آنالوگ, منبع تغذیه سویئچینگ

تفاوت منبع تغذیه خطی و سوئیچینگ

منبع تغذیه

کلیه کاربران فنی و کسانی که به اصطلاح به دنبال کارهای مهندسی هستند. یه یک سری وسایل ضروری نیاز دارند. این وسایل ضروری از جمله مولتی متر، هویه و تجهیزات لحیم کاری، منبع تغذیه، ابزار آلات و … است. برای تهیه هر کدام از این موارد باید هزینه‌های زیادی پرداخت شود. در این آموزش شیوه ساخت منبع تغذیه آزمایشگاهی با دامنه ولتاژ ۱٫۵ تا ۳۵ ولت و آمپراژ حداکثر ۳ تا ۸ آمپر را آموزش خواهم داد. برای تهیه لوازم این آموزش چیزی حدود ۴۰ هزار تومان کافیست. منبع تغذیه Power Supply دستگاه الکترونیکی است که انرژی الکتریکی را برای بار فراهم می‌کند. عملکرد اولیه تمام منابع تغذیه تبدیل انرژی الکتریکی می‌باشد.

 

انواع منبع تغذیه

 

۱-منبع تغذیه DC

 نوعی از منبع تغذیه است که ولتاژ مورد نیاز DC را از منبع برق متناوب یا همان AC تامین می‌کند. این منبع تغذیه مانند یک آداپتور معمولی است.

۲-منابع تغذیه سوئیچینگ

نوعی از منبع تغذیه است که کاهش ولتاژ AC را جهت رسیدن به دامنه مطلوب سیگنال AC و یا تبدیل به DC انجام می‌دهد. بطور مثال منابع تغذیه سوئیچینگ یا SMPSها برق AC را یکسو کرده و با استفاده از متد سوئیچ جریان بار ON/OFF به ولتاژ دلخواه دست می‌یابد.

۳- یو پی اس UPS

 تجهیزاتی که به هنگام قطع برق، جریان مورد نیاز را برای تامین انرژی مصرف کننده‌ها ارایه می‌دهد. کاربرد : برق اضطراری آسانسورها، برق پشتیانی دیتاسنترها و …

۴- منابع تغذیه ولتاژ بالا (high voltage)

 تامین ولتاژ های بالا مانند ۱ کیلو ولت که نوعی منبع تغذیه صنعتی حساب می‌شود. در این آموزش و کارهای الکترونیک کلا این منبع تغذیه کاربردی ندارد. صرفا جهت آشنایی اعلام کردم.

۵- پاور ساپلای جریان بالا

نوعی از منبع تغذیه است که جریان‌های بالا مانند ۲۰ آمپر به بالا برای کاربردهای جوشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید در فرآیند جوشکاری به جریان مداوم و زیادی نیاز است. این منبع تغذیه هم در کارهای الکترونیکی کاربردی ندارد و فقط برای آشنایی اعلام کردم.

منابع تغذیه DC دارای خروجی متغیر یا ثابت می‌باشند. بدین معنی که در خروجی ثابت سیگنال DC با دامنه و جریان ثابت مثلا ۵V/3A بدست می‌آید. اما در خروجی متغیر میزان جریان یا ولتاژ در بازه‌ای متغیر بوده و توسط یک ولوم مقدار مطلوب حاصل می‌گردد. مانند منبع تغذیه متغیر ۰-۳۰V/0-3A بسته به تعداد کانال‌های خروجی به منبع تغذیه آزمایشگاهی، تک کانال و دوبل تراکینگ یا همان دو کانال متغیر می‌گویند. هدف ما در ساخت منبع تغذیه آزمایشگاهی کاربردی در منزل بر پایه ماژول LM2596 ساخت یک منبع تغذیه متغیر DC با قابلیت نمایش ولتاژ و امپر مصرفی می‌باشد.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

2 دیدگاه در “تفاوت منبع تغذیه خطی و سوئیچینگ

  1. Avatar for غمخوار غمخوار گفت:

    سلام
    بربی اینجانب مفید بود و کمال تشکر را دارم

    1. Avatar for Sisoog Os Sisoog Os گفت:

      سلام خبر خیلی خوبیه برای ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *