معرفی, میکروکنترلر

ESP8266 – یک پردازنده معمولی یا … ؟

ESP8266 – یک پردازنده معمولی یا … ؟

یک میکروکنترلر یک مدار مجتمع است که توانایی اجرای برنامه های مختلف و متنوعی را دارد. تنوع بسیار زیادی از میکروکنترلر ها از سازندگان مختلف (مانند STMicroelectronics، Atmel، Microchips، و … ) در بازار امروز وجود دارد. قیمت های این میکروکنترلرها همینطور رو به کاهش است. در بازار علاقه مندان الکترونیک، “آردوینو” که از محصولات متنوع شرکت atmel در قلب خود استفاده میکند با چندین اتصال مجزا و ابزارهای متنوع توانسته دنیای الکترونیک را از حیطه مهندسان برق به سمت کاربران علاقه مند ولی با دانش کم بیاورد. البته نمی توان آنها را با کامپیوتر های خانگی مقایسه کرد. این پردازنده ها = پروسسورها بسیار ضعیف ( در مقایسه با یک پردازنده معمولی سیستم PC هزاران بار ضعیف ) با مقادیر حافظه بسیار کم و توانایی های محدود هستند. از این رو نمیتوانند جای کامپیوترهای رو میزی یا شخصی را به این زودی ها بگیرند. برای کسانی که دنبال چالش بزرگتری هستند – و پردازش سنگینتری میخواهند – بورد Raspberry Pi یک راه حل مناسب است. با قیمت باورنکردنی حدودا ۱۵۰ هزار تومان، معماری ARM و حافظه بالا ۵۰۰ مگا بایتی ( حداکثر حافظه ۱ گیگا بایت تا زمان انتشار این مقاله عرضه شده ) و استفاده از microSD برای ذخیره اطلاعات یکی از شاهکارهای مهندسان الکترونیک برای عمومی کردن این دانش است. خب من اینجا قصد ندارم راجع به Raspberry Pi و کلاس کامپیوتر های Embedded صحبت کنم. بلکه هدف اصلی پردازنده ESP8266 است که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرد.

 

این میکروکنترلر ها و ساختارهای آنها بسیار عالی هستند و همیشه جایی برای استفاده آنها وجود دارد. اما، یه موضوعی وجود دارد، وآن هم نت وورکینگ است ( یا مفهموم عام آن شبکه ). این قطعات قابلیت های بسیار زیادی دارند از جمله  پین های مستقیم ورودی/خروجی – GPIO – و پشتیبانی از مدل های مختلف ارتباطات SPI, I2C, UART و بیشتر، به هر حال، هیچکدام به اندازه پشتیبانی از شبکه بی سیم – Wireless Networking – پیش نرفته اند.

 

 

هیچ شکی نیست که آردوینو توجه همگان را به خود جلب کرده است. آردوینو بر مبنای چیپ های Atmel بنا گشته که سایزهای مختلفی دارند. میکروکنترلر اصلی استفاده شده در آردوینو ATmega328 است. میتوانید این میکروکنترلر را به راحتی از بازار از فروشنده های مختلف تهیه کنید یا اینکه از طریق سایت های اینترنتی اقدام به سفارش آنها کنید. قیمت کلی یک آردوینو حدود ۱۰ تا ۲۰ برابر ارزانتر از یک Raspberry PI است. البته این بخاطر قدرت پردازش و حافظه و دیگر مزایای یکی بر دیگری است. هرچند اگر شما تصمیم داشته باشید با وسائل الکترونیکی درگیر شوید و مثلا چند LED خاموش و روشن کنید یا سوئیچ ها و سنسورهای را مدیریت کنید، سپس نیاز شما توسط یک میکروکنترلر ارزان قیمت هم قابل حل شدن میشود.

انتشار مطالب با ذکر نام و آدرس وب سایت سیسوگ، بلامانع است.

شما نیز میتوانید یکی از نویسندگان سیسوگ باشید.   همکاری با سیسوگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *