSDPA و HSUPA می‌باشد. این اتصال داده، نسل چهارم شبکه اینترنت تلفن همراه است که اجازه دانلود تا 168Mbs (21MB/s) را می‌دهد.

 

4G LTE(Long Term Evolution)

حداقل‌های لازم برای اطلاق نسل چهارم موبایل به یک خدمت موبایل عبارتند از:

– شبکه نسل چهارم باید کاملاً مبتنی بر پروتکل اینترنت(IP) باشد.
– کاربر باید هنگام تحرک بالا (در ماشین و قطارهای تندرو) حداقل به اینترنتی با سرعت ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشد و هنگام تحرک پایین (هنگام پیاده‌روی و در منزل) به سرعتی معادل یک گیگابیت بر ثانیه دسترسی داشته باشد. (ویکی‌پدیا)

 

LTE چیست؟

LTE (ال تی‌ای) مخفف عبارت Long Term Evolution به معنی تکامل در دراز مدت است، اما همانند 4G یک تکنولوژی ارتباطی جدید نیست. از آنجایی که 4G نتوانست به سرعت حداقلی که اتحادیهٔ بین‌المللی مخابرات اعلام کرده بود برسد، LTE توانست مقداری به این سرعت کمک کند. به همین علت، شرکت‌های مخابراتی بیشتر برای جذب مشتری و به عنوان یک تکنیک بازاریابی، از عبارت 4G LTE استفاده می‌کنند. همچنین LTE-A (Long-term Evolution Advanced) نسخه پیشرفته‌تر LTE است که سرعت تلفن همراه شما را به مقدارهای واقعی 4G نزدیک‌تر می‌کند. LTE در واقع یک استاندارد شبکه ارتباطی است که اجازه استریم کردن ویدئوهای HD و دانلود پرسرعت 299.6Mbs (37.45 MB/s) را می‌دهد.

 

نسل پنجم شبکه اینترنت همراه 5G

نسل پنجم شبکه اینترنت همراه 5G

نسل پنجم شبکه تلفن همراه (5G)، یا دقیق‌تر، نسل پنجم ارتباطات سیّار سلولی، هم‌اکنون جدیدترین نسل سیستم‌های ارتباطات سیار سلولی است که پس از نسل چهارم (4G) فعلی ارائه شده‌است. طیف فرکانسی نسل پنجم شامل موج‌های باند بالا (بالای ۶ گیگاهرتز)، باند متوسط(۳ تا ۶ گیگاهرتز) و باند پایین (زیر ۳ گیگاهرتز) است. باند پایین فرکانسی نسل ۵ مشابه نسل چهارم است. به تازگی اولین تماس از راه نسل پنجم روی داد.

در ایران، «نسل پنجم شبکه تلفن همراه» را گاهی به اشتباه «نسل پنجم اینترنت» می‌گویند (اینترنت، نسل ندارد). (ویکی‌پدیا)

 

 

جمع بندی

هر چند مقادیر حداقل و حداکثر سرعت ارائه شده توسط ویکی‌پدیا، مقاله لینکدین و دیگر وب سایت‌ها کمی با همدیگر متفاوت هستند، اما تقریباً همگی در یک حدود و بازه‌اند. همچنین این مقادیر ممکن است در ایران کمی متفاوت باشند. با این حال در یک جمع بندی کلی می‌توان سرعت نسل‌های مختلف شبکه اینترنت تلفن همراه را به این صورت نوشت:

GPRS(114Kbps) < EGDE(368Kbps) < 3G(3.1Mbps) < HSDPA(14Mbps) < HSPA+(168Mbps) < 4G/LTE(299.6Mbps) < 5G(20Gbps)

 

مقایسه نسل های شبکه تلفن همراه

نمودار مقایسه سرعت نسل های شبکه اینترنت همراه

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “مروری بر نسل ها و سرعت های مختلف شبکه تلفن همراه

  1. Avatar for محمد صادق محمد صادق گفت:

    عالی بود . خسته نباشید

  2. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

    پس با این احتساب ما هنوز از 4G محرومیم ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *