ARM, توصیه شده, مقاله های سیسوگ

آپلود فریمور بر روی j-Link

پروگرامر J-Link

در مقاله‌ی “J-Link رو چطور نجات بدیم!” زئوس در رابطه با اینکه مشکل از کجا ایجاد می‌شود توضیحاتی را داد. و نهایتا راه‌حل‌هایی برای این کار ارائه داد، که یکی از آن راه‌حل‌ها پیدا کردن سریال معتبر بود، اما چگونه؟

زئوس توضیح داد که افراد وقتی در خصوص کار با J-Link به مشکل بر‌می‌خورند، معمولا سوالات‌شان را همراه با مستنداتی از قبیل محیط نرم‌افزار یا لاگ عملکرد در فروم Segger مطرح می‌کنند. حال درون این مستندات می‌توان سریال معتبری را یافت که برای ما مفید باشد.

در آخر مقاله گفته شد که با استفاده از شماره سریال به دست آمده و نرم‌افزار j-zeus می‌توان به فریموری با سریال مذکور رسید.

پس ما تا الان یک فریمور داریم و یک پروگرامر J-Link به ظاهر ناکار آمد. در این مقاله می‌خواهیم نحوه‌ی آپلود کردن فریمور را بر روی J-Link به شما آموزش بدهیم تا بتوانید پس از مراحلی که در ادامه خواهیم گفت از J-Link خود استفاده‌ی لازم را ببرید.

در این مقاله ما به سه نرم‌افزار J-Flash ،SAM-BA ،j-zeus نیاز خواهیم داشت، نرم‌افزار j-zeus را در مقاله قبلی و دو نرم‌افزار دیگر را می‌توانید در آخر همین مقاله دانلود کنید.

ابتدا به سریال زیر که در یکی از فرم‌ها به آن دست یافتیم دقت کنید:

 

سریال فریمور J-Link

 

اکنون نرم‌افزار j-zeus را اجرا کرده و مطابق شکل زیر شماره سریال را وارد کرده و دکمه‌ی Generate را فشار بدهید تا فایل فریمور با سریال وارد شده ساخته شود:

 

سریال فریمور J-Link

 

فایل را باید در محلی ذخیره کنید تا بعد از آن استفاده کنیم.

البته دقت کنید که در بالا در محل Serial می‌توانید سریال 0 که پیش‌فرض خود نرم‌افزار هم هست را وارد کنید و با این سریال فریمور را بسازید.

خب در ابتدا که شما پروگرامر J-link را به سیستم وصل می‌کنید چیزی شناسایی نمی‌شود. برای این کار لازم است که دست به کار شوید و جعبه‌ی پروگرامر خود را باز کنید.

پس از باز کردن جعبه‌ی پروگرامر برد شما مشابه شکل زیر است:

 

پروگرامر J-Link

 

همانطور که از تصویر بالا مشخص است دو عدد جامپر با نام‌های TST و ERASE بر روی برد وجود دارد که شما باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ابتدا جامپر ERASE را به 3.3 ولت متصل کنید و با استفاده از کابل USB پروگرامر را به مدت 5 ثانیه به کامپیوتر وصل کنید. حال کابل USB را از پروگرامر جدا و مجددا وصل کنید، در این حالت باید پیغام Device Not Recognize ظاهر شود. پس از مشاهده‌ی این پیغام کابل USB را جدا کنید.
  2. در این مرحله جامپر ERASE را از 3.3 ولت جدا کرده و جامپر TST را به 3.3 ولت وصل کنید. مجددا کابل USB را وصل کنید و پس از 10 ثانیه دوباره آن را قطع کنید.
  3. پس از طی مراحل بالا جامپر TST را نیز از 3.3 ولت جدا کنید و کابل USB را به کامپیوتر متصل کنید. در این حالت باید سیستم پروگرامر را به عنوان یک پورت COM یا همان سریال شناسایی کند.

خب بخشی از کار انجام شده است و اکنون وقت آن است که سراغ نرم‌افزار SAM-BA برویم.

پس از نصب نرم‌افزار آن را باز کرده و تنظیمات را مانند تصویر زیر وارد کنید:

 

سریال فریمور J-Link در نرم‌افزار SAM-BA

 

دقت کنید در قسمت Select your board، باید نام میکروکنترلری که بر روی پروگرامر قرار دارد را انتخاب کنید و سپس دکمه‌ی Connect رافشار دهید.

پس از اینکه دکمه‌ی Connect را فشار دادید با صفحه‌ی زیر مواجه می‌شوید:

 

سریال فریمور J-Link در نرم‌افزار SAM-BA

 

در این مرحله باید در قسمت Send File Name همان فریموری که با نرم‌افزار j-zeus ساختیم را به آن بدهیم و سپس دکمه‌ی Send File را فشار بدهیم.

اکنون با پیغام زیر مواجه می‌شوید که باید گزینه‌ی Yes را انتخاب کنید:

 

سریال فریمور J-Link در نرم‌افزار SAM-BA

 

اکنون مراحل آپلود فریمور بر روی پروگرامر آغاز می‌شود. پس از اینکه آپلود به پایان رسید با پیغام زیر مواجه می‌شوید که باید حتما گزینه‌ی No را انتخاب کتید:

 

سریال فریمور J-Link در نرم‌افزار SAM-BA

 

اکنون پروگرامر را از کامپیوتر جدا کرده و نرم‌افزار J-Flash را باز کنید.

دقت کنید که حتما نرم‌افزار J-Flash نسخه 6 به پایین را نصب کنید. ما در انتهای همین مقاله نسخه‌ی 5.40 نرم‌افزار را قرار دادیم که بهتر است از همین نسخه استفاده کنید، چون تست شده است و مشکلی ندارد. همچنین گاها ممکن است که پس از آپلود فریمور دوباره فریمور پروگرامرتان با مشکل ایجاد شود یا به اصطلاح عامیانه آن بپرد، این مورد به خاطر تقلبی بودن پروگرامرهاست و لازم است که دوباره فریمور را بر روی آن آپلود کنید.

در نرم‌افزار ابتدا باید مشخص کنیم که می‌خواهیم به چه دیوایسی متصل شویم، دیوایس مورد نظر ما در اینجا تراشه‌ی STM32F103C8 است. برای این منظور مطابق شکل زیر از منوی Options گزینه‌ی Project settings را انتخاب می‌کنیم:

 

J-Flash

 

پس از انتخاب این گزینه، وارد پنجره‌ی زیر می‌شویم که باید در این پنجره دیوایس موردنظر را انتخاب بکنیم:

 

J-Flash

 

بر روی OK کلیک می‌کنیم و سپس مطابق شکل زیر از منوی Target گزینه‌ی Connect را انتخاب می‌کنیم:

 

J-Flash

 

البته در این مرحله اگر فریمور جدیدی متناسب با دستگاه شما موجود باشد، به شما پیغام زیر را می‌دهد که می‌توانید آن را بپذیرید، چون مشکلی ایجاد نخواهد کرد:

 

J-Flash

 

در این مرحله کمی طول می‌کشد تا فریمور به‌روزرسانی شود. پس از به‌روزرسانی پروگرامر با میکروکنترلر ما ارتباط برقرار می‌کند و اگر این ارتباط موفق باشد با پیغام زیر مواجه می‌شویم:

 

J-Flash

شما هم با انجام مراحل بالا می‌توانید پروگرامر J-Link خود را نجات دهید ?

 

همچنین نرم‌افزارهای لازم را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر دانلود کنید:

 

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

24 دیدگاه در “آپلود فریمور بر روی j-Link

  1. Avatar for Amirhossein Amirhossein گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از راهنمایی کاملتون. خداروشکر مشکل پروگرامر حل شد. اما موضوعی اول کار پیش اومد، خواستم به دوستان بگم اکه در صورت نیاز استفاده کنن.
    پروگرام من بعد تبدیل به پورت Com نمیشد. بعد از صرف وقت زیاد با رهنمایی یکی از دوستان یه ایراد در مونتاژ قطعات کنار سوکت USB دیدم و بعد از رفع ایراد مونتاژ، مشکل شناسایی پورت Com رفع شد و تونستم Firmware رو آپدیت کنم.

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون که تجربتون رو به اشتراک گذاشتید
      دقیقا چه تغییراتی ایجاد کردید تا مشکل حل شد – جالبه تا حالا این مورد رو ندیده بودم

      1. Avatar for Amirhossein Amirhossein گفت:

        یه ایسی چهار پایه با شماره U3 درست مونتاژ نشده بود(البته تو تصویری که شما بالا گذاشتین، U5 همون ایسی هست )، پروگرامر وقتی که فریمور داشت درست کار می‌کرد، اما برای آپدیت کردن فریمور به عنوان پورت Com شناسایی نمی‌شد.

        1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

          ممنونم دوست عزیز 🙂

  2. Avatar for امید امید گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    اول از همه بابت اینکه خالصانه دارین به جامعه الکترونیک کمک میکنید ازتون ممنونم. دوم اینکه این روش شما برای j-link های تقلبی هم قابل استفاده هستش؟ من یه j-link دارم که فقط روش یه دونه میکرو AT91SAM7S64 هستش و اصلا جامپر و بقیه المان هایی که روی پروگرامر شما هست؛ روی این پروگرامر نیست. به نظرتون چیکار میتونم بکنم؟

    1. Avatar for Zeus ‌ Zeus ‌ گفت:

      سلام خواهش میکنم دوست عزیز
      بله هست 🙂

  3. Avatar for پویان خداوردی پویان خداوردی گفت:

    از شما بی نهایت ممنونم. JLink من زنده شد.

    1. Avatar for امیر اناری امیر اناری گفت:

      کمک به جامعه الکترونیک ایران هدف سیسوگه، خوشحالم که تونستیم کمکتون کنیم.

  4. Avatar for رضا رضا گفت:

    سلام استاد گرامی. چطور باید جامپر Erase و TST رو به 3.3 ولت متصل کرد؟ راه درستش چیه؟

    1. Avatar for کامین جلیلی کامین جلیلی گفت:

      سلام رضا جان. پین کنار Erase و TST به تغذیه 3.3 ولت وصل است، به راحتی با یه جامپر اتصال را برقرار کنید.

      1. Avatar for رضا رضا گفت:

        ممنون. مراحل طبق آموزش پیش رفت اما وقتی برنامۀ جی فلش پیغام آپدیت فریمور رو داد و yes رو زدم وسط آپدیت قطع شد. الان از کجا باید بدونم آپدیت شده و jlink درست شده یا نه؟ تراشه ای الان در اختیار ندارم.

        1. Avatar for کامین جلیلی کامین جلیلی گفت:

          خواهش می‌کنم. اگر منظورتون اون Yes دوم است، به احتمال زیاد فریمور به خوبی آپلود شده است، اما شما برای اطمینان حتما یه تست هم بکنید.

  5. Avatar for مهدی مهدی گفت:

    سلام،
    واقعا خیلی ممنون، پروگرامرم درست شد. ✌️❤️

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      خب خدارو شکر

  6. Avatar for پیمان پیمان گفت:

    خدا خیرت بده مسلمون 🙂 پروگرمرم برگشت.چند سال بود گوشه کمد خاک میخورد.چند بار هم از روش آموزش های سایت های دیگه رفتم نشد.در مورد این هم که گفتید بهتره از اصلی و یا پروگرمر دیگه بجای این استفاده کنیم ولی اگر اصرار بر استفاده از کلون دارید بفرمایید از این روش اپدیت کنید باید بگم jlink کلون شده یه چیز دیگس،پروگرامر های دیگه بچه بازیه

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      درمونده نشی جوون :-))

  7. Avatar for محمد محمد گفت:

    درود و خسته نباشید

    من به تازگی یک جی‌لینک ۹ خریداری کردم از سایت ایران میکرو هم بود با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ بود فکر می‌کنم! خب هنوز استفاده نکردم! پیشنهاد شما برای جلوگیری از بروز همچین حادثه وحشتناک چیه؟ من الان این مقاله رو دیدم قلبم به تپش افتاد … :)))))) باید چی مواردی رو رعایت کنم تا از بروز همچین بلایی جلوگیری کنم؟ :((

    مثلا راهی هست که مثل برخی برنامه ها و نرم‌افزار ها که در دیوار آتش دسترسی آن‌ها رو به اینترنت مسدود می‌کنیم … بشه به نحوی از فهمیدن خودش یا نرم‌افزار از تقلبی بودن جلوگیری کرد؟

    سپاس از مقالات مفید شما

    1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

      درود محمد نازنینم. والا تا حالا از ورژن 9 استفاده نکردم ولی خب به خاطر تقلبی بودنش امکان این وجود داره که این مشکل براش به وجود بیاد. این روشی که در مقاله توضیح داده شد برا ورژن 9 کارگر نیست، اما خب به احتمال زیاد روشی هم برای ورژن 9 وجود خواهد داشت که اگر بهش برخوردم مقالشو تو سیسوگ می‌نویسم. پس خونسردی خود را حفظ کنید و اصلا به خود استرس راه ندهید، این تپش قلب برا مراحل دیگه‌ای از زندگی میتونه موثرتر باشه سعی کنید اونجا تپش رو بروز بدهید نازنینم.

      1. Avatar for محمد محمد گفت:

        بالاخره پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و امیدوارم که بشه برای افتادن این اتفاق راهی پیدا کرد.

        سپاس از شما.

        1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

          بله درسته محمد جان.

  8. Avatar for َAmir َAmir گفت:

    سلام
    خسته نباشید
    روشی که گفتید میشه برای جیلینک ورژن 9.3 هم انجام داد ؟؟

    1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

      درود بر امیر نازنین. خیر، در ورژن 9 از تراشه‌های شرکت ST استفاده شده است و برد به صورت دیگری طراحی شده است، پس این روشی که در مقاله توضیح داده شده است روی ورژن 9 کارگر نیست.

      1. Avatar for Amir Amir گفت:

        خیلی بد شد … حیف … اما الان بتازگی جیلینک هایی که تولید میشه از تراشه‌های شرکت ST استفاده کردن. کلون هم نیستند.

        1. Avatar for Phoenix Phoenix گفت:

          امیر عزیز یه جستجویی می‌کنیم اگر روندی برای برطرف کردن مشکل در این ورژن از جیلینک‌ها موجود باشه حتما در سیسوگ منتشر خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *